Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2021 10:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
:mrgreen: :mrgreen:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2021 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo allemaal,

Een kleine update aan het Cazador front.

Ik ga verder met de luiken voor de roeiriemen. Deze worden gesloten getoond, maar daarvoor zijn de pre-fab luikjes te klein voor de opening.
Om ze groter te maken beplak ik alle kanten met fineer.

photo 548829

photo 548831

photo 548832

photo 548833

Ze zijn nu iets te groot geworden, maar met een schuurblokje zijn ze eenvoudig om maat te schuren en passen ze precies in de openingen.

photo 548834


Vanaf dit moment moet ik steeds meer gaan werken op het dek. Het schip staat helaas niet verankerd en ligt te pas en onpas op de tafel, het onstabiel is en het risico dat dingen kunnen afbreken, het schip omvalt enz.
Ik heb besloten om een bouwplankje te kopen en Cazador daarin te plaatsen. Het bouwplankje is een bouwpakket op zichzelf. Voordeel is dat ik deze steeds kan hergebruiken.

photo 548835

photo 548836

photo 548837

photo 548838

photo 548839

Nu het schip stevig is verankerd gaan we verder met verticale balkjes die tegen de verschansing geplaatst zijn.
Voor het op gelijke afstand plaatsen van de balkjes gebruik ik een malletje die ik van een stukje resthout heb gemaakt.

photo 548840

photo 548841

photo 548842

ook het plaatsen van een deurtje is gedaan.

photo 548846

En twee dekknieën...

photo 548847

Hierna ben ik de toprailingen gaan maken en plaatsen. Ook deze zijn vervaardigd uit massief noten.

photo 548848

photo 548849

photo 548856

Nu deze zijn geplaatst krijgt Cazador al een heel andere uitstraling...
We gaan verder met het maken van twee roosters die op het dek worden geplaatst. Ik heb de roosters een subtiele curve gegeven die gelijk is aan het dek.
Zowel de onderkant als de bovenkant zijn lichtjes gebogen gevormd. Die roosters zijn erg hard en kan je niet buigen. Door ze te schuren aan de bovenkant en onderkant kun je toch de curve er mooi in krijgen.

photo 548850

photo 548851

photo 548852

Dat was het weer,

Tot de volgende update!
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op ma 13 dec, 2021 15:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2021 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 feb, 2021 13:07 pm
Berichten: 79
Mooi gedaan hoor Petr. Ikzelf ben bezig met het bouwen van een hoogaars, maar loop tegen veel dingetjes op. zo'n kant en klaar bouwpakket lijkt makkelijk, maar ik zie dat ook jij bepaalde dingen moet oplossen. Verder is je schaal veel groter dan die van mij. Ik zit op 1:20 en dat vind ik al mm werk. voor jou zal dat nog meer mm werk zijn.

Succes verder


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 dec, 2021 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Handig zo een herbruikbaar bouwdok.

Het dek heeft trouwens een prachtige bolling. Nu de luiken erop gaan, zie je dat pas echt goed :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2021 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
(Ik heb mijzelf verboden mij in het houtbouw gedeelte te begeven. Ik kan dus niet op dit topic reageren. Ik had je graag meegedeeld dat ik het een zeer fraaie bouw vind, dat het wel lijkt dat het jou geen enkele moeite kost, en dat zelfs de bouwplank iinteresant is. Ik had de Billing variant, vandaar.
Dus, ik houdt mij op de vlakte. Sorry..)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2021 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Jakob schreef:
(Ik heb mijzelf verboden mij in het houtbouw gedeelte te begeven. Ik kan dus niet op dit topic reageren. Ik had je graag meegedeeld dat ik het een zeer fraaie bouw vind, dat het wel lijkt dat het jou geen enkele moeite kost, en dat zelfs de bouwplank iinteresant is. Ik had de Billing variant, vandaar.
Dus, ik houdt mij op de vlakte. Sorry..)


Toch bedankt voor je reactie Jacob. Het kost me zeker wel moeite hoor… :lol:
Je bent erg welkom in mijn bouwverslag, dus reageer gerust. :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Jakob schreef:
(Ik heb mijzelf verboden mij in het houtbouw gedeelte te begeven. Ik kan dus niet op dit topic reageren. Ik had je graag meegedeeld dat ik het een zeer fraaie bouw vind, dat het wel lijkt dat het jou geen enkele moeite kost, en dat zelfs de bouwplank iinteresant is. Ik had de Billing variant, vandaar.
Dus, ik houdt mij op de vlakte. Sorry..)


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Ziet er weer lekker verzorgd uit Peter! Ik heb serieus een hele tijd afgevraagd hoe de riemen bij een chebec werden gebruikt, de afbeeldingen zijn maar schaars op dat vlak.
Die luikjes zijn dan ook niet meer dan logisch.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Erg netjes gebouwd hoor, ziet er erg verzorgd uit!!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2021 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo allemaal,

Een kleine en korte update dit keer. Met de lockdown, kinderen thuis en de hoeveelheid werk staat de werf even op een laag pitje.
Het roer is grotendeels af, wel nog wat kleine afwerkingen doen her en der maar de scharnieren zijn geplaatst.

photo 549231

In de volgende update zal ik het roer plaatsen op het schip.

Ik werk aan de eettafel en ruim na het werken aan het schip mijn werkplek weer op. Gezien de spaarzame uurtjes, concentreer ik me maar even op wat kleinere zaken die ook moeten gebeuren.
In mijn vorige update heb ik de luikjes van de roeiriemen gemaakt en geplaatst. Deze moeten aan de buitenkant nog worden voorzien van scherniertjes. De kit schrijft voor om daar 1mm messing draad voor te gebruiken en deze in een liggende "U" te buigen en te plaatsen.
Ik ben niet helemaal content met die oplossing en heb iets anders bedacht dat ik gezien heb op een Franse variant van een Xebec.
Het idee heb ik vervolgens op papier getekend en daarna verkleind naar de juiste schaal.
De afmetingen van een scharniertje is 10x3mm

photo 549230

Ik heb 0,12mm messing vel gebruikt om vervolgens een strip van 3mm af te snijden. Ik gebruik hiervoor mijn exacto mesje en mijn stalen lineaal.

photo 549232

De strip knip ik vervolgens in stukjes van 10mm

photo 549233

En dan volgt het proces van basis materialen in het uiteindelijke product dat op het schip geplaatst moet worden. Ik zal dit proces 18x moeten uitvoeren om alle scharniertjes te maken. Happy times!

photo 549234

Dat zal voor de volgende update zijn.
Ik wil jullie alvast heel fijne feestdagen toewensen, ondanks de lock-down, maak er iets moois en bijzonders van met elkaar.

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement