Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 16:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2008 15:46 pm
Berichten: 160
Woonplaats: Annen
Dit wordt wel wat 8)
Afbeelding

nu eerst verder met de andere kant, daar moeten nog frames verzonken worden.

Erik

_________________
Huidige bouw:
H.M.S. Victory (Sergal)

Afgerond:
Cross section U.S.S. Constitution (mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 13:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2008 15:46 pm
Berichten: 160
Woonplaats: Annen
Stuurboord en bakboord zijn nu even ver gevorderd.
Voordat ik verder ga stoeien met de 2de beplanking ga ik eerst de berghouten in model brengen op de eerste beplanking. Daar kan ik namelijk nog steeds punaises in prikken :)

Als de berghouten al enigszins in model gebogen zijn zal het bevestigen op de 2de beplanking een stuk makkelijker worden (volgens mij iig) :D

Erik

_________________
Huidige bouw:
H.M.S. Victory (Sergal)

Afgerond:
Cross section U.S.S. Constitution (mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hoi Erik,

in alle stilte ben ik je project op de achtergrond aandachtig aan het volgen. Ik heb dit fameuze schip ook nog liggen maar heb een beetje schrik om er aan te werken. Ik heb nog nimmer een houten model gebouwd en wens er wel iets moois van te maken. Ben tevens benieuwd naar het eindresultaat. Ga je het model volledig schilderen of laat je het hout "onbewerkt" en lak je alles met vernis af ? Tevens iets waar ik voor mijn editie nog niet uit ben. Enerzijds lijkt me een volledig geschilderde VICTORY wel mooi omdat dit het schip van weleer weergeeft. Anderzijds is een "onbewerkte" uitvoering ook wel mooi omdat je dan al het houtwerk mooi kunt zien. Bestaat er binnen de houten scheeps-bouw een "gouden regel" voor wat betreft volledig geschilderd vs "onbewerkt". Of is het typisch zo'n dingetje waarbij enkel "persoonlijke voorkeur" bepalend is ? Indien iemand hier meer over kan vertellen, dan hoor ik er graag meer over. (Om dit topic niet te vervuilen is het dan wellicht handiger om mij middels PB te informeren, tenzij jullie het niet erg vinden om het rechtstreeks in dit verslag kenbaar te maken.)

Keep up the good work !

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2008 15:46 pm
Berichten: 160
Woonplaats: Annen
Shujaa schreef:
Hoi Erik,

in alle stilte ben ik je project op de achtergrond aandachtig aan het volgen. Ik heb dit fameuze schip ook nog liggen maar heb een beetje schrik om er aan te werken. Ik heb nog nimmer een houten model gebouwd en wens er wel iets moois van te maken. Ben tevens benieuwd naar het eindresultaat. Ga je het model volledig schilderen of laat je het hout "onbewerkt" en lak je alles met vernis af ? Tevens iets waar ik voor mijn editie nog niet uit ben. Enerzijds lijkt me een volledig geschilderde VICTORY wel mooi omdat dit het schip van weleer weergeeft. Anderzijds is een "onbewerkte" uitvoering ook wel mooi omdat je dan al het houtwerk mooi kunt zien. Bestaat er binnen de houten scheeps-bouw een "gouden regel" voor wat betreft volledig geschilderd vs "onbewerkt". Of is het typisch zo'n dingetje waarbij enkel "persoonlijke voorkeur" bepalend is ? Indien iemand hier meer over kan vertellen, dan hoor ik er graag meer over. (Om dit topic niet te vervuilen is het dan wellicht handiger om mij middels PB te informeren, tenzij jullie het niet erg vinden om het rechtstreeks in dit verslag kenbaar te maken.)

Keep up the good work !

Gr. Ruud.


Hoi Ruud :)

Ik ben van plan het schip te gaan verven. Alles zal eerst in de olie gezet worden en daarna geschilderd. Ik denk niet dat er een 'gouden regel' bestaat vwb verven, het lijkt mij meer een persoonlijke keuze. De dwarsdoorsnede van de constitution heb ik helemaal niets aan geschilderd, en ja, het is mooi al het hout te zien. Maar voor de Victory heb ik gekozen voor verven.
Ik ben zelf ook benieuwd naar het eindresultaat :D

Groeten
Erik

_________________
Huidige bouw:
H.M.S. Victory (Sergal)

Afgerond:
Cross section U.S.S. Constitution (mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hartelijk dank voor de aanvullende info Erik. Het ziet ernaar uit dat ik dit projectje dus nog enige tijd in alle stilte ga blijven volgen om te bekijken wat het eindresultaat gaat worden. Naast het feit dat ik zeer zeker links & rechts nog wat nuttige zaken zal leren, kan ik op die manier tevens op mijn gemakje bekijken hoe het een & ander er geschilderd uit zal gaan zien.

Ik heb overigens begrepen dat de Victory recent opnieuw in de verf is gezet en dat daarbij gebruik is gemaakt van een ietwat rose-achtige kleur. Ga je de traditionele (en volgens de experts "verkeerde") oker-gele kleur gebruiken of ben je voornemens om de nieuwe "authentieke" kleur te gaan toepassen ?

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2017 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2008 15:46 pm
Berichten: 160
Woonplaats: Annen
Shujaa schreef:
Ik heb overigens begrepen dat de Victory recent opnieuw in de verf is gezet en dat daarbij gebruik is gemaakt van een ietwat rose-achtige kleur. Ga je de traditionele (en volgens de experts "verkeerde") oker-gele kleur gebruiken of ben je voornemens om de nieuwe "authentieke" kleur te gaan toepassen ?


Ik heb de nieuwe kleur gezien. Ik vind de rose-achtige kleur minder mooi en ga voor okergeel. (die verf had ik al gekocht :) )

Mocht iemand de nieuwe kleur nog niet gezien hebben:

_________________
Huidige bouw:
H.M.S. Victory (Sergal)

Afgerond:
Cross section U.S.S. Constitution (mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 6:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ruud
Regels bestaan er niet, maar het is echter wel zo dat je dit soort herkenbare schepen in de kleuren zet waarmee ze getooid was. Vergelijk het met de vliegtuigbouw. Jij zal ook geen Phantom kaal neerzeten en dan een schildje "F4G VF84 Jolly Rogers Uss Enterprise" er onder zetten.

Nog zo iets is het onderwaterschip schilderen, vaak in een soort wit, de een doet het wel, de ander doet het niet en ik doe het soms wel en soms niet. Ook in musea zie je beide varianten. Ik vind het persoonlijk mooier met wit onderwaterschip, je zit nog steeds de romp, bovenwaterschip is dan vaak wel naturel of hooguit een kleine bies zo her en der, maar het breekt wel.

Maar de Victory is wel een stuk hout waar je wel wat ervaring voor moet hebben, niet zo zozeer voor de moeilijkheid, maar wel voor het geduld, de romp is serieus een stuk lopende band werk met het vastplakken van de beplanking en geloof me, je gaat echt wel eens gillen als je met het staand want bezig bent, met name de touwladders.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 16:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2008 15:46 pm
Berichten: 160
Woonplaats: Annen
Bert Takken schreef:
Nog zo iets is het onderwaterschip schilderen, vaak in een soort wit, de een doet het wel, de ander doet het niet en ik doe het soms wel en soms niet. Ook in musea zie je beide varianten. Ik vind het persoonlijk mooier met wit onderwaterschip, je zit nog steeds de romp, bovenwaterschip is dan vaak wel naturel of hooguit een kleine bies zo her en der, maar het breekt wel.

Maar de Victory is wel een stuk hout waar je wel wat ervaring voor moet hebben, niet zo zozeer voor de moeilijkheid, maar wel voor het geduld, de romp is serieus een stuk lopende band werk met het vastplakken van de beplanking en geloof me, je gaat echt wel eens gillen als je met het staand want bezig bent, met name de touwladders.


Ik zit zelf nog te twijfelen of ik de onderkant ga koperen of niet ... ben er nog niet uit.

_________________
Huidige bouw:
H.M.S. Victory (Sergal)

Afgerond:
Cross section U.S.S. Constitution (mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hoewel mijn VICTORY immer nog (nagenoeg) onberoerd in een doos ligt, besteed ik af & toe reeds enig research-werk. Normaliter bouw ik hoofdzakelijk militaire jet's, maar goed research-werk is wat mij betreft nu eenmaal een vast ritueel bij de bouw van elk model. Het "bekoperen" van de romp is eveneens zo'n dingetje waar ik tegenaan liep, en ik niet zeker ben of een dergelijk projectje voor mij is weggelegd. Mocht je besluiten om dit klusje toch uit te voeren, dan zal ik je vorderingen met grote belangstelling volgen !!!

Verder ben ik eveneens benieuwd hoe je de zeilen gaat aanbrengen. "Volle" zeilen zien er op deze schuit ongetwijfeld erg indrukwekkend uit, maar onttrekken eveneens veel detail... :( "Gestouwde" zeilen bieden daarbij een mooie oplossing maar ik heb geen flauw idee hoe dat op een "realistische" wijze aan te brengen...

Kortom, ik blijf je zeer zeker (in stilte) aandachtig volgen. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Victory (Sergal)
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2008 15:46 pm
Berichten: 160
Woonplaats: Annen
Shujaa schreef:
Verder ben ik eveneens benieuwd hoe je de zeilen gaat aanbrengen. "Volle" zeilen zien er op deze schuit ongetwijfeld erg indrukwekkend uit, maar onttrekken eveneens veel detail... :( "Gestouwde" zeilen bieden daarbij een mooie oplossing maar ik heb geen flauw idee hoe dat op een "realistische" wijze aan te brengen...


hmm, deze kit bevat geen zeilen. Die zijn wel los te krijgen (duur) of te maken, maar ik denk niet dat ik me daarmee bezig ga houden.
Wie weet kom ik daar nog op terug, maar de kans is groot dat mijn Victory zeilloos zal blijven.

_________________
Huidige bouw:
H.M.S. Victory (Sergal)

Afgerond:
Cross section U.S.S. Constitution (mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement