Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 apr, 2023 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
markie schreef:
Ik vind dat geknutsel met ledjes etc. altijd maar knap. Ik snap er niets van. Gewoon in huis kabels aanleggen etc. gaat prima. Maar dit soort mini computertjes etc. inbouwen, ik vind het knap hoor.

Er zit een beste hoeveelheid herstelwerk aan deze mooi gegoten onderdelen van Heller zie ik, nadeel van een oudere kit met de Franse slag ben ik bang. Wel een leuk model trouwens. Heb ooit de Waker van Revell gebouwd, was dat in de basis niet hetzelfde schip? Die is wel mooier qua detaillering in ieder geval.

Mooie toevoeging zo, die boegschroef.


Die leds is eenvoudiger dan je denkt. Alle receptuur vind je zo op het Internet. Het is even uitzoeken, maar dan heb je wat. Ik zal proberen wat van mijn schema en programmatuur in dit draadje zetten. Als iemand meer wil weten, dan gewoon een PB'tje sturen.

Wat de Waker betreft heb je gelijk. Smit Internationale heeft het ontwerp diverse keren ingezet bij verschillende scheepswerven. De Smit Rotterdam en de Smit London waren de eerste twee en degenen met de meeste PK's (22.000). De Smit Singapore die later is gebouwd en een andere achterdekindeling had, had 16.000 PK. Dan was er later nog de Smit Houston (en Smit New York als ik me goed herinner). De Smit Houston is aan Greenpeace verkocht die hem onder de naam Solo in dienst had. Aan boord waren laboratoria voor marine-biologisch onderzoek. Het schip hield toen ook nog een taak voor noodoproepen. Greenpeace heeft dit schip weer doorverkocht aan de Kustwacht die het de naam Waker gaf. Ook als Waker had het schip nog de "stationdienst" voor noodgevallen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 apr, 2023 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Denk niet dat ik snel bouw. Dit verslag is een inhaalrace, want ik ben al sinds november met deze kit bezig :wink:

Weer een paar foto's:

De schroefassen en de straalbuizen passen best aardig. Er was wel wat plamuurwerk nodig, maar dan zit het netjes. Er zit wel iets speling in de montage van de schroefassen. Dus je moet er even op letten dat de as-einden netjes midden in de straalbuis komen.

photo 578506

Ik wil de dekken een beetje verweerd uiterlijk geven (net als de rest van het schip). dus ik heb een eerste laag op de dekken gespoten en daar willekeurig in zitten krassen om wat onevenheid te creëren.

photo 578507

De binnenkant van de romp (en straks van de opbouw) krijgt een laag zwart om lichtlekken te voorkomen. De verlichting van de gangboorden en het achterdek komt via optische vezel . De lichtbron daarvan valt dan in de romp. En de controle-leds van de printjes wil je natuurlijk ook niet door de romp zien schijnen.

photo 578508

De eerste optische vezels zitten op hun plek. Het is voor de lampen onder de bogen op het achterdek. Ik laat overigens één van de bogen weg (de tweede van achter). Die is namelijk verwijderd. Kennelijk zat die bij de operatie in de weg.

photo 578509

Ik heb twee van de dekluiken op het voordek losgesneden. Daar zitten nu drukknoppen onder, zodat ik door de lichtscenario's van "scrollen" en die evt op pauze kan zetten. Die functies zijn gewoon geprogrammeerd in de Pi pico, dus ik kan er als ik dat wil later ook een andere functie aan geven.

photo 578510

De leds zijn voor de helft direct aan de Pi pico gehangen en de andere helft aan de led-driver. Die werken net andersom. Alle direct aangesloten leds liggen met de plus aan de print (3,3V) en lopen dan allemaal naar min (ground). De leds van de led-driver liggen met de min (ground) aan de print en moeten dan naar 5Volt. Dus ik had twee punten waar een hoop draden bij elkaar komen. Daarom heb ik voor allebei een spanningsrail gemaakt, één aarde (ground) en de andere 5V. De aansluitingen zijn relatief lang gehouden, omdat solderen en plastic elkaar niet al te best verdragen.

photo 578511

De vezels voor de gangboordlampen op het voorkasteeldek (die naam heb ik niet zelf verzonnen).

photo 578512

En de vezels van het bootdek. En de 5mm-leds van de cabineverlichting (2x geel en 1x wit) kun je ook net zien.

photo 578513

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 apr, 2023 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Er zitten in de kit van Heller geen transparante delen voor de ramen. Die heb ik dus zelf van transparant plaatmateriaal toegevoegd. De brug heeft groen glas. En ik heb quick and dirty een interieur in de brug gemaakt. Niet al teveel aandacht aan besteed, want het zicht erop is beperkt.

photo 578514

Toen de dekken de definitieve kleur groen gegeven. Alles gewoon met de kwast. Het mag best onregelmatig zijn, want in de praktijk worden schepen ook vaak met het handje onderhouden.

photo 578516

En de laatste shot is het dak van de brug waar twee leds aan hangen. Eén van de leds is wit en de ander rood. Rood brandt tijdens de vaart in donker en wit voor als je de koffiepot niet kan vinden :D

photo 578515

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
En de volgende batch foto's:

De schoorstenen heb ik redelijk standaard uit de doos gebouwd. Alleen leds (5 stuks) toegevoegd en de pijpen uitgeboord. Aan de centrale mast die aan de schoorstenen zit moet nog wel het een en ander gebeuren. Alle railings ontbreken namelijk in de kit en zonder ziet het er nogal kaal uit.

photo 578631

photo 578632

De mast op het voordek heb ik van messing pijp opgebouwd. Er moeten namelijk vier leds op en de aansluitingen daarvan in de plastic mast uit de kit verbergen gaat niet lukken. De nieuwe mast zelf dient als de aardeaansluiting, de leds zijn met één pool direct op de mast gesoldeerd. De plusdraden lopen binnen de mast.

photo 578633

De stroom komt via een standaard die ik gemaakt heb. Door twee bananenstekkers rechtop de standaard te zetten, kan ik de romp, waar de chassisdelen inzitten, zo op de standaard vastzetten. Door deze constructie kan ik het schip makkelijk van de standaard halen om de usb-aansluiting te gebruiken als de programmatuur zou willen aanpassen. Hetzelfde geldt voor de aansluiting van de LCD, die hier op deze foto nog niet ingebouwd was.

photo 578634

De standaard zelf is een blokje hout waar ik de aansluitdraden en een connector heb ingebouwd. Aan die connector kan ik een batterijhouder of (in mijn vitrine) de 5-volt adapter aansluiten.

photo 578635

photo 578636

En dan als laatste update een foto van de romp in de kleuren gespoten. De rand tussen blauw en geel moet nog strak gemaakt worden. Ik heb voor de onderkant voor hull red van vallejo gekozen. Dat is wel iets donkerder dan je op de meeste foto's ziet, maar ik vind deze tint mooier. Dichterlijke vrijheid die ik mezelf veroorloof.

photo 578637

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
En, zoals beloofd, het elektrisch schema (dat ik op basis van de Billings tekening gemaakt heb, vandaar het logo).

photo 578638

Gewoon in Powerpoint gemaakt, niks fancy, wel geduld :wink:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr, 2023 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Het begint wel een gaaf apparaat te worden zo., heel indrukwekkend.
Mooi schilderwerk op de romp ook. Dit wel gespoten neem ik aan?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr, 2023 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
markie schreef:
Het begint wel een gaaf apparaat te worden zo., heel indrukwekkend.
Mooi schilderwerk op de romp ook. Dit wel gespoten neem ik aan?


Ha, ja, dit is inderdaad wel gespoten.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2023 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
En weer een paar grote stappen in de montage. Een aantal subsystemen komt bij elkaar, de elektronica kon worden aangesloten en daarna het moment waarop de romp dicht ging. Vanaf dat moment kon de soldeerbout weer in het vet.

Om de boel op te leuken heb ik twee man op de brug gezet. Waarvan er één bij de lierbediening staat.

photo 578715

De schoorsteen met de hoofdmast kon op de opbouw. Wat een redelijk gepriegel was om de led-aansluitingen door alle dekken te leiden.

photo 578716

In de romp achter de patrijspoorten nog leds ingebouwd.

photo 578717

En toen moest de aansluiting voor de LCD nog worden toegevoegd. Dat is wel een forse stekker, dus dat leverde een behoorlijk litteken op. Maar die zit uit zicht zodra het schip op de standaard staat. Ik heb de LCD niet vast ingebouwd, zodat ik hem ook voor andere dingen kan gebruiken. De software test of hij aangesloten is of niet.

photo 578718

En dan de elektronica. Van linksboven naar rechts: de aarde-rail, de 12-poorts led-driver, de raspberry pi pico, een stukje print met voorschakelweerstanden, de voltage leveller voor de LCD en de 5V-rail. De onderlinge verbindingen zitten eraan. Hierna moesten alle andere aansluitingen (connectoren van en naar buiten en de leds) worden gesoldeerd.

photo 578720

En dan wordt het een kwestie van testen, testen, testen en nog een testen. Sommige aansluitingen met 0,3mm lakdraad zijn erg kwetsbaar en daar heb ik er in het proces wel een aantal opnieuw moeten solderen.

photo 578719

photo 578721

photo 578723

photo 578722

Toen kwam het moment dat de dekken op hun plek gingen. Normaal gesproken doe je dat laag voor laag van onder naar boven. Maar met de leds moet je van boven naar beneden werken. Dus daar moet je van tevoren wel over nadenken. En dan nog is het best gedoe om dat hele bord spaghetti heel in de romp te krijgen.

photo 578724

Daarna weer testen en toen alles klopte, konden de romp en de dekken verlijmd worden. En vervolgens kon de soldeerbout in het vet.

photo 578725

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2023 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
And now for something completely different:

Een stukje van de code voor de liefhebbers. Dit gaat over het scenario dat het schip aan de kade ligt en het werkdek is verlicht voor de voorbereidingswerkzaamheden voor een sleep. De leds worden op twee manieren aangestuurd: met een pwm-commando voor de direct aangesloten leds en de functie pixels voor de leds aan de led-driver. In beide gevallen is de led uit als de gegeven waarde 0 is. Anders krijgt het via een variabele een helderheidswaarde (tussen 0 en 65535). Die variabelen worden elders in het script ingesteld en in elk verlichtingsscenario gebruikt, dan hoef je de helderheid van een led maar op één plaats aan te passen mocht dat nodig zijn.

def kade_werk():
contr.value=False
pwm_navg.duty_cycle=0
pwm_navr.duty_cycle=0
pwm_top.duty_cycle=0
pwm_sl1.duty_cycle=0
pwm_sl2.duty_cycle=0
pwm_sl3.duty_cycle=0
pwm_dekvoor.duty_cycle=hdv
pwm_brugr.duty_cycle=0
pwm_floodboll.duty_cycle=hfboll
pwm_floodborl.duty_cycle=hfborl
pwm_floodbol.duty_cycle=hfbol
pwm_floodbor.duty_cycle=hfbor
pwm_floodbel.duty_cycle=hfbel
pwm_floodber.duty_cycle=hfber
time.sleep(0.5)
pixels0[3] = (hgb1, hgb2, 0) # Let op!: poorten 3 - Cabine 1; Cabine 2; Hek
pixels0[2] = (0, 0, hbw) # poorten 2 - Ppoort links; Ppoort rechts; Brug wit
pixels0[1] = (hc2v, 0, hb) # poorten 1 - Cabine 2v; Cabine 2 achter; Bogen
pixels0[0] = (hc1v, hc1m, hc1a) # poorten 0 - Cabine 1v; Cabine 1m; Cabine 1a
pixels0.show()
if lcd_aangesloten:
lcd.clear()
lcd.print ("Voorbereiding\nvoor een klus")

Mocht je interesse hebben in meer, stuur dan een PB'tje. De hele code hier posten lijkt me een beetje overdone. By the way, dit is circuitpython, een variant van micropython dat op de raspberry pi pico draait. Reden dat ik die gekozen heb is dat de code voor de led-driver in circuitpython beter werkt (de driver en circuitpython komen namelijk allebei van Adafruit). En, voor de kenners, de regels dienen hier en daar in te springen. Maar die indents zijn op het forum verdwenen en dat heb ik maar even zo gelaten, doet hier geen zeer.

Tot zo ver het IT-gedeelte :D

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 apr, 2023 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Nu weer even terug naar het echte werk. Nu de romp dicht zit kan er wat aan de detaillering gaan gebeuren. Veel van de objecten op de dekken zijn meegegoten, zoals de luiken, de rubberboot etc. Die kunnen nu een kleurtje krijgen. En dat is niet altijd even simpel, omdat die boot bijvoorbeeld klem tegen de opbouw zit. Ik had die beter iets eerder kunnen schilderen. Maar ja, achteraf....

Het voordek na het schilderwerk. Let op de sink hole in het dekluik rechtsvoor. Die heb ik opgelost door er een stuk sheet over te plakken bij wijze van nieuw luik.

photo 578993

Met de ankerkettingen en een beetje roets-wash (en dat nieuwe luik). Onderin zie je ook nog wat opvulwerk aan het dek.

photo 578992

Op het achterdek staat onder andere de rol waar de sleeplijn over kan lopen (gele cirkel, nou ja, cirkel...). Heller vond dit wel genoeg zo. Maar die rol zweeft zo in de lucht en dat is een beetje mal. Dus aan de hand van foto's heb ik de boel een beetje aangevuld.

photo 578991

photo 578994

De winches hebben wat kabel en lijn gekregen.

photo 578995

Van garen heb ik de rekker gevlochten. Een rekker is een dubbele tros die tussen de sleeplijn en het gesleepte object zit. De functie is het opvangen van schokken door de golfslag. Naast de rekker zit er ook nog een ketting en een stuk voorloopkabel in de sleepverbinding. Het voorloopstuk is een stuk kabel dat dunner is dan de eigenlijke sleepkabel, zodat dat stuk breekt mocht de spanning te hoog oplopen. Dat stuk is namelijk makkelijk te vervangen. De ketting zorgt dat de gebroken lijn zinkt, zodat de sleper die veilig binnen kan lieren.

photo 578996

Dan zit er boven de lieren een veiligheidskooi, die in de kit ontbreekt. Ik heb hem gesoldeerd van koperdraad. Dat is makkelijk in de vorm te buigen.

photo 578997

En dat ziet er dan zo uit:

photo 578998

De gereedschapbakken heb ik wat meer relief gegeven met polystyreen staaf. In deze foto kun je ook de geleidekatrollen van de lieren zien, die Heller als een soort massieve broodtrommels op het dek heeft gezet. Die heb ik eraf gehaald en er doorgang voor de kabels in gemaakt.

photo 579000

En de rekker, die ik alsof hij wordt binnengehaald na de sleep heb proberen weer te geven.

photo 578999

En een overzicht van het sleepdek na een beetje pimpwerk. De sleeplijn ligt, met de schuitjes (beschermhulzen tegen doorslijten op de bogen) op het dek. De ketting en de rekker hangen aan de lieren waarmee ze naar binnen zijn getrokken. Er komen aan het einde nog een paar bemanningsleden bij. Maar die moeten nog even wachten.

photo 579002

De decals stellen niet veel voor. De naamteksten en de logo's op de schoorsteen. Die laatsten zijn dus zo slecht dat daar een alternatief voor komt. De diepteaanduiding, de boegvorm, de boegschroefaanduiding en het plimsollteken zitten er allemaal niet bij. Die heb ik dus ergens besteld. Er zit één glitch in. De diepteaanduiding van alle sets die ik op het Internet vond beginnen bij 5 meter. En die van de sleper is eigenlijk bij 7 meter. Er zit dus een foutje in, maar ik vond het toch beter dan niets.

photo 579003

En tot slot zijn de schroeven (waarvan Heller vond dat je ze bruin moet verven) en de roeren geïnstalleerd.

photo 579001

photo 579004

Dat was het weer even. Cheers!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement