De Princeton is op zomerreces geweest, omdat ik vond dat er niet genoeg Hellcats op het schip stonden en omdat ik zeker eerst de juiste kleuren voor de camouflage wilde hebben. Er zijn terwijl wel wat andere modellen afgewerkt geraakt maar de Princeton is niet uit mijn gedachten gegaan. Eerst was er de bijeenkomst van SIG Warships in België, waar ik het model mee naartoe genomen heb, maar helaas niet mijn fototoestel. De afgewerkte hangar wekte wel wat interesse op, al kwam de kritiek dat de wanden eerder wit gekleurd zouden moeten geweest zijn naast de liften. In feite is dit niet meer zichtbaar wanneer het schip afgesloten is, want de Princeton heeft geen hangardeuren naast de liftschachten.
Enkele recente aankopen hebben het model weer op stoom gebracht. Ik besloot het verfsetje US NAVY set 1 van Lifecolor te kopen. Daarmee had ik meteen een tweetal kleuren. De laatste benodigde kleur is apart gekocht, maar dat moest in Veldhoven omdat het een van de nieuwe was en die worden blijkbaar niet overal verdeeld door het grote aanbod. Een tweede benodigdheid waren de extra Hellcats. In het topic van Plastic en Steel (
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=51313) had ik al verkondigd dat ik twee sets van L'arsenal Hellcats had gekocht, maar Jugs had in de smiezen dat ik in de plaats daarvan Helldivers gekregen had. Dat was dus pas op de plaats. Ik had wel de magazijnen voor de 40mm vierlingkanonnen gekocht, daarvan denk ik er twee te kunnen gebruiken, tenminste als deze de magazijnen op dezelfde plek hadden achter de borstwering.
Ik had dus eigenlijk ook zoiets nodig voor de dubbelopstellingen, want daar zaten er veel meer van op het schip. Ik besloot om een online bestelling te doen bij L'arsenal zelf. Ik kocht vijf Hellcats en een setje magazijnen en koos de optie voor 9 euro om mijn bestelling te kunnen volgen, maar ze in een afhaalpunt te gaan halen. Na een weekje wachten kwam dit dan gisteren aan. Ik toon hier even wat er binnengekomen is.
In het pakje zat er nog dit, samen met een bestelbon die ondertekend was door ene Hilaire, "bonne réception".:
Ik heb de magazijnen eens naast elkaar gelegd, er zijn er drie nodig per installatie. Volgens mij gaan er te weinig zijn van de kleine, misschien kan ik met het overschot van de grote nog wat kleinere maken door er een stukje tussenuit te snijden.
Het resin ga ik vermijden, want het zit nog op een plaat die, om de juiste dikte te bereiken, afgeschuurd zou moeten worden. Als ik de grote exemplaren op een van de kitonderdelen leg, komt de diameter wel overeen.
Nu over naar de Hellcats. Er zitten er vijf in een pakje, samen met een klein PE-fret en twee gietblokken van vijf wielen. Ik kon nergens het tiende wieltje vinden, dat is nu geen moeilijk object om te scratchen.
Ik wilde de jagers meteen reviewen volgens hun proporties. Ik besloot meteen ook de Dragon exemplaren die al gebouwd waren, in de vergelijking op te nemen.
Iets onheilspellends viel me toen al op: de resin exemplaren waren opvallend kleiner dan die van de kit. De graveringbeperkt zich tot de cowling en de flaps.
Volgens het referentieboekje was de spanwijdte 42 voet en 10 inch. De lengte was dan 33 voet en 7 inch.
Als je de lengtes opmeet dan is Dragon (D) 37,2 mm breed en L'arsenal (A) maar 35.
37,2 x 350 = 13020 (mm op 1/1)
13020 / 25 (mm per inch) = 520,8
Dat is ongeveer 43 voet en 4,8 inch, dus net iets te groot. Doe je dezelfde berekening voor A dan kom je op 40 voet en 5/6 inch, veel te klein. Wat betreft de lengte wordt de D versie 32 voet en 1/12 inch (zonder propnaaf), die van A 29 voet, ook veel te kort.
Het PE van WEM is ook iets verder uitgewerkt, bij dat van A is er bovendien geen wieldeur bij, want dit zijn de poten.
Er zal dus nog een en ander moeten aan gebeuren om deze op elkaar te doen gelijken.