Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
photo 578289
(Bron: Wikipedia)

De Smit Rotterdam ken uit mijn jeugd. Toentertijd gloednieuw en de sterkste sleper (met de Smit London) ter wereld. Dus moest het er maar van komen om er een model van te bouwen. Na lang twijfelen heb ik de Heller-kit gekozen. De Billings versie was de andere op mijn wishlist. Maar die is domweg te groot. Ik zou niet weten waar ik hem zou moeten laten.

Inmiddels ben ik al een tijdje met deze kit bezig en er valt wel het een en ander aan te verbeteren. Veel details zijn incompleet of heel schetsmatig opgenomen. En er moet wel ontzettend veel aan gecorrigeerd worden als het gaat om flash, sink holes en uitwerpen afdrukken. Als je daar tegenop ziet, dan moet je deze kit in de winkel laten!

En ik werd geïnspireerd om er wat elektronica in te bouwen. Ik wilde wat verlichting inbouwen, maar kon niet kiezen welk scenario ik dan zou nemen: aan de kade, onderweg met of zonder sleep etc.. Uiteindelijk worden ze het allemaal, met een raspberry pi pico als microcontroller om de verlichtingsscenario's te schakelen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op ma 07 aug, 2023 21:44 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
De kit in foto's:
photo 578287

photo 578288

photo 578291

photo 578290

photo 578292

photo 578293

photo 578294

photo 578295

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Ik ben tegen een lastig probleem aangelopen.

De decals zijn niet van een al te beste kwaliteit. En die van het logo van Smit Internationale op de schoorsteen (die twee gele schakels) zijn versplinterd. Ze waren sowieso slecht, erg grofkorrelig en kleuren naast elkaar geprint. Ik ben nog aan het verzinnen hoe ik dit ga oplossen.

Is er misschien iemand die nog twee van die logo-decals heeft rondslingeren? Ze zijn ongeveer 10 x 10 mm. Dan houd ik me aanbevolen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Hallo,

Geen idee of je in het bezit bent van een air brush of goed kan schilderen vanuit de hand,
maar is het geen optie om de decals gewoon te schilderen/spuiten op het model? Je zou altijd een malletje kunnen maken.

Succes met de bouw :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Rikkerd1995 schreef:
Geen idee of je in het bezit bent van een air brush of goed kan schilderen vanuit de hand,
maar is het geen optie om de decals gewoon te schilderen/spuiten op het model? Je zou altijd een malletje kunnen maken.

Succes met de bouw :brouw:


Ja, ik heb een airbrush. Schilderen met de hand wordt altijd of een bibberlijn of een stippellijn :(
Dus om het er een beetje uit te laten zien, moet ik daar niet aan beginnen. Maar ik heb de oplossing gevonden in de vorm van een geëtst logo in de juiste maat. Mijn aandacht is nu op de brievenbus gevestigd!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Even wat beelden bij de mankementen van de kit.

photo 578388

Helemaal aansluiten doet het niet. Hier zit de achterkant netjes, maar de rest van de romp ging alle kanten op. Rustig aan in fasen verlijmen en dan komt het wel goed. Er blijft overigens (bij mij althans) wel iets van een twist over in de romp.

En dan voorbeelden van de flashes;

photo 578389

de sink holes (die in praktisch elk deel dat dikker is dan 1 mm zitten)

photo 578390

En de gietnaden en in het geval van de dekkranen een hele dikke uitstootplek. Dit horen drie doorlopende ringen te zijn:

photo 578387

En verder zal ik niet mopperen. Maar mocht je deze kit willen pakken, wees dan op wat extra werk voorbereid.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
In de romp zitten straks een Raspberry Pi pico, een 12-kanaals LED-driver, een stukje print met 16 voorschakel-weerstanden en tot slot een voltage leveller voor de aansturing van het LCD-scherm. Het LCD-scherm vraagt 5V minimaal en de Pi werkt met 3,3V op de aansturing. Dat werkt zonder leveller ook en zal meestal wel goed gaan. Maar er is een mogelijkheid dat de LCD onder bepaalde omstandigheden 5V op het stuurkanaal zet en dan is je Pi gefrituurd. En aangezien het ding na de inbouw niet meer fysiek bereikbaar is, heb ik het zekere voor het onzekere genomen. Zo'n leveller kost 4 euro, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Eronder de logische testopstelling. Dit is een momentopname, in werkelijkheid gaat de verlichting door 7 scenario's.

photo 578391

Voor het echte bouwwerk ben ik begonnen om een boegschroef toe te voegen. Dat dichte ding vond ik wat te magertjes.

photo 578392

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Wow. Je zou dit soort kwaliteit van een zo bekende producent toch bijna niet meer mogen verwachten. Gelukkig is het in goede handen.

Ik ben overigens ooit eens aan boord van een oceaansleper van Fairmount geweest. Die dingen zijn groter dan je in eerste instantie verwacht. Erg indrukwekkend dus ik snap dit project wel. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 8:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Ik vind dat geknutsel met ledjes etc. altijd maar knap. Ik snap er niets van. Gewoon in huis kabels aanleggen etc. gaat prima. Maar dit soort mini computertjes etc. inbouwen, ik vind het knap hoor.

Er zit een beste hoeveelheid herstelwerk aan deze mooi gegoten onderdelen van Heller zie ik, nadeel van een oudere kit met de Franse slag ben ik bang. Wel een leuk model trouwens. Heb ooit de Waker van Revell gebouwd, was dat in de basis niet hetzelfde schip? Die is wel mooier qua detaillering in ieder geval.

Mooie toevoeging zo, die boegschroef.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 apr, 2023 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Klaasdebouwer schreef:
Ik ben overigens ooit eens aan boord van een oceaansleper van Fairmount geweest. Die dingen zijn groter dan je in eerste instantie verwacht. Erg indrukwekkend dus ik snap dit project wel. :brouw:


Die heb ik een keer in de haven van Stavanger van dichtbij gezien. Inderdaad knap indrukwekkend. En de techniek waarmee ze die dingen tegenwoordig ook bij slecht weer stabiel op één plek kunnen houden is ook geweldig. De Smit Rotterdam heb ik heel toepasselijk in Rotterdam gezien. Een enorm werkpaard die er ook nog super-gaaf uitzag. Dat heeft mijn hart toen wel gestolen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement