Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2007 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Shipbuilder schreef:
Hoi Marten,
Prachtig project.
En de Victory wordt ook nog eens prachtig gebouwd 8)

Even een technische vraag over deze kit, ik zie dat de beplanking van de
romp een duidelijk diepte relief heeft.
Zijn de dekdelen ook met een diepterelief weergegeven,
of zijn de dekplanken aangegeven door opliggende richels?

Sorry als ik een beetje vaag overkom :oops:
Maar ik zit te bedenken welke kit van de Victory ik zelf
zal aanschaffen :wink:


Dag Shipbuilder,

Tja, je hebt het goed gezien mbt de diepte van de beplanking van de romp. Naar mijn mening erg mooi.

Het dek daarentegen is met opstaande richels :? Heb liever "sleuven" waardoor bijv. met washen ofzo mooi die beplanking naar voren kan laten komen.
Ik vind het dek op zich zeer beperkt gedetailleerd (weinig of geen hekwerken), ook is er geen echte hout structuur te herkennen.

Het model OOB is naar mijn mening zeer beperkt gedetailleerd, maar mocht je een grotere versie willen en je bent gemotiveerd om details aan te brengen dan is het best een aardig schip hoor.

Mag ik vragen tussen welke kits je zit te twijfelen?

Marten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2007 18:23 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
marten22 schreef:
Shipbuilder schreef:
Hoi Marten,
Prachtig project.
En de Victory wordt ook nog eens prachtig gebouwd 8)

Even een technische vraag over deze kit, ik zie dat de beplanking van de
romp een duidelijk diepte relief heeft.
Zijn de dekdelen ook met een diepterelief weergegeven,
of zijn de dekplanken aangegeven door opliggende richels?

Sorry als ik een beetje vaag overkom :oops:
Maar ik zit te bedenken welke kit van de Victory ik zelf
zal aanschaffen :wink:


Dag Shipbuilder,

Tja, je hebt het goed gezien mbt de diepte van de beplanking van de romp. Naar mijn mening erg mooi.

Het dek daarentegen is met opstaande richels :? Heb liever "sleuven" waardoor bijv. met washen ofzo mooi die beplanking naar voren kan laten komen.
Ik vind het dek op zich zeer beperkt gedetailleerd (weinig of geen hekwerken), ook is er geen echte hout structuur te herkennen.

Het model OOB is naar mijn mening zeer beperkt gedetailleerd, maar mocht je een grotere versie willen en je bent gemotiveerd om details aan te brengen dan is het best een aardig schip hoor.

Mag ik vragen tussen welke kits je zit te twijfelen?

Marten


Inderdaad Marten,
Je begrijpt precies waarom ik die vraag stelde.
Ik volg je verslag met veel plezier en ben al een tijdje van plan een
model van de Victory te bouwen.
Jouw verslag heeft die wens eigenlijk versterkt :wink:

De kits waaruit ik wil kiezen zijn:
Airfix 1:100 of Heller 1:100 hangt allebei een behoorlijk prijskaartje aan
en vind ik eigenlijk ook te duur voor een kunstof kit :oops:

Airfix 1:180 of Revell 1:146, en hierbij is jouw mening over deze airfix
kit voor mij belangrijk.
De Revell kit van 1:225 vind ik te klein om mooi te detaileren,
dus die valt af.

Zoals jij deze kit bouwt vind ik echt heel mooi.
Je voegt er ook extra details aan toe, wat het model echt af maakt.
Is het staand want bij deze kit van plastic of van geplastificeerd garen?

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2007 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Shipbuilder schreef:

Zoals jij deze kit bouwt vind ik echt heel mooi.
Je voegt er ook extra details aan toe, wat het model echt af maakt.
Is het staand want bij deze kit van plastic of van geplastificeerd garen?


Dag Shipbuilder,

Ik ben blij dat je je m'n werkzaamheden waardeert :D ... Details zijn uiteindelijk belangrijk. Voor mezelf vind ik dit ook belangrijk, als je een model bouwt, dan moet je er, eigenlijk, niet op uitgekeken raken. Vooral dit model met deze schaal biedt voldoende mogelijkheden.

De prijs van dit model vind ik trouwens wel meevallen... ik het hem voor ong 32 euro... de 1:100 is natuurlijk een bakbeest, en je moet écht veel tijd voor een dergelijk model uittrekken en daarnaast veel ruimte hebben (waar het bij mij aan ontbreekt).

Over het staande want:
Toevallig dat je erover begint, ben namelijk zelf begonnen met een proefje om te kijken of daar mbt details ook het één en ander is te winnen.

OOB maak je ook gebruik van garen. Dit is de basis:

Afbeelding

Echter, dit vind ik niet mooi. Ben aan de gang gegaan:

Afbeelding

Met als resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De katrollen zijn gemaakt van evergreen (2,5 mm diameter). Heb een plakje afgesneden van zo'n staafje en daaromheen ijzerdraad gedraaid zodat ie mooi strak om het katrol zit.

Afbeelding

Kind kan de was doen... :roll: nou ja... je moet behoorlijk geduld hebben, het gaat nogal eens mis (ijzerdraad breekt etc.)

Het draad van het staande want (gewoon garen) is naar mijn mening te dun... ik ben van plan deze op de juiste dikte te krijgen door verschillende draden in elkaar te draaien.

Tot zover deze kleine update. Al zit er wel heel wat uren in... :wink:

Marten 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2007 21:09 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Prachtig, nog meer detailering 8)

Hoe heb je die draaduiteinden aan de romp vastgezet,
druppie CA?

Trouwens die katrollen waar jij het over hebt, heten volgens mij
officieel "juffers" :wink:

Laat Ptèr of beagle hier op het forum het maar niet horen :lol:

Bouw verder zo en ik zal denk ik genoeg inspiratie uit je verslag
halen om binnenkort ook een Victory te gaan bouwen :brouw:

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2007 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Shipbuilder schreef:

Trouwens die katrollen waar jij het over hebt, heten volgens mij
officieel "juffers" :wink:

Laat Ptèr of beagle hier op het forum het maar niet horen :lol:


Ik dat eerder dat die "katrollen" doodshoofden waren (deadeye), maar ik kan mij natuurlijk vergissen, ik kom tenslotten van vliegtuigen naar schepen over.

Wat de keuze Airfix -- Heller betreft, de Heller "Victory" wordt door diversen kenners beschouwd als zijnde de beste (lees : nauwkeurigste) plastic kit van dit schip, hoewel ook deze kit de zeer in vraag gestelde "ingang" heeft (volgens kenners was die hoogstwaarschijnlijk niet aanwezig toen het schip operationeel was).

In 1 van je vorige posten vergelijk je de kleur met het origineel in Porthsmouth, dat hoef je niet te doen, want met alle restauratie werkzaamheden in de loop der jaren (eeuwen ondertussen) kun je je nog de vraag stellen in hoeverre de "echte" Vitory nog origineel is.

BTW : mooi werk heb je al afgeleverd aan jouw "Victory", persoonlijk vind ik het 1 van de mooiste linieschepen ooit, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke smaak.

Tussen haakjes, die "United States" van Revell, is eigenlijk niet de "US", ze hebben die gewoon herlabeld, het is in feite de "Constitution", hoewel er naar het schijnt niet erg veel verschil tussen beide schepen was.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2007 22:17 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
DanCooper schreef:
Shipbuilder schreef:

Trouwens die katrollen waar jij het over hebt, heten volgens mij
officieel "juffers" :wink:

Laat Ptèr of beagle hier op het forum het maar niet horen :lol:


Ik dat eerder dat die "katrollen" doodshoofden waren (deadeye), maar ik kan mij natuurlijk vergissen, ik kom tenslotten van vliegtuigen naar schepen over.

Ik gaf de Nederlandse benaming van dat onderdeel.
Jufferblok dan misschien Dan :roll: ........................

edit: We hebben allebei gelijk Dan, juffer, jufferblok en doodshoofd
werden vroeger inderdaad gebruikt voor dit onderdeel :oops:
Alhoewel, als je naar een modelbouwzaak gaat de benaming "jufferblok"
het beste resultaat geeft :wink:

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2007 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Shipbuilder schreef:
Trouwens die katrollen waar jij het over hebt, heten volgens mij officieel "juffers" :wink:

Laat Ptèr of beagle hier op het forum het maar niet horen :lol:


zie je maar , je geeft ergens commentaar en uit zichzelf gaan ze al de namen gaan zoeken. Zoiets vind ik dus "Tof". want terwijl je op zoek bent naar de naam, leer je meestal ook waarvoor het diende en soms ook hoe het gemaakt of gebruikt werd.

Ja... het is jufferblokken, Doodskoppen, Deadeyes ... Ergens heb ik eens iets geschreven over het optuigen daarvan --> hoe het spantouw moet lopen. en Pter heeft ook ergens geschreven hoe je een "tooltje" kan maken om ze mooi op afstand te houden tijdens het optuigen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2007 9:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik kan er niets meer aan toevoegen. 8)

Oja, marten mooie gescratchte oplossing hoewel het gedraaide draad niet helemaal is zoals het was echter dat zijn details op details. Een pluim voor het veranderen en het verbeteren. Wat bij de kit geleverd werd als zijnde "deadeyes" is hopeloos!

Het tooltje waar Beagle het over had is hetgeen wat ik juist van hem geleerd heb. :lol:

Afbeelding

Dit zijn 3 puntjes van een tandenstoker/ sateprikker welke ik gepakt heb op een plankje. Ik duwde dus 3 sateprikkers in de deadeye en knipte het grote deel af waardoor alleen de puntjes overbleven. Met deadeye en al lijm ik de 3 puntjes op het plankjes zodat de afstand van de gaatjes gelijk is aan de deadeye.

Op dit tooltje ga ik nog een kleine verandering op aanbrengen waardoor het voor de houtbouwers een iets slimmer gebruiksvoorwerp gaat worden! :)

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op wo 22 aug, 2007 9:12 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2007 9:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
DanCooper schreef:
[
In 1 van je vorige posten vergelijk je de kleur met het origineel in Porthsmouth, dat hoef je niet te doen, want met alle restauratie werkzaamheden in de loop der jaren (eeuwen ondertussen) kun je je nog de vraag stellen in hoeverre de "echte" Vitory nog origineel is.


Helaba evil: het echte werk van een "Restaurateur" nu niet onderschatten" want .... Het is juist hun beroep om met zelfde middelen en met hetzelfde resultaat iets te herstellen zodat het exaxt het zelfde is als dat het ons uit het verleden gegeven is.
m.a.w. er is veer gerestaureerd aan de Victory, maar het schip is nog altijd zoals het er vroeger uitzag, Qua bouw.

Over kleur van verf ga ik niet redetwisten want : voor- tijdens
"Trafalgar -Nelson" periode was het zwart met geel. Erna kwam een periode met zwart en wit ( Teer en Loodwit) en nu heeft men het terug Nelson -like geschilderd.
Any kind of geel is goed hoor. maar voor de moderne mens --> ons concept van kleuren, zou ik een warm geel nemen met één druppeltje rood erbij in een potje geel van Humbrol of Revell. Juist dat ene druppeltje ga je niet zien in de kleur, maar geeft je verflaag wel een ander aspect. Of je moet erna een rode filtering leggen.

Staar je ook niet teveel blind op foto's op het internet. Want daar speelt meer de wit-balans van je camera en de soort belichting mee.
(kijk hier maar voor de kleur)
Je kan het rood tot blauwachtig laten lijken, goor enkel al met de verlichting en de instellingen te spelen. TTZ met Daglicht, of TL, of gewone gloeilamp, of zonlicht heb je al 4 verschillende kleuren. :

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2007 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Dag mede brouwers!

Bedankt voor jullie reacties! :) Ik wist de naam niet zo... :oops: Maar nu is het wel duidelijk... miss eerst een grondige onderzoek verrichten eer ik iets neerzet... :wink:

Ik probeer het schip naar eigen inzicht te bouwen... ik maak voornamelijk gebruik van het boek "Anatomy of the ship." Daarnaast probeer ik een model te maken waar je niet snel op bent uitgekeken... door details toe te voegen krijgt het schip meer 'inhoud'...

Kleuren blijven lastig, zoals deze laatste foto's lijkt het geel een stuk warmer, maar dit komt door een bureaulamp... het doel van de foto's was een indicatie te geven van het object (in dit geval de jufferblokken), kleur is in dit geval niet belangrijk... of wel?

Ptér, erg bedankt voor die tip! Dat zal ik zeker nog gaan gebruiken, want ik begon me eigenlijk al af te vragen hoe ik dat nu moest doen... maar het antwoord word me zo in de schoot geworpen... dan zie je al weer de kracht van een dergelijk forum :wink: Al ben ik nog lang niet toe aan de tuigage, ik ben al wel aan het uitzoeken wat er allemaal op komt, zodat je alvast op de dekken het voorwerk al kunt verrichten... later heb je er profijt van (althans, dat hoop ik) :)...

Marten 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement