Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Hoe krijg je die mooie schaduwtinten zo naar voren. Lijkt wel een preshade die per ongeluk een keer wel is gelukt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 mei, 2023 0:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11859
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt Markie. Dit is allemaal post-shade, waarbij eerst de schaduw gelegd is: dit ziet er altijd wat overdreven uit. De kunst is om daarna terug met een iets lichtere versie van de basecoat de vlakken in te kleuren. Daardoor werk je de uitlopers van de schaduw weg en ziet alles er vloeiend uit.

Gisteren moest ik een gok wagen met de ABSD. Ik wilde iets uitproberen dat ik al wel eerder gebruikt heb, maar nog nooit op zulke grote schaal. Ik wilde dat de muren van de ABSD er even verweerd zouden uitzien als op de oude foto's.

photo 581126

photo 581127

Daarvoor is een grote bus haarlak nodig, waar de hele zijkant mee ingespoten wordt.

photo 581114

Dan wordt er een masking opgesteld waarmee het bovenste stukje van de muren afgeschermd wordt, en ook het dek.

photo 581116

Dit heb ik gemaakt met de kleine draaitafel van Tamiya, een hamer en wat duct-tape.

photo 581115

De gebruikte verf is tien delen Vallejo glanzend wit op een deel granietgrijs. Ik koos Vallejo omdat die op waterbasis is en dus makkelijker met een stijve borstel van de haarlak te schuren is.

photo 581117

photo 581118

photo 581119

Ik heb expres niet alle stukken muur even wit afgewerkt, ze zijn niet in gelijke mate afgesleten. Ik heb ook de dekken en de top van de muur freehand met een zandkleurige filter bespoten.

photo 581120

Nog even een algemene indruk van de twee grotere schepen op het dok. De Columbia heeft ondertussen twee afgewerkte masten. Dan begint de klus. De hele muur wordt aan de binnen- en buitenkant bewerkt met een natte borstel die gekortwiekt was.

photo 581121

Ondertussen ben ik voor driekwart klaar, zodat je foto's van het geheel krijgt. Alleen de hier niet zichtbare kant moet nog. Het gewenste effect is grotendeels bereikt, maar vreemd genoeg komt op sommige plaatsen mijn blauwe bodemlaag mee los met de haarlak. En daar was nog wel p+ tussen gelegd. Maar daar vinden we nog wel iets op.

photo 581122

photo 581123

photo 581124

photo 581125


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 mei, 2023 7:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Jou foto's geven bij mij een ander gevoel dan datgene wat je hier nu hebt neergelegd.
Ik heb nu een beetje een wintercamo idee erbij in plaats van een zee die er doorheen klotst en doet wanneer het schip erin komt varen.
Ik zou je niet kunnen vertellen hoe je het wel zou moeten doen, maar de beelden kloppen niet lekker bij elkaar.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 mei, 2023 19:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11859
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je kan ook vergelijken met deze foto:

photo 581162

Daar is het contrast zelfs van ver zichtbaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 mei, 2023 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik weet al wat ik bedoel na het nogmaals bekijken van de beide fotos van vroeger. De verwering op de oude fotos is meer vertikaal. Bij jou lijkt het meer een postshade gemaakt met de kwast.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 mei, 2023 10:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Op een of andere manier ontdekte i dit topic vandaag pas, maar...
Ik zit me hier toch een partij te smullen!

Alleen al het originele object: een droogdok.
Dat zie je zelden.

En dan die hele geschiedenis erbij.
Mooi, mooi, mooi.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2023 0:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11859
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Uiteraard blijft iedereen welkom, het topic is nog lang niet afgewerkt. Vandaag heb ik uit een extra setje van L'Arsenal nog wat panamakluizen toegevoegd aan de freighter en de werkboten. Ze zijn iets meer uit de kluiten gewassen dan degene die al in de Birmingham-kit zaten.

photo 581200

photo 581201

In de kringloopwinkel vond ik ook nog een mooi boek over Deense vrachtschepen. Er staan ook wel wat exemplaren in van tijdens of vlak na de oorlog. Ik denk dat dit handig kan zijn voor de rigging van de masten op dit schip.

photo 581202

photo 581203


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 23:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11859
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De ABSD zal verder verweerd worden vooraleer er teveel zaken in het dok geplaatst zullen zijn om nog overal bij te kunnen. Ik heb de plaatsen waar het plastic tevoorschijn kwam, gekwast met Vallejo granietgrijs om blootliggend staal te suggereren. Dit is donkerder dan het blauw en dat draagt bij aan de kleurvariatie.

photo 581389

Dan heb ik er een laag glansvernis op gespoten, zodat de haarlakeffecten gefixeerd zouden worden. Er moesten ook nog decals toegevoegd worden.

photo 581391

Elk ponton krijgt een kenletter op de binnenmuren en een Plimsollmerk op het uiteinde van de hull. Spijtig genoeg krijg je niet het vervolg van de hoogteaanduiding die ik op de referentiefoto met de Columbia naast die kenletter omhoog zag lopen. Het is haast ondoenbaar om dit zelf te voorzien, je zou dit dan 20 keer identiek moeten maken en de getalletjes zouden met 1mm hoogte net leesbaar moeten zijn.

photo 581402

photo 581390

photo 581392

photo 581393

photo 581394

Na een bewerking met Daco Sol en een nieuwe laag vernis kan er met roest gespeeld gaan worden. Er moet een dikke enamelwash op het dek gelegd worden en ook op de muren. Hiervoor gebruik ik een mengsel van geel en rood in White Spirit. Daar wordt dan wat mee gekwast en gespat.

photo 581395

photo 581396

photo 581397

photo 581398

photo 581399

De roestlaag wordt ook op de dekrand gesmeerd en dan met een zakdoek met spirit terug omhoog geveegd. Daardoor vervagen de roestvlekken.

photo 581400

photo 581401

Nu zal er wat met een donkerbruine wash gespeeld worden op het dek om de diepte op de roestige delen te herstellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2023 22:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11859
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik besloot om eerst de kielblokken terug te installeren.

photo 581480

Blijkbaar ben ik er nog eentje kwijt. Verder heb ik nu alle verlichtingspalen, lampjes en drainagebuizen zoveel mogelijk teruggeplaatst. Er zijn nog veel catwalk-driehoekjes maar die zijn moeilijker om terug te zetten zonder lijm te morsen. De relingen heb ik ook wat gerepareerd.

photo 581481

photo 581482

photo 581483

photo 581484


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2023 6:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een indrukwekkend geheel begint dit te worden Steven, niet bepaald een kitje voor een beginner.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement