Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Het airbrushen, daar word aan gewerkt. Opgeven is geen optie, dat heb ik de afgelopen jaren al genoeg gedaan.

Vandaag toch tijd gemaakt om even te modelbouwen. Niet veel bijzonders, gewoon even lekker op de vierkante milimeter freubelen.
Een klein stukje van het achterdek gedaan. De luiken (lichten?) grijs geschilderd, de scharnieren wat geaccentueerd met Gun Metal.
Ook wat echt roest aangebracht en met Kristal Klear bezig geweest.
Niet helemaal tevreden, de Kristal Klear doe ik opnieuw, het roest is misschien wat te veel.
Maar, weer heerlijk bezig geweest.

photo 540970


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Nou dit ziet er goed uit allemaal. Volgens mij wordt dit een prima scheepje straks :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 16:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
David, dank je wel.
Er word hard aan gewerkt er iets moois van te maken.

Vandaag bij de plaatselijke modelbouwzaak geweest, de bedoeling was wat verf te kopen en penselen.
Blijkt meneer op vakantie te zijn. :(
Bij thuiskomst de apotheek gebeld voor wat injectie naalden. Ik moest wel het één en ander uitleggen, maar toen bleek het geen probleem.
Even later tóch terug gebeld, men wilde wat meer info. Dus, maar uitgelegd dat het voor modelbouw was. De dame vroeg nog wel welke vloeistof
ik gebruikte en ik vertel haar het e.e.a. over Kristal Klear. Dat had goed mis kunnen gaan bedacht ik mij later, ze had ook Cristal Meth kunnen verstaan.
Inmiddels is één spuit klaar voor gebruik. Ik heb nog wel het schuin lopende gat recht gevijld.

photo 541010


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
PE, plannen, piekeren, piepschuim, puzzelen, proberen, prutsen, plastic, popelen, paint, penselen, passen...
Ik vraag mij af waar het mis is gegaan met mij. :wink:
Vroeger was de grootste uitdaging v.w.b. modelbouw, mijn moeder vijf gulden aftroggelen zodat ik bij de speelgoedzaak om de hoek een Matchbox bouwpakket kon kopen. Daar vermaakte ik mij prima mee, er zijn er ook behoorlijk wat aangeschaft en bij elk model ging het niveau omhoog.
En kijk eens waar ik nu beland ben!

photo 541455
photo 541454

Het is dat ik voorlopig niet meer aan grootschalige projecten wil beginnen, anders was mijn hokkie al rap te klein geweest.
Afzien, dat modelbouw. :D

Het plan was elke dag tenminste wat tijd vrij te maken om te modelbouwen, dat ging dus vanwege andere activiteiten niet naar wens.
En, ik had het al gedeeld, het schilderen, lakken, verven, airbrushen is voor mij een probleem.
Ik dacht nog even eigenwijs te zijn maar met het lakken van de romp viel ik definitief door de mand, het resultaat is niet acceptabel, ik móet een andere weg in slaan.

photo 541452
photo 541453

In afwachting van wat bestelde artikelen zoals potjes om verf te mengen t.b.v. het airbrushen, houdt ik mij bezig met het nodige pe.
Ook word het tijd de waterpartij voor te berijden, als het nodige pe op de romp is gemonteerd zal deze nog lastig vast te houden zijn..
Ondertussen nummer 5 van de 18 kanonnen.

photo 541451

En, zoals het er nu naar uit ziet, lekker een hele dag modelbouwen! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
En vandaag was de plaatselijke modelbouwzaak wel geopend.
Dus even lekker rond geneusd en met de eigenaar gesproken, die had veel tip's. Het was maar goed dat er meer klanten binnen kwamen, anders had ik er nu nog gestaan.
Wel de nodige zaken aangeschaft voor zowel PE lijmen, verf, verdunners, penselen en wat handige gereedschapjes.
Jammer genoeg was de verdunner uitverkocht, die was bedoeld om de verf van de romp te verwijderen.
De basis voor het betere verfwerk is aanwezig :wink:

photo 542425


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2021 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Nee, ik heb de handdoek niet in de ring gegooid, ik heb de afgelopen tijd geoefend (geworsteld) met het airbrushen.
En ik durf te stellen dat ik wat dat betreft een grote stap in de goeie richting gemaakt heb.
Aanvankelijk liep ik tegen de nodige problemen aan maar ondertussen krijg ik de smaak aardig te pakken. Dat lost een probleem op en verhoogd het modelbouw plezier in hoge mate!
Voor het oefenen met de airbus heb ik een eenvoudig model aangeschaft, de trawler van Revell samen met een spuitbus grondverf van Vallejo.
Dat ging eigenlijk gelijk goed. En het bouwen van een eenvoudig model OOTB was ook erg prettig.

photo 545903

Tja, had ik maar jaren eerder doorgepakt met het airbrushen. Dat had veel frustraties voorkomen. :?

Nu kan ik eindelijk de Kriegslokomotief aanpakken:

photo 545901

Heeft het weer zin de Fw 180 onder handen te nemen:

photo 545899

Maar ga ik eerst "oefenproject" no.2 tot een goed einde brengen, de Schnellboot van Revell:

photo 545902

Die laatste heeft mij verrast, dit blijkt een kit van behoorlijke kwaliteit te zijn. Maar ook deze word OOTB gemaakt. Nou ja, er zal wat geoefend worden met weatheren, houteffecten en roest.

En, terug naar af, de Viribus van verf ontdaan. Deze krijgt binnenkort zijn Dubro badje en kan dan in de grondverf.

photo 545900

Heerlijk, het modelbouw enthousiasme is in alle hevigheid terug. :D :brouw:


Laatst bijgewerkt door Jakob op ma 01 nov, 2021 16:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 12:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Goed dat je volhoudt, Jakob. Je komt er wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Citaat:
StevenVD schreef:
Goed dat je volhoudt, Jakob. Je komt er wel.


Dank je wel, Steven!

Inmiddels ben ik met twee modellen tegelijk bezig, dat was toch niet helemaal de bedoeling.
Maar de rompen van zowel de S-100 als de Viribus hebben ondertussen een Dreft bad gehad,samen met wat kleinspul.
Die zijn dus gereed voor de grondverf.

Ondertussen ben ik bezig geweest het dek van de Viribus van verf te ontdoen, een lastig klusje vanwege alle dekdelen.
En dan kan ik het toch niet laten wat met de PE bezig te gaan. De te vervangen dekdelen moeten voorzichtig worden verwijderd om geen beschadigingen in de beplanking te krijgen.
Het is gelijk ook een mooie test voor de lijm die ik nu voor de PE gebruik.

photo 546029

Dit schijnt zeer geschikte lijm te zijn voor PE, ook omdat deze onzichtbaar opdroogt. Tot nu toe bevalt de lijm goed, vooral omdat deze langzaam droogt waardoor er meer tijd is de PE delen te plaatsen.

Dus, met allerlei zaken tegelijk bezig, momenteel met het dek verfvrij maken:

photo 546027

En met PE aan het plaatsen:

photo 546028

Morgen de rompen in de grondverf. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 okt, 2021 7:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Dat afwachten tot verven herken ik maar al te goed, er liggen hier heel veel dingen te "verroesten"omdat ik niet aan het verfen wil toe komen, terwijl ik eigenijk dat het leukste vond.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 okt, 2021 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Bert Takken schreef:
Dat afwachten tot verven herken ik maar al te goed, er liggen hier heel veel dingen te "verroesten"omdat ik niet aan het verfen wil toe komen, terwijl ik eigenijk dat het leukste vond.


Jammer Bert. Maar als de boel ligt te "verroesten", dan word het tijd voor actie. :D

Vandaag lekker veel kunnen modelbouwen. De rompen waren gereed voor de grondverf, samen met nog wat kleine delen.
En hoewel ik zeer tevreden ben over de spuitbus Vallejo grondverf, vind ik de lucht tijdens het spuiten niet te harden.
Ik heb de delen dus verkast naar mijn motorhok, het mooie weer zat natuurlijk ook mee.
En dus, ondanks de gifwolk, ging het spuiten naar wens:

photo 546139
photo 546140

Vanavond heb ik het dek verder van verf ontdaan, hier kan ik nu alle dekdelen door PE gaan vervangen:
photo 546142

En toen de rompen van een eerste laklaag voorzien. Bij de S-100 is het onderwater gedeelte zwart, bij de Viribus groen.
Weer eens wat anders dan het gebruikelijke rood:
photo 546141
photo 546143

Het zwart is met Mr.Paint gespoten, en dat ging prima.
Het groen met verdunde Vallejo, en dat was wat minder.
Dus, nog niet te vroeg juigen, er valt nog veel te leren op airbrush gebied.
Maar toch, ik ben tevreden. :brouw:


Laatst bijgewerkt door Jakob op za 30 okt, 2021 18:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement