Ik wil hier graag een bouwverslag starten van de Flower Class Corvette Agassiz, uitgever hiervan is de Hamburger Modelbaubogen Verlag.
Ik ben met de bouw van dit schip al in de zomervakantie begonnen, en ben nu ergens halverwege.
Al die tijd heb ik foto's gemaakt met het idee om er een bouwverslag van te maken maar het kwam er steeds niet van.
Omdat ik nu actief ben op dit forum vanwege de houtbouw van de USS Constitution, dacht ik dat het wel aardig zou zijn om de bouw van de Agassiz ook in een verslag bij te gaan houden.
Allereerst uiteraard het bouwpakket:
Dit bestaat uit een boek met een handleiding en 8 pagina's aan onderdelen. Daarnaast heb ik ook de lasercut set besteld.
De boot wordt zelf 25 cm lang (ideaal om op te bergen) en bestaat uit 1215 onderdelen plus de lasercut priegel onderdelen.
Dat zijn per centimeter schip zo'n 50 onderdelen
Wat informatie over de Agassiz:
De "flower-class" korvetten waren in eerste instantie ontworpen voor de kustvaart en meer specifiek voor escorte werkzaamheden en mijn-opruiming. Afgeleid van het ontwerp van een walvisjager waren het eenvoudige, zeer zeewaardige schepen die bovendien op eenvoudige werven konden gebouwd worden. Het ontbreken van hoogzee escorte schepen in het begin van WO-II verplichte deze kleine schepen ook op de grote plas te gaan varen. (Noord-Atlantische Oceaan van Engeland tot Canada.
Voor deze grote taak waren ze niet ontworpen. In die omstandigheden waren de korvetten vooral vochtig, bekrompen en extreem levendig op zee. Veel van de bemanning kon nooit gewoon worden aan de onverwachte bewegingen en de veeleisende boot routine. Voeg daarbij dat de meeste opvarenden totaal geen zee ervaring hadden. Maar een beperkte escorte was beter dan geen escorte. Daarom bleven de scheepswerven korvetten bouwen.
Ongeveer 120 korvetten werden gebouwd in Canada, de Agassiz was hier één van.