Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2023 10:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Latijnra's cq. roedes

Hallo iedereen. Ik ben begonnen met de fabricage van de latijnra's of ook wel roedes genoemd. Per mast bestaan de roedes uit 2 delen die met bindsels aan elkaar gemaakt worden. Hierdoor kunnen ze veel windkracht opvangen zonder dat ze breken. De roedes zijn dikker in het midden en lopen taps toe naar de uiteindes.
Door de wind zullen de roedes krom gaan staan, dit wil ik nabootsen en heb besloten om de roedes lichtjes te buigen. Op een stuk multiplex zet ik de kromming uit en zet spijkertjes op de lijnen zodat de roedes ertussen blijven zitten in de gewenste vorm. Ik gebruik water en het stoomstrijkijzer van mijn vrouw. Na wat behandelingen met stoom en strijkijzer heb ik het een nachtje in de vorm laten drogen.

photo 580288

photo 580289

photo 580287

Een dag later heb ik de roedes gezwart met Oostindische Inkt. Daarna in de olie gezet als afwerking. Nadat dit ook droog was kon ik beginnen aan de bindsels.
Eerst heb ik de delen van de roedes aan elkaar gezet door tijdelijke bindsels te bevestigen op een aantal plekken. Deze kan ik makkelijk verwijderen terwijl ik de definitieve bindsels aanbreng. Op deze manier blijft het mooi in model en vorm. De bindsels worden op gelijke afstand van elkaar bevestigd. Ik gebruik als voorbeeld mijn schuifmaat.

photo 580291

De foto hieronder toon ik hoe een bindsel in elkaar zit.
photo 580290

Als ik bij een tijdelijke bindsel aankom, knip ik deze door en plaats de definitieve bindsel. Deze tijdelijke bindsels dienen enkel om de twee delen bij elkaar te houden en zoals eerder gezegd zijn ze maar op een paar plaatsen aangebracht.
photo 580292

Alle drie gereed:

photo 580295

photo 580294

photo 580293

Tot de volgende update,

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2023 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Hallo Pter,

Mooie update weer. Waar haal je al die bind- en knooptechnieken vandaan? Zit dit allemaal in de kithandleiding, of heb je ook andere bronnen gebruikt? Het ziet er allemaal heel top en realistisch uit in mijn ogen.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2023 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
JJ@MB schreef:
Hallo Pter,

Mooie update weer. Waar haal je al die bind- en knooptechnieken vandaan? Zit dit allemaal in de kithandleiding, of heb je ook andere bronnen gebruikt? Het ziet er allemaal heel top en realistisch uit in mijn ogen.

Cheers,
Jan


Hoi Jan,

Er zijn boeken die knopen uitleggen ik heb een paar redelijk goede boeken. Het is helaas niet altijd mogelijk om bepaalde knopen of splitsen te maken. Dit soort bindsels staan wel genoemd voor de masten. Best handig als naslagwerk. De kithandleiding is velal veel te beperkt. Ik ben helaas geen expert met tuigage maar bedankt voor de complimenten. :)

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2023 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Prachtig staaltje krom-en knoopwerk hoor.
Zeer fraaie latijnra's geworden.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2023 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
david schreef:
Prachtig staaltje krom-en knoopwerk hoor.
Zeer fraaie latijnra's geworden.


Bedankt David! :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 mei, 2023 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi strak symmetrisch knoopwerk hoor. Net alsof het zo hoort. :)

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2023 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Het maken van de zeilen

Hallo allemaal,

De afgelopen tijd is het wat rustig in het bouwverslag. Naast een drukke periode op mijn werk, ben ik voornamelijk aan het uitzoeken hoe ik het lopende touwwerk moet maken en ook hoe ik de zeilen moet maken. Vandaag laat ik het een en ander zien wat ik aan het experimenteren ben.
Wat betreft de zeilen begint het wederom met het maken van een tekening. De tekening hieronder is van het grootzeil.

photo 581586

photo 581587

Om dit te kunnen maken moet je een aantal dingen hebben en kunnen. Ten eerste een goed stuk doek dat zeer fijn geweven is. In Engeland heb ik een fabrikant gevonden die ultrafijn geweven katoen maakt. Heel bijzonder dat in Engeland zulke "ouderwetse" fabriekjes nog gewoon een bestaansrecht hebben.

photo 581588

Daarnaast heb je ook een naaimachine nodig. Nu, wij hebben zo'n ding thuis maar deze wordt niet gebruikt. Ik heb dus moeten leren hoe je zo'n ding moet bedienen. Ik kan je vertellen dat ik liever een paar moeilijke stukken houtsnijwerk maak dan 1 rechte lijn maken op een naaimachine. Uiteindelijk heb ik vanalles geleerd over draadspanning, voetjes, naalden enz....
Kortom, na veel proefstukjes te hebben gemaakt ben ik begonnen met het zeil van de Mizzenmast. Dit is het kleinste zeil en daarmee een goede oefening. Het bevat nog steeds een proefstuk dus deze komt uiteindelijk niet op het schip.

De tekening neem ik over op het doek. Dat wil zeggen alle lijnen. Daarna met het naaimachine alle lijnen naaien met een rechte steek. Ik heb me laten vertellen nooit met heel dunne stof te gaan beginnen omdat het zo moeilijk is.....

photo 581589

photo 581590

Uiteindelijk de zoom rondom aangezet en het zeil met bitumen (testje) verouderd.

photo 581591


Het is een eerste probeersel. Ik ben erachter gekomen dat ik met een dunnere naald moet gaan werken en dat ik daarmee de zoom beter en rechter kan aanzetten. Kortom, wordt vervolgd.

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2023 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Voor een eerste probeersel zit je toch al een eind in de richting! Volgens mij gaat het helemaal goed komen!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik denk dat een kleinere naald zeker een mooier resultaat gaat geven. Op deeen na laatste foto lijkt het net alsof je teveel trekt aan de stof omdat dit tuk niet strak is maar wat gebobbeld. Ik weet niet of je dat veel uitmaakt ls je de zeilen gaat oprollen maar misschien kan dit een aandachtspuntje zijn.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
JJ@MB schreef:
Voor een eerste probeersel zit je toch al een eind in de richting! Volgens mij gaat het helemaal goed komen!


Ik ben nog steeds aan het stoeien met de zeilen. Bedankt voor je reactie.

fvdm schreef:
Ik denk dat een kleinere naald zeker een mooier resultaat gaat geven. Op deeen na laatste foto lijkt het net alsof je teveel trekt aan de stof omdat dit tuk niet strak is maar wat gebobbeld. Ik weet niet of je dat veel uitmaakt ls je de zeilen gaat oprollen maar misschien kan dit een aandachtspuntje zijn.


Ik gebruik nu een kleinere naald. Ik zit wel aan de limiet wat deze eenvoudige "goedkope" machine kan en ik zal het daar mee moeten doen. Op den duur ben ik ook wel een beetje klaar met de zeilen en wil je gewoon door na een acceptabel resultaat. Bij dat laatste puntje ben ik echter nog niet.... :lol:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement