We zullen er maar aan beginnen, zeker?
Bij de Hancock moest de boeg er nog aangezet worden. Dat gebeurt dus eerst.
Deze kit is van beiden het minst goed afgeleverd geweest in de doos. Dat was al te zien aan de verpakking, die onderaan een gat vertoonde. Maar net zoals bij de Princeton was ook hier een stuk van het dek geschud geweest in de doos. Omdat het ergens tegen iets aan had gestoten, waren een aantal van de bolders gewoon afgebroken. Die zijn nu niet bepaald enorm gedetailleerd gegoten, dus dat valt makkelijk te repareren. Maar het zal moeilijker worden om de bekrassing op het hangardek weg te plamuren. Dit gedeelte komt gelukkig niet open en bloot zichtbaar.
http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=16&t=97425&p=919517&hilit=pontos+essex#p919517De producenten van Pontos hebben er op gewezen dat de positie van de achterste lift in de Trumpeter kits incorrect is en ze hebben die dus verplaatst volgens de bouwplans. Hij moest naar mijn berekeningen 3,5 millimeter naar rechts. Dit heeft alleen gevolgen als je de lift open wil bouwen, want anders kan je de liftopening gewoon dichtlijmen met de liftvloer en het houten dek er overheen kleven. Maar ik wilde zeker bij een van de twee schepen de achterste lift open zetten.
Een bijkomend probleem is dat de hangarvloer dezelfde afwijking vertoont. Waar de liftvloer het dek niet bedekt, zal je de paneellijn links van onder de rand zien komen. Die moet dus ook nog geplamuurd worden.
Ik moest de volledige liftopening uit het dek lichten. Dit gaat prima met mijn nieuwe cirkelzaagje van Proxxon in de Dremel.
Als het stuk er uit komt, is het makkelijk aan te passen. Ik heb eerst geprobeerd om de liftopening op zich te behouden. Ik zou die hebben kunnen verplaatsen door een stuk van het dek af te halen.
Dit stuk zou ik aan stuurboord weg moeten halen, want daar kwam de liftrand heel dicht bij mijn zaagsnede.
Het stukje dek komt dan aan bakboodzijde te zitten, hier een dry-fit. Zoals je kunt vaststellen, heeft Trumpeter geen detaillering aan het plafond ingebouwd, zoals ik na mijn vorige twee carriers gewend was. maar het is sowieso moeilijk te zien als de romp dicht is.
Ik besloot om eerst het gat terug te kleven zodat ik het nog kon verschuiven. Het moest exact overeen komen met het houten dek.
Helaas heeft Pontos ook de vorm van de liftopening zodanig aangepast, dat de omtrek niet meer samenvalt met het plastic. Ik ging dus eens kijken hoe het PE-stuk rond de liftrand gevormd was. Dit zou bepalen hoe het plastic er onder gevormd moet zijn.
Dan kwam er een zeer spijtige vaststelling. Het eerste stukje dat ik uit mijn dure Pontos PE-set nodig heb, is al meteen fout getekend. Waar de voorste lift een mooi symmetrische rand heeft met het onderdeel 604 onderaan, is het stuk 605 voor de achterste lift uit register geschetst. Het gat van de lift zit niet in het midden maar 0,4 mm naar rechts op deze foto. Dat klinkt onschuldig, maar daardoor is het totaal onbruikbaar. Je ziet meteen dat het niet meer symmetrisch is. Een voorgevoel bekroop me en ik checkte meteen de set voor de Essex. Die blijkt het zelfde fret te bevatten voor de liften, met dezelfde afwijking. Ook is er een verschil in vorm met de voorste liftrand, zodat je niet één van de twee schepen volledig kan afwerken met twee sets ter beschikking. Daar moest al eens goed over nagedacht worden, als we niet meteen dit project terzijde wilden schuiven. De eerste theorie was om de liftranden te vervangen met een goedkope PE-set, zoals die van Eduard die vaak opgesplitst zijn in pakketten. Maar de kans was dan groot dat Eduard zich niet bezig gehouden zou hebben met de aanpassing van de liftopening, en dan zou het niet passen in het houten dek. Dan zat er nog maar 1 ding op.
Het is natuurlijk geen sinecure om zo'n liftrand zelf uit metaalfolie te snijden, zeker als er verschillende gravurelijnen met afgeronde hoeken rond het stuk lopen. Ik begon dus met de opening te snijden uit een plaat met een scherp scalpel. Het was vrij makkelijk om de omtrek van de liftrand over te trekken op de plaat, maar het was iets moeilijker om het gat in het midden terug uit te lijnen aangezien dat bij het origineel verkeerd zat. Bij het weghalen van het midden mocht de plaat nergens geplooid worden. Dan werden de gravures met een lineaaltje getrokken. De afrondingen zijn met de losse hand ge-etst. Daarna werd het stuk uit de plaat gesneden en alle bramen weggevijld. Helaas zal ik dit voor de Essex nog een tweede keer moeten uitvoeren.
Het resultaat heeft toch 95 procent van de kwaliteit van het origineel, en het is wel correct van afmetingen.
Ik moest ook het dek vervangen rond de lift, om de juiste afrondingen te krijgen in de hoeken. Die werden met een boortje voorgeboord aangezien ze een radius van 5mm moeten krijgen. De ABS-plaat is zoals het dek 2mm dik en is van Greenstuff.
Ik heb nog net een houtboor van 10mm, die is bruikbaar om de vier hoeken uit te snijden. Dat doe ik met de hand.
Het stuk dek zit hier vastgelijmd en het PE-deel is er met secondelijm op vastgezet.
Met het houten dek er op, zal je niets meer zien van het materiaalverschil. Nu de binnenrand nog wat afwerken.