Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 12:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2019 18:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt. Ik heb iets gelezen van lijm op de golftoppen doen en daar tissue op te kleven en dan na drogen weer afscheuren. Dat levert dan het schuim op. Een en ander zal ook wel met de airbrush toegevoegd moeten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2019 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Man toch, ik ben altijd een geduldig man geweest maar het geduld dat jij aan de dag legt: hoedje af hoor enne... al die doorgedreven details… volgens mij ben jij begiftigd met bionische ogen! :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2019 19:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 479268

Nou, eentje dan misschien...

Bedankt, Walter!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Grapjas! :lol: :lol: :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 23:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bij mijn laatste bezoek aan Artobi heb ik een productje gekocht dat ik wil gaan gebruiken om het schuim op de golven mee te schilderen.

photo 479969

photo 479971

Dit zal ook een experiment worden, geen idee of iemand dit spul hier al gebruikt heeft? Je vindt online het volgende filmpje, waar het kort gedemonstreerd wordt. Ik zier dat er eerst lichtere watertonen ge-airbrushed zijn, dus dat ga ik nog doen. Ik vind het wel nogal een onpraktische hoeveelheid, want hier kan je vast een kleine muur mee schilderen.



Ik ben wel begonnen met het verweren van de romp, een klusje waar jullie vast naar uitgekeken hebben. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een lichtgrijs emailverfje.

photo 479972

De streepjes zijn met een washpenseel gezet en de verf gaf in eerste instantie de indruk niet meer te willen wijken. Dat zou ook weer een kink in de kabel geweest zijn, maar ik besloot het eens te proberen met een ruwe borstel. Daarmee kon de wash wel zo goed als volledig weggeveegd worden, al bleven er nog fijne sporen over. Dit hinderde niet, maar ik onthoud het voor de volgende keer dat ik Lifecolor als basisverf gebruik, het neemt dus wat lakverf op zelfs met wat P+ erover. Dat moet er dus dikker op gelegd worden.

Na het lichtgrijs viel de verwering vooral op over de blauwe kleuren, dus werd er ook wat gespeeld met het bruingrijze residu in mijn verfpot, die al de wash van enkele modellen bevat. Dat gaf meteen het juiste timbre. Hier een overzicht van wat ik al gedaan heb, het is nog niet helemaal af.

photo 479973

photo 479974

photo 479975

photo 479976

photo 479977

photo 479978

Het bleek dat de drie achterste vliegtuigen gelost waren (deze keer zonder schade) en dat het dek in de lift toch weer opgekruld was, de tractor staat er nog. Het dek zal met contactlijm teruggekleefd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2019 11:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De verwering is nog steeds in gang, met nu ook wat roestontwikkeling.

photo 480063

photo 480062

photo 480064

photo 480065

photo 480066

photo 480067


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2019 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi vervuilwerk. Komt helemaal tot leven.

Qua water; ik heb ervaringen met soortgelijk spul van vallejo. Hierbij gebruikte ik ook nog fijne watten die ik dan met de transparante variant vastzet.

De volgorde was dan eerst kleurmassa, wat jij nu ook hebt, dan witte golftoppen kleuren, en daarna met watten nog de uitlopers, die met de dunne transparante variant werden vastgezet.
Ik heb mijn werkwijze ruwweg van chris Flodberg, een modelscheepsbouwer uit Canada (dacht ik).

photo 354838

Hier zijn wat proefstukjes waarbij ik bij midden- en rechts de watten heb toegevoegd.

Succes verder met dit mooie schip!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 7:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Lekker bezig Steven, maar ga je nog wat aan het anker doen, das nu nog te licht naar mijn idee, evenals de sporen naar beneden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Tja wat kan ik hier verder van zeggen, niet veel, heel erg mooi allemaal !!
Zou zeggen laat die foto's maar komen !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 0:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties en tips, ik probeer er rekening mee te houden.

Eerst wat plaatjes van de lichte verf die op de golven naast het schip gespoten is. Dit is een mengsel van blauw en wit, ik heb een stukje van de binnenkant ingekleurd voor degenen die dit zouden willen nadoen. Vooral waar de scheepsschroeven zitten, en je dus wat cavitatie verwacht, heb ik dikker gespoten.

photo 480330

photo 480332

Vandaag heb ik een moeilijke klus geklaard, het schip vastmaken op het diorama. Ik had me voorgenomen dit met lijm te doen en dan de opstaande uiteinden van het schip met behulp van een klem vast te lijmen. Gelukkig ben ik meteen voor de aanvang van het experiment afgestapt van dit idee, want het was me nooit gelukt dit naadloos te verlijmen. Achteraf gezien stonden er grote spanningen op de scheepsromp waardoor voor- en achterkant niet op een normale manier te hechten waren zonder het risico dat dit later terug zou losschieten bij een beweging van de basis.

Mijn ultieme idee was om de bodem via een aantal Parkerschroeven aan de onderkant van het dek te schroeven. Ik had het voordeel dat er niet door het hangardek geboord moest worden, want aan de onderkant van de bovenwaterromp zit ook een bodem. Als ik die met de schroeven kon aanspannen aan de uiteinden, dan zou het midden vanzelf muurvast zitten.

photo 480334

photo 480335

Omdat er iets scheen te hinderen tussen de twee helften van de romp, heb ik vooraan een lang gedeelte van de pasvorm weggezaagd. Dit scheen er namelijk voor te zorgen dat de romp een millimeter of twee naar achter uitstak.

photo 480331

Bij het aandrukken van de romp ging het wel even mis, waarbij de linker barbette voor ingedrukt werd. Er gingen wat stukjes af en die werden enigszins vervormd, wat een binnensmondse vloek opleverde. Gelukkig kan alles waarschijnlijk perfect gerepareerd worden.

photo 480333

Als ik deze twee schroeven gebruikte, kreeg ik het resultaat dat achteraan de passing perfect was maar dat er vooraan over een redelijk lange afstand een naad van een halve millimeter was.

photo 480341

photo 480336

photo 480337

photo 480338

Ik vond dat het beter moest, want deze lijn zou toch te sterk opvallen vooraan. Daarom heb ik gezorgd dat de romp eerst vooraan aangespannen was en de pasvorm tot in de helft van het schip weggezaagd was. Dan heb ik achteraan aangespannen, wat een nagenoeg perfecte naad opleverde tot zo'n twee centimeter van de achterkant, waar het dan wel een millimeter open stond. Dit kon ik wel oplossen door nog een derde schroef toe te voegen helemaal achteraan de romp.

photo 480340

Daardoor is de passing nu over het hele schip optimaal en ik ben blij dat ik niet meteen tevreden was met het tussenresultaat.

photo 480341

photo 480342

photo 480343

photo 480344

photo 480345

photo 480346

photo 480347

Nu kan er begonnen worden met extra golven tegen het schip aan en dan kan het schuim er op. Maar eerst wat reparaties.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement