Mooie reddingboot wordt het.
Slimme constructie van de rubber stootrand.
Leuk vergelijk ook met de grootte van de ambulance. Als je deze klasse op foto's ziet lijken ze altijd aardig klein. Maar dat valt dus best mee.
Met betrekking tot het solderen;
Soldeer met vloeimiddel in de kern is het begin, maar een los vloeimiddel is echt aan te raden.
Ik gebruikte hier eerst een olieachtig middel van Sommerfeldt (van de h0 bovenleiding voor) dat ging al een stuk beter. Nu gebruik ik een soort vet. (Het heet lötfett, van Stannol) dat werkt eigenlijk nog fijner. Beetje fett op messing en dan vertinnen dan wordt het tin meteen een heel dun laagje.
Gebruik GEEN s39. Dit is te aggressief!
Ook helpt het om zoveel mogelijk malletjes te maken waar je de delen in vast kunt zetten.
Ik neem hiervoor triplex waar ik met een mesje v-vormige lijntjes in trek zodat het toplaagje in een v-vorm is ingesneden. De staanders snij je dan iets dieper in dan de liggers. Ik maak altijd hekjes in het platte vlak en als het klaar is buig ik hier met een platbektang hoeken en knikken in. In dat malletje van triplex leg je dan het -(met lötfett) voorvertinde!- messing, dan beetje extra soldeervet erop, aanstippen met de soldeerbout (zonder- of minimaal tin aan de punt) en tegelijkertijd met een schoevendraaiertje net ernaast heel even vast aandrukken tot de soldeer gestold is.
Kleine metalen knijpertjes ( van goedkope prullaria om wenskaarten op te hangen) zijn heel handig om een warmtebuffer te maken. Zo'n knijpertje voorkomt dat de warmte makkelijk verder gaat naar het al gesoldeerde deel.
Oja ik liet staanders ook een stukje uitsteken met het solderen. Dan worden de soldeerverbindingen ook meer gelijk. Als het hekje klaar is slijp ik in één keer alle uitsteeksels met een slijpschijfje af.
Zo heb ik aardig wat hekjes in h0 en zelfs n weten te vervaardigen.
Sorry, lang verhaal ...
Succes verder!
Gaat mooi worden!
Odorf