Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2023 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
En gelijk nog een vervolg.

De ladders onder de schoorsteenluiken hebben bij wijze van "kooiladder" bovenaan een ring. Die heb ik ook nog gemaakt. Het is weer 0,3mm messingdraad. Alleen heb ik het deze keer een beetje platgeknepen met de tang, waardoor het er uitziet als een stukje gebogen bandstaal.

photo 580513

Ik was al een tijdje aan het verzinnen hoe ik de dekkranen aan zou pakken. Ik had de ringen om de basis eraf gesneden, omdat er een verhoudingsgewijs enorme uitstootplek midden op zat. En zoals je op de foto's kunt zien zit er nogal wat gietrand aan en een kingsize sinkhole in het kraanlichaam.

photo 580514

De vraag was: hoe ver ga ik daarmee? Op deze schaal blijft het schematisch. Alle details erop wordt meestal niets. Maar aan de dekkranen zit alles aan de buitenkant en Heller heeft het min of meer kaal gelaten, dus er moest wel wat gebeuren. En vooral moesten er weer nieuwe ringen om de basis. Ik heb gekozen om de hijskabel, de reling om het bedieningsplatform en wat hydrauliek-leidingen met de bedieningshendels toe te voegen.
Van links naar rechts: De ringen van 0,5mm koperdraad; de reling van 0,3mm messingdraad en het bedieningspaneel van sheet met 0,1 mm koperdraad voor de hendels/leidingen.

photo 580515

De ringen zijn met kleine staafjes messingdraad om de basis bevestigd. Vier steuntjes per ring, drie ringen per kraan.

photo 580516

En met wat verf toont het resultaat best aardig.

photo 580517


markie schreef:
Deze begint al heel mooi te worden, werkt de verlichting nog steeds?


En het antwoord op je vraag, Markie, is: "Ja". En ik heb het voor de zekerheid wel even getest, want dat was alweer even geleden. Bijgaand het bewijs. Op de foto zie je de kranen geïnstalleerd. Ik heb ook kleine spiegeltjes als kap over de uiteinden van de lichtvezels gezet. Zo zien ze er uit als armaturen en, belangrijker, het licht valt nu ook deels naar beneden op het gangboord. Ik heb dit gemaakt van kleine prismaatjes die ik uit een plaat acryl-spiegelglas heb gezaagd.

photo 580518

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2023 7:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
De Rotterdam kan bijna te water.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2023 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
En dan was de klus waar ik tegenaan zat te hikken aan de beurt, namelijk de relings op de grote dekken. Op het voorkasteeldek zitten aan beide zijden kluizen voor landvasten. Ik heb er stukjes polystyreen buis voor gebruikt en die platgedrukt en met een mes een ronding binnenin gegeven.

photo 581225

Ook de bolder achteraan op dit dek ontbrak, terwijl die een dek lager wel aanwezig zijn.

photo 581223

Bij de bolder voorop is de reling open.

photo 581224

Als reminder waarom ik deze klus begonnen ben, een shot met de reling uit de kit erbij. Het ziet er wat pluizig uit, omdat ik met dit stuk Heller-reling aan het experimenteren ben geweest, om het te verbeteren. De openingen tussen de rails zaten namelijk bijna dicht van de flash en omdat de strips ook vrij dik zijn. Smaken zullen vast verschillen, maar ik ben blij dat ik dit spul uit de kit niet gebruikt heb.

photo 581226

En dan een shot met de reling op dit dek klaar. Ik heb de foto schuin naar boven genomen om te vergelijken met een foto van de echte Smit Rotterdam uit deze hoek.

photo 581227

Het dek is verder afgemaakt met een stel nieuwe reddingsboeien (de meegegoten varianten waren me te plat). En achterop zit er een brandslangkast op de reling.

photo 581228

photo 581229

Ik heb lang zitten zoeken naar een lange PE-ladder in 1:200 voor tegen de voormast. Maar ik heb niets kunnen vinden wat zou werken. Uiteindelijk is het een strip uit een stuk muggengaas geworden. Op de mast zitten kleine stukjes messingdraad dwars op en daar is het gaas op gelijmd.

photo 581230

En dan nog een overzichtsfoto met alle relings op hun plek.

photo 581231

Nu volgen nog twee klussen, namelijk de antennedraden, andere kabels en sprietantennes (zit allemaal niet bij de kit, zijn wel belangrijk voor het uiterlijk, een enorme klus om uit foto's en tekeningen een compleet beeld te scheppen van wat er allemaal op zit en hoe de draden moeten gaan lopen. En de tweede klus is weathering. Daar hik ik ook nog wel tegenaan, want dit is de eerste keer dat ik een schip doe. Maar dat is allemaal voor de volgende update(s).

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2023 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk om die opbouw van het schip te zien. Ben zelf druk bezig met de 1:144 fairplay en ook voor het eerst een schip weatheren. Heel apart tot op heden en eigenlijk is alles onder de waterlijn normaal natuurlijk niet zichtbaar. Dus hoeveel verwering moet je dan aanbrengen.

Ik mis trouwens het helicopterdek van de wakker op de rotterdam. Leuk om het verschil te zien tussen de sleepboot tijd en de Greenpeace en kustwacht tijd.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 mei, 2023 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Wat een karwij man. Bijna klaar en ik ben benieuwd wat het eindproduct gaat zijn. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2023 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Het was even druk, dus het duurde even voor ik weer een update had. Inmiddels heb ik de eindstreep getrokken. De laatste loodjes waren:

De rigging die ik van glad en gevlochten visdraad gemaakt heb. Glad voor de staaldraden en gevlochten voor de touwen.

photo 582902

De blokken en andere hobbels heb ik met kloddertjes houtlijm gemaakt. Daarna zijn de staaldraden zwart en vervolgens met Xtreme Metal staal geverfd. De touwen zijn hennepkleur (geel, bruin en wit) gekleurd. De sprietantennes zijn van wit geschilderd messingdraad.

photo 582903

De geëtste logo's zitten nu op de pijp. Hier op de foto zijn de verbindingen tussen de logo-delen nog te zien. En ook de afronding van de schakels van dat logo zijn er nog niet. Die beide zaken heb ik opgelost door die stukken met het blauw van de pijp over te schilderen.

photo 582901

De weathering van de romp heb ik vrij simpel gehouden. Een witte wash voor het zout. Vertikaal opgebracht boven de waterlijn en horizontaal onder de waterlijn. De roestdruipers zijn met AK rust streak gemaakt. Ook de grote roestplekken op de romp heb ik initieel daarmee gekleurd. De grote roestvlekken heb ik eerst met een sponsje wit gestempeld. Daarna de roest eroverheen. Maar dat viel qua kleur niet goed uit. Die vlekken heb ik daarna met een mengsel van Vallejo roest, rood en veel transparant oranje overgeschilderd en dat kwam dichter bij wat ik beoogde.

photo 582905

En als laatste is de bemanning op de dekken gezet. Preisel figuren 1:200, doosje arbeiders en een doosje monteurs. De foto toont een van de arbeiders op een gangboord.

photo 582904

Oh ja, op de laatste twee foto's zie je ook nog de panelen die op het bootdek op de reling zijn gelast. Ik vermoed dat dat is gedaan om de filters of in- of uitlaten (ik heb niet kunnen achterhalen wat het zijn) die daar op het dek staan te beschermen tegen teveel overkomende zeeën.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op wo 05 jul, 2023 21:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2023 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
En dan de eindfoto's:

photo 582906

photo 582907

photo 582908

photo 582909

photo 582910

photo 582911

photo 582912

photo 582913

photo 582915

photo 582914

photo 582916

En met een paar van de verlichtingsscenario's:

"Aan de kade"
photo 582917

"Onderweg naar de sleepklus"
photo 582918

"Werk op het sleepdek"
photo 582919

En de laatste twee verschillen maar één lamp:
"Sleep in kiellinie", dus sleper met sleep achter elkaar. Twee sleeplichten in de mast.
photo 582920

"Sleep buiten kiellinie", dus meerdere slepers voor een sleep, of meerdere gesleepte objecten achter een sleper. Drie sleeplichten in de mast.
photo 582921

De dagseinen en de vlaggen heb ik nog achterwege gelaten. Ik heb nog geen goeie manier gevonden om vlaggen voor deze schaal er een beetje realistisch uit te laten zien. De dagseinen werden niet altijd gevoerd. De logica lijkt dat dit alleen op binnenwater verplicht is en niet op zee, maar ik ben er niet zeker van. Misschien dat ik die later nog eens toevoeg. Maar voorlopig laat ik het hierbij. Bedankt voor het meelezen en de reacties.

Cheers,
Jan

PS: dagseinen en lichtseinen zijn later aangepast nav deskundig commentaar van @bootjebouwer. Ziie ook vvolgende oagina's.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op vr 01 sep, 2023 21:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2023 7:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Mooi model geworden zo, zeker met de aankleding door de figuurtjes. Goede uitleg over de lampseinen, sowieso mooi met de lampen er op

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2023 7:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 feb, 2023 16:51 pm
Berichten: 25
Mooi hoor, deze vakantie in Franeker zo een gezien bij iemand achter het raam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2023 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Bedankt mannen, het was een bak werk en ik ben best blij met het resultaat. Cheers!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement