Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 18:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, ik zou de raketten dan ook monteren bij de Hellcats die op het punt staan om te vertrekken. Gisteren heb ik nog wat aan het dek gewerkt. ik wilde de transverse girders in een andere kleur hebben dan de Pontos-set. Maar ik kon dit niet meer spuiten en het zou waarschijnlijk ook niet goedkomen als ik dit met een penseel begon te doen. Daarom deed ik eerst een test op het restgedeelte met een paar kleurtjes. Ik vond een viltstift van Conté die een goede scherpe punt had en ook een kleur blauw die deed denken aan deck blue. Om de streepjes te zetten, kon ik geen lineaal gebruiken, want er zaten wat obstakels in de weg op en naast het dek. Daarom heb ik het stuk plastic van Pontos maar gebruikt als lineaal, dat geeft wat mee.

photo 489866

Ik ben blij dat ik dit nu toch gedaan heb, want het maakt het dek ook wat interessanter om te bekijken. Waar de viltstift over de witte dry-decals ging, kon ik de inkt er gewoon vanaf wrijven. Nu moeten de streepjes alleen nog wat verweerd worden met een potlood. Je hebt nu een duidelijke afbakening tussen de metalen strips en de houten planken daartussen, zoals op foto's ook opvalt. Nu komen er nog wat foto's van een dry-fit van de vliegtuigen op het dek, zoals ik ze zou willen opstellen. Als het jullie wat lijkt, laat het dan weten!

photo 489865

photo 489864

photo 489867

photo 489868

photo 489869

photo 489870

photo 489871

photo 489872

photo 489873

Nu ga ik eens met de rigging aan de slag moeten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Knap werk allemaal, wat de opstelling van je kisten betreft, denk ik dat de kisten met opgevouwen vleugels meestal in de richting van het vliegdek stonden.
En mijn inziens moet je het niet al te druk maken op het dek, maar dat is persoonlijk.
Succes met de rigging.....''hell of a cluss''..... :brouw:

Gerhard


Laatst bijgewerkt door SNAFU op ma 04 nov, 2019 18:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi Steven!

Tip;
Er bestaan van Schmincke ook lege viltstiften, ook fineliners! Die je zelf met acrylverf kunt vullen.
Ik heb er zelf een met Vallejo acrylics gevuld. (Verf, thinner en druppel Flow improver) werkt erg fijn, en de stift gebruik ik al anderhalf jaar probleemloos.
link
De tips (puntjes) zijn ook los verkrijgbaar.

Vrijblijvende tip voor eventueel in de toekomst. :brouw:

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 18:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de tips, ik zal het meenemen in de uiteindelijke opstelling van de vliegtuigen. Ik heb nu het dek nog wat verweerd, want het zag er nog te monotoon uit. Op de foto's zie je vaak vervuiling en sporen op het dek. Ik heb dit nagemaakt door met een bruine acrylwash vlekken te maken en door strepen te trekken met donkerbruin en daarna een lichte zandkleur. Zo krijg je diepte in de sporen.

photo 490157

photo 490155

photo 490156

Dan wilde ik vlaggetjes aan de mast Ik ging kijken naar het vel dat dragon meegegeven had. Dit is niet slecht, want het blijkt niet gewoon een papiertje te zijn maar een stickervel, dat je wel zelf moet uitsnijden. Zo kan je de vlaggen dichtplooien over de lijn. Toch vond ik dit niet realistisch genoeg, omdat de vlag dan nog te plat en te dik is.

photo 490154

De enige goeie manier vind ik om de vlag over te zetten op een stukje aluminiumfolie. Zo kan je de beweging van de stof in de wind ook nabootsen. Ik heb al een aantal mooie modellen gezien, die ik toch lelijk vond omdat er papieren of vilten vlaggen op zaten.

photo 490158

Ik wilde deze foto nabouwen, met vier seinvlaggen en een "stars and bars" er op. Ik kon van drie vlaggen ontcijferen welke het waren en de bovenste gokte ik op een rode ruitjesvlag. Rechts bovenaan zie je een folie van een pot kwark, handig omdat dit al meteen wit geschilderd is. Zo moest ik alleen nog de andere kant wit schilderen. In het midden zie je de vlaggetjes die ik geschilderd en geplooid had, en daarna nog mat zou spuiten.

photo 490159

Het aanbrengen is vrij makkelijk. Het enige dat nu nog moet gebeuren, is zorgen dat de vlaggetjes ook de zelfde richting uit wijzen. Daarvoor zal er een extra draadje bevestigd moeten worden.

photo 490160

photo 490161

photo 490162

photo 490163


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Top gedaan met die vlaggetjes..... :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 nov, 2019 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Steeds als je denkt dat er geen details meer bij kunnen weet je mij weer te verrassen! Echt schitterend!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 nov, 2019 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Vanuit mijn stille volg modus zeg ik "WHOW !!!" :brouw: :brouw:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 nov, 2019 19:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, jongens. Ik zal jullie nog wat laten watertanden, dan...

photo 490418

Ik vond in een boek een foto van de torpedo Mk.13 die ik gekocht had, op het karretje. Er is te zien dat deze torpedo's door een hele crew over het dek verplaatst worden. In het schaaltje heb ik wat onderdelen van de set van Master Models gelegd.

photo 490419

Ik heb de torpedo's met secondelijm op de karretjes gelijmd. Ook de propellers zijn hier geïnstalleerd. Je ziet dat er nog wat reserve-exemplaren overblijven, zelfs al zou ik nummer 10 ook nog gebruiken.

photo 490420

De torpedo's zijn in de buurt van de achterste lift geplaatst.

photo 490421

De figuurtjes zijn losgemaakt van de prikkers. Dit nam ook een paar uur in beslag, want vaak kwamen er nog benen los of schoten ze wat weg van het schaaltje.

photo 490422

Ik heb nu ook vier droptanks en een stapel raketten geschilderd. Na deze foto heb ik drie van de vier tanks ontdaan van de bevestigingspin omdat die voor losse tanks overscale zou zijn. de vierde heb ik al onder de vertrekkende Hellcat gelijmd, war dus ook van die raketten onder komen. Het PE op de foto is wat er nog gebruikt kon worden van het WEM vliegtuigmateriaal, ik zou nog dubbel zoveel bommenkarretjes kunnen maken, want ik heb er nog een tweede setje van gebruikt om alle Hellcats te kunnen versieren.

Tenslotte zijn er de foto's van wat ik al aan figuren geplaatst heb gisteravond. De rest volgt dit (verlengde) weekend... Alle figuren zijn met secondelijm gezet, maar voor de karretjes en de vliegtuigen heb ik contactlijm gebruikt. Dat zorgt voor een betere hechting bij wisselende belasting, want de karretjes maken soms maar weinig contact met het hout.

photo 490429

photo 490425

photo 490424

photo 490426

photo 490427

photo 490428


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 nov, 2019 19:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
waaauuuuww.... netjes hoor :brouw:

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 nov, 2019 20:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Echt mooi werk, Steef

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement