Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Ptèr schreef:

Over hout gesproken:
Niet iedere houtsoort is geschikt om mee op kleine schaal te werken. Ondanks dat Merbau of Meranti echt mooie tropische hardhoutsoorten zijn, zijn ze niet erg geschikt voor modelbouw. De structuur / nerf is te grof.
Prima voor constructies in huizen, zoals deuren, kozijnen, trappen enz. maar niet voor modelscheepjes.

In bouwdozen zie je veel Noten, het heeft een heel fijne structuur / nerf en laat zich goed bewerken. In de jaren 70 begonnen Italiaanse kitmakers met Europees Noten omdat er veel Notenbossen waren in Italië en omstreken, dus goed voorradig. Europees Noten is lichtbruin van kleur en is op schaal qua tekening een beetje lijkende op Europees Eiken. Tegenwoordig is dat veel spaarzamer en zie je fabrikanten massaal overstappen naar andere houtsoorten die goedkoper en beter verkrijgbaar zijn. Over een aantal jaren bestaan er nauwelijks nog bouwdozen met massief notenhout helaas.

Scratchbouwers zoals jij ook bent, werken heel erg graag fruitbomenhout zoals Perenhout (gestoomd Peren of Zwitserse peren genaamd). Het heeft een heel erg fijne nerf / structuur en laat zich heel erg goed bewerken. Appel en Kers zijn ook prima al heeft Peren de voorkeur doordat het haast geen tekening heeft t.o.v. kers en weer wat beter verkrijgbaar is dan appel.
Je kunt dit hout gewoon halen bij de fijnhouthandel en hebben ze ook vaak bekantrecht (vierkant gezaagd uit stamdeel) op voorraad.
https://www.fijnhout.nl/product/peren-hout/

groet,
Pter



Ik haak nog even in bij Peter omtrend Perenhout. Zelf heb ik enkele jaren terug een chaloupe gescratched met perenhout en vond toch wel dat perenhout niet altijd even sterk is en kan breken bij het verwerken. Ongetwijfeld zal dit lompheid of verkeerd gebruik van gereedschap zijn geweest maar beuk heeft toch wel een voorkeur.

Wat de fijnhouthandel betreft, fijne zaak, het blijft echter noodzakelijk zelf het aangeschafte hout te verwerken tot werkbare grootte. Het hebben van de juiste tools is dan toch wel een must, tafelzaagmachinetje hier, vandikte bankje daar. Voor iemand die dit niet heeft zijn 5 tot 8 mm perenplaatjes best lastig te vinden.
Indien iemand daar ervaring in heeft houdt ik mij zeer aanbevolen voor de toekomst :).

Dit gezegd hebbende, beplankingstrips van peren zijn ook niet altijd lekker aangeleverd (zaag sporen, varierende dikte terwijl dikte A gekocht is maar meer neigt naar dikte B.


Terug naar de Cazador. Het ziet er weer prachtig uit Peter, wat een monnikenwerk met de patrijspoortjes (wetende dat ze ook gewoon verkrijgbaar zijn voor luie donders als ik :lol: ).
Uitgaande dat je de scharnieren gaat behandelen, gaat dit ook met soldeer?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Stephan_v schreef:
Ptèr schreef:

Over hout gesproken:
Niet iedere houtsoort is geschikt om mee op kleine schaal te werken. Ondanks dat Merbau of Meranti echt mooie tropische hardhoutsoorten zijn, zijn ze niet erg geschikt voor modelbouw. De structuur / nerf is te grof.
Prima voor constructies in huizen, zoals deuren, kozijnen, trappen enz. maar niet voor modelscheepjes.

In bouwdozen zie je veel Noten, het heeft een heel fijne structuur / nerf en laat zich goed bewerken. In de jaren 70 begonnen Italiaanse kitmakers met Europees Noten omdat er veel Notenbossen waren in Italië en omstreken, dus goed voorradig. Europees Noten is lichtbruin van kleur en is op schaal qua tekening een beetje lijkende op Europees Eiken. Tegenwoordig is dat veel spaarzamer en zie je fabrikanten massaal overstappen naar andere houtsoorten die goedkoper en beter verkrijgbaar zijn. Over een aantal jaren bestaan er nauwelijks nog bouwdozen met massief notenhout helaas.

Scratchbouwers zoals jij ook bent, werken heel erg graag fruitbomenhout zoals Perenhout (gestoomd Peren of Zwitserse peren genaamd). Het heeft een heel erg fijne nerf / structuur en laat zich heel erg goed bewerken. Appel en Kers zijn ook prima al heeft Peren de voorkeur doordat het haast geen tekening heeft t.o.v. kers en weer wat beter verkrijgbaar is dan appel.
Je kunt dit hout gewoon halen bij de fijnhouthandel en hebben ze ook vaak bekantrecht (vierkant gezaagd uit stamdeel) op voorraad.
https://www.fijnhout.nl/product/peren-hout/

groet,
Pter



Ik haak nog even in bij Peter omtrend Perenhout. Zelf heb ik enkele jaren terug een chaloupe gescratched met perenhout en vond toch wel dat perenhout niet altijd even sterk is en kan breken bij het verwerken. Ongetwijfeld zal dit lompheid of verkeerd gebruik van gereedschap zijn geweest maar beuk heeft toch wel een voorkeur.

Wat de fijnhouthandel betreft, fijne zaak, het blijft echter noodzakelijk zelf het aangeschafte hout te verwerken tot werkbare grootte. Het hebben van de juiste tools is dan toch wel een must, tafelzaagmachinetje hier, vandikte bankje daar. Voor iemand die dit niet heeft zijn 5 tot 8 mm perenplaatjes best lastig te vinden.
Indien iemand daar ervaring in heeft houdt ik mij zeer aanbevolen voor de toekomst :).

Dit gezegd hebbende, beplankingstrips van peren zijn ook niet altijd lekker aangeleverd (zaag sporen, varierende dikte terwijl dikte A gekocht is maar meer neigt naar dikte B.


Terug naar de Cazador. Het ziet er weer prachtig uit Peter, wat een monnikenwerk met de patrijspoortjes (wetende dat ze ook gewoon verkrijgbaar zijn voor luie donders als ik :lol: ).
Uitgaande dat je de scharnieren gaat behandelen, gaat dit ook met soldeer?


Perenhout is qua breekbaarheid redelijk hetzelfde als noten. Alleen splintert noten meer dan peren, dat komt door de structuur, die van peren is fijner.
Als je met behandelen het chemisch etsen bedoeld? Dus het blauwen van het messing waardoor het zwart wordt? Ja, dat gaat.
Je kunt dit niet met Brass Black doen omdat dit alleen voor messing en koper goed werkt. Ik gebruik dan Super Gun Blue en dat werk goed voor witmetalen delen (pewter) wat een zink/tin legering is.
SoldeerTIN is dus tin. Ik gebruik een niet loodhoudende tin van het Duitse merk Stannol die ik normaliter voor elektronica componenten gebruikte.

Het is overigens deze

Dit is een 0,3mm draad dat voor die soort hele kleine onderdeeltjes heel erg handig is.

Overigens zijn de kanonslopen van witmetaal en die heb ik dus zwart gemaakt met Super Gun Blue. Welke samenstelling in welke percentage dit is, geen idee. Voornamelijk wordt er heel veel tin gebruikt gemixt met zink, koper of lood. Doordat lood een giftige samenstelling heeft, vermoed ik dat het merendeel Tin met Zink is.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Chapter - pompen of verzuipen

Hallo luitjes,

Hoewel ik dit weekend best veel gewerkt heb aan Cazador, kan ik dat helaas niet terug zien in het aantal foto's. Ik ben gewoon vergeten het e.e.a. tijdens het fabricageproces te fotograferen. Excuses hiervoor en dan ook maar een paar foto's van het resultaat.
Alhoewel ik nog wel deels de fabricage van een van de luiken gevangen had.....

photo 551017

photo 551018

photo 551019

photo 551020

photo 551021

Hierna de luiken bij de grote mast.

photo 551022

Dit hoofdstuk staat in het teken van de dekpompen. Die dingen die bij de kit zaten heb ik meteen in de kliko gegooid. Paar metalen onderdelen die niet meer te redden waren. Ik heb op basis van de tekeningen geprobeerd een paar dekpompen te maken met wat resthout dat ik nog over had van een ander projectje. Oké, voor de puristen onder ons, de pompen horen eigenlijk niet cilyndrisch te zijn, maar opgebouwd uit meerdere stukken waardoor een achthoek ontstaat. Ik had even niets anders....Deze stukken hebben behoorlijk wat tijd gekost en ze functioneerden ook. Ik heb uiteindelijk de pennen vastgelijmd en de hendel daarmee ook... :roll:

De stukken staan zeer stevig op het dek doordat ik ze met een pen in het dek gestoken heb. Ze staan nog niet vast en ik kan ze dus ook weer verwijderen. Dat is eventueel nog nodig als ik straks het e.e.a. in de olie moet gaan zetten.

photo 551023

photo 551029

Nu met ook de uitstroomgaten erin en twee identieke stukken naast elkaar. Het is een leuk gezicht op het dek.

photo 551028

photo 551027

Dat was het weer, fijne avond en tot snel!

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jan, 2022 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
wat is dat weer mooi gemaakt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jan, 2022 8:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Mooi, Peet, staat al heel netjes zo

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2022 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Bedankt heren! :brouw:

Ik ben al een tijdje op zoek naar nieuw Europees buxushout. (boxwood) Het is een langzaamgroeiende boom en krijgt in Europa nauwelijks meer de kans om tot boom te groeien. Doordat de buxusboom zo langzaam groeit is het hout echt knoert hard. Een van de hardste houtsoorten die in de handel verkrijgbaar is.
Afbeelding
bron: wikipedia

Dit hout gebruik ik voor mijn houtsnijwerk op schaal. Alle fijnhouthandelaren in Nederland hebben het niet meer en het ziet er naar uit dat het ook niet meer geleverd gaat worden.
Ik heb geprobeerd met een alternatief te werken Castello boxwood, alhoewel het wel lijkt op Buxus is het toch een stuk zachter. Daarmee is het lastig om op schaal heel veel details te snijden. Kortom, echt Buxus is voor mij "the way to go".

Via een adres is het buitenland heb ik nog een kleine voorraad op de kop getikt voor een klein vermogen. Laten we zeggen dat je er een hele mooie houtbouwdoos van kan kopen. Het hout heeft hier en daar wat defecten, maar dat zagen we wel weg. Ik ben een gelukkig man, want hier kan ik echt weer eventjes mee vooruit! :D

photo 551256

photo 551255

Groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2022 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Wat mooi Peter, ben benieuwd naar je resultaten.
Vandaag bij mij in de buurt naar een fijn houthandel geweest (Masave in Zwolle) en daar een blokje perenhout gehaald. Ga ermee aan de slag, want moet er ook nog kleine dingetjes van maken zoals zwaarden, roer en blokken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2022 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Kapwalrus schreef:
Wat mooi Peter, ben benieuwd naar je resultaten.
Vandaag bij mij in de buurt naar een fijn houthandel geweest (Masave in Zwolle) en daar een blokje perenhout gehaald. Ga ermee aan de slag, want moet er ook nog kleine dingetjes van maken zoals zwaarden, roer en blokken.


Perenhout is erg mooi hout voor deze hobby. Daar ga je wel veel plezier van hebben. :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jan, 2022 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Chapter - Saved by the bell

Goedenavond!
Als gevolg van het buxus dat is binnengekomen heb ik een schets gemaakt hoe ik de achterkant van het schip wil laten uitzien. Cazador heeft een redelijk simpele achterkant, maar ik heb iets anders in gedachte waarvoor ik het buxushout wel kan gebruiken. In de 18e eeuw is de Barok stijlthema op schepen redelijk populair. Dus ik heb in die stijl een schets van acanthusbladeren gekozen. Een goede schets is erg belangrijk als je wilt houtsnijden. Ik maak er dus altijd een.
Het is een pittige om te maken, maar ik heb het eerder gedaan, dus in theorie zou het me moeten lukken.....
Ook de omlijsting wordt van Buxus alleen de zwarte binnenkant van fineerlatjes dat ik zwart maak met Oost-Indische inkt. Het houtsnijwerk van de acanthusbladeren wordt er dan tegenaan gezet.
Ik wil jullie een indicatie geven hoe dat er ongeveer uit zou moeten gaan zien.

photo 551710

De afgelopen avonden heb ik gewerkt aan de bel en het "huis" waar deze inhangt. Ik heb werkelijk geen idee hoe het heet. Weten jullie het? Belhuis? Beltoren?
In ieder geval heb ik de metalen onderdelen weer weggegooid en heb er een andere constructie van gemaakt, wel redelijk in lijn met het idee dat OcCre bedacht had, maar net even anders.
Omdat ik mezelf nog wel eens wil uitdagen, heb ik in het dak aan de onderkant vierkante gaten gemaakt waar de pennen van de staanders precies invallen. Je ziet er nooit meer iets van, maar ik vond het leuk om het zo te maken. :roll:
De bel wilde ik een bronzen uitstraling geven, maar ik ben geen schilder en heb maar een paar potjes verf (flesjes van Vallejo). Dus ik heb wat kleuren gemengd om toch iets te maken dat enigszins brons benaderd. Wellicht had ik beter een flesje kunnen bestellen. :|

photo 551711

photo 551712


Tot snel en fijne avond,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jan, 2022 1:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Volgens mij heet de behuizing van een bel/klok een stoel.
Het is dan wel geen klokkenspel, maar een scheepsbel is ook gewoon een gegoten klok.
Dus ik zou zeggen klokkenstoel :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement