Bert Takken schreef:
Ja, echt wel een mooie sloep, al benijd ik de mannoniers niet echt met zo weinig werk ruimte, want de knon kan niet echt ver naar achter voor het laden en moeten ze onder een hoek de touwen halen om het weer in positie te trekken
Op de vierkante meter werken BertUS, nu waren ze vroeger ook een stuk kleiner gem. 1,60m dan tegenwoordig waardoor ze ook minder ruimte nodig hadden. Desalniettemin blijft het wel behelpen...
Overigens heb ik wel eens gelezen dat de oorlogsschepen tijdens een zeeslag of gevecht snel hun sloepen te water lieten en achter hun schip aan vastbonden. Hierdoor ontstond er meer ruimte op het dek en konden ze tijdens calamiteiten snel overstappen en zorgden ze ervoor dat de sloep daardoor niet beschadigd werd door kanonkogels, rondvliegende splinters etc.
Ik heb overigens geen idee of dat met een schip als deze ook zo werd en dat het dus een gemeengoed was of dat dit alleen tijdens "grote" zeeslagen werd gedaan....