Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2022 22:29 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Na een lange tijd afwezig te zijn op het forum omdat ik ook geen tijd meer had.
Twee keer verhuizen en een bedrijf opzetten hebben gewoon veel tijd gekost en heel veel leuke dingen. :brouw:
Nu de de rust weer wederkeert heb ik besloten om een scratch model op te zetten. Naar het boek van Heinrich Winter, "Een hollandse tweedekker uit 1660/1670

photo 557603


Binnenkort meer. De bouw is maar net gestart.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Laatst bijgewerkt door RiksGewijs op ma 16 mei, 2022 21:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2022 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik had even een heel ander beeld bij een Hollandse tweedekker - ik ben luchtvaartliefhebber. Dat kon toch niet, in 1660/1670? Maar het plaatje verklapt alles.

Niet mijn ding helaas, succes met de bouw.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 mei, 2022 2:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Leuk Rik dat je het modelbouwen weer hebt opgepakt.

Leuk model wat je wilt gaan bouwen, ben heel benieuwd hoe dat je dat gaat maken, gezien wat ik je in het verleden heb zien bouwen, zal het zeker weer iets moois worden.

Mijn attentie heb je en zal je bouw gaan volgen!!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 7:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Gebruik je ook de kennis van Ab Hoving?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat lijkt mij een hele uitdaging. Veel succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Klasse Rik, ik ga je volgen. Wel is je foto reusachtig, zou fijn zijn als je die wat kleiner maakt ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 21:40 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
@Tjopperbob, dat is natuurlijk heel erg persoonlijk. Maar ik vind zelf altijd alle modelbouw leuk. :lol:

@ Boris279, Dank! Ben zelf ook benieuwd. Is jaren geleden dat ik een houten model op mijn bureau had staan. De Hunter, USS Enterprise en Bumblebee zijn niet terug gevonden met de laatste verhuizing helaas. Wij zijn twee dozen kwijt. Misschien duiken ze nog wel op. :roll:

@Bert, Waarschijnlijk niet. Zoals ik later nog ga aangeven in een stukje begeleidende tekst wordt dit eigenlijk een schaalmodel van een schaalmodel. Hierover volgt straks meer en komt daar duidelijkheid over.

@fvdm, Dat is het volgens mij ook en ik zal nog genoeg tegenslagen krijgen. Voorlopig ben ik nog met de kiellegging bezig. Dat is al een hele uitdaging.

@Ronald, ik zie het. Ik zal eens kijken wat ik aan mijn zijde kan doen hieraan. Op mijn website staat deze toch eigenlijk op gewoon formaat. (Nog niet publiek zichtbaar omdat de post nog niet klaar is).

Van de week de verdere intro en hopelijk de eerste kiellegging. Maar dit is wel een hele trage bouw waarschijnlijk.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 22:03 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Goed, het begin en een stukje uitleg.
Het schip is een eigenlijk niet bestaand admiraliteitmodel. Een model bedoeld om te laten zien hoe een schip er in die tijd uit kwam te zien. Het originele schaalmodel is ca. 2.67m incl boegspriet. En staat op dit moment in het lusthof Monbijou. Destijds in de oorlog is het model overgebracht naar het oude Berliner Schloss. Daar is het wel erg beschadigd geraakt en is na de oorlog gerestaureerd. Echter tijdens het onderzoek naar dit schip blijkt dat o.a het tuigage reeds 100 jaar na de bouw is vervangen. Waarschijnlijk versleten. Daardoor zijn er wel wat fouten ingeslopen destijds.
Ik bouw dit schip aan de hand van het boek en tekeningen van Heinrich Winter die op zijn beurt weer is verder gegaan op het onderzoek van Björn Landsröm. Het boek is een resultaat van jaren onderzoek en meten. Er staan vele foto's in die zowel van de buitenzijde als de binnenzijde gemaakt zijn. (Best knap voor de jaren 60 vorige eeuw).
Als eerste zal ik de kiel gaan leggen. Daarvoor heb ik nu 9mm hardhout gehaald. De kiel is inmiddels uitgetekend en moet nog gezaagd worden. Het interpreteren van zowel tekst als tekeningen is best een uitdaging hierin. Maar ik heb alle 5 bouwtekeningen.

Mogelijk wanneer er zaken niet geheel duidelijk zijn zal ik het boek scheepsmodelbouwkonst 1665 raadplegen, welke ik zelf in bezit heb. Verder probeer ik zoveel mogelijk het boek aan te houden.

Ik heb besloten om het schip in een schaal 1:100 te bouwen. Dan hebben we het over een scheepje van ca. 60 cm van spiegel tot boeg. Boegspriet niet meegenomen. Het echte schip zou dan zo'n 60 meter geweest zijn.

Op de spiegel staat wel een oranje leeuw en banier alsmede een tekst "Orde van de Oranje kousenband". Het is dus mogelijk dat dit schip wel degelijk ergens voor gestaan heeft al is het niet bekend om welk schip het dan zou gaan.

Verder is het bekend dat dit schip aan de Prins van Oranje geschonken bij zijn bezoek aan de vloot van Texel. Echter blijft daar hetgeen is terug gevonden van de herkomst. Zo ook hoe deze in het museum terecht is gekomen.

Kortom. Veel mistiek en veel onzeker. Dit geeft veel zoek en puzzel werk de komende jaren.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2022 22:13 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Kleine update,
Ben nog wel druk met het één en ander. Dus is het een trage bouw.

photo 559851
De kiel legging is bijna een feit. Eerst kon ik mijn ogen niet geloven. De kiel zou een beetje rond lopen? Dus het boek zelf erbij gepakt en daar word ookgesproken van een lichte bolling. Dus dit maar zo gedaan. Zien wel hoe dit strakjes gaat.

photo 559849
Dan een deel van de boeg. Eerst netjes afgetekend en dan zagen. Op de tekening ziet het er goed uit, dus weer verder zagen.

photo 559850
De eerste boegdelen geplaatst. Is allemaal wat roestig naar zoveel jaren maar komt allemaal goed hoop ik.

Hoop binnenkort weer een klein stukje te kunnen laten zien.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2022 10:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
RiksGewijs schreef:
De kiel zou een beetje rond lopen?


Bij mijn weten word de kiel altijd wat hol uitgevoerd, dit om de " kattenrug" al wat op te vangen.
Interessante bouw. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement