Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 21:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Da's een goede vraag Steven. De referentiefotos zou ik aanhouden in dit geval. Dus zonder de nummers. Misschien hebben ze er wel opgestaan tijdens de shakedown cruise. Ik zal thuis even checken of ik iets heb liggen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 22:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb net op het Ship's Forum voor de Independence hier een vraag over gevonden: http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=46&t=6011&start=260. Dit gaat waarschijnlijk ook voor Princeton op, dus plaats ik de nummers niet.

Citaat:
I was never able to find evidence that she had flight deck numbers, but Dragon included them just in case

(Antwoord van Tracy White op de vraag)

Voor Belleau Wood, CVL-24 vond ik wel verschillende foto's uit 1943, en daar is het zo opvallend dat ik er op de Princeton-foto's niet naast gekeken zou kunnen hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2019 0:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben ineens doorgegaan met de dry-decals voor de deck-markings. Er zijn drie stippellijnen over de lengte van het dek. Een witte in het midden en twee grijze aan de randen. Die lijnen passen precies tussen de transverse girders. De dry-decal is opgedeeld in driemaal vier secties die je over het dek kan neerleggen. Er zijn op de decalfilm wel geen aanwijzingen waar de lijn in de breedte moet liggen. Hiervoor moet je op de instructietafel goed kijken waar de lijnen ergens de gaten voor de kabelspanners passeren: links, midden of rechts. Ik moet zeggen dat ik zelden zo'n accurate instructietafel gezien heb als die van Pontos. Elke van de zowat 150 streepjes komt perfect uit.

photo 482064

Herinneringen aan mijn jeugd kwamen op bij het inkleuren van de decalfilm. Cowboys en dinosaurussen die weidse landschappen bevolkten en zwarte lettertjes die moeilijk uit te lijnen waren op een wit blad.

photo 482065

Het vraagt verbazend weinig moeite om deze decals aan te brengen. De hele operatie om het dek van decals te voorzien kan maar een half uur ingenomen hebben.

photo 482069

photo 482068

photo 482063

photo 482066

photo 482067

Ik moet nog wel een aantal dwarsstreepjes aanbrengen op de middellijn. Ik heb deze lijnen al geplaatst voor ik de verwering van het dek doe, want de lijnen zullen wel mee met de verf weggesleten zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2019 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Die streepjes heb je mooi in een rechte lijn gekregen, top. Het geheel ziet er fraai uit tot nu toe.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2019 1:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, FVDM. Ik heb nu ontdekt dat de lijn aan bakboord een millimeter te ver naar links staat. Daardoor vallen er stukjes lijn weg in gaten voor de kabelspanners. Dat is ook weer niet zo erg, want op plaatjes van de Independence zag ik dat dit nog wel eens gebeurde.

photo 482277

Nu moesten al deze kleine stukjes uit het PE-fret gesneden worden.

photo 482276

Terwijl ik ze aan het afvijlen was, vloog deze voorbij, het leek wel of hij invasiestrepen had maar ik heb hem nog niet correct geïdentificeerd.

photo 482278

Hier zitten alle stukjes dan op de spuitstand. Ik besloot om voor het gebruik van de Lifecolor Deck Blue kleur eerst een laag Tamiya grijs te leggen voor extra hechtkracht. Dit bleek hier en daar nog niet genoeg te zijn.

photo 482280

Ik wilde nu ook al het dek weatheren, nog voor de metalen stukjes toegevoegd waren. Hiervoor was ook een maskering nodig van de catwalks. Hier volgen de resultaten van de verwering die met middelgrijs en Mud Brown van Tamiya uitgevoerd zijn. Er gaat later nog wat geborsteld worden voor de scherpere lijnen.

photo 482281

photo 482282

photo 482283

Je ziet ook de stukjes metaal al toegevoegd. Ik heb de gaatjes niet meer geschilderd, ze zijn al goed genoeg dichtgekleefd.

photo 482284

photo 482285

De supports voor de crash barrier waren nog niet volledig geschilderd en je merkt dat er bij aanraking van de stukjes makkelijk verf loskomt. Dit zal ik terug maskeren en spuiten.

photo 482286

Ik heb bij het PE van WEM nog iets belangrijks gevonden, "arrestor wire supports" waarmee de vangkabels voor de landende vliegtuigen opgehouden werden. Maar ik zal ze waarschijnlijk niet mogen plaatsen als er geen vliegtuigen moeten landen; het achterdek staat vol Avengers die geladen worden met torpedo's. Jammer maar helaas...

photo 482287


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 21:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ondertussen heb ik gelezen dat de kabels alleen weggehaald worden om er nieuwe te hangen. Iemand die er over zou vallen, zou niet thuishoren op een vliegdek. Het eerste vliegdekschip dat in de US tentoongesteld werd, had de kabels ook nog op het dek, waardoor er steeds maar toeristen ten val kwamen. Daarom zijn ze alsnog weggehaald. Maar op de Princeton heb ik de steunen nu allemaal op het dek gemonteerd.

photo 482820

Spuiten viel nog niet mee. Ze waren te fijn om gun metal te spuiten, de deeltjes uit de spuitbus verstopten de gaatjes en ik heb alles met aceton schoongemaakt. Met zwart lukte het wel.

photo 482821

Plaatsen ging gemakkelijk. Vreemd genoeg is er ook een steun nodig in de liftvloer, die ben ik nog kwijt.

photo 482822

De kabel wordt gemaakt met Uschi Van Der Rosten 0,001 draad. Dit kan je aanspannen tot aan een druppeltje lijm.

photo 482827

Omdat er een kabel over de lift loopt en ik me niet goed kon inbeelden dat die over de liftschacht en de noodreling daarrond bleef hangen, ging ik op zoek naar foto's waaruit bleek hoe dat nu opgelost werd. Werd deze kabel losgemaakt? Uiteindelijk vond ik een foto in mijn referentieboek, waar je nog net twee diagonale lijntjes achter de lift ziet verdwijnen. Hij wordt dus omgelegd. Uiteraard vind je hierover helemaal niks in de literatuur over "arresting gear" op het net of in de handleiding, waardoor recht uit de doos de achterste lift openzetten niet helemaal juist kan uitgevoerd worden.

photo 482823

De reling die omhoog komt uit het dek rond de lift, krijg je bij de uitbreiding van WEM. Ik spuit ze nog grijs.

photo 482824

Hier zitten de geschilderde reling, de omgeleide remkabel en twee van de vijf resin Hellcats terug op het schip. De andere drie kunnen er niet terug in, maar die zouden dan ook nauwelijks zichtbaar geweest zijn door de hangardeuren vooraan.

photo 482825

photo 482826

Na deze kabels is het de beurt aan de crash barrier meer centraal op het vliegdek, maar die moet nog bijgespoten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 7:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Grappig om te lezen dat de kabels gewoon blijven liggen want als je er over struikelt hoor je niet op een vliegdekschip thuis. Maar er zit wel een noodrek om de liften als deze naar beneden staan. Het lijkt mij dat je zo een gat ook wel moet kunnen zien, anders hoor je niet op een vliegdekschip thuis. :lol:

Het ziet er weer goed doordacht en netjes uitgevoerd uit. Mooi hoor

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 9:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Heel mooi weer, Steven.
Dek ziet er fraai uit.

Misschien toch eens overwegen om de PE met chemisch middeltje te zwarten.
Hierdoor lopen fijne details niet vol.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooi hoor, ziet er erg realistisch uit.
Wordt een mooi stukje eye Candy !! :brouw:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 23:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de complimenten! Vandaag liep een oproep binnen voor het naamplaatje, dus ging ik dat meteen afhalen in de Hubo. Zouden ze de tekst goed geplaatst hebben?

photo 482934

Maar er was geen vuiltje aan de lucht, hoogstens was er wat zwarte verf van de lettertjes gemorst op de randen. Dat kon er zo afgeschraapt worden, dus weet ik dat ik niet aan de lettertjes mag pulken.

photo 482935

photo 482936

Mijn voorkeur voor versie twee blijft. Het zal ook het makkelijkst zijn om het zware plaatje op vast te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement