Bedankt voor de reacties en tips, ik probeer er rekening mee te houden.
Eerst wat plaatjes van de lichte verf die op de golven naast het schip gespoten is. Dit is een mengsel van blauw en wit, ik heb een stukje van de binnenkant ingekleurd voor degenen die dit zouden willen nadoen. Vooral waar de scheepsschroeven zitten, en je dus wat cavitatie verwacht, heb ik dikker gespoten.
Vandaag heb ik een moeilijke klus geklaard, het schip vastmaken op het diorama. Ik had me voorgenomen dit met lijm te doen en dan de opstaande uiteinden van het schip met behulp van een klem vast te lijmen. Gelukkig ben ik meteen voor de aanvang van het experiment afgestapt van dit idee, want het was me nooit gelukt dit naadloos te verlijmen. Achteraf gezien stonden er grote spanningen op de scheepsromp waardoor voor- en achterkant niet op een normale manier te hechten waren zonder het risico dat dit later terug zou losschieten bij een beweging van de basis.
Mijn ultieme idee was om de bodem via een aantal Parkerschroeven aan de onderkant van het dek te schroeven. Ik had het voordeel dat er niet door het hangardek geboord moest worden, want aan de onderkant van de bovenwaterromp zit ook een bodem. Als ik die met de schroeven kon aanspannen aan de uiteinden, dan zou het midden vanzelf muurvast zitten.
Omdat er iets scheen te hinderen tussen de twee helften van de romp, heb ik vooraan een lang gedeelte van de pasvorm weggezaagd. Dit scheen er namelijk voor te zorgen dat de romp een millimeter of twee naar achter uitstak.
Bij het aandrukken van de romp ging het wel even mis, waarbij de linker barbette voor ingedrukt werd. Er gingen wat stukjes af en die werden enigszins vervormd, wat een binnensmondse vloek opleverde. Gelukkig kan alles waarschijnlijk perfect gerepareerd worden.
Als ik deze twee schroeven gebruikte, kreeg ik het resultaat dat achteraan de passing perfect was maar dat er vooraan over een redelijk lange afstand een naad van een halve millimeter was.
Ik vond dat het beter moest, want deze lijn zou toch te sterk opvallen vooraan. Daarom heb ik gezorgd dat de romp eerst vooraan aangespannen was en de pasvorm tot in de helft van het schip weggezaagd was. Dan heb ik achteraan aangespannen, wat een nagenoeg perfecte naad opleverde tot zo'n twee centimeter van de achterkant, waar het dan wel een millimeter open stond. Dit kon ik wel oplossen door nog een derde schroef toe te voegen helemaal achteraan de romp.
Daardoor is de passing nu over het hele schip optimaal en ik ben blij dat ik niet meteen tevreden was met het tussenresultaat.
Nu kan er begonnen worden met extra golven tegen het schip aan en dan kan het schuim er op. Maar eerst wat reparaties.