Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 nov, 2021 23:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik denk dat het dek al zeker een andere kleur gaat krijgen dan de hull. Dus zolang het me lukt om zaken toe te voegen zonder het dek te moeten vastzetten, zal ik daarvoor niet moeten afplakken. Als het zou betekenen dat ik nu ook nog de davits met de LCVP's kan toevoegen, dan bespaart dat veel miserie, denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 dec, 2021 22:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben ondertussen zover gekomen dat ik na lang onderzoek tot een beslissing gekomen ben welke LST ik nu wil bouwen. Daarvoor heb ik op Navsource.com alle 490 pagina's doorgestruind waar foto's van de LST's van eerste klasse (LST-01 tot en met LST-490) op staan. Ik kon makkelijk een onderscheid maken tussen diegene die alleen in de Pacific gediend hadden, maar de meerderheid had toch ook de Afrikaans-Europese campagne meegedaan of beide. Daarvan waren er ook die maar tot aan Italië geraakt zijn, daar zijn er een paar met Duitse telegeleide bommen tot zinken gebracht. Nog een paar zijn Frankrijk aan de zuidkust binnengevallen. Van nog andere zijn er niet eens foto's of zie je alleen het vooraanzicht uit kikkerperspectief. Maar van al die andere heb ik alle foto's doorgenomen om te checken of er nu schepen bij waren in de configuratie die ik gebouwd had. Ik kwam daarbij helaas tot de conclusie dat er maar een handvol bij waren die duidelijk de verhoogde geschutsstellingen op het voorkasteel hadden en bovendien voorzien waren van zes davits. Die davits had ik namelijk de dag ervoor al voorzien van wat PE en dat wilde ik nu wel graag gaan gebruiken op het model. Ik heb uiteindelijk gekozen voor LST-52 om de volgende redenen:
- er zijn een paar foto's van waar specifiek vermeld wordt dat het schip op weg is naar Normandië of er aangeland is. Deze foto's zijn scherp genoeg om de details op het dek te zien en de camo ziet er ook uitnodigend uit:

photo 548212

photo 548213

Er is nog een foto van laat in de oorlog waar het schip een LCM draagt en anders geschilderd is:

photo 548211

Op deze foto's kan je zien dat er zes davits zijn (vaak waren er maar twee) en dat er ook een super pilothouse staat op de structuur die ik nu al gebouwd heb. Dit kan je toevoegen met mijn Infini set. Wat wel opviel, was dat de langwerpige verhoogde barbette op het voorkasteel iets naar achter verschoven is tegenover hoe dit bij de kit voorzien is. Ook zijn de twee torens daarachter niet aanwezig, maar zien we in de plaats wel de kleinere barbettes die ik net geplaatst had achter het hellende deel van het voordek. Gelukkig waren die nog niet geplamuurd en zaten ze nog wat los. Als ik mijn diorama realistisch wilde maken, moest ik sowieso zaken weghalen, want ik vond geen enkele LST-1 met alle elementen tegelijk.

- deze LST heeft na de oorlog nog een rol gespeeld als een van de vier LST's die bij Operatie Crossroads opgesteld zijn tijdens twee nucleaire tests. Op Navsource zie je in Pearl Harbour de voorbereidingen voor deze test op een aantal schepen, maar de LST's zijn moeilijker te onderscheiden op deze foto's. Ik vond wel plannen op andere sites waaruit ik kon opmaken dat LST-52 zich iets buiten de impact van de eerste bom bevond. Over de kapitale schepen op deze foto's vind je veel info, maar de kleintjes zijn minder gedocumenteerd.

photo 548214

photo 548215

Op deze foto zie je twee LST's op de voorgrond.

photo 548226

En ik vond zelfs een glimp van een LST op de beroemde foto van de waterzuil die bij de tweede test opstijgt, al is dit waarschijnlijk dus een van de andere drie aangezien ze duidelijk achter de Nagato schuilgaat.

photo 548216

Maar er moest dus wel iets aangepast worden aan het voordek, waarbij het wel handig was dat dit nu nog niet aan de romp vast zat. De twee torens kwamen makkelijk los en ze kunnen misschien nog in een ander project gebruikt worden, al krijg je het PE er niet meer af.

photo 548201

De sporen van de kleinere barbettes worden opgevuld. Hier komen de voorste davits te staan, ik kon niet uitmaken of hieronder nog iets bleef staan, want er zitten Carley-floats in de weg. Daar zal dus wel geen kanon meer achter gezet zijn.

photo 548202

Deze barbettes zijn op het hellende voordek vastgemaakt, waar ik eerst een eindje L-profiel op heb gekleefd zodat ze niet uit het lood staan. De middelste geschutsopstelling kon losgemaakt worden en verder naar achter teruggeplaatst.

photo 548203

Nu komt dit overeen met foto 1 van Navsource.

photo 548200

photo 548199

De davits zijn hier voorzien van het PE, in feite worden dit acht verschillende assemblages door de positie op het dek die ze innemen, al dan niet steunend op de bovenbouw hebben ze een staketsel nodig dat in PE omgezet wordt.

photo 548204

De zes landingsvaartuigjes zijn voorzien van een plastic kiel die je moet vervangen bij Infini, zodat je zelfs de schroef kan toevoegen.

photo 548198

photo 548197

Het is wel een precisiewerk om de davits uit te lijnen, want je krijgt alleen de markeringen op de rand van de hull om te bepalen waar ze moeten vastzitten. En die heb ik nog niet aan het dek vastgemaakt om te kunnen schilderen. Ik heb nu dus zes van de acht davits vastzitten aan het dek, maar het vijfde paar nog niet omdat het pilothouse waar die op steunen zelf er ook nog los op staat. Dit om het dek makkelijker te kunnen spuiten. Hier alvast de foto's met dus het vijfde paar als dry-fit. Misschien wordt het toch moeilijk om met assemblages te werken, want de davits moeten nu ook nog aan elkaar verbonden worden met PE katrollen.

photo 548209

photo 548205

photo 548206

photo 548207

photo 548208

photo 548210


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 dec, 2021 7:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Goed bezig, Steven, en mooi dat je je zo ver inleest

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 dec, 2021 11:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 nov, 2005 10:32 am
Berichten: 3730
Woonplaats: Rijssen
Wauw, wat een project! Je doet ook heel nauwkeurig onderzoek om het historisch zo waarheidsgetrouw te maken. Ik ga je met veel plezier volgen :)

_________________
Herintredende modelb(r)ouwer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2021 23:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aanmoedigingen, nog 1 update over de LST en die gaat over de Carley floats.

photo 549490

De reddingsvlotten van de LST of Carley floats zijn in de kit voorzien van een plastic opbergrek. De kit is wel zo goed afgewerkt dat zowel aan de voor- als aan de achterkant (waar dat rek al zit) de lattenbodem van het vlot ingeëtst is. Voor het rek zijn er PE-onderdelen die de schuine profielen nabootsen. Het rek wordt er dus al af geknipt.

photo 549492

Met "The Bug" zijn de stukjes snel geplooid en hier had ik al zes rekken gemaakt. Later merkte ik dat er acht te zien zijn op mijn referentiefoto's. Ze staan niet waar ze in de kit zijn.

photo 549491

Aangezien de rekken op de dekrand komen, lijkt het me best dat ik ze pas plaats wanneer ik de reling na het schilderen toevoeg. Deze gaan dus nog even zo weg:

photo 549493

Wat er verder nog ontbrak, waren de prop guards en het hekanker, dat ik ook niet mocht installeren aangezien dit gedropt zou zijn een paar honderd meter voor de landing.

photo 549495

Daardoor kunnen we de LST in dit stadium terzijde schuiven:

photo 549494

Nu vond ik de tijd rijp om de twee LCT's onder handen te nemen. Er is nog een hoop te doen aan de LST, maar dit is het boordgeschut en ik wil bekijken of dit ook voor de bewapening van de LCT's toereikend is.

photo 549496

Er zit een prachtige handleiding bij de upgrade van AFV, met kleurenfoto's die aantonen wat je moet verwijderen op de plastic kit.

photo 549498

De twee helften van de hull zijn hier al vastgelijmd maar dit levert een lange naad op. Niet dat die erg opvalt maar deze beplating zou gewoon moeten doorlopen. De bovenste LCT is hier al met secondelijm bijgeplamuurd, de onderste toont nog de naad.

photo 549497

Gelukkig schuurt dit makkelijk, zonder onderbrekingen.

photo 549499

De boeg is een apart gedeelte met twee keer een binnen- en een buitenhelft. Hier wordt ook een deurtje vervangen, en ook hier is een naad weg te werken.

photo 549500

Ik heb de LCT's vandaag al grotendeels samengesteld qua kit uit de doos, met alle details verwijderd die vervangen worden door het PE. Nu kan de pret beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2021 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Netjes gemaakt allemaal, ben echt heel erg benieuwd naar het totaal plaatje !

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 dec, 2021 0:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Boris. Het plaatje zit nog wel grotendeels in mijn hoofd nu, vandaag heb ik wat Navsource-foto's bekeken van LCT's maar er zijn er een boel waar niet eens foto's van gemaakt zijn.

photo 549646

Iets wat me wel nog tegenstak aan de manier waarop AFV deze vaartuigen gemaakt had, waren de gun tubs. Die waren in de gewone plasticdikte meegekomen, maar op deze foto zie je hoe dun deze plaat was. Zo voorop de bovenbouw moest ik hier wel iets aan doen. Ook op de LST zijn er nog enkele structuren die ik in feite moet omvormen. Ook is te zien hoe de lier aan bakboord erg vereenvoudigd is, maar die zal in deze update nog niet aangeroerd worden.

photo 549648

Als je de hoogte meet van de tub, dan is het een kleine moeite om rond de omtrek een strip metaal te plooien. Die wordt dan met de ronde steel van een mesje of een vijltje mooi rond gezet en op maat afgesneden.

photo 549647

Dan kan de oude tub afgezaagd worden en het dek gladgeschuurd.

photo 549651

Door deze ingreep ziet de LCT er tweemaal zo realistisch uit.

photo 549649

Nu gaan we wat vlooien temmen.

photo 549650

Ik vind dit niet de handigste manier om zulke details te reproduceren, men had beter deze stukjes per twee aan elkaar gezet met een plooikant die je dan kon vastlijmen. Herinneringen aan de catwalks van de Zuikaku kwamen op.

photo 549652

Een van de twee stukken is volgekleefd.

photo 549654

En hier zie je in de inzet wat dit moet voorstellen, vaak stak dit stuk net onder water.

photo 549653

De ladders op de plastic zijwanden moesten ook vervangen worden. AFV heeft hier een mooie oplossing gevonden om de afzonderlijke treden van de ladder, niet veel groter dan de stukjes achtersteven van daarnet, op hun plek te krijgen. Er wordt een template van messing tegen deze wand gezet en dan moet je in het plastic boren. Uiteindelijk heb ik die methode opgegeven omdat het de bedoeling was om dit te doen toen de stukken van de bovenbouw nog niet vastgelijmd waren. In deze fase is het boren met een rechte hoek meestal onmogelijk en de template heeft ook de neiging iets te bewegen tussen twee boringen. Maar ik heb een veel evidentere oplossing gevonden. Het is makkelijker om deze templates (die je toch in tweevoud hebt door de tweelingopstelling van deze PE-set) gewoon op de muur te kleven en de randen passend te vijlen. Er is nu wel nog een template die moeilijk te plaatsen zal zijn, helemaal tussen twee torens in. Die is ook kleiner dan de muur waarvoor hij gemaakt is, dus kan ik de randen niet wegcamoufleren. Hiervoor moet ik nog een oplossing bedenken.

photo 549658

De loopbruggen over het tankdek zijn geplaatst en bij elk is een klein locator hole dichtgeplamuurd.

photo 549655

De voorkastelen van LCT's hadden deuren naar het vooronder, aan bakboord was er een extra deur die in een inzinking zit. Die vind je niet terug op het model. Dit was ook makkelijker te doen geweest als deze stukjes nog niet op hun plek gelijmd waren, maar met de Proxxon freeskopjes is die vorm er nog wel in te maken. Om de inspringing beter op schaal te krijgen, heb ik er een passend stripje metaal in geplakt voor de deur werd aangebracht.

photo 549656

En dan mag je niet de handleiding van AFV volgen, maar de foto die ik hierboven uit het boek gehaald heb, zodat de deuren naar de juiste kant openslaan. Je kan best ook de middelste sectie uit de PE-deurtjes verwijderen, zodat die er niet als een bankkluisdeur uit gaan zien.

photo 549657


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2022 1:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 549895

De platforms voor de twee munitielockers aan de gun tubs zijn een kwelling om te plaatsen. Om de laatste laddertemplate achteraf te kunnen toevoegen aan de LCT's, heb ik besloten een stukje terug af te breken. De commandobrug is er afgehaald, een PE loopbrug is losgemaakt en het muurtje tussen de brug en de kajuit aan stuurboord is ook afgebroken. Daardoor kon ik met een paar Proxxon freeskoppen de uitsparing maken die je tussen de twee rechte lijntjes ziet. De bedoeling is dat de PE-plaat aan de voorkant van de brug mooi in deze uitsparing past, zodat ik de ladder kan opbouwen voordat ik de brug op het schip terugplaats.

photo 549894

De plaatsing van de treden verloopt vrij snel omdat dit los van het schip kan.

photo 549896

Als alles teruggeplakt is op beide LCT's en het PE is dichtgeplamuurd, zal je niet zien dat er iets weg geweest is. Maar nu zit de ladder wel op zijn plek, iets dat niet te doen was zonder deze ingreep.

photo 549897

De gun tubs hebben een reling gekregen en de driehoekige PE-platen zijn tegen de bovenbouw gekleefd. Een open PE-deur is in de brug gewerkt.

photo 549898

Ik merkte dat de weergave van het hekankerplatform erg primitief was. Er was hier een PE-stukje voorzien, maar dit voegde weinig toe aan het feit dat je bij het echte platform door het gaas kan kijken naar het dek daar beneden. Een veiligheidsrand zou daar rond moeten zitten. Dit alles was een stuk plastic in de kit. Ik ging zoeken in de spare-PE-box en vond een onderdeel uit het 1/700 Yorktown-project. Daar zat een gaas bij dat zo fijn was, dat ik het tegen het licht moest houden om te zien dat het wel degelijk doorschijnend was. Ik sneed de bok voor het anker uit de plastic plaat en kleefde het gaas er rond. Dan plooide ik een PE strip rond dit makeshift platform en zette het terug op de LCT's.

photo 549899

Nu restte me nog om de ankerkluis in te richten. De mast heb ik voorzien van een ra in schaaldikte, door een stukje PE door een 0,3mm diameter geboord gat in de mast te steken. Een laddertje uit de 1/700 set paste op de mast. Op deze foto zie je ook dat ik een deel van de driehoeken uit de vorige post verloren ben aan de achtersteven.

photo 549901

Een van de twee LCT's zou de valbrug geopend hebben, waarvoor je drie aparte kettingstukken krijgt. Het moet gezegd dat deze PE-set, zelfs al heb je elk onderdeel dubbel, ook nog eens reserve-onderdelen voorziet voor veel van de kleine stukjes. De ankerketting kan aan dek gevolgd worden tot aan de kettingkluis.

photo 549902

De vlotten zien er iets anders uit dan de Carley-floats van de LST, maar daar had ik er niet genoeg meer van over om die ook op de LCT's te gebruiken. De bodem er uithalen loont ook de moeite.

photo 549903


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2022 11:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Wat prachtig gemaakt en leuke oplossingen verzonnen voor de problemen.
Ik heb nog nooit iets met plastic modelbouwdozen gedaan (ahwel, vroeger als kind vliegtuigjes en treinhuisjes) maar dit werk niet. Ik dacht dat die bouwdozen geheel compleet zijn, maar ik merk in deze groep dat er best nog veel zelf aan veranderd wordt om het geheel nog echter te maken. mooi hoor. En ook de schaal is klein. Ik zit dus al te priegelen met mijn houten boot op schaal 1:20.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2022 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Kapwalrus schreef:
Ik dacht dat die bouwdozen geheel compleet zijn, maar ik merk in deze groep dat er best nog veel zelf aan veranderd wordt om het geheel nog echter te maken.


Oh, onze kits zijn prima "out of the box" te bouwen. Maar sommigen kiezen voor de detailsets te gebruiken. En Steven gaat nog ietsje verder daarin :) :shock: :D

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: oermens en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement