Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 mei, 2014 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Dus zoals ik uit jullie berichtjes begrijp is dat het schip wel een houten dek had, maar dan in grijs/blauwtinten geverfd.

Ik ga nog eens kijken naar afbeeldingen van het dek, met jaartal en alles. Wat ik gister gevonden is inderdaad dat het dek grijs/blauw tinten is en het dek bij de kettingen van de ankers dat deze daar een iets andere kleur hebben of dezelfde. Of ik vond afbeeldingen met een okerkleurige houten dek met een metaal grijs kleur bij het dek van de ankers.
Dus nog wat meer research doen naar het dek

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 mei, 2014 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Okeej, ik heb besloten om het een houten dek te laten zijn met de bijbehorende houten kleur. En niet alleen omdat ik dat mooier vindt.
De richelieu heeft eerst samen met de royal navy in 1943 een missie uitgevoerd, en daar heeft het schip schade opgelopen,
waarna deze in New York nieuw is uitgerust. Voor de herbewapening had het schip een houten dek met de houtkleur. Dat baseer ik op de volgende foto:

Afbeelding

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2014 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 aug, 2009 10:21 am
Berichten: 14
@Timmie_brouwer,

Het voordek is donkergrijs, dit is een pantserdek net als alle dekken van de toren en achteropbouw. Bij de overige dekken is het pantserdek bekleed met hout.
Ik ben zelf in het bezit van het zusterschip de Jean Bart schaal 1/100, zie onderstaande foto voor enige duidelijkheid mbt de dekken.

Zie ook http://www.modeliste27.com/richelieu.htm

en http://www.saturne.abeille.com/pagesperso/181926.html


Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2014 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Het ging zich erom dat de overige dekken dezelfde kleuren hebben gekregen als de andere pantserdekken nadat de richelieu is herbewapend in 1943.
Maar Problem solved
:brouw:

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Goede dag allemaal!

Het heeft even geduurd, ruim een jaartje :shock: , maar ik heb het plakkeren aan de Richelieu weer eens opgepakt. Heb een hele tijd terug wel nog wat gedaan aan La Madame maar heb nooit de tijd gevonden
om plaatjes te schieten en te posten. Dat is er nu eindelijk van gekomen, helaas zijn een deel van de foto's onderbelicht daar moeten we toch maar iets op gaan verzinnen voor de volgende keer, want zo mis
ik en jullie ook details die normaal wel te zien zijn.

Ik had dus besloten om de dekken een houtkleur te geven en het voordek grijs te houden. Verder had ik ergens in een ander verslag gezien hoe je de dekken wat meer highlights kunt geven. Weet niet meer waar.
Verder was ik bezig met de opbouw, van boven naar onder, dit was ik even moe dus ben verder gegaan met het eerste verhoogde dek. Daar ben ik begonnen met de plasticdeuren te vervangen door de PE versies.
Een hoop geschraap verder zaten de deurtjes er netjes op, met hier en daar nog een deur open gelaten. Verder heb ik de railing geplaatst en de opvangbakken van de hulzen geplaatst. Verder zaten er staanders
van de reddingsbootjes op het dek, deze heb we voorzichtig ervan af gesneden/geschraapt, netjes bij geschuurd en de PE versie erop geplaatst. Deze zien er voor mijn idee wel goed uit, een heel stuk beter dan
de versie die Trumpeter heeft geplaatst. Nog een aantal details die bijgeleverd zaten bij de PE set zijn toegevoegd aan het model. Daarna ben ik de railing en trapjes gaan verven, helaas zijn er een aantal
traptreden verloren gegaan tijdens dit proces. wellicht heeft iemand van jullie daar een goede tip voor hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen????

En toen zijn maar een gaan bekijken wat er allemaal nog moet gebeuren qua cunningtoren, want daar was ik niet echt tevreden over. Een klein stukje van de antennes had allemaal kleine gaatjes, maar waarschijnlijk
heb ik de verf niet genoeg verdund waardoor deze alle kleine gaatjes heeft gevuld en dit ziet er niet bepaald mooi uit. Ik weet dat er iets is om verf van je model af te halen, maar ik weet niet meer wat dit was.
Hopelijk kunnen jullie me dat wel vertellen, dan kan ik dat stuk van de antennes wat beter maken en waar ik tevreden naar kan kijken. Verder is er een deel van de cunningtoren waar ik zeer ontevreden over was
omdat ik de sideskirts verkeerd had geplaatst heb ik dit dus moeten verwijderen en opnieuw moeten plaatsen wat resulteerde in een grote chaos. Dit heeft nog veel opschuur, vulwerk en dan nog een nieuwe laag
verf eroverheen tot ik er tevreden over ben. Een ding wat me niet bevalt qua PE is het kleine geschut, is voor mijn idee te smal en niet echt realistisch, dat gevoel heb ik ook bij de twin 40 mm bofors, wellicht kan ik
voor de laatste nog wat verzinnen in combinatie met de plastic modelletjes van Trumpeter. Wellicht heeft een van jullie wel een ideetje over hoe ik de twee kan combineren. Verder waren er nog een aantal zaken wat
ik zo niet meer weet maar thuis op een blaadje heb geschreven.



Tijd voor wat plaatjes!!


photo 348677
photo 348676
photo 348671
photo 348670
photo 348683
photo 348684
photo 348685
photo 348687
photo 348688
photo 348689
photo 348690
photo 348691
photo 348692
photo 348693
photo 348694
photo 348695
photo 348696
photo 348697
photo 348699

Op sommige foto's staat de railing nog schots en scheef, dit is ondertussen weggewerkt.
Ik wacht jullie reacties af.


Tim

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 14:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat ziet er fijn spul uit, Timmie. Je vraagt om hulp voor je trapjes, bedoel je dat ze verloren gaan door beschadiging? We zouden moeten weten hoe je te werk gaat bij het plooien en afsnijden van het PE. Ik heb daar een tutorial over gemaakt bij de tips & tricks. Als je bedoelt dat de trapjes verloren gaan bij het losmaken of voordat je ze vastkleeft, gebruik dan een stuk tape om ze tijdelijk vast te maken. Zorg dat de trapstijlen van dek tot dek gaan, de trap op de foto kan nog iets lager vastgemaakt worden. Met PE alleen kan je op deze schaal het luchtdoelgeschut niet helemaal correct namaken, zoek hier een fijne metaaldraad voor. Dit zal er wel minder strak uitzien dan het PE. Zelf kocht ik een paar setjes van Aber voor de Bismarck, dan is er naast de versmalling ook nog een vuurmond aan. Als je de deuren open plaatst, moet je wel de deuropening vrijmaken, dit kan met een paar boorbewegingen en dan afwerken met een puntig vijltje. Lijm moet spaarzaam aangebracht worden en het teveel moet je terug weghalen om niet van die klodders te krijgen. Die zijn door schuren of snijden weg te halen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Timmie

Leuk dat je weer wat tijd hebt gevonden om te bouwen en je vorderingen met ons te delen. Het wordt al een prachtige dame. Het plooien van de trapjes kan lastig zijn, helemaal als de pe zo fijn is als bv Flyhawk. Mijn methode is om eerst de leuningen om te buigen. Vervolgens met de platte kant van je hobbymes het puntje tussen 2 tredes steken en het trapjes vervolgens een beetje oplichten met het mes. Vervolgens heb je genoeg ruimte om met een pincet de trede te buigen/draaien in de stand die je wil.

Wat het luchtdoelgeschut zou ik, zoals Steven al aangeeft, messing loopjes aanschaffen. Wellicht kan je een foto posten van het plastic geschut. Het mooiste is om een combi te maken van plastic, pe en messing.

Blijf je volgen,

Groet Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 20:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Opgrapple, de luchtdoelkanonnen van Trumpeter zijn de downside van deze kit. Er zijn niet eens afzonderlijke plastic loopjes, ze zitten vastgegoten aan de opstellingen als een soort halfreliëf...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jun, 2015 10:25 am
Berichten: 278
Woonplaats: Julianadorp (N-H)
Hi,man,gefeliciteerd met je VWO eindexamen, tevens ben je met een heel apart kistje bezig als je zo die schoorsteen ziet.zie dat het PE spul je goed afgaat ,netjes hoor,ik begin er nog even niet aan ,eerst wat meer vrije tijd anders wordt het afgeraffeld ik heb voor priegeldingen meer tijd nodig.
Voorlopig gaan we weer voor de aankomende week de ochtenddienst in ,dus weinig plakken hier.

Ed

_________________
"Mens "is de naam ,waar ik soms trots op ben, maar me meestal voor schaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Qua plooien heb ik me gehouden aan hoe Opgrapple het beschreven had. Het is gebeurd tijdens het verven van de trapjes, wellicht moet ik ze van te voren verven, voor het plooien.
aangezien ik niet gebruik maak van een airbrush maar nog lekker oldskool met een kwastje. En zoals StevenVD zegt de PE van flyhawk is vrij fragiel dus als ik daar met een kwastje langs ga
breken de traptredes soms af.

Heb nog snel een foto geknipt van de 40mm twin bofors van trumpeter gemaakt.
photo 348851

de loopjes zitten dus vast aan de ondergrond. misschien kan ik iets doen met de loopjes van trumpeter in combinatie met de PE delen van flyhawk, waarvan de skirts en de bodemplaat mooi zijn uitgewerkt.
@eddd : nog bedankt :brouw: ondertussen alweer druk bezig met de studie :D

Tim

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement