Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Echt heel fijn om te zien hoe jij dit doet Peter, waanzinnig!

Ik ben mij wel gaan afvragen hoe je nu het dek voorzien hebt van de nagels. :idea: (spijkertjes, endjes aluminium prikken/afsteken?)

Daarbij aansluitend: Voor het echie hebben de beugels borgpennen, maar op deze schaal zou je het vast kunnen doen met 2 nagels.
Als je ervoor kiest het dek te vernagelen, wellicht dat je dan ook de kanonnen op hun affuiten kunt vernagelen, het geeft het geschut misschien nét iets meer.

Ikzelf heb het vernagelen van de dekplanken verzaakt en wel de stukken vernagelt, bij nader inzien had ik het dek bij mijn Chebeque kunnen nagelen maarja... . :roll: :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Stephan_v schreef:
Echt heel fijn om te zien hoe jij dit doet Peter, waanzinnig!

Ik ben mij wel gaan afvragen hoe je nu het dek voorzien hebt van de nagels. :idea: (spijkertjes, endjes aluminium prikken/afsteken?)

Daarbij aansluitend: Voor het echie hebben de beugels borgpennen, maar op deze schaal zou je het vast kunnen doen met 2 nagels.
Als je ervoor kiest het dek te vernagelen, wellicht dat je dan ook de kanonnen op hun affuiten kunt vernagelen, het geeft het geschut misschien nét iets meer.

Ikzelf heb het vernagelen van de dekplanken verzaakt en wel de stukken vernagelt, bij nader inzien had ik het dek bij mijn Chebeque kunnen nagelen maarja... . :roll: :oops:


Het zijn puntjes gezet met potlood... en bedankt voor de complimenten! :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2022 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo allemaal,

Een "kleine up"date vanaf de werf. Dit zijn werkzaamheden van twee weekenden.

Chapter X - Gunportlids
In deze update wil ik jullie tonen hoe ik 24 geschutspoorten maak met daarbij horende 42 scharnieren. De luiken hebben een afmeting van 10mm in het vierkant en de scharnieren 1x8mm. Ik laat stap voor stap zien hoe ik dit fabriceer.
De luiken vanuit de kit gebruik ik niet, althans, ik maak ze kleiner en bekleed ze volledig met fineer. Horizontaal beplankt aan de buitenkant en verticaal aan de binnenkant van de luiken.

photo 550647

photo 550648

photo 550649

photo 550650

photo 550651

photo 550652

photo 550653

photo 550662

photo 550663

photo 550665

photo 550664

photo 550654

photo 550655

photo 550656

photo 550657

photo 550658

photo 550659

photo 550660

photo 550661

photo 550666

photo 550667

Zo, alle luiken zijn nu klaar om op het schip geplaatst te worden. Ik bewaar dat voor een later moment doordat ik eerst het e.e.a. op het dek wil opbouwen. Ik begin bij de bak waar de kraanbalken geplaatst moeten worden. Voor dat ik dat kan doen, zal ik eerst wat zaken moeten voorbereiden en maken. Alle onderdelen zijn voornamelijk met de hand vervaardigd uit massief noten.

photo 550668

photo 550669

Nu de kraanbalken. Als je goed kijkt zie je de lasverbinding waarmee de twee helften van iedere kraanbalk uit opgemaakt is. Op het einde is een schijf geplaatst. De pen heb ik bewust wat langer gelaten, er komt t.z.t. nog een schijf naast.

photo 550670

Daarna geplaatst op het schip. Ook is er een ondersteuning voor de voorste mast gemaakt. Dit was wel een dingetje. Ik moest een paar inkepingen in mijn relingen maken om het e.e.a. te plaatsen. Eenmaal de vijl erin gezet is er geen weg meer terug. Het is dan oogjes dichtknijpen en gaan met die banaan.... :roll:

photo 550671

photo 550672

photo 550673

Dat was het weer voor vandaag,

tot de volgende update heren!

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 21:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Echt heel mooi werk weer, Peet. De fam was zeker het weekend uit huis, anders krijg je dit monnikenwerk nooit zo netjes. Maar, is het niet beter om met een sleutelvijltje te werken dan met een banaan, mijn ervaring is dat notenhout op de langere termijn toch uitbijten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 22:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Owww, kreeg net op mijn donder van Caro, ik mocht je niet meer jennen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 23:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Wow, dat ziet er echt super mooi uit. hoe glad je alles krijgt en zo zuiver. Ik sta er versteld van. Ik probeer het ook op mijn schip zo zuiver mogelijk te krijgen, maar dat lukt me gewoon niet altijd even makkelijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 7:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Bert Takken schreef:
Owww, kreeg net op mijn donder van Caro, ik mocht je niet meer jennen


Geef Caro maar een kusje van mij… :wink:


Kapwalrus schreef:
Wow, dat ziet er echt super mooi uit. hoe glad je alles krijgt en zo zuiver. Ik sta er versteld van. Ik probeer het ook op mijn schip zo zuiver mogelijk te krijgen, maar dat lukt me gewoon niet altijd even makkelijk.


Dankjewel! :brouw:
Goed gereedschap is het halve werk. Daarna het juiste hout, notenhout bijvoorbeeld laat zich mooi afwerken. Ieder stukje behandel ik als een mini werkstuk en veel geduld en zorgvuldigheid met maken, Tja, daarna is het een kwestie van plakken op de juiste plek met houtlijm.. :roll:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 9:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Was dat ook niet het principe van die Remco.. Beschouw elk onderdeel als een model op zich

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 12:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Ptèr schreef:
Kapwalrus schreef:
Wow, dat ziet er echt super mooi uit. hoe glad je alles krijgt en zo zuiver. Ik sta er versteld van. Ik probeer het ook op mijn schip zo zuiver mogelijk te krijgen, maar dat lukt me gewoon niet altijd even makkelijk.


Dankjewel! :brouw:
Goed gereedschap is het halve werk. Daarna het juiste hout, notenhout bijvoorbeeld laat zich mooi afwerken. Ieder stukje behandel ik als een mini werkstuk en veel geduld en zorgvuldigheid met maken, Tja, daarna is het een kwestie van plakken op de juiste plek met houtlijm.. :roll:



Klopt, goed gereedschap heb ik wel, heel veel spul van Proxxon, daarnaast vanuit mijn vroegere werk heel veel soorten chirurgische tangetjes, klemmetjes, freesjes en boortjes. Het zal met het houtsoort te maken hebben denk ik. ik moest alle hout zelf uitzoeken en heb gekozen voor delen van een hardhouten trap, die ik nog had liggen (recyclen), zal denk ik Merbau zijn. En geduld, tja dat heb ik wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Kapwalrus schreef:
Ptèr schreef:
Kapwalrus schreef:
Wow, dat ziet er echt super mooi uit. hoe glad je alles krijgt en zo zuiver. Ik sta er versteld van. Ik probeer het ook op mijn schip zo zuiver mogelijk te krijgen, maar dat lukt me gewoon niet altijd even makkelijk.


Dankjewel! :brouw:
Goed gereedschap is het halve werk. Daarna het juiste hout, notenhout bijvoorbeeld laat zich mooi afwerken. Ieder stukje behandel ik als een mini werkstuk en veel geduld en zorgvuldigheid met maken, Tja, daarna is het een kwestie van plakken op de juiste plek met houtlijm.. :roll:



Klopt, goed gereedschap heb ik wel, heel veel spul van Proxxon, daarnaast vanuit mijn vroegere werk heel veel soorten chirurgische tangetjes, klemmetjes, freesjes en boortjes. Het zal met het houtsoort te maken hebben denk ik. ik moest alle hout zelf uitzoeken en heb gekozen voor delen van een hardhouten trap, die ik nog had liggen (recyclen), zal denk ik Merbau zijn. En geduld, tja dat heb ik wel.


Over hout gesproken:
Niet iedere houtsoort is geschikt om mee op kleine schaal te werken. Ondanks dat Merbau of Meranti echt mooie tropische hardhoutsoorten zijn, zijn ze niet erg geschikt voor modelbouw. De structuur / nerf is te grof.
Prima voor constructies in huizen, zoals deuren, kozijnen, trappen enz. maar niet voor modelscheepjes.

In bouwdozen zie je veel Noten, het heeft een heel fijne structuur / nerf en laat zich goed bewerken. In de jaren 70 begonnen Italiaanse kitmakers met Europees Noten omdat er veel Notenbossen waren in Italië en omstreken, dus goed voorradig. Europees Noten is lichtbruin van kleur en is op schaal qua tekening een beetje lijkende op Europees Eiken. Tegenwoordig is dat veel spaarzamer en zie je fabrikanten massaal overstappen naar andere houtsoorten die goedkoper en beter verkrijgbaar zijn. Over een aantal jaren bestaan er nauwelijks nog bouwdozen met massief notenhout helaas.

Scratchbouwers zoals jij ook bent, werken heel erg graag fruitbomenhout zoals Perenhout (gestoomd Peren of Zwitserse peren genaamd). Het heeft een heel erg fijne nerf / structuur en laat zich heel erg goed bewerken. Appel en Kers zijn ook prima al heeft Peren de voorkeur doordat het haast geen tekening heeft t.o.v. kers en weer wat beter verkrijgbaar is dan appel.
Je kunt dit hout gewoon halen bij de fijnhouthandel en hebben ze ook vaak bekantrecht (vierkant gezaagd uit stamdeel) op voorraad.
https://www.fijnhout.nl/product/peren-hout/

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement