Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2018 6:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Toch wordt het wel een heel mooi bootje op deze schaal, ik vind / vond het te klein, maar als ik dit zie, zie het er toch best goed gedetailleerd uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: wo 02 mei, 2018 10:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Dankjewel Bert Takken, en ach klein dat valt wel mee als je maar een flinke loep gebruikt. :wink:

Laat ik jullie maar weer eens bijpraten over dit kleurige scheepje.
Nog steeds vraagt de opbouw met de brug veel aandacht maar het begint af te raken.
Er moeten nog pootjes onder de brugvleugels en twee 20mm's op diezelfde vleugels.
Om het af te maken moeten er nog seinlampen op maar.... die heb ik niet en ze zijn wel erg ieniemienie omzelf te prutsen.
Daar moet ik nog wat op verzinnen.
Pootjes dus en dat lukt me wel.
photo 444789

Hier lijken ze misschien fors maar het is echt draad 0,4 dus dat forse valt erg mee.
Ondertussen ben ik ook vast begonnen aan het platform voor de middelzware luchtafweer guns.
Dat staat op de plek waar oorspronkelijk de "Q" gun stond van de hoofdbatterij.
Bij haar in dienst stelling had dit schip immer vijf stuks kanons in de hoofdbatterij, a-b-q-x-y.
Van dit vijftal zijn alleen de B en de X gun gebleven.
De luchtafweer dus.
Die bestaat uit twee 20mm's op de brug, 2 maal 2 ponders op het luchtafweerplatform en een 3 duimer verder naar achteren. Die komen we vast nog wel tegen.
De twee-ponders zijn nu aan de beurt. Voor wie het niet wist die 2 ponders werden op grotere schepen vaak gecombineerd
in een opstelling met vier of acht stuks en kregen door hun unieke geluid bij het vuren de bijnaam pompom.
De wapens zijn netjes gegoten maar de lopen zijn wat "overscale", blijkbaar is hier de grens van het 3D printen bereikt.
Ik had nog wat lopen uit vroegere bouwsels over en die heb ik er maar ingeboord.
photo 444790

Nu moet ik de affuiten nog zien te fabrieken die bestaan dan weer uit 7 ! minieme stukjes pe, daarna moet er nog een richtmiddel op en een schild.
Eerst maar eens moed verzamelen voordat ik daaraan begin.
Genoeg tekst nu maar eens een plaatje van dat brugcomplex.

photo 444791

photo 444794

photo 444796

photo 444792

photo 444793

Natuurlijk kijk ik ook door andere verslagen en bij het lezen in het verslag van Hayke en zijn enorme bismarck zag ik ineens haspels langskomen.
Hiervan kreeg ik prompt een Oh-ja momentje.
Oh-ja ik heb ook haspel frames in de pe fret zien zitten en Oh-ja die komen ook nog ergens vlak achter de brug.
Dus om het moeizame gepriegel nog wat uit te stellen heb ik eerst maar eens een kern voor de haspels gemaakt.
Dat is eenvoudig en ook voor mij te doen.
Een stukje evergreen staf omwikkelen met wat 0,15 draad.
Natuurlijk wel wat plaksel ertussen en als de spuiterij weer opengaat even wat primer er over gooien.
photo 444795

Alles staat intussen nog steeds los-voor de foto's- op de romp want ik wil eerst alle elementen af hebben voordat ik ga monteren.
Uiteraard hoop ik hiermee te bereiken dat ik geen elementaire zaken vergeet en er later niet meer bij kan.
Dus er moet ook een mast komen.
De onderste helft is keurig meegeleverd, gemaakt van gedraaid messing staf dus recht en rond. Keurig.
De bovenste helft komt uit mijn bakje mast en schroefas onderdelen.
photo 444797

Even knippen en meten en bij elkaar leggen en jawel zoiets moet het worden.
Er naast zie je nog het kraaiennest, een ferme vormeloze blob resin die met mesjes, vijltjes, schuurpapier en een boortje
tot een redelijk bruikbaar onderdeel gevormd zijn.
photo 444798

Dit zaakje heb ik dan weer vastgetaped op wat stukjes hout en dan even rondzwaaien met de soldeerbout.
Daarna schoonspoelen en een nachtje laten zwemmen in de azijn.
Vervolgens heb ik de spuiterij wakker gebeld en er een laagje primer op gespoten.
photo 444799

photo 444800

Tja en nu dan toch die tweeponder maar eens afmaken maar dat is voor de volgen updaten (cliffhanger 8) )
Tot dan groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2018 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Ondanks het mooie weer heb ik toch nog wat tijd besteed aan malcolm.
Zoals beloofd eerst nog een plaatje van het 2pdr/aa platform.

photo 446242

Links op de kop staat een soort "dugout" zoals ze ook langs de voetbalvelden staan. Het zou me niet verbazen
als dit een shelter moet voorstellen voor de bemanning maar ik sta open voor andere suggesties.
Ondertussen heb ik ook weer war andere delen voorbereid.
De vlotten staan in de verf en voorzien van peddels.
Het is resin dus uiteraard moet alles eerst opgeschoond en geprimeerd worden en acht vlotten kost toch aardig wat tijd.
Voor de volgende stap heb ik er vier nodig dus gewoon gaan.
Ook de haspeltjes zitten inmiddels in elkaar.

photo 446243

achter de schoorsteen staat een kooi(pe met een blokje evergreen) waar de zwemvesten in opgeborgen zaten.
Die kooien komen we verder nog tegen.
Over die kooi komt een draagconstructie en daarop vier vlotten.
photo 446244

photo 446245

Als dit op het schip staat moet het drogen en dus even terug naar het voordek.
In mijn openingspost heb ik wat gemopperd over het meegeleverde stukje ketting.
Ik ben er nog steeds niet blij mee en wel hierom.

photo 446246

Sorry ik vind het geen pan. Maar wat dan? Zoeken in de restanten.
Er ligt nog een stukje ketting maar dat is wat te groot-meer iets voor een flinke kruiser- en ik vind nog wat pe-ketting.
Nou is dat over van de bouw van een korvet en dus wat underscale.
Alternatief? ja shoppen en zien wat ik tegenkom maar ik wil verder.
Dus toch de pe ketting maar een erop geplakt.
Ja ik ken de bezwaren van pe-ketting het is te plat.
Toch vind ik dit er niet al te beroerd uit zien en ik kan er mee leven.

photo 446247

Terug maar weer naar het middenschip.
Voor de achterste schoorsteen staat ook een kooi voor zwemvesten en ja ook weer opgevuld met een blokje evergreen.
Rechts erachter het ronde platform voor een bl3"AA luchtdoelkanon.
photo 446248

En dat ding is ook een hoofdpijndossier.
Eerst die kooi want naast pe is er ook een resin blokje te vinden.

photo 446249

Aan deze kant nog wel mooi gedetailleerd, wat droogkwasten en er komt wel structuur in, maar de andere drie kanten zijn zijn gewoon glad.
En glad is ook maar glad.
Ondertussen heb ik ook een aantal pogingen ondernomen om het AA platform van vier pootjes te voorzien en uiteindelijk moet dit het maar worden.
photo 446250

Het blokje in de genoemde kooi is inmiddels lichtgrijs en hier moeten links en rechts de davits aan komen voor de motorboot.
De schoorsteen is voorzien van twee sirene's, ook zo'n miniem blokje resin. En dat leverde ook weer een probleempje op.
Deze kit is namelijk voorzien van best wel veel luchtbelletjes in het gietwerk.
In de grotere delen kun je dat met plamuur wel oplossen.
De sirene was dat stadium voorbij.
Ut een restje plastic heb ik iets geknutseld want twee sirenes is een standaard item voor alle britse destroyers uit deze periode.

photo 446251

Nu wordt het zoetjes aan tijd om deze delen eens vast te zetten en af te bouwen.
Het resultaat zie je in de volgende update.

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 19:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Begint met al dat priegelwerk toch al een heel scheepje te worden he?
Maar ik vind dat eerste kettingkje toch best wel aardig passen hoor................................niet dus

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2018 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Dankje Bert, ja de details maken het wel leuk.
En die ketting gaat bij m'n kleinzoon in zijn schatkist, zilver he? 8)

Laat ik er ook nog maar eens een update aan wagen want ondanks het mooie weer ben ik wel aan het plakken geweest.
Dit scheepje bouwt namelijk ontzettend lekker weg, ik heb er gewoon schik in.
Let wel er is niets wat zomaar past en er is niets zonder gietrommeltjes maar er is ook gen bouwboekje dat zegt –zo moet het-, en dus ga ik maar zoeken in foto’s boeken en internet en ja ik vermaak me prima.
Goed waar was ik ? oh ja het middenschip en daar moeten zo onderhand eens bootjes en dus ook davits op.
Die davits bestaan uit een simple plat stripje in de fotoetsfret.
Dat bedoel ik nu er past niets zomaar en ik ga geen platte davits plaatsen.
Totaal 6 stuks heb ik nodig, vier gelijke en twee wat grotere.
Die vier gelijke dat is simpel want die heb ik nog over van mijn vorige bouwsel de V&W jager. Dit is tenslotte net zo’n soort schip uit dezelfde periode dus die davits kan ik zo gebruiken.
Die twee wat grotere is wel een dingetje.
Plan A, ik heb ze uitgetekend op een plaatje evergreen en wil ze uitsnijden.
Hmmmm laten we blij zijn dat ik geen chirurg ben want snijden is niet mijn sterke punt.
Plan B, ik doe een harry potter. Bij gebrek aan een toverstaf pak ik een ander stokje en zwiep daar mee over wat messing draad en ik mompel ; erecto davitus.
Hmmmm toveren kan ik ook al niet.
Plan C, ik neem de soldeerbout en dat messing draad een buigtang en een vijltje en ja dat ligt me wel.

photo 446647

Even proefpassen en ja er zit weliswaar geen detail aan maar het is toch nog beter dan een plat stripjesding.
Die andere vier passen voorbeeldig.
photo 446649
photo 446650

Volgend probleempje, de drie inch luchtafweer,
De affuit is geleverd in resin en in foto-ets. Het resin ding is echter mooi strak gegoten, geen flash en mooi dun. Ze kunnen het daar dus wel !
De gun zelf dan, ach die oogt wel ok maar er zit geen loop aan.
En dat is wel een dingetje.
Drie inch messing lopen tja ik heb ze niet en vind ze ook niet.
Ik heb nog wel 2 messing lopen 4”/45 en de schaal 1/400.
De eerste span ik in m’n boorkop om hem wat dunner te draaien en jahoor meteen krom.
Ik had er gelukkig twee en de tweede poging (met minder lompigheid bewerkt) lukt wel.
Na het afslanken heb ik met de dremel er nog een brokje afgeslepen en het ding op de gun geplakt.
Bij exact nameten zal het niet kloppen maar het ziet er op het oog overtuigend uit-voor mij dan.
photo 446651

Als laatste stapje is de zoeklicht toren in de verf gezet en zijn er nog twee takels en haspel bijgezet.
Zoals je ziet is de torpedo lanceer installatie gewoon grijs.
Toen ik die wilde meekleuren kwam de torpedo officier op hoge poten aanzetten.
You'r not putting any of your bl...y green paint on my tubes !
okay dan niet.
photo 446652

photo 446653

Hoogste tijd om de sloepen af te maken en het zoeklicht te plaatsen en mijn serieuse blik weer aan te zetten
Ik kan dus nog wel even voort.

Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2018 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Wim,

Flipendo! Het toveren gaat je goed af. Weer een mooi stukje brouwwerk en weer een genot om je verslag te lezen. Ik zie haar zo al een konvooi begeleiden naar Moermansk.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2018 6:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
|Ik val in herhalingen geloof ik, als ik zeg dat het een heel mooi bootje wordt he? :lol: Maar ik meen het wel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2018 7:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Je tovert hier toch wel mooie dingen uit je hoge hoed. Goed bezig.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: di 29 mei, 2018 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Even over de ankerketting, de ketting die er nu op zit is stukken beter in mijn opinie.
Voor de rest een erg mooi model, knap stukje werk.... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Malcolm in 1/350
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
@ bert takken ach een beetje herhaling kan geen kwaad (bij mij zeggen ze t is de leeftijd)
ik waardeer t wel dat je het een leuk scheepje vind.
Dat is een van de redenen om het gepruts op een forum als dit te laten zien want thuis wordt het toch een beetje
beschouwd als de afwijking van pa en hier wil men wel kijken :brouw:

@ opgrapple, dankje maar het weinig toveren en veel zweten en nee ze gaat niet naar murmansk (vind ik)
Malcolm pendelt wat mij betreft tussen Newfy en Derry met wat korvetten en trawlers en een paar handen vol
oude vrachtschepen. Dat klinkt stoer maar het zal een hondenbaan zijn geweest.

@ fvdm, dankje. Ik vermaak me prima met deze dame.

@ snafu , ja die ketting kan geen discussie zijn en verder ja met dit weer een biertje op zijn tijd (als de 5 er maar in de klok is toch?)
lukt best.

Laat ik meteen maar van de gelegenheid gebruik maken om nog wat vorderingen te bespreken.Uiteraard komt er ook een plaatje bij.
De werkzaamheden op het middenschip vorderen prima en dus is het tijd om wat verder naar achteren te gaan.
De zoeklichttoren zit al in mekaar, ladders er op en een service luik er in. Dat klinkt aardig misschien maar je ziet er niks van maar tja om dat ding helemaal kaal te laten
vond ik ook niks.
Nog twee ladders en dan het zoeklicht.
Dat ding is eerst maar een uitgeboord en gefreesd. Toch handig die tandarts tools.
Daarna een laagje glim zwart er in en dan de spiegel.
Ja ik weet dat die spiegel eigenlijk uit een flink aantal kleinere spiegels was opgebouwd maar in 1/350 zie je dat niet terug en ik heb geen flauw idee hoe je dat
voor mekaar moet krijgen.
Na de spiegel nog een lens er op en klaar. De lens moet nog even wachten want moeders heeft de gaatjestang uitgeleend en ze heeft geen enkel
idee aan wie. Tja gevalletje naar dan want een lens van kristal kleer bevalt me niet.

photo 447352

Dan mag het soldeerijzer weer opgestookt worden want er komt nog een mast aan.
Nou mast een mastje.
Het ding was heel aardig getekend op het bouwpapiertje met de volgende aanwijzing :0,6x47/0,4x15/0,4x8
Nou simpel toch ?
Op zo'n bouwpapiertje wel maar in het echie-
dus ik heb maar even een schetsje gemaakt en wat stukjes draad afgeknipt.
De stukjes 0,6x47 en 0,4x15 even met wat witte lijm aan elkaar gekleefd en op het schip gezet en ik was niet blij.
Het was allemaal wel erg iel, misschien wel historisch correct maar nee, niet dus.
De 0,6x47 is vervangen door 0,8x47/0,6x8/0,4x15

Nou een boel cijfertjes en dus nu een plaatje want dan kunnen jullie het ook weer volgen.
photo 447353

Daar na komt er nog een mast-jazeker!- met een antenne ding er bovenop en een ladder er tegen aan, dat was simpel en dat mag ook wel eens.
Alle masten in de boot genomen en ziet !!! mijn allereerste driemaster (deze grap begrepen ze thuis ook niet).

photo 447355

Na enig schoonmaken en ontvetten gaan ze naar de spuiterij en als ik daar toch mee bezig ga zijn er nog wel wat zaken waar verf op mag.
Dat verzameling dieptebommen, werpers, rekken en takels want die moet ik nog met gulle hand over
het achterschip verdelen.
photo 447354
photo 447356

En ondanks het prachtig mooi mei-weer kon ik het niet laten om alvast wat te plakken.
Het gaat gewoon lekker en het resultaat bevalt mijzelf zeker ook.
Schrik niet te hard van sommige details bedenk gewoon dat zelfs de carley vlotten maar 8mm zijn
en dat zijn dan de grote delen.
photo 447359

photo 447360

photo 447361

Er zit nog wel wat werk plakken aan te komen maar voor nu vind ik een koele witte wijn een beter idee
proost en tot de volgende
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement