Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2022 17:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
mooi project hoor. en je leest je goed in zo te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2022 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Een Lidl invalzaag gekocht? Bevalt het wat? Je had nog wel een missertje met zagen volgens mij. Maar dat heb je mooi hersteld.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2022 11:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties. Aan de zaag moest ik wat wennen maar nu ben ik toch blij dat ik ze gekocht had. Er zaten toch nog een paar knopjes en toestanden aan waarvoor ik ze nog wat nader moet bestuderen. Verder valt er nog te melden dat ik op de ESM niet de extra's heb kunnen vinden waar ik voor dit project naar op zoek was. Dat waren enerzijds Aber 20mm barrels, bij Aber hadden ze alleen nog 1/400 en bij twee scheepsmodelbouwstands hadden ze ze niet. Aan de andere kant zag ik wel twee keer Lionroar werkboten, maar die zijn in 1/700, zoals veel mooie dingen die er lagen. Een grapje van de verkoper: hij had dat droogdok ook wel in 1/700, zo kon ik het probleem oplossen... Dat wordt dus weer een online zoektocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2022 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Nu viel het aanbod op de esm sowieso een beetje tegen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2022 1:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Om toch aan de nodige goodies te geraken, heb ik via een webwinkel de volgende artikelen bemachtigd.

photo 569619

Dat zijn 40 stuks Oerlikon (waar ik al zeker 20 meteen van ga gebruiken), 6 dubbele Bofors en wat 3 inch-guns voor de USS Delta. Nu moet ik nog aan een single 5-incher geraken. Ik heb ook wat foto's afgedrukt van de ABSD zodat ik in staat ben een aantal attributen te scratchen. Uit de perspectieflijken kan ik vergelijkingen maken op de foto en zo afstanden inschatten.

photo 569621

Deze werkboten werden niet omschreven bij deze foto's, dus moest ik zelf op zoek naar het type voor detailfoto's. Uiteindelijk vond ik het op Navsource als YRDH, floating drydock workshop (hull). Van YRDH-2 vond ik zelfs hele duidelijke foto's die er recent uitzagen.

http://www.navsource.org/archives/14/3356.htm

photo 569632

photo 569628

photo 569629

photo 569630

photo 569631

Ik maakte uit styreen van 2mm het dek, de kiel en wat schotten.

photo 569622

photo 569623

Dit werd gecombineerd tot een scheepsgeraamte van 14x3 centimeter.

photo 569624

Dan werd bij de waterlijn een versteviging gemaakt. Die is onderbroken waar een deur in de romp bestaat.

photo 569625

Een strip van 28 centimeter 0,2mm-plaat wordt hier rond gelijmd, met een golfbreker er aan vast. De deur wordt er al op voorhand uit gehaald.

photo 569626

Beide werkboten zijn nu al bekleed.

photo 569627

Verder is er nog uren aan het PE gewerkt, maar dit schoonmaken is een geduldwerkje.

photo 569620


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2022 1:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op de boten wordt nu halfronde Evergreenstrip gekleefd.

photo 569881

Beide hebben nu de romp grotendeels afgewerkt, maar er zijn nog veel details nodig aan dek.

photo 569882

photo 569883

De driehoekjes voor de catwalks zijn allemaal aangebracht dit weekend.

photo 569884

Met een lineaal zijn ze getest op rechtheid, want je kan deze driehoekjes moeilijk uitlijnen op de minieme pasnokjes op de muren.

photo 569885

De cabines op de binnenste secties zijn op voorhand geprimerd zodat ze later alleen van buitenaf gespoten moeten worden. Ik had eerst zwart gebruikt en dan daarover grijs.

photo 569886

Dan worden ze dichtgeplooid. Er zijn er eigenlijk zelfs twee teveel.

photo 569887

De pootjes werden eerst geplaatst, tegen de instructies in. Anders passen ze nooit op de cabines, want er zijn geen passleuven in de muren.

photo 569889

De cabines hangen over de rand. Op de foto's lijkt in het echt soms een cabine overgeslagen te worden. Ik heb ze toch maar allemaal geplaatst.

photo 569888

Dan zijn er nog vier hoge torens die heel makkelijk plooien.

photo 569891

Deze moet je ook weer zelf localiseren zonder paspin.

photo 569890

photo 569892


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2022 1:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De ABSD is voorzien van 20 stuks afweergeschut en heeft daarvoor beschermde geschutsposities, die in de kit voorzien zijn in plastic. Daardoor zijn ze net iets te dik op schaal zodat je bovenaan een rand kan zien die er op foto's niet is. Ook ligt daardoor de bodem van deze gun tubs iets hoger dan de omgeving. Je kan de beplating duidelijk zien op deze referentiefoto.

photo 567220

Ik besloot om de tubs te vervangen door een strip metaalfolie van 31 x 3 mm waarvan 22 mm rond een Excel-mes gewikkeld werd. Met de rest werd dan een bakje geplooid.

photo 570044

Dit werd dan 19 keer herhaald.

photo 570043

Op de kademuren werd de gegoten basis voor het kanon weggefreesd, want dit zit al in de aftermarket kanons. Dan werden de muurtjes geplaatst.

photo 570045

photo 570046

Het is nog wachten op de bestelling van L'Arsenal die na 2 weken nog niet verzonden is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 0:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu is ook de kit van de Birmingham begonnen, om er USS Columbia mee te maken. Je moet wel eerst de nodige gaten boren en daarbij moet je opletten dat je bakboord niet helemaal hetzelfde als stuurboord doorboort.

photo 570147

Het dek past prima in de gevormde romp, waar vijf dwarsstaafjes in moesten die de breedte perfect regelen.

photo 570148

De schroefassen worden elk uit twee stukken gevormd, een minimum aan putty is toch nodig om sinkmarks en naden weg te werken.

photo 570149

Nu was ik begonnen aan de kranen die op de ABSD komen, maar ik ben wel teleurgesteld dat de poten van de kranen niet in PE uitgevoerd zijn. Ik ga eens kijken of ik dat zelf voor elkaar krijg. Daarbij vind ik wel net niet de meest gedetailleerde foto's van deze kranen, zelfs al zijn ze nog tientallen jaren verder gebruikt.

photo 570150


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2022 1:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De volgende stap was het afwerken van de twee buitenste droogdoksecties. Aan een zijde kregen die een ladder. Die moest je samenstellen uit vijf platformen en de vier trappen daartussen. Alleen zijn er geen paspinnen voorzien, dus moet je goed naar de tekeningen kijken. De relingen aan de trappen hebben wel duidelijke pasopeningen op de platformen. Ik had ze eerst een paar millimeter fout en heb beide ladders terug moeten losmaken van de muur, waar ze als een geheel van loskwamen. Nu zouden ze goed moeten zitten, een vijfde trap komt er als de secties samenkomen.

photo 570577

Dan komen de beste details uit deze kit aan de beurt, de twee 15-tons kranen. Ik had in de vorige post gezegd dat ik deze wilde aanpassen, maar ik vond het uiteindelijk onnodig. Er bleek veel meer PE in te gaan dan ik aanvankelijk opgemerkt had. Het bestuurdersgedeelte is grotendeels doorschijnend door het vele PE raamwerk. Om die reden moest ik dit ook aan de binnenzijde in de primer zetten.

photo 570579

De twee kraanarmen hebben ook weer de plooilijnen geperforeerd, wat plooien zonder een tool mogelijk maakt.

photo 570580

Na het lijmen ben ik wat met een staalborsteltje aan de slag geweest om lijmvlekken weg te halen.

photo 570581

De ramen zitten op de cabines maar er moet wel rekening mee gehouden worden dat de kraanarmen en de hefbomen in hetzelfde gewricht samenkomen. Dit mag je dus niet te snel vastlijmen.

photo 570582

De kraankabels worden strak gespannen geleverd, maar je kan dit niet vastlijmen zonder wat doorhang in te werken. Anders buigen de kabels naar buiten toe. Om dit weg te werken zou je flink wat gewicht op de armen moeten laden.

photo 570583

De laddertjes en de takels zijn de kers op de taart.

photo 570585

Nu worden de loopbruggen gebouwd. Dit zijn de indrukwekkendste stukken PE die ik al gezien heb, maar ook nu zijn ze in een handomdraai te plooien.

photo 570586

Het was niet zo duidelijk moe je de reling moet uitlijnen op de bruggen, blijkbaar mogen ze aan beide kanten niet het uiteinde raken. Daardoor heb ik eentje terug los moeten maken, die daardoor een stuk moeilijker terug te zetten was.

photo 570587

De plastic stukjes om ze aan de muren vast te maken, moet je naar eigen inzicht op hun plek zetten. De bovenste twee hebben twee mini-paspinnen, maar daar zou je zelf de gaten voor in de muren moeten boren, wat natuurlijk onzin is. Ik heb ze gewoon weggesneden en het ding plat op de muur gekleefd. Met behulp van de brug kan je het onderste stuk plaatsen, waarbij de brug beweegbaar blijft.

photo 570588

photo 570589

Met de kranen op hun rails levert dit al een aardig plaatje op. Ik ga waarschijnlijk nog de reling op de pontons plaatsen. Dat kan het verweren wat bemoeilijken maar er moet teveel aan geplooid worden om dit na het spuiten pas te doen.

photo 570590

photo 570591


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2022 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Mooi gedaan hoor, met interesse volg ik je bouw project.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JJ@MB en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement