Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 10:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 23:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Markie. Ik heb nog wat verdergewerkt aan de beide series figuurtjes.

photo 486520

photo 486519

photo 486521

photo 486523

photo 486524

photo 486522

De schoenen en de caps zijn nu geschilderd en ik heb op dat geel maar een bruine wash gezet om het te temperen, net zoals ik over het lichtblauwe een blauwe wash gezet had voor de schaduwen. Voor de serie van L'Arsenal heb ik haast alleen blauwe shirts gebruikt, die hebben allemaal een witte cap en kunnen dus niet als piloot of officier dienen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Chapeau voor je geduld hiervoor :brouw:

Het zal wel leven ( en kleur) op het schip brengen.

Ik blijf volgen :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 1:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Mac. De werken aan de Princeton hebben terwijl niet stilgelegen, maar nu was het tijd voor een klus die ettelijke uren in beslag heeft genomen. Het glaswerk voor de vliegtuigjes moest uitgehold worden. Eerst heb ik alle paneellijnen met een bruine wash behandeld.

photo 488077

Op het witte deel is dit wel veel duidelijker dan op het Midnight Blue.

photo 488078

Met de Dremel Micro lukt het uithollen goed. Ik heb een boortje gebruikt om een rechte uitholling te krijgen bij de lange clearparts van de Avengers.

photo 488079

Al dit glaswerk is al een eerste keer met de Dremel behandeld. Dit kan tot op een bepaalde dikte van het plastic.

photo 488080

Als het glaasje losgemaakt is, kan het verder fijn gemaakt worden.

photo 488081

Met een diamantvijltje kan het tot zo'n 1/3 millimeter dun geslepen worden. Met Tamiya Extra Thin krijg je het terug doorschijnend.

photo 488082

De Hellcats van Trumpeter hadden maar 1 clearpart, dus het windshield moet daar nog eens van de canopy gesneden worden en op de fuselage geplakt. Daarna moet er aan de twee kanten een stuk uit de romp gedremeld worden om de canopy er over te kunnen schuiven in open stand, met zo weinig mogelijk uitschieters.

photo 488083

Ook de Avengers moeten de windshields apart krijgen, maar ik gebruik de canopies van Dragon omdat die mooiere paneellijnen hebben en er keuze is tussen openstaande of gesloten cockpits. Het PE tussenschot moet lager afgeschuurd worden, en wordt dan met Vallejo Interior Green terug groen aangestipt.

photo 488084

photo 488085

Er is een Avenger waar al een figuurtje in zit, maar daarvan moeten dan wel de benen afgesneden worden. Nog even doorbijten en de vleugels kunnen er aan. er moet ook nog matte lak op de vliegtuigjes, dus de canopy wordt nog terug afgeplakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja... misschien val ik in herhaling maar ik heb zelden iemand gezien die zo een eindeloos geduld aan de dag kan leggen! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ja ja, bij bovenstaand commentaar sluit ik me bij aan....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 17:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je lang genoeg volhoudt, loont het altijd de moeite.

photo 489169

photo 489170

photo 489171

photo 489172

photo 489173

De vliegtuigjes zijn nu voorzien van de vleugels en staan bijna klaar om een matte laag vernis te krijgen. Ik moet nog wel wat klein spul toevoegen, zoals antennes en MG's. Terwijl ben ik ook al begonnen met de voorbereiding van de volgende carrier. Die heb ik zaterdag in Veldhoven gekocht, het is de Zuikaku van Fujimi.

photo 488353

Die gaat nog niet meteen van start, want ik beschik nog niet over al het spul dat ik er in wil verwerken. Zo wil ik nog minstens een houten dek en een crew kopen. Wat ik deze week wel al gedaan heb, is het vertalen van de handleiding.

photo 489176

photo 488367

De handleiding van dit schip, dat overigens heeft bijgedragen tot het tot zinken brengen van de Princeton, is grotendeels in Japanse karakters geschreven, met een zeldzaam woord Engels daartussen. Je vraagt je af hoe ze deze dure modellen verkocht willen krijgen als de instructies niet buiten Japan gelezen kunnen worden. Ik ging als volgt tewerk:

- inscannen van de pagina's op mijn all-in-one printer, het is al niet zo simpel door het A3-formaat van de handleiding
- verwijderen in Paint van de plaatjes die de tekst zouden kunnen vertroebelen
- converteren van de aldus bekomen afbeelding op https://www.onlineocr.net/; daardoor wordt de afgebeelde tekst in een .doc formaat omgezet.
- dit kopiëren naar Google Translate (dat ging wel trager omdat je maar een vijftal lijnen tegelijk kan kopiëren.
- uitprinten en corrigeren van de vertaling
- uitknippen van de tekst en op de handleiding plakken. Dit laatste kan je natuurlijk vlotter doen door te plakken in de eerder gemaakte scan, maar die had ik dus niet bewaard omdat de tekeningen weggegomd waren.

photo 489175

photo 489174

Het bleek achteraf dat de meeste instructies evident waren, maar ik heb het maar afgewerkt zodat ik de tekst ook voor anderen beschikbaar kan maken wanneer ik hier een bouwverslag van begin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooie nieuw vliegdekschip, wat is de lengte van het model ?
Gezien het huidige werk en toewijding wat je in het huidige model bent aan het steken zal het zeker ook een oogstrelende model worden.

Bouwbeschrijving is ook al een aardige puzzel, knap dat je het zo oppakt.

Wordt weer een volger :brouw:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 okt, 2019 1:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Zuikaku zou volgens The Ship's Forum zo'n 73 cm lang worden.

Ondertussen zijn de propellers allemaal geplaatst en het glaswerk geschilderd.

photo 489795

Ik had besloten om de propellers er zo degelijk als kon aan te bevestigen. Bij de toestelletjes van Dragon was er een kleine opening voor een pin aanwezig, die verwerkt was in de uitstekende as van de motor. Bij Trumpeter zat die as er niet en was er een grotere opening verder naar achter. Ik heb daarvoor een plastic rod van 2mm een paar keer conisch geschuurd en in de cowling gekleefd. Ik had die beter eerst doorboord, want nu kon er een draad bij Dragon ingestoken worden en niet bij Trumpeter. Daar heb ik een draadje moeten opkleven, wat minder stevig is. De PE propellers pasten met de centeropening over die draad, maar de naaf zou dikker moeten worden dan die draad. Ik haalde er de dunste buis van Mastertools bij, die paste maar net rond de draad. Door de buis te snijden, was ze zelfs wat krap. Hierdoor duurde dit een aantal uren voor alle vliegtuigjes. Ook het schilderen van de canopystijlen nam veel tijd in beslag, maar dat is nu uitgevoerd. Nog maar eens een overzicht, er komt nu niet veel meer bij. Ik dacht nog aan 127mm-raketten, die bijgeleverd zijn door Dragon, of aan afwerptanks.

photo 489794

photo 489793

photo 489796

photo 489797

photo 489798

photo 489799


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 okt, 2019 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Absoluut mooi hoor !!! :brouw: :brouw:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 8:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Wat een werk Steven, petje af. Zou je er wel raketten ophangen? Werden die niet pas gemonteerd vlak voor de lancering? Of is dat alleen bij wat latere vliegdekschepen?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement