Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2007 8:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Bedankt voor de suggesties.

Ik ben die kleuren van Jotika al eens tegen gekomen, maar ik kon nergens vinden of dat ik ze in Nederland kon bestellen. :roll:

Is er ook een combi met Humbrol? Die verf vind ik iets beter handelbaar dan Revell.

Is het resultaat ook te behalen met een wash met Brunt umber?

Suggesties zijn van harte welkom 8)

Marten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Update 27 juni
BerichtGeplaatst: wo 27 jun, 2007 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Dag iedereen,

Bij deze weer een update van mijn kant. Heb het behoorlijk druk met de studie en heb niet veel tijd kunnen besteden aan het modelbouwen. :cry:

Schilderen vraagt van mij veel concentratie en precisie en daarom wilde ik ff wat anders doen dan die lijnen schilderen. Dus heb ik het bovenste dek erbij gepakt en ben gaan kijken wat daar allemaal moest gebeuren.

Het was me al opgevallen dat het dek weinig details kent. Waardoor ik het gevoel had dat het een behoorlijke leegte is en daar best wel wat te winnen is. Ook te voorbereiding op de tuigage moet er het één en ander worden aangepast om mogelijkheid te hebben om de touwen ergens aan vast te maken.

Voordat dat zover is vond ik het leuk om eens te kijken naar het 'gat' (weet de naam niet... zit niet zo heel erg in de scheepstermen). De balken kennen vrijwel geen structuur.

Afbeelding

1. De balken heb ik voorzien van structuur.

2. Op tekeningen vond ik terug dat ook rond het gat een hekwerk staat. Revell heeft daar een hekje voor geleverd. Airfix heeft dit niet gedaan. Daarom zelf aan de slag gegaan met draad. In elk paaltje heb ik voorzien van een oog om later een draad doorheen te halen. Klopt het trouwens dat er draad door gaat ipv een stalen staaf? -> zoiets heb ik namelijk ook nog gezien.

3. Voor zijden van het dek heeft Airfix wel hekwerken geleverd. Op zich helemaal niets mis mee, maar ik vond deze niet meer passen bij de paaltje die geplaatst zijn naast het gat.

Ik heb nog eens goed gekeken naar de tekeningen en zag dat ze er ipv hekwerk een soort van netten hebben hangen (werden hier zandzakken of iets dergelijks in geplaatst? Ik weet namelijk niet de exacte functie). Ik wil daarom een soort van hekwerk plaatsen waar tussen draden hangen, netten zijn in de schaal 1:180 te klein of kennen jullie nog een mogelijkheid om netten op deze schaal na te maken? Ik dacht eerst aan verband gaas, maar dat is te grof en niet handelbaar op deze schaal. :roll:

4. Wat echt tekenend is voor het beperkte detail op het dek zijn de houten constructies aan de voor- en achterkant van het 'gat'. Deze wil ik dan ook gaan namaken. Alleen kan ik zo niet bedenken hoe ik dat zou na kunnen maken (hebben jullie suggesties?).

Ik weet dat evergreen eventueel zou kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Waar zou ik rekening mee moeten houden? Is het materiaal makkelijk te bewerken?

Verdere uitwerking zal nog moeten komen.

Nog een foto:
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en ik hoop dat jullie me ook verder kunnen helpen. 8)

Marten :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2007 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Geweldig,dat je lekker erbij gaat scratchen,dat is het echte werk :P .

Wat de functie was van de netten,kan ik je niet meteen beantwoorden.Wellicht dat Pter of/en Beagle je hier het juiste antwoord op kunnen geven.

Misschien kun je de netten simuleren met een stukje panty?.

Dat is erg fijnmazig,laat zich vrij goed verwerken,en kun je eventueel ook goed lijmen met de gewone hobby/knutsellijm.Gebruik hierbij beter geen secondelijm,te dik na drogen en uitvloeien.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2007 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Marten, je bent goed bezig. Lekker je eigen "ik" steken in een model door dingen te veranderen, toe te voegen of weg te halen wat niet klopt. Top.

Even over die netten etc:

Tussen de netten werden overdag de hangmatten gestouwd. Dit werd in verticale richting gestapeld. Ik weet niet de exacte reden waarom men dit deed, maar ik kan me zo inbeelden dat het een soort van bariere tijdens oorlogstijd zou kunnen zijn wanneer men in een gevecht kwam. Rondvliegende stukken hout e.d. zouden door die muur van rechtopstaande hangmatten kunnen worden tegengehouden. Maargoed, dit is giswerk van mijn kant en wellicht heeft het verder geen functie. :wink:
Het vervelende was, de hangmatten werden vaak nat en klam en dus was dit 1 van de grotere klachten van de bemanning.

ik heb hier een foto van een dergelijke opstelling. Deze opstelling is gemaakt met stukjes zakdoek gedompeld in houtlijm verdund in water voor de stijfheid.

Afbeelding


Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2007 16:43 pm 
Bij HMS Victory had je om het kuildek aan weerskanten van de loopbruggen een gewone draadreling.
Aan de kant van het bakdek en de kant van het halfdek staat een houten reling.
Aan de buitenkanten van de dekken had men rondom het zogenaamde kooiverschansingsnet zitten.
Dit bestaat uit U-vormige ijzeren vorken met daartussen een sterk net gespannen boven op de verschansing.

Zoals Peter aan aangaf had dit een tweeledig doel:

- overdag als bergplaats voor de hangmatten van de bemanning om de geschutsdekken vrij te houden.

- in een slag om als bescherming te dienen tegen granaatkartetsen (granaat gevuld met kogels en een uitdrijvende lading) en licht vijandelijk vuur.

Moest dit zelf ook even opzoeken. Mijn bron:

Het Schip van Björn Landström.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2007 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Bedankt voor de informatie! Ik weet nog niet hoe ik het beste met die netten kan werken. Ik ga nog kijken wat er mogelijk is, het gaat namelijk om een schaal 1:180...

Morgen een update van de voortgang.

Pter: Mag ik vraag of er meer foto's zijn van het model? Een beetje ideeën opdoen kan namelijk nooit geen kwaad :wink:

Marten 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2007 23:19 pm 
Je hebt een paar sites zoals deze, deze of deze.

En qua modellen deze site.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Weer een update...

Ik bedoelde eigenlijk het model dat Petr toonde. Ben al veel modellen van HMS Victory tegen gekomen. Voornamelijk 1:100 van Heller is erg populair :wink:

Ben wat verder gekomen met het beschilderen van de romp van het schip. Blijkt toch neg best wel moeilijk om goed recht te schilderen ondanks het gebruik van tape :?

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog tussendoor bezig geweest met het dek. Ik heb hekwerk geplaatst voor de grote mast. (Dit is trouwens de eerste keer dat ik gebruik maak van Evergreen, ben tot dusver tevreden over het behaalde resultaat).

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik 'beugels' geplaatst op het hek waar de netten dienen te worden geplaatst. Ben zelf wel te spreken over de kwaliteit. Alleen het plaatsen van een net zal moeilijk worden, dus wilde ik in eerste instantie alleen een draad tussen de beugels laten lopen om zo een idee te geven van een net.

Op de tweede foto zijn er naast de grote mast een aantal haken geplaatst, dit ter voorbereiding op de tuigage.

Tot zover een updatje...

Suggesties zijn van harte welkom.

Marten 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2007 18:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Wat je eens moet proberen is,om ipv evergreen een kunststof schrootje of hoeklijst te gaan gebruiken.kost stukken minder,en je hebt er ook nog eens veel langer van.laat zich prima uitzagen met handfiguurzaag/scherp mesje,en laat zich ook uitstekend verlijmen met secondelijm.

Ikzelf gebruik niets anders...

Bijv.Kunststof hoeklijst bij de gamma ofzo...5 mm bij 5 mm,en ongeveer anderhalf tot 2 mm dik.
Kost iets van ca.7 euro.Krijg je aan een model niet op!.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2007 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Weer een update... 8)

Bedankt voor het advies... dat scheelt zeker een hele hoop :) Ik zal het in de toekomst zeker meenemen.

Ben eerst weer verder gegaan met de romp. Ik heb nu de kanonnen definitief geplaatst. Zoals je kunt zien heb ik ook tuigage aan de kanonnen toegevoegd om meer detail toe te voegen... ik heb het eenvoudig gehouden, natuurlijk hadden er katrollen etc bij gekund, maar die zijn net iets te klein om te maken :?

Afbeelding

Een dryfit met het dek erop:
Afbeelding

Voor de afwisseling ben ik eerst weer wat gaan scratch builden. Nu heb ik aan de bakdek zijde een hekwerk geplaatst. Kostte behoorlijk wat moeite om de juiste bronnen te raadplegen, hoe dit eruit moest komen te zien. Ik heb vooral gebruik gemaakt van modellen, maar deze geven net allemaal een iets andere invulling aan dit hek. Dus ben ik zelf ook naar eigen inzicht gaan werken:

Afbeelding

Tot slot nog een hekwerk bij de trap op het halfdek:

Afbeelding

Zelf ben ik hier iets minder tevreden over... hij is net iets te hoog... Het draad is niet overal mooi recht... misschien dat ik daar nog naar ga kijken. Wat vinden jullie?

Verder heb ik een vraag over de kleur van het dek. Zoals op de eerste foto is te zien heb ik een grijs, groen, bruin kleurig dek (ik heb gehoord dat je de volgende verhouding nodig hebt: 3/4 humbrol Light grey 64, 1/4 humbrol Sand 63 en een klein beetje Tank Grey 67) . Is niet helemaal wat ik zoek voor het bovenste dek. Weten jullie welke kleur (en) (het liefst Humbrol) ik zou kunnen gebruiken om een realistische kleur te krijgen? Op foto's ziet het er een beetje grijs-wittig met een tintje geel uit, maar dat verschilt ook nog eens per foto (belichting etc). Hebben jullie suggesties?

Opmerking en suggesties zijn van harte welkom :)

Marten 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement