Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Welkom terug Steef, met jouw aanwezigheid doet het schepenforum weer een beetje opbloeien.
Klasse bouwwerken en kom maar door met de vorderingen van jouw Chebeque. Het wordt een plaatje! :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Ptèr schreef:
Welkom terug Steef, met jouw aanwezigheid doet het schepenforum weer een beetje opbloeien.
Klasse bouwwerken en kom maar door met de vorderingen van jouw Chebeque. Het wordt een plaatje! :wink:



Een beetje maar ;), ik hoop nog op wat grote namen van toen terug te zien haha. In ieder geval bedankt Peter, we gaan ervoor!

Terug naar de Indiscret. Het schip had een moeizame start. Zoals gezegd in het eerste bericht betreft dit een ouwetje van een kit (1972). Gedurende de pandemie dacht ik dit schip wel te bouwen en dat het dan over zou zijn. Het blijkt niets minder waar, er ligt gelukkig nog genoeg op stapel. Let vooral niet op de rommel dat zo nu en dan deze werkbank ligt :roll: :wink: .


Het spantenraam had ik in 2011 opgezet, dat bestond uit 5 mm houten schotjes. De valse kiel een klein beetje krom maar kon ik redelijk recht trekken. Met de jaren en opvolgende verhuizingen overleefde het 1 en ander niet van de spantjes. Ik heb hiervan het rondhout wat de tussenverbindingen moest verstevigen weer losgehaald. IK had deze gelukkig niet verlijmd maar kon door de spanning het niet zonder wat te breken lostrekken. Resultaat is dat er 3 spanten vervangen moesten worden.

Het resultaat ervan hieronder:
Afbeelding

De achtersteven diende ik met opvulblokken van 1 of andere boxwood te vullen en deze naar vorm te schuren. Het grove werk heb ik met een Dremel gedaan om vervolgens het fijne werk te vijlen en te controleren met een lat van de huidgangen. De houtjes op de valse kiel dient als enige houvast voor de 1 na laatste en laatste plank, ideaal voor wat punaise-werk of klampen.
Afbeelding

Zo zachtjes aan begonnen met beplanken, verjongen, beplanken, verjongen, etc. etc. :
Afbeelding

Dit ging niet zonder slag op stoot, ik vergiste mij in de vorm van de zeeg waarna ik de boel weer los kon trekken. Bij het loshalen heb ik wat huidgangen enigszins kunnen besparen om later nog te gebruiken bij de opvolgende huidgangen (de latten zijn dan wat korter richting de kiel. :
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De romp is uiteindelijk geschraapt, de hele kit bestaat namelijk uitsluitend uit lindenhout dat wat 'wollig' of 'pluist', als dat wordt opgeschuurd. Daarnaast wilde ik het gaan beitsen, bij het schuren zou dat de nerf van het hout doen dichtslippen waardoor de beits niet lekker opneemt. Nu lijkt dit de enige zorg maar bij het beitsen kwam ik er achter dat de lijm niet altijd lekker was weggeschraapt... daar en meer over in een volgend draadje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Dat ziet er mooi uit. Het wordt vast een mooi schip
Succes met de opnieuw gestart project.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 dec, 2021 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
De vorm van de romp zit er mooi in! :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2021 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Die romp heb je snel dicht gemaakt. De vorm zit er inderdaad goed in.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
fvdm schreef:
Die romp heb je snel dicht gemaakt. De vorm zit er inderdaad goed in.

Officieel gezien is het schip gereed gekomen op 31-12-2021, zoals eerder gezegd haald dit topic meer herinneringen van het proces naar boven dan de actuele status :wink: .

Ptèr schreef:
De vorm van de romp zit er mooi in! :brouw:


Bij de eerste paar gangen was de zeeg niet helemaal lekker gegaan, heb toen alles weer voorzichtig los gehaald en opnieuw beplankt om toch die onmiskenbare curve van dit scheepstype te krijgen.
Het schip heeft maar een enkele beplanking dus het was zaak om het redelijkerwijs te doen, ik ben dan ook best wel tevreden over met name de verjonging in de voorsteven :mrgreen: .

Met tussenpozen is er een kleine 4 maanden over gedaan, 30-12-2021 begonnen, ergens begin april was de romp beplankt en belanden we bij de situatie hieronder: de spiegel en de wulf.

De 'geveegde kont' van deze bouwdoos was gemaakt van een soort geperste MDF. Daarnaast was er een hekversiering met daarop figuurtjes/tafereeltjes dat door moest gaan voor wulpse grietjes en dolfijnen :mrgreen: 8) .

Aangezien ik houtsnijwerk niet machtig ben (toekomstmuziek) heb ik het houtsnijwerkgedeelte gelaten voor wat het is.
Echter die 'kont' pastte totaal op het laatste spant. De wulf moest ik pas maken maar naarmate je zakte paste het bolle gedeelte totaal niet en was het zelfs te klein.
Ik besloot de wulf en de kont te scheiden en zelf het achterste te fabriceren uit 5 mm plaatmateriaal:

Afbeelding

De vorm heb ik overgenomen van het laatste spant vanuit de bijleverde onderdelenlijst. Ik heb daar 3 tot 4 lagen uit gehaald en op elkaar gestapeld, verlijmd, en naar vorm geschuurd:
Afbeelding

En vervolgens de 'billetjes' samengeknepen aan tussen de houten. Hieronder een dryfit.
Afbeelding

De bolling is naderhand nog iets meer overdreven, onderstaand laat een latere situatie zien waarop de kampanje al gemonteerd is, hier ging nog een hoop aan vooraf. Daar meer over in de volgende post.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Flinke billen heeft deze dame....worden die nog bekleed met latjes.....om zo maar te zeggen, krijgt ze een broek aan.... of blijft ze met de billen bloot? :lol: :roll:
Ik moet zeggen dat de afbeelding best netjes is op deze schaal. Tegenwoordig in de bouwpakketten is het zo netjes niet gemaakt of je krijgt iets van plastic... :(

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Ptèr schreef:
Flinke billen heeft deze dame....worden die nog bekleed met latjes.....om zo maar te zeggen, krijgt ze een broek aan.... of blijft ze met de billen bloot? :lol: :roll:
Ik moet zeggen dat de afbeelding best netjes is op deze schaal. Tegenwoordig in de bouwpakketten is het zo netjes niet gemaakt of je krijgt iets van plastic... :(



Ik zag de truc bij iemand die een Mystique van Corel bouwde. In die kit wordt van de bouwer verwacht dat hij/zij die vorm op deze manier benaderd.
In het echt zal dit nooit een bonk hout zijn geweest, doet de snelheid van het schip absoluut geen goede als ze achterover in het water ligt.
Een goed voorbeeld is de replica van de Real in Barcelona, een galei met een dergelijk achterwerk:

Afbeelding


Bron: wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Real_(galei) mag dit zo?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
De Real in Barcelona heb ik ook nog bezocht, als ik me niet vergis heb ik zelfs het plan ervan gekocht (ook dat van een Egyptisch schip overigens), en inderdaad, hoewel op de foto niet zo duidelijk kan je bij de echte wel zien dat de planken die extreme kromming volgen en dat het dus geen blokken zijn.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 feb, 2022 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
In mijn vorige bericht sprak had ik het over de wulf en de kampanje, het achterste pastte niet lekker en heb ik zelf gemaakt waarna ik verder ben gegaan met de kampanje, potdeksels, berghouten en niet te vergeten het dek.

Het dek was een dingetje opzich. Normaliter wil een kit (althans tegenwoordig) een valsdek hebben, bij deze bleek niets minder waar.
Ik had het natuurlijk zelf kunnen vervaardigen maar het pas maken van eeen valsdek in een al reeds beplankte romp wordt best een uitdaging.
Een vals dek is dan ook achterwege gelaten, kortom de dikke linden latten heb ik als dek toegepast zoals de fabrikant het verlangde :roll: .

Afbeelding

Enkele berghouten:
Afbeelding

en uiteraard de geschutspoorten, cruciaal stukje want hier ben ik altijd bang het te verklooien:
Afbeelding


Het resultaat van 1 kant, was ik niet geheel ontevreden. Het kampanjedek had ik hier nog los zitten daar er nog stukken geschut onder moet worden opgesteld:
Afbeelding

Uiteindelijk wordt het punt bereikt dat je toch even je vrouw erbij moet halen ... :lol: sorry schat, deze dame wordt best groot... :oops:
Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement