Bedankt voor jullie aansporingen! Ik ga er letterlijk koortsig mee door, zit hier te typen met een dekentje over me. Deze update gaat over de platformen waar de paravanes op gemonteerd waren. Dit soort toestellen doen wat aan torpedo's denken maar het wordt gebruikt voor het ruimen van mijnenvelden op zee. Ik vond een paar verhelderende plaatjes op Wikipedia:
De paravanes werden met twee over de reling getakeld, aan elke zijde een, en aan kettingen of kabels voortgesleept. Door de vleugels spreidden de kettingen zich onder het water uit. De magnetische mijnen waren met een gewicht aan een ketting verzwaard. De paravanekettingen geleidden de mijnen tot bij de kabelsnijder aan de torpedokop, die de mijn lossneed zodat die naar boven dreef en onschadelijk gemaakt kon worden.
foto
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paravane_on_USS_Texas.jpg, een paravane van nabij gezien op het museumschip USS Texas. Let op de geperforeerde vleugelstijlen en de kabelsnijder.
Voor de paravanes zijn alle details om te zetten in PE als je de plastic stukken kaal scheert.
De locatie op het schip was boven de zogenaamde blisters, de uitstulpingen opzij aan de romp om het stabieler te maken. Hier zijn ook twee galerijen waar een PE vervangstuk voor is van WEM. Allemaal goed en wel maar er is een probleem mee.
Ik had eerst de bakboordzijde gedaan. Wanneer je het stuk plooit en naast een foto legt samen met het plastic kitonderdeel, zie je meteen een afwijking bij de hoge scheepsladder achter het driehoekig gedeelte. De driehoek is verkleind zodat de galerij op dezelfde hoogte komt aan de beide uiteinden van de ladders. Dit leidt meteen tot passingsproblemen, dus had ik de locatorrand van de hull gesneden. Ofwel komt de personeelsdeur links op de foto te hoog uit, ofwel zit de balustrade voor de hangarpoorten. Omdat het kitpart en het PE beiden een gladde helling vertoonden voor de grote scheepsladder, had ik in eerste instantie een langer plaatje in de plaats gekleefd zodat de galerij terug lager uitkwam.
Aan de stuurboordzijde vond ik de verklaring voor het probleem.
Voor die galerij had men het spiegelbeeld meegeleverd van het net getoonde onderdeel. Daarin zaten geen uitsparingen voor de zware stutten die hier uit de romp oprijzen en de galerij opdelen. De montage van dit stuk PE zou wel moeilijk worden als de plastic stutten van de kit later in deze uitsparingen moeten passen. Daarom heeft WEM beslist om het wat hoger te doen uitkomen, zodat het boven op de stutten ligt.
Nadat ik het correcte gedeelte van de galerij al gemonteerd had, duidde ik met een fineliner aan waar de stutten van het eiland contact maken met de galerij.
Door de foto's in het boek goed te bekijken, kon ik ook vaststellen dat de gladde helling niet bestond en dat er wel degelijk een ladder met treden op die plek moest zitten. Gelukkig zijn er nog stukken PE galerij inclusief ladder teveel door de extra gun tubs vooraan het schip. Deze mogelijkheid heb je niet als je de set voor een vroege versie van het naamgevende schip wil gebruiken.
De uitsparingen in de loopplanken betekenen wel dat je de reling moet versnijden. Gelukkig staan de stanchions niet allemaal even ver van elkaar en kan je dus passende stukjes vinden. Hier had ik nog een extra uitsparing geslepen.
Aan de andere kant heb ik uiteindelijk ook de helling weggehaald en een ladder gekleefd.
De paravane aan stuurboordzijde is al gemonteerd.
De valreep aan een zijde is in de romp gegoten, dit is perfect weg te halen met een Airwaves-zaagje zonder de steel.