Dit wordt mijn nieuw project. De
EMMA MAERSKNa drie duikboten en een luxe Yacht wordt het tijd om eens iets totaal anders te gaan bouwen. En dat wordt nu een werkpaard,al is ze beslist geen paard.

De EMMA MAERSK is een containerschip der super giganten. Dit wil zeggen dat ze op dit moment het grootste containerschip ter wereld is. Maar ze staat er niet alleen voor.
Er zijn nog 7 zusterschepen die net als de EMMA zo groot en fors zijn. En dat zijn de Estelle Maersk,Evelyn Maersk,Eleonora Maersk,Elly Maersk,Edith Maersk,Ebba Maersk en de Eugen Maersk. Allemaal stuk voor stuk van dit formaat. Ieder schip kost ongeveer 145 miljoen euro volgens opgave Maersk.
Het schip werd gebouwd op de eigen werf van de A.P. Moller-Maersk Group, Odense Lindø in Odense, en werd gedoopt op 12 augustus 2006. Het is genoemd naar Emma Mærsk Mc-Kinney Møller. Zij was van 1940 tot haar dood op 22 december 2005 de echtgenote van Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller. Deze gepensioneerde reder is naar verluidt de rijkste man van Denemarken. Het bouwjaar van de Emma is 2006.
De totale romplengte van het origineel ca. 397 meter over alles.
De rompbreedte is ca.56 meter.
De diepgang (bij belasting) is ca.15 meter.
En de hoogte van de kiel tot aan het middelste dek is ca. 30 meter.
De voortstuwing wordt geleverd door een 14-cilinder dieselmotor, type:
Wärtsilä/Sulzer 14RT-flex96C
110.000 PK / 80.000 kW
De motor is midscheeps geplaatst onderin de romp. En dat gaf dat er een extra lange aandrijfas door de helft van de romp naar achteren moest gaan lopen.
Dit is gedaan om de ballast verdeling zo optimaal als mogelijk te krijgen. Dit geeft haar een snelheid van ca. 27 knopen (ongeveer rond de 50 km/uur).
En ondanks haar grootte heeft ze maar een bemanning nodig van 13 man. Dit alles is mogelijk doordat het gehele boordsysteem zoveel als mogelijk is geautomatiseerd.

Het leuke aan haar is dat de midscheeps geplaatste toren annex leefruimte een hele brede en holle ruimte omvat. In deze ruimte lopen de nodige koelleidingen,afvoerbuizen e.d.Ook is de uitlaat voor de motor uiteraard hierin geplaatst. Dit alles is dus omgeven door de behuizing.

Om een beetje een idee te geven hoe groot ze wel is moet je beslist eens goed in het onderstaande plaatje kijken. Deze foto is genomen vanaf het dak van de toren.....

Vol gestapeld met containers kan ze onderweg naar haar bestemming. Volgens opgave Maersk (rederij) kan ze maximaal 14000 ! containers laden ( 20 ft.). Maar dat is niet altijd waar. Immers er gaat ook andere last mee zoals bijvoorbeeld gascontainers of dubbele containers of bouwmodules. Net wat de klant wilt. Dis is een punt waar buitenstaanders toch nooit enige zekerheid over zullen krijgen. Maar dat geeft ook niet...

De reden waarvoor ik voor de Emma Maersk uiteindelijk heb gekozen is dat het bouwen van deze kolos mij wel aanspreekt. De rompvorm en dek opbouwen zijn een uitdaging. De romp ga ik weer in sandwich bouwwijze maken,maar wel met een sterke toevoeging.
De werkwijze is dat ik eerst de romp in haar geheel uit styropor ga vormen tot de vorm definitief goed is. Daarna ga ik de romp opdelen in stukken welke ik eraf ga zagen. Daartussen plaats ik dan schotten uit multiplex( 4 mm) waarna ik deze delen weer samenvoeg. Dit doe ik zo omdat ik er ook weer (eindelijk) led verlichting in ga bouwen. Dat geeft er toch weer een extra dimensie aan toe, verlichting is gewoon op een modelschip het uiterste van toevoeging vind ik. Gelukkig heb ik al iets eerder ervaring opgedaan met het inbouwen van led verlichting zodat ik niet meteen voor verrassingen kom te staan. Uiteraard met een trafo voeding erbij.
Doordat ik er verlichting in wil gaan bouwen, is het nodig om inwendig twee ruimtes te maken zodat ik daar de diverse draden netjes in kan laten samenkomen. Door de schotten is dit mogelijk.
De afmetingen voor het model dan nog.
Romplengte wordt 1590 mm.
Rompbreedte wordt 227 mm.
Dekhoogte (vanaf de kiel tot midscheeps) wordt 120 mm.
Dit geeft dat de Emma een lange maar slanke romp heeft.
Verder ga ik de romp eerst volledig construeren voordat ik er de
bulbsteven in ga bouwen. Dit werkt veel gemakkelijker tijdens het schuren en glad maken van de romp.
Verder wil ik nog toevoegen dat ik een pakket ga maken waarin de werktekeningen van de romp komen. Omdat ik inmiddels al door enkele mensen ben benaderd met de vraag voor de tekeningen hiervoor. Deze tekeningen zijn gratis. Zo vlug als dit gereed is,zal ik dit vermelden in het topic.Ik vind het geen probleem om deze tekeningen te delen,al heb ik ze zelf volledig ontworpen en gemaakt. Een hobby mag je delen vind ik...
Ik hoop verder ook dat jullie dit een interessant onderwerp (gaan) vinden. Want dit project is weer helemaal nieuw voor mij,althans de project eisen eraan. Dus ik zal zeker wel af en toe wat hulp kunnen gebruiken.
Rest mij alleen nog te schrijven dat ik binnenkort aan de bouw ga beginnen.
Ron.

bronnen;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rskhttp://www.emma-maersk.info/http://www.embassyfreight.nl/logistiek/ ... otste.htmlhttp://gcaptain.com/maritime/blog/emma- ... d-records/http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shi ... =220417000http://www.maersk.com/Pages/default.aspxhttp://www.container-transportation.com ... aersk.htmlhttp://wapedia.mobi/en/Emma_M%C3%A6rskhttp://hubpages.com/hub/Worlds-Biggest- ... rgest-Ship (AANRADER)
http://www.americanshipper.com/paid/NOV06/Make.asphttp://scheepsbouw.navingo.nl/artikel/1 ... mma_maerskhttp://www.emma-maersk.com/specification/http://www.homeghost.nl/artikelen/10 ( AANRADER)
http://www.prometec.nl/www/scripts/refe ... ?pageid=34http://www.robse.dk/pages/Emma/EmmaFami.asp (MEDEBOUWER VAN DE EMMA MAERSK OP RC GEBIED)