Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 0:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: vr 31 dec, 2010 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 sep, 2010 4:08 am
Berichten: 4
Goeiendag(avond) :!:

Jullie kennen me waarschijnlijk niet doordat ik nauwelijks (of niet?) schrijf op dit forum; ik ben een echte lurker (geweest)
Na een tijd op dit forum hebben meegelezen, en 1 maand na de aanschaf van mijn eerste houten model, denk ik dat het hoogstnodig tijd is dat ik er eens aan ga beginnen (waarschijnlijk een deel van mijn nieuwjaar voornemens?), omdat ik niet wijzer word als ik niets doe met de informatie/handleidingen/tips die ik lees op dit forum en andere hobbysites. Welnu, als het op houtbouw aankomt, ben ik een totale beginner. Ik heb wel vaker plastic schepen in elkaar gezet (hoewel nog niet met zoveel success, maar houtbouw lijkt mij veel leuker ook in het kader van mijn aankomende studie), maar wist me een paar maanden geleden nog geen enkele raad met houten schepen. Ik heb toen maar eens alle informatie tot me genomen die beschikbaar is op allerlei aspecten van de houten modelbouw. Nu, een paar maanden later ben ik het meeste vergeten (had andere, belangrijkere dingen te doen) en ga ik het anders doen.
Ik ga gewoon beginnen, en bouwenderwijs (is dat een woord? Nee? Zou het wel moeten zijn) hoop ik dan te leren hoe alles moet in plaats van alle informatie van te voren

Afbeelding

Without any further ado, i shall present to you the schip ik zal bouwen. De Pinta uit 1492, 1 van de schepen gebruikt door de ontdekkingsvloot van Columbus om Indië te ontdekken (maar ze vonden toch iets heel anders! maar ik neem aan dat jullie dat middels wel weten). De Pinta was een kleine caravel, met een bemanning van ongeveer 25 man. Ze was 20 meter lang en 7 meter breed, en woog 60 ton.

Zoals ik al zei ben ik echt een totale beginner, en hoop ik het bouwen van dit schip in stappen te doen. De eerste stap is al reeds gezet (was ook niet moeillijk om de doos open te doen), en heb snel door de inhoud gekeken, en er wat kiekjes van genomen:

Afbeelding
Volledige doos
Afbeelding
Kleine onderdelen
Afbeelding
houtonderdelen
Afbeelding
zeilen, vlaggen en ook de handleiding (in verschillende talen nog wel!)
Afbeelding
Een grote tekening met volledige illustratie van de Pinta (die op de muur hangt voor referentie)

Volgende stap zal waarschijnlijk zijn om wat extra gereedschappen te kopen (ja ja, lach maar :lol: ), en de handleiding (die overigens wat chaotisch is), onderdelen en tekening eens goed door te nemen.
Het voornaamste wat ik nu nodig denk te hebben zijn tangen en wat naaldvijlen (handige informatie van http://www.modelshipwrightsdatabase.com ... dTools.htm), de rest heb ik wel in huis. De werkplek is wat primitief. Hoewel ik wel toegang heb tot een tuinwerkplaats, heb ik niet echt veel ervaring met dergelijke. Ik zou eens gewoon daar misschien gaan bouwen dan in mijn kamer, kleinere kans op beschadiging denk ik zo.

Maar ja, dat was het voor nu. Nog niet veel actie, maar ik hoop dat dat binnen een dag of 4 gaat veranderen, en dat ik dan kan beginnen met het bouwen!
Het voornaamste doel hiervan is eigenlijk dit: leren hoe ik een houten modelschip bouw. ALLE tips/advies/opbouwende kritiek is welkom.
Ik zal zoveel mogelijk foto's uploaden van het bouwproces en ook mijn gedachtengang opschrijven (als jullie erin geïnteresseerd zijn, en om misschien eventuele fouten te herkennen en advies te leveren) :)

Piet


Laatst bijgewerkt door Anon op za 01 jan, 2011 23:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: vr 31 dec, 2010 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
hoi piet , mooi bootje en zeker om mee te beginnen niet slecht gekozen denk ik.

het woord bouwenderwijs bestaat denk niet maar zoals jij het beschrijft klinkt het wel goed :brouw:
en is ook de enige weg die je kan bewandelen.

al doende zul je leren en je 2 eerste stappen die je gezet hebt zijn al heel goed.
1/ de doos openen en foto s trekken
2/ het plan goed bekijken en zien dat alles aanwezig is

voor je tools heb je zeker niet alles nodig wat daar op de side staat.
wat je wel nodig hebt is

houtlijm
meetlatje
potloot
lijmklemmen
een houtbeitel of chirurgmesje

en daar geraak je al een heel eind mee :wink:

deze dingen zou je dan ook eerst in huis moeten halen voor je begint.
en moest je nog met de lego spelen doe die vooral niet weg want die kan nog goed van pas komen.

en veel plezier met de bouw en heb je vragen eerst stellen en dan pas bouwen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 maart, 2010 22:41 pm
Berichten: 294
Woonplaats: Emmen
hi Piet,
mooi begin met dit scheepje.
Ik zou de lijst van Dirk willen aanvullen met
- een hele bak vol met doorzettingsvermogen. 8)
Gelukkig zijn er genoeg houtsnuivers die door eventuele dooie punten heen zullen trekken. :lol:
Succes met de bouw, zal je volgen

groet
Peter

_________________
Op de helling voor zeer groot onderhoud:
Royal Albert en Zuiderzee botter MK80
Afgemeerd: Statenjacht "Stadt von Bremen" (Amati);
Fluit als walvisvaarder (Sergal);
Vollenhovense schokker (scratchbouw)
Aan de horizon: Friesland (Mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Hoi Piet,
Welkom op dit forum en je hebt helemaal gelijk: al doende leert men.
Met alleen forums lezen leer je geen houten schepen bouwen. ;)

Je hebt een mooie eerste kit uitgekozen zo te zien. Voldoende uitdagend, maar niet te groot en complex.

Het meeste is al gezegd, ik zou hier nog drie dingen aan willen toevoegen:
1. Maak een bouwplankje waar je de romp/kiel in kunt plaatsen. Er zijn voorbeelden genoeg te vinden op dit forum.
2. Ga niet te snel lijmen. Doe eerst een dry fit, laat hier wat fotootjes zien en haal pas als je zeker bent de lijmbus uit de kast.
3. Maak de foto's wat kleiner. Ze zijn nu heel groot waardoor ze vrij traag laden en als kleine postzegels worden getoond in je forum berichten. Ik gebruik zelf meestal ongeveer 600x400 formaat.

Veel plezier en succes met dit project!

Cheers, Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 23:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 sep, 2010 4:08 am
Berichten: 4
Een erg korte update, met nog steeds geen actie :)
Wel wat korte vragen:
Hoe lang gaat een naaldvijl mee? Ben bij het dryfitten al het eerste problem tegengekomen; sommige splanten passen niet in de valse kiel wegens hout dat uitsteekt (haha, wou bijna uitstekend gaan opschrijven), en moet dat even wegpoetsen (en ja hoor, geen schuurpapier in huis)
Tot hoeverre is het een probleem dat de splanten hiet overeenkomen met de 1:1 constructiepapieren? Op sommige plekken zijn de splanten, en overige onderdelen ook trouwens, niet helemaal hetzelfde. Misschien kijk ik wel met een waterpas of het recht is als de ondersteuner eenmaal gebouwd is (heb geen lego, al jaren geleden verkocht :cry: (

Als de valse kiel geschuurd is en de splanten er goed recht in zitten zet zet ik hier wel een nieuwe foto
(en ik heb de foto's gewijzigd :brouw: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2011 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Zorg dat je een paar vijltjes en wat schuurpapier in huis hebt, dit ga je zeker nodig hebben, niet alleen voor de romp maar voor alle houten onderdelen.
Morgen even langs de gamma dus ;)

Wat betreft de spanten: het hoeft geen groot probleem te zijn als de spanten iets afwijken van de tekening. Het is wel belangrijk dat alle spanten symmetrisch zijn en vooral dat de spanten een mooi geleidelijk patroon vormen. Dit kun je eenvoudig testen door een latje over je dry fitted spanten te leggen. Dit latje moet netjes alle spanten raken. Als er openingen tussen het latje en de spanten zitten, moet je de uitstekende spanten bijvijlen/schuren tot het mooi aansluit.
Dit voorkomt straks knikken/vouwen in je romp.

Ik benieuwd naar de eerste fotootjes.

Cheers, Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2011 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2010 16:15 pm
Berichten: 170
Woonplaats: Zoetermeer
Hallo Piet,

Leuk om op dit forum ook een Pinta tegen te komen. Ik ben precies een jaar geleden ook gestart met de bouw van La Pinta (samen met La Nina trouwens) maar dan de uitvoering van Artesania Latina. Deze scheepjes samen hebben me een half jaar bouwen gekost en waren mijn 2e en 3e houtbouw na het vlaggenschip van Columbus de Santa Maria.
Ik denk ook dat jouw keuze een uitstekende is voor een eerste houtbouw. Ik ben indertijd volkomen blanco, zonder enige ervaring en vooral zonder dit forum te kennen :!: , met de Santa Maria begonnen. En na 5 maanden was ie al klaar, weliswaar met de nodige beginnersfouten, maar ja fouten maken doen we allemaal :evil: en daar leren we dan weer van :idea:
Een advies: overdenk al je stappen zorgvuldig voor je ze uitvoert en probeer vooruit te denken.
Modelbouw is net schaken (een andere hobby van me).
Materiaal dat nooit weg is zijn heel veel kleine klemmetjes. Als je toch naar een bouwmarkt gaat kijk dat in de aanbiedingsbakken. Daar liggen ze vaak voor een habbekrats.
Een aanvulling nog op de tips van Mega. Een "terugvallende" spant kun je ook verlengen door er een (of meer) strookjes fineer op te lijmen. Is soms handiger dan de naastliggende spanten af te vijlen/schuren.
Succes met de bouw!

_________________
Groeten, JanD
__________________________________________________
Bezig met: H.M.S. Bounty van AL, H.M.S. Victory van AL
Klaar: Santa Maria, La Pinta en La Nina van AL


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2012 16:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 sep, 2010 4:08 am
Berichten: 4
Hallo allemaal!

Sorry voor het hele lange uitwachten (ruim een jaar zeg!) maar heb nu toch zin om hiermee verder te gaan.
Heb verscheidene gereedschappen aangeschaft (chirurgmes, aantal klemmen, vijlen onder anderen).
Ik ben begonnen (bijna klaar) met het plaatsen van de spanten. Ze zitten allemaal mooi recht op, jammer genoeg, 1 na.

Afbeelding

1 spant moet nog geplaatst worden in het bovenste plaatje. Voor nu is de middelste spant een beetje scheef. Heb het idee dat dit komt doordat de twee lego blokjes op verschillende lengte vanaf de valse kiel werden geplaatst zodat waarschijnlijk de druk op kant hoger was dan de andere, is dit een veelvoorkomende fout? Maar goed, ik denk dat ik ze vanaf nu gewoon recht tegen de valse kiel aanzet. Ook zitten enkele splanten verticaal net een beetje boven de valse kiel,vooral achteraan, voortaan beter aanzetten! Maar goed, voor de rest zit het allemaal goed. De volgende stap is het leggen van de dekken vanaf het voor en achtersteven, dus daar ben ik vandaag waarschijnlijk mee bezig.

Als ik dat eenmaal gedaan hebt komt de grote, moeillijke stap: het beplanken! Heb ongeveer twee guides hier over gelezen, op modelbrouwer: http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelb ... psromp.pdf
en die op http://modelshipworld.com/phpBB2/hptfive.php
Het ziet er naar uit dat ik eerst een zandstrook moet maken, dat door beiden word aangeraden. http://modelshipworld.com/phpBB2/hptthree.php gaat wat beter tot in
detail hierover. Enkele vraagjes als ik hier eenmaal aan begin na het leggen van de dekken

1. De inhamming op de valse kiel is niet op elk punt gelijk, hoewel het ook niet drastisch (op het achtersteven na) verschilt. Is het heel erg als ik op het grootste gedeelte van de valse kiel de inhamming voor mijn eerste schip gelijk houd?
2. Enige tips voor het making van deze inhamming? Ben niet bepaald een expert met een beitel en wilt het niet de eerste keer verkloten
3. Andere vragen/tips ?

Alvast bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2012 20:24 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Volgens mij gaat het best goed zo.
Wat ik zelf zou doen is een plank maken waar je kiel strak in past. Dan houd je deze recht.

Het hoeft niet moeilijk te zijn om dit te maken.
Een voorbeeld. voorbeeld van mij.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Pinta - 1492
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2010 16:15 pm
Berichten: 170
Woonplaats: Zoetermeer
Welkom terug Piet.
Hier nog meer leesvoer: http://modelships-beagle.eu/faq/docu/Howto-Beplanking.pdf

_________________
Groeten, JanD
__________________________________________________
Bezig met: H.M.S. Bounty van AL, H.M.S. Victory van AL
Klaar: Santa Maria, La Pinta en La Nina van AL


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement