Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 13:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: RMS Titanic van Mantua
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2015 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Niet zo lang geleden werd het modelbouwvirus bij mij wakker gemaakt door een collega. Deze man bouwt rijdend oorlogs spul en mijn interesse was na een tijd gewekt. Dus ik ook een tank gekocht en aan het bouwen gegaan. Heel leuk werk hoor en geniet er echt van maar eerlijk is eerlijk ik heb niets met plastic. (voelen jullie hem al aankomen?) Thuis knutselen met hout gaat me goed af. Om de één of andere reden geeft het mij een groot gevoel van voldoening als ik van een paar planken/palen etc weer eens iets in elkaar geknutseld heb.
Natuurlijk was ik nieuwsgierig wat er zoal voor de rest op dit forum gebouwd wordt en zo kwam ik dus ook hier terecht. Natuurlijk had ik wel eens gezien dat er ook modellen van hout zijn maar nooit geen aandacht aan geschonken. Tot ik dus hier kwam kijken. De Titanic heeft mijn belangstelling altijd al gehad. Niet zozeer de bouw en de specificaties maar meer dat het schip op zijn eerste reis al gelijk ten onder ging met al haar passagiers aan boord. En na een tijdje hier rond kijken dacht ik "waarom ook niet, wie niet waagt wie niet wint". Dus het eerste deel van de Titanic besteld waar ik nu een paar dagen mee bezig ben. Mijn collega verklaarde me voor gek, en zo zullen er wel meer zijn, maar ik ben er gewoon aan begonnen nadat ik eerst goed enkele tips had gelezen en uiteraard opgeschreven. Zo heb ik een bouwplank gemaakt waar die recht op staat, lego blokjes om de spanten haaks op de kiel te zetten zijn ook aan geschaft.

Inmiddels zijn de gleuven in de kiel en spanten een heel klein beetje ruimer gemaakt want ze pasten wel erg strak in elkaar. Een beetje schuren was hierbij voldoende en nu glijden ze zonder weerstand maar zeker niet te los in elkaar. Toen dat gedaan was ben ik begonnen om de spanten door middel van de lego blokjes aan de kiel te bevestigen. 24 Spanten moeten er gedaan worden en er zitten er nu 8 vast.De blokjes zijn precies 90 graden dus alles is straks mooi haaks. Uiteraard is de kiel van voor naar achter ook mooi recht, want een kromme boot vaart zo lastig :lol:

En nu zie ik dat ik vergeten ben om foto's te uploaden naar een album :oops: :oops: Dus gaan we dat nu even regelen en dan gaan we wat foto's plaatsen van de doos met inhoud en de vorderingen tot nu toe.

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2015 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
De titanic bestaat uit 4 of 5 dozen. Als je de RC uitvoering maakt heb je 5 dozen nodig, daar zitten onder andere de servo's en motoren in. Dat ga ik niet doen want het is de bedoeling dat deze op een plank komt te staan die aan de muur bevestigd is.
De doos ziet er netjes uit net als de inhoud.
Er zit ook een papier met stickers bij wat ik niet ga gebruiken. Alles wordt geschilderd of gespoten. Uiteraard zit er ook een duidelijke handleiding bij met stap voor stap foto's.

photo 327272

En een boel latjes om de romp dicht te maken.

photo 327273

Hoeveel? Nou zoveel.

photo 327267

Zoals gezegd was ik er al mee begonnen en dan nu een paar foto's van de vorderingen tot nu toe. Niets spannend mar je moet ergens beginnen. Hier zit alles nog los in elkaar.

Tips/trucks/suggesties zijn van harte welkom (heb het verslag van Mega al bij favorieten staan).

Oeps ik zie dat er iets niet helemaal goed is gegaan met sommige foto's.

_________________
Gr Edwin.


Laatst bijgewerkt door prutser op za 17 maart, 2018 20:08 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2015 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei, 2008 19:26 pm
Berichten: 1147
Woonplaats: Hengelo Ov
Mooi hoor. Ik ben benieuwd hoe je model gaat worden, in ieder geval lekker groot als ik naar de schaal kijk.
Veel succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 sep, 2015 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
@Mickeyzzz
Hij is zeker mooi en inderdaad erg groot, hij is 1,35 meter lang :shock: Maar ik vind hem zo ontzettend gaaf dat ik hem gewoon moest hebben. En zoals eerder vermeld heeft dat schip een grote aantrekkingskracht op mij.

Gisteravond en vanmorgen (best fijn als het een beetje rot weer is in de vakantie) alle spanten vast gelijmd en het tussendek vast gelijmd. Alles is netjes recht en past goed. Dus de eerdere foto die toen als dryfit was aangemerkt kan nu aangemerkt worden als definitief.
Nu ga ik verder met het achterste en voorste welldeck en dat bestaat uit de volgende onderdelen.

Het achterste welldeck is deel 37 en de wanden zijn de delen D. Het dek wordt beplankt met 2mm brede fineerlatjes die 0,5mm dik zijn. Dat wordt dus erg spaarzaam met lijm omgaan.
En ook hier zijn lego blokjes een handig hulpmiddel. Je kunt de wanden tegen de blokjes aanzetten zodat ook deze netjes haaks komen te staan.

Ik had bij een eerder verslag van jaren terug even gespiekt hoe lang de dek planken moesten zijn en ik denk dat ik voor een optie ga die daar genoemd is, namelijk 50mm voor de welldecks en 75mm voor de overige dekken. Nu alleen even gaan zoeken wat het verband moet zijn en hoe dat er uit ziet want daar heb ik dus geen idee van.

_________________
Gr Edwin.


Laatst bijgewerkt door prutser op za 17 maart, 2018 20:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 sep, 2015 20:54 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Allereerst is dat een best schip! :shock:
Nu vind ik het altijd erg knap wat mensen met houtbouw allemaal kunnen en ik mag dan ook graag naar hun kunsten kijken. :)
Zelf heb ik het nog niet aangedurfd om een houten schip te maken, maar ik zou het nog wel eens een keer willen doen.
Veel succes met de bouw! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 sep, 2015 21:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Voordat jee gaat beplanken en/of de dekken er definitief op gaat lijmen. controleer het veerloop van de spanten. in mijn achterhoofd rinkelt namelijk een belletje dat na beplanken er een deuk of hobbeel zichtbaar was. Ik weer niet zo gauw meer waar, maar loop met een paar senten de spanten na het schuren eerst na.
ow, als je niet weet wat senten zijn, dit zijn dunne latjes die op vaste afstanden hrizontaal tijdelijk op de spanten worden verlijmd om het verloop te controleren. De ruimte tussen deze senten is vaak een meervoud van de breedte van een huidlat.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2015 7:46 am 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Prutser, ik heb je overmaatse foto's vervangen, zoek er een andere Photobucketlink voor want dit zou volgens de andere mods niet de juiste zijn. Als je de tussenstap van onze albums maakt, worden de afbeeldingen trouwens ook genormaliseerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2015 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
@ Danny
Thuis knutselen met hout gaat me goed af maar dit is andere koek :D Wel erg leuk om te doen en ben er onbevangen ingestapt.

@Bert
Je alarm belletjes werken goed maar zoals ik begrepen had uit het beetje onderzoek wat ik gedaan heb (het geheel wordt toch een behoorlijk bedrag) was dat bij de Amati het geval. Bij de Mantua van Mega (Rinie) heb ik daar niets van gezien en heb daarom ook voor deze gekozen.

@Steven
Ga ik proberen, ze waren inderdaad wel heel erg groot.


Gisteren begonnen met het beplanken van de twee kleine dekjes. Moest even zoeken hoe ik het precies moest doen en volgens mij doe ik het redelijk goed.

photo 327395


Ik zit alleen te twijfelen of ik de naden naderhand met een potlood moet accentueren. De plankjes zijn maar twee mm breed en ik ben bang dat het dan te druk gaat worden. Het langste plankje is 50 mm lang en naar mijn mening komt het zo mooi uit. (volgens mij was dat ook Bert zijn optie)

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2015 20:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Wat je kan doen is de latjes even op elkaar klemmen en dan de zijkanten met een grijze stift even inkleuren. Normaal doe je dit met zwart, maar dat kan misschien erg heftig worden.
probeer het eerst even met een paar proeflatjes, zodat je ziet hoe het wordt.
Als je klaar bent, ga dan NIET schuren, maar pak een bladscheermesje, zo'n ouderwetse en schraap het dek dan af. je voorkomt dat de naden vollopen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2015 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Zo dat is even geleden, maar de donkere avonden zijn inmiddels gearriveerd dus buiten zitten is er niet meer bij. En om nu met de terras verwarmer de hele avond buiten te gaan zitten is ook weer zo iets.

@Bert
Ik had proefstukjes gemaakt en de zijkanten met donkergrijs gedaan maar aangezien de latjes maar 2mm breed zijn vond ik het veel te druk overkomen. Ook een lichtere kleur grijs kon mij niet bekoren dus dan maar zonder de naden donkerder te maken.

Ik was ook helemaal niet tevreden met de latjes die ik inmiddels geplakt had. Ook dit kwam op het kleine dekje veel te druk over. Na enige dagen denken toch maar besloten om de deklatjes te verwijderen en ze op de twee kleine dekken uit één stuk te maken.

Dit ziet er een stuk rustiger uit en door de attributen die erop komen valt het toch niet op.

_________________
Gr Edwin.


Laatst bijgewerkt door prutser op za 17 maart, 2018 20:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StevenVD en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement