Nu weer even terug naar het echte werk. Nu de romp dicht zit kan er wat aan de detaillering gaan gebeuren. Veel van de objecten op de dekken zijn meegegoten, zoals de luiken, de rubberboot etc. Die kunnen nu een kleurtje krijgen. En dat is niet altijd even simpel, omdat die boot bijvoorbeeld klem tegen de opbouw zit. Ik had die beter iets eerder kunnen schilderen. Maar ja, achteraf....
Het voordek na het schilderwerk. Let op de sink hole in het dekluik rechtsvoor. Die heb ik opgelost door er een stuk sheet over te plakken bij wijze van nieuw luik.
Met de ankerkettingen en een beetje roets-wash (en dat nieuwe luik). Onderin zie je ook nog wat opvulwerk aan het dek.
Op het achterdek staat onder andere de rol waar de sleeplijn over kan lopen (gele cirkel, nou ja, cirkel...). Heller vond dit wel genoeg zo. Maar die rol zweeft zo in de lucht en dat is een beetje mal. Dus aan de hand van foto's heb ik de boel een beetje aangevuld.
De winches hebben wat kabel en lijn gekregen.
Van garen heb ik de rekker gevlochten. Een rekker is een dubbele tros die tussen de sleeplijn en het gesleepte object zit. De functie is het opvangen van schokken door de golfslag. Naast de rekker zit er ook nog een ketting en een stuk voorloopkabel in de sleepverbinding. Het voorloopstuk is een stuk kabel dat dunner is dan de eigenlijke sleepkabel, zodat dat stuk breekt mocht de spanning te hoog oplopen. Dat stuk is namelijk makkelijk te vervangen. De ketting zorgt dat de gebroken lijn zinkt, zodat de sleper die veilig binnen kan lieren.
Dan zit er boven de lieren een veiligheidskooi, die in de kit ontbreekt. Ik heb hem gesoldeerd van koperdraad. Dat is makkelijk in de vorm te buigen.
En dat ziet er dan zo uit:
De gereedschapbakken heb ik wat meer relief gegeven met polystyreen staaf. In deze foto kun je ook de geleidekatrollen van de lieren zien, die Heller als een soort massieve broodtrommels op het dek heeft gezet. Die heb ik eraf gehaald en er doorgang voor de kabels in gemaakt.
En de rekker, die ik alsof hij wordt binnengehaald na de sleep heb proberen weer te geven.
En een overzicht van het sleepdek na een beetje pimpwerk. De sleeplijn ligt, met de schuitjes (beschermhulzen tegen doorslijten op de bogen) op het dek. De ketting en de rekker hangen aan de lieren waarmee ze naar binnen zijn getrokken. Er komen aan het einde nog een paar bemanningsleden bij. Maar die moeten nog even wachten.
De decals stellen niet veel voor. De naamteksten en de logo's op de schoorsteen. Die laatsten zijn dus zo slecht dat daar een alternatief voor komt. De diepteaanduiding, de boegvorm, de boegschroefaanduiding en het plimsollteken zitten er allemaal niet bij. Die heb ik dus ergens besteld. Er zit één glitch in. De diepteaanduiding van alle sets die ik op het Internet vond beginnen bij 5 meter. En die van de sleper is eigenlijk bij 7 meter. Er zit dus een foutje in, maar ik vond het toch beter dan niets.
En tot slot zijn de schroeven (waarvan Heller vond dat je ze bruin moet verven) en de roeren geïnstalleerd.
Dat was het weer even. Cheers!