Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2023 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jul, 2021 11:06 am
Berichten: 130
Steven, het wordt een "meesterwerk" , de oplossingen die je bedenkt en uitvoerd zijn top!
ben diep onder de indruk.
Groet,
Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2023 1:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, jongens, ik ben blij dat het project blijft lopen in al zijn complexiteit.

photo 573550

Dit weekend werden de Oerlikons voor de ABSD gemaakt, van het merk Master models. Je krijgt de meeste onderdelen in PE maar de loop en de basis zijn gedraaid.

photo 573549

Dit PE is krankzinnig fijn geëtst en een beproeving om te plooien (en niet te plooien waar het niet moet).

photo 573548

Hier zitten de loopjes in de PE kulassen. Ook de splintershields zijn klaar. een loop zat te snel vast en is in een horlogeglaasje met aceton gelegd. Daardoor kwam het snel weer los.

photo 573551

photo 573555

Dit zijn dus 20 stuks, later komen er nog meer voor op de schepen. Het gedraaide voetje geeft toch net dat ietsje meer.

photo 573554

Voor wie het wilde weten, met dit vijltje wordt dat PE schoongemaakt.

photo 573552

In de bovenbouw zijn nog 4 kleine roosters verwerkt. Een van de twee styreen aanbouwen heb ik wat rechter gezet. Ook zitten nu alle verstevigingsdriehoeken onder de 5 inch koepel-platformen.

photo 573553

photo 573556

photo 573557

photo 573558


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2023 17:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een priegel pe allemaal.
Maar dat lijkt nog een behoorlijk grote vijl?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 1:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is niet zo'n klein vijltje als je wel eens in een hobbywinkel vindt, maar er zijn weinig plekjes waar ik met deze niet bij geraak.

photo 573645

Het PE is klaargelegd om aan een kant te spuiten.

photo 573646

De onderkant van de catwalks is blauw gespoten. De deksels voor tussen de pontons kunnen er nu af, want die spuit ik bovenaan mee met de rest van het dek.

photo 573647

Hier heb ik het loopvlak van de catwalks wat lichter gespoten. Ook de kanons zijn een voor een bedekt met verf, maar de loopjes moeten nog gunmetal worden.

photo 573648

De deksels zijn tussen de pontons gelijmd. Nu kan er niks meer tussen vallen. Op de muren is er een plank over het gat gelegd. Daar zit soms wel wat lijm op, die moet zorgen dat de muren uitgelijnd blijven. De vlekken worden nog weggewerkt.

photo 573649

Loopbruggetjes verbinden de delen van het dok. De grote trap is nu met het dek verbonden.

photo 573650

photo 573651

Nu wordt elke catwalk aan zoveel mogelijk driehoekjes gelijmd. Ik zal blij zijn als ik er geen een meer kan aftikken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 2:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Oerlikons worden nog eens dunnetjes overgedaan met de zes exemplaren die Very Fire voorzien heeft voor de Birmingham. Maar ze gaan wel de mist in met de parts count. Je krijgt PE en loopjes voor negen exemplaren, maar de gedraaide messing voetjes zijn om een duistere reden expliciet vijfmaal voorzien, zoals ook aangegeven op pagina 1 van de handleiding. Toch tel ik op het overzicht zes stukken geschut.

photo 573821

Je krijgt wel de keuze tussen de originele opstelling en de lichtgewichtversie met PE statief in plaats van een gedraaid stuk. Maar foto's van de Birmingham tonen het massieve voetstuk en niet de lichtere constructie.

photo 573832

Bij de Columbia zal dit ook wel het geval geweest zijn. Let wel op de splinterschilden, die bij Birmingham recht uitgesneden zijn. In de PE-set ontworpen voor Cleveland zitten schuin gesneden schilden. Gelukkig toont de foto van de binnenvarende Columbia duidelijk dat die vorm klopt.

photo 573833

Het begint met dezelfde stukjes bijeenzoeken. Ze zijn nu iets minder fijn gebouwd dan bij Master Models, dus daar kan ik de voet niet vandaan halen. De zesde voet heb ik vervangen door een plastic exemplaar.

photo 573819

De loop wordt geïntroduceerd en de schilden vastgemaakt.

photo 573820

Samenstelling van de kanons:

photo 573822

photo 573823

photo 573824

Bij de uitbreiding kreeg ik ook drie sprues met Carley Floats.

photo 573825

Maar er is maar PE voor 20 vlotten en je krijgt er 24.

photo 573827

Dit PE wordt dan voorzichtig opeen gelegd.

photo 573826

photo 573828

De vlotten zijn nog in de sprue gelaten, bevestiging van het PE verloopt ordelijker daardoor.

photo 573829

De vlotten worden dan losgemaakt van de sprue, maar de aangietpunten zitten op een vervelende plek tussen twee gegoten touwen. Daar kan ik alleen aan met de platte frees.

photo 573830

De vlotten zijn nu allemaal voorzien van de PE vloertjes en zullen even aan de kant gaan tot de bovenbouw afgewerkt is. Ik verwacht dat er over gaan zijn, die kunnen misschien op een van de andere schepen.

photo 573831


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 1:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er moesten nog 40 ladders op de ABSD gekleefd worden. 20 daarvan kan ik nu al doen omdat ze boven de catwalks zitten.

photo 574348

Bij elk van deze laddertjes moesten de pootjes omgeplooid worden. Dit is het enige dat je kan vastlijmen, dus moet elke ladder met wat lijm op zijn plek gezet worden, waarna de andere pootjes een voor een aangetikt worden met een applicator. Dat is een draadje met een oogje waarmee de lijm opgevangen en afgezet wordt. Er is wel wat verf gesneuveld, maar er heoft al niet meer aan de achterzijde van deze ladders gespoten te worden.

photo 574350

Hier is te zien hoe de ladders nu zitten. Er komen ook kleine laddertjes naar het dek toe, maar die ga ik plaatsen als dat gespoten is. Die komen niet op dezelfde intervals als de reeds geplaatste ladders. De reden daarachter ontgaat me, maar het klopt volgens de handleiding.

photo 574357

Dit is de achtersteven van de Birmingham toen die een keer geraakt was door een bom die de achtersteven indrukte. Ik toon deze foto om twee attributen die ik nu op de Columbia ga voorzien. Links van het midden zie je treden omlaag lopen. Ook een van de 2 rookinstallaties is te zien met vier tanks. De andere was waarschijnlijk beschadigd door de klap. De inzinking rechts uit het midden bevat de navigatielichten.

photo 574349

Een boormal wordt tijdelijk vastgekleefd op de romp en een boortje van 0,30 is in de Dremel vastgemaakt.

photo 574351

De boor is wel gebroken maar kon toch nog dienen om deze twee rijen gaatjes af te werken. Na het verwijderen van de mal is de romp hier nog geschuurd om de naad weg te werken.

photo 574352

De treden uit PE konden nu makkelijk verankerd worden.

photo 574354

De rookmachines hebben heel wat PE-stukjes.

photo 574353

Ze zijn hier geassembleerd.

photo 574355

Dan zijn ze toegevoegd aan het dek, waar ook verluchtingskokers op staan. Je ziet onderaan aanhechtingspunten voor gebogen splintershields, maar mogelijk gaan deze niet gemonteerd worden.

photo 574356

Ik vond deze foto met bijschrift "SO3C on catapult of US Columbia" uit 1943. Daar lijkt het of de Columbia ook achteraan de ronde barbettes heeft die de andere CL's uiteindelijk allemaal kregen. Je zit in de rode vakjes het 20mm kanon met een kap over, maar je ziet ook een meerpaal die ik nog niet heb op het dek. Ook op de rest van de foto's is op dit gedeelte moeilijk te onderscheiden of er nu zo'n rondjes moeten staan of de gebogen platen. In een museum over de oorlog in de Pacific zag ik ook dat de barbettes op een model van de Columbia geplaatst waren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een prachtig project wordt dit, ik kan het wel elke keer herhalen, maar weet dat ik in ieder geval elk stukje verslag meelees.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 9:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Wat een PE werk Steven! :lol: Dit word een hele mooi als die straks klaar is.
Altijd gaaf om te zien waar jij alle details toevoegt aan de hand van de zovele referentie foto's. Waar vind je al deze foto's?

Ook deze blijf ik op de achtergrond volgen. Een mooie inspiratie bron voor wanneer ik het drijvende droogdok ga bouwen. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jul, 2021 11:06 am
Berichten: 130
Steven, het blijft indrukwekkend om te zien met hoeveel aandacht voor detail en je gedrevenheid je aan dit prachtige project werkt,
blijf het ademloos volgen.

Groet,
Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jan, 2023 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Prachtig werk!

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement