Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
fvdm schreef:
Dat is weer een mooie strakke romp Peter. Mag je weer trots op zijn.


Bedankt Ferry, ik ben er ook content mee. Nu eens zien of de rest van het schip ook zo uitpakt. Ik heb nog wat werk voor de spreekwoordelijke boeg. :lol:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Update X - Give her a face

Goedemorgen luitjes,

Ik heb een redelijk korte update waarbij ik voornamelijk aan het galjoen van het schip heb gewerkt. Voordat ik hiermee aan de slag kon gaan, heb ik eerst een bezoekje gebracht aan de houthandel om een paar stukken Amerikaans Noten te scoren. Daarnaast ook meteen een paar plankjes Castello meegenomen, daar ze geen Buxus meer hadden helaas. Ik ga het Castello (buxus vervanger) gebruiken om ornamentjes uit te snijden dat later op dit schip geplaatst moeten worden.

Vooraleerst aan het werk met het notenhout... Tegenwoordig worden veel bouwdozen uitgerust met heel veel laser gesneden multiplex onderdelen. Het is snel, accuraat en goedkoop voor de fabrikant en daarbij voor een modelbouwer een stuk minder werk omdat deze niet zelf alle onderdelen uit hout hoeft te vervaardigen. Ik vind daar geen .... aan, ik wil het gewoon zelf maken uit een mooie houtsoort. Noten, Peer, Buxus enz. Maar goed, dus maar daad bij het woord voegen zeg ik dan!

photo 548013

photo 548014

photo 548012

De laatste foto hierboven zijn een aantal onderdelen al netjes op maat gemaakt en die staan niet op de foto. Wat je ziet zijn nog de onderdelen die op maat gemaakt moeten worden enkel zijn uitgezaagd. Ik maak ze later netjes op maat voordat ik ze op het schip moet plaatsen.

Ik begin met een paar knieën die aan de achterkant van het schip geplaatst worden.

photo 548002

photo 548004

Ik ga verder met het galjoen en de aankleding hiervan. Ik moet 12 onderdelen op maat maken. Een paar zijn hieronder weergeven.

photo 548003

Verder de onderdelen plaatsen op het schip. 6 stukken hout per kant. De bovenste liggende knie bestaat uit twee delen op elkaar geplaatst.

photo 548005

photo 548006

Hierna de roosters gemaakt. Ik gebruik een kartonnen malletje om ze zo precies op maat te krijgen. Het hout voor de roosters is erg hard. Ik gebruik mijn Proxxon schotelschuurmachine om ze eenvoudig vorm te geven. Voor mij een must have voor deze dingen, want met de hand is het niet in model te krijgen. Het is daarvoor veel te breekbaar.

photo 548008

photo 548009

photo 548010

photo 548011

Tijdens het drogen van de lijm heb ik nog een miniprojectje gemaakt en heb ik een metalen pilaar vervangen voor een van hout.
Ik had nog een stukje resthout van de Santa Maria over die ik gebruikt heb. Dit was overigens handwerk met sleutelvijltjes. Fun to do!

photo 548007


Dat was het weer,
tot de volgende keer.

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op ma 29 nov, 2021 14:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2806
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi elegant galjoen. Wel een precies werkje om die roosters er zo mooi in te krijgen. Netjes gedaan.
Heb je daar een lintzaagje voor om al die onderdeeltjes uit te zagen? Neem aan dat je dat niet per stuk met de handfiguurzaag doet :shock:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi David. De onderdelen heb ik er met een figuurzaag uitgehaald en dat is een tijdrovend karwei.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Iedere keer als ik weer een update zie dan valt het mij op dat jij zo mooi naadloos werkt. Ieder stapje ziet er strak uit en als je dan onderdelen samenvoegt past het ook precies. Klasse werk!

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2806
Woonplaats: Leiderdorp
Ptèr schreef:
Hoi David. De onderdelen heb ik er met een figuurzaag uitgehaald en dat is een tijdrovend karwei.

Wow :shock: echt waar, dat is echt met gerichte strakke hand zagen. Ik dacht eerlijk gezegd; die trekt ze even langs een proxxon zaag-tafeltje of zo.
Respect :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
david schreef:
Ptèr schreef:
Hoi David. De onderdelen heb ik er met een figuurzaag uitgehaald en dat is een tijdrovend karwei.

Wow :shock: echt waar, dat is echt met gerichte strakke hand zagen. Ik dacht eerlijk gezegd; die trekt ze even langs een proxxon zaag-tafeltje of zo.
Respect :brouw:


Dat valt wel mee hoor David :lol: Kwestie van netjes de randen afwerken met sleutelvijltjes en schuurblokjes. Dat is best te doen, maar duurt even voordat je klaar bent. Vandaar dat ik nog niet alle onderdelen af heb, dat was even te veel achter elkaar. Ik werk nu een onderdeel af als deze op het schip geplaatst moet worden. Daarnaast zag ik dat ik nog wat knieën vergeten ben. Dus die komen ook nog.
Het is gelukkig een hobby zonder deadline... :roll:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
fvdm schreef:
Iedere keer als ik weer een update zie dan valt het mij op dat jij zo mooi naadloos werkt. Ieder stapje ziet er strak uit en als je dan onderdelen samenvoegt past het ook precies. Klasse werk!


Bedankt Ferry,

Ik maak er een sport van om het zo precies mogelijk te maken wat binnen mijn kunnen ligt. Soms moet ik dan wat zaken opnieuw doen of ben ik lang met een zelfde stukje bezig. Een ander verklaart me voor gek, maar ik kan me nadien mateloos ergeren als ik een kiertje of naadje zie die ik eigenlijk had kunnen voorkomen. Noem het maar idioterie o.i.d. :roll:
Maar soms werkt het materiaal ook niet helemaal mee binnen mijn mogelijkheden en dan heb ik het maar te accepteren. That's life... :? :wink:

bedankt voor je reactie.

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 10:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Mooi werk weer Peter, alleen, als je dit mooie hout gebruikt met die mooie nerf, kijk je dan ook hoe de nerf loopt voordat je uitzaagt, ik zag op 1 van de eerste foto's een knie waarvan de nerf toch anders loopt dan in het echt. Of ben ik nu erg aan het ze*kstralen? :) :) :)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Bert Takken schreef:
Mooi werk weer Peter, alleen, als je dit mooie hout gebruikt met die mooie nerf, kijk je dan ook hoe de nerf loopt voordat je uitzaagt, ik zag op 1 van de eerste foto's een knie waarvan de nerf toch anders loopt dan in het echt. Of ben ik nu erg aan het ze*kstralen? :) :) :)


Je geniet hiervan hé? ik zie het.... :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement