Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 242 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2016 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Vandaag is het zover. Een nieuwe bouwkit gekregen voor mijn verjaardag. Het is "The Cutty Sark" van Artesania.

De kit ziet er bijzonder goed uit. Het geleverde materiaal oogt mooi te zijn. Wat mij wel opviel was dat ook de tekeningen van een zeer goede kwaliteit zijn, Prachtig glanzend dik papier en ook diverse op kleur.

lengte 103,2 cm
hoogte: 64,2 cm
breedte: 35 cm

Maar eerst even de geschiedenis van:

Cutty Sark

’s Werelds enige overgebleven theeklipper Cutty Sark is een Brits schip dat gebouwd werd in 1869 in Dumbarton in Schotland.
Oorspronkelijk werd het zeilschip gebruikt om thee te vervoeren.
Bij de races met andere theeklippers verwierf de Cutty Sark grote roem. Het schip legde op één keer na altijd het snelste zijn reis af. Zijn grootste concurrent bij deze theeraces was de Thermopylae, die als enige er in slaagde om één keer sneller te zijn dan de Cutty Sark.
Momenteel ligt de Cutty Sark in zijn volle glorie in een droogdok bij het Nationaal Zeevaartmuseum in Greenwich waar een ieder deze driemaster kan bewonderen.

Geschiedenis van de Cutty Sark

De Cutty Sark werd in 1869 gebouwd op de rivier de Clyde, door de firma Scott & Linton, voor Jock Willis Shipping Line. Het is één van de laatst gebouwde theeklippers.
De scheepswerf ging echter failliet en de Cutty Sark is door een andere scheepswerf verder afgebouwd.
De Cutty Sark is met de beste materialen gebouwd en om die reden zo goed bewaard gebleven dat het een van de weinig overgebleven theeklipper is die we nog kunnen bekijken.
Zoals gewoon was voor die tijd bestaat het schip uit een smeedijzeren frame met daar overheen houten planken en een messing onderkant.
Het zeilschip en de 28 koppige bemanning was aangewezen op voortstuwing door windkracht, zijn maximale snelheid was 17,5 knopen. Verder is het schip 85,4 meter lang en 11 meter breed, heeft een diepgang van 6,4 meter en weegt ongeveer 963 ton.
De driemaster is vernoemd naar de heks Nannie Dee uit het gedicht Tam O ‘Shanter van Robert Burns (1781). De bijnaam van deze heks was Cutty-sark.
Op 22 november 1869 is de Cutty Sark te water gelaten. Ze maakte in het totaal acht theereizen. Op deze reizen nam ze zo’n 600.000 kg. thee mee vanuit Shanghai en Hankou.
In 1873 kwam aan een lange periode van het vervoer van thee per zeilschepen een einde en ging de voorkeur naar schepen voortgestuwd door stoom. Deze ommezwaai kwam mede door de aanleg en voltooiing van het Suezkanaal, waardoor stoomboten een kortere route naar China konden varen.
Vanaf die tijd werd de Cutty Sark gebruikt voor woltransport. Het schip ging varen tussen Australië en Londen.
In 1895 verkocht John Willis de Cutty Sark aan een Portugees bedrijf, genaamd Ferreira & Co. Het schip ging dezelfde naam als het bedrijf dragen en werd niet meer getuigd als een clipper maar als een bark.
In 1922 werd het schip gekocht door Wilfred Dowman, een gepensioneerd zeekapitein. Hij bracht het schip weer terug in zijn oorspronkelijke staat en gebruikte het schip als opleidingsschip vanuit Flamouth, Cornwall.
Na zijn dood werd het schip overgedragen aan de Thames Nautical Training College en werd als extra trainingsschip gebruikt naast de HMV Worcester.
In 1954 ging het schip definitief uit de vaart en werd het schip overgebracht naar een permanent droogdok bij Greenwich. Op deze laatste aanlegplaats is ze vanaf 1957 toegankelijk voor publiek.
Tijdens een restauratie In 2007 verwoeste een verschrikkelijke brand een deel van het schip. Maar na een lang en complexe restauratie werd de Cutty Sark op 25 april 2012 officieel heropend door HM Koningin Elisabeth.
Een blended Scotch Whiskey en een zeilrace zijn naar de Cutty Sark vernoemd.

De bouwkit met diverse afbeeldingen:
photo 382387

photo 382388

de inhoud van de kit:
photo 382390

photo 382391

photo 382393

Een van de foto's van het schip, welke op schaal zijn gemaakt:
photo 382396

De bouwbeschrijving ( zie hieronder)
photo 382398

photo 382399

Voor wat betreft de bouwbeschrijving heeft me dit verbaasd. Het is en boek van 80 pagina's in kleur en met allerlei foto's hoe het een en ander gebouwd moeten. Maar dan ook nog eens een Nederlandse beschrijving erbij. IS wel zo handig, anders moet je het eerst vertalen vanuit het engels of frans. Echt een hele vooruitgang.

Nu eerst een paar weken met vakantie ( neem al wel de tekeningen en bouwbeschrijving mee) en dan kunnen we aan deze klus beginnen. Wordt weer een groot schip. Wel spannend om het te maken.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 6:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Deze vind ik persoonlijk één van de mooiste zeilschepen, in een vroeger leven had ik hem nog een keer gebouwd maar dan wel de plastic versie van Revell op schaal 1/96.
Op welke schaal is dit model?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 12:23 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Wow, dat ziet er als een zeer afgewerkte kit uit.
Daar zul je zeker veel plezier van hebben. Ik ga je zeker volgen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 11:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
De schaal is 1 : 84. Een kleine 15 tal jaren heb ik deze ook van plastic gebouwd voor mijn werkgever. Hij bad het wiss merk Cutter Sarkozy en vond het interessant om op beurzen het schip te kunnen laten zien

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 18:08 pm
Berichten: 6
Succes met de bouw Wil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2016 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 aug, 2007 16:51 pm
Berichten: 486
Woonplaats: ridderkerk
Hallo Wil , succes met de bouw van je Cutty Sark.
Ik heb zelf in 2011 deze ook gebrouwd ,maar dan van BB.
Mijn reportage staat bij zoeken :Cutty Sark ...klaar.....
Je zult best wel dingen tegen komen ,die je in mijn reportage van dienst kunnen zijn ,bv. de romp koper kleurig maken.
Als je geen zeilen er op maakt dan krijg je deze plaatjes....niet schrikken....
Succes Seppl/ Corphoto 382781
photo 382780
photo 382783

_________________
op de helling: Lancia Armato 1803
Galerij:Stademaeght,Grandbanks,DDR raderboot Württemberg ,Radarboot Hohentwiel,Aeronaut Forelle,HMS Sovereign of the Seas,Riva Ariston RC 1,25 mtr., WASA 1820,Riva Aquarama .,2x Bounty van Del Prado,Dannebrog,1x Riva model Ferrari,Galjoen De Eendracht van D`Aegostini 3x, Danmark ,Bluenose 2,Cutty Sark,3 x Amerigo Vespucci[2x zeilen en 1x zonder],Zuiderzeebotter,2xChris Craft RunaBout, Silhouet,WASA,Halifax,Enterprise,Radarboot de Dresden, ss Rotterdam


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: za 27 aug, 2016 9:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Hallo Cor,

Bedankt voor je reactie. Heb je bouwverslag al even opgezocht en bekeken. In mijn kit geen koper beslagen.
Ik overweeg om het wel e doen, maar dan moet ik op zoek naar koperen plaatjes en heb al wel elzen dat de grootte ervan wel belangrijk is. Verder zal ik de zeilen wel plaatsen, want dan vind ik persoonlijk dat het schip af is. Zoals mijn vorige schepen.
Ik zal je bouwverslag wel bij de hand houden, als ik met de bouw begin.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: za 27 aug, 2016 9:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bij de betere (modelbouw)winkel vind je koperen plaatjes die zo dun zijn dat je ze zelfs met een gewone huis-tuin en keukenschaar kan knippen. Die bestaan in zowel geel als rood koper.

Succes met de bouw en deze ga ik uitzonderlijk ook volgen omdat ik het zo'n prachtig schip vind. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: za 27 aug, 2016 10:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 aug, 2007 16:51 pm
Berichten: 486
Woonplaats: ridderkerk
Koperen plaatjes zijn prijzig,je bent voor dit schip zo' n € 100 kwijt.

Een betere oplossing en 10x goedkoper is zoals ik het gedaan heb,gebruik maken van Kopertape/ Slakkenschrik.
Verkrijgbaar bij www.kopersporen.nl of bij een goed tuincentra.
Kijk maar op mijn reportage,hoe ik met een radeerroller de klinknagels immiteert.

Seppl/Cor

_________________
op de helling: Lancia Armato 1803
Galerij:Stademaeght,Grandbanks,DDR raderboot Württemberg ,Radarboot Hohentwiel,Aeronaut Forelle,HMS Sovereign of the Seas,Riva Ariston RC 1,25 mtr., WASA 1820,Riva Aquarama .,2x Bounty van Del Prado,Dannebrog,1x Riva model Ferrari,Galjoen De Eendracht van D`Aegostini 3x, Danmark ,Bluenose 2,Cutty Sark,3 x Amerigo Vespucci[2x zeilen en 1x zonder],Zuiderzeebotter,2xChris Craft RunaBout, Silhouet,WASA,Halifax,Enterprise,Radarboot de Dresden, ss Rotterdam


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Cutty Sark
BerichtGeplaatst: za 27 aug, 2016 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@seppl.... ziet er inderdaad interessant en goedkoop uit. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 242 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement