Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 jul, 2021 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
De fairings voor de schroefassen onder de romp gelijmd.

photo 540664

En meteen maar de schroeven en het roer "aangepast".

photo 540663

Op de as van het roer wat stukje styreen gelijmd en dat rond gevijld. Ik heb eerst de grootste (middelste) schroef gemerkt; het verschil met de twee kleinere is bijna niet te zien als ze eenmaal uit de fret losgemaakt zijn. De schroeven heb ik een voor een aan een stukje 0,3 mm staaldraad geregen en de schroefbladen met een platte pincet iets omgezet volgens de foto van het origineel, de grootste met positieve spoed (bij rechtsom draaien een kracht naar voren), de twee kleinere elkaars spiegelbeeld. Die met de positieve spoed komt dan aan bakboord.
Dan wordt het nu schildertijd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
De afgelopen week hoofdzakelijk bezig geweest met schilderwerk; vrijwel alles moet geschilderd woren voordat opbouw en romp samengebouwd kunnen worden. Eerst de fairings van de twee schroefassen onder de romp gelijmd, naadjes gevuld met dikke secondelijm, het roer geplaatst en het stuk onder de waterlijn steenrood geverfd.

photo 540961

De waterlijn is aangegeven met een zeer dunne "paneellijn"; best lastig te vinden. Verder een discussie gehad met Maarten over de ondersteuning van de mast en de hijsboom. Op een foto aangegeven waar een gaatje geboord moet worden, waarin dan een stukje styreen staf gelijmd moet worden.

photo 540960

Dat gaatje kont net op de rand van het grote luik boven het voordek.
De binnenkant van de opbouw is geschilderd in de eindkleuren, zoals die te zien zijn op de aquarel van het interieur.

photo 540958

De buitenkant heeft ook een eerste laag aluminium gehad. Dan worden onregelmatigheden pas echt goed duidelijk, dus weer hier en daar plamuren en schuren.

photo 540957

De randjes van de ramen heb ik aluminium gehouden. Aan de binnenkant wordt nog dunne transparante plaat aangebracht, en dan zou light buff niet echt logisch zijn voor de randen. De opbouw in het cockpitcompartiment is geschilderd.

photo 540956

Voor het mahonie ben ik toch maar weer teruggegaan naar mijn gebruikelijke Vallejo combinatie: grondlaag mahogany Model Color, afgewerkt met een streperige laag mahogany Model Air. De romp boven de waterlijn heeft een eertse laag Midnight Blue gehad. Ook daar weer onregelmatigheden en dus schuurwerk.

photo 540955

Daarna het departement "Leen Bakker": het meubilair. Dining room tafel en stoelen:

photo 540959

Als je er naar kijkt verbuigen de PE pootjes al. Niet vreemd natuurlijk, ze meten slechts 0,3 x 0,3 mm, wel mooi op schaal dus.
Tot zo ver.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een mini-werkje zijn die stoelen. Het wordt wel een interessant plezierjacht zo.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2021 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Het miniwerkje was nog niet af: de rest van de banken en stoelen voor op het dek.

photo 541063

Alle PE is nu gebruikt behalve de boegversiering. De romp boven de waterlijn is ook geschilderd.

photo 541066

De ombouw van de trappen op het achterdek vastgelijmd.

photo 541064

Van de ombouw van de trap aan de linkerkant moest een stukje weggehaald worden omdat anders de bovenbouw niet meer paste.
Een aardig doorkijkje, al neemt de opbouw wat zicht weg.

photo 541065

Hierna komt er weer wat schilderwerk aan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2021 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de opbouw hier en daar nog wat geschuurd en opnieuw aluminium geschilderd. Daarna zijn de lijsten onder en boven de ramen uit de hand geschilderd met Vallejo Model Color mahogany brown. Ik denk dat dat een beter resultaat opgeleverd heeft dan afplakken met het risico dat de verf onder de tape loopt en het alumnium door de tape beschadigd raakt.

photo 541219

De patrijspoorten zijn voorzien van zwarte galns Humbrol en daarna zijn ook de lijst bovenaan de romp en de berghouten met Vallejo geschilderd. De berghouten heb ik wel afgeplakt.

photo 541221

Verder heb ik de bovenkant van de rand van de romp een beurt gegeven met mahonie bruin, zodat bij het plaatsen van de opbouw geen wit randje te zien zal zijn. Het geheel ziet er nu zo uit.

photo 541220

Het wachten is nu tot al het meubilair en de overige inrichting klaar is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jul, 2021 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Twee scharniertjes gefabriekt van 1/4 rond staf voor het grote luik over het voordek.

photo 541279

Dan was het decal time, tenminste voor de decals die in het interieur moeten komen. De wereldkaart op het wandje van de dining room:

photo 541278

En de vloerkleden voor dining room en salon.

photo 541277

Ook de motorboot is afgeschilderd.

photo 541275

Ik moet nog eens denken over het rood; is misschien een beetje te ...
Dan de schroeven. Proefpassen op de inmiddels geschilderde as liet zien dat het gaatjes in de schroeven te klein waren. Dus die zijn in stapjes van 0,05 mm opgeboord tot 0,5 mm. Volgens de foto van het origineel moet de linkerschroef dezelfde bladrichting krijgen als de middelste.

photo 541276

photo 541274

Ze zijn wel verschrikkelijk klein en ik moest door de knietjes om er (gelukkig) een terug te vinden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2021 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Het glaswerk is nu aan de beurt. Uitgesneden uit plastic rapporten cover en trial and error pas gemaakt.

photo 541324

De kleine ruitjes in de deuren van de salon:

photo 541323

De ruiten met gebogen hoeken op de spanten gelijmd.

photo 541322

Aan de boegzijde gelijmd, dan zijn de opgelegde randjes minimaal zichtbaar van buiten. De ruitjes van de ramen in de zijkanten van de opbouw:

photo 541319

En de ronde patrijspoorten opgevuld met Kristal Klear.

photo 541321

photo 541321

Daarna is de cockpit/canopy aan de beurt. Ik had al een exemplaar uit z'n vacform omgeving verwijderd.

photo 541320

De serieproductie verf maskers er op:

photo 541318

Passen beter dan het prototype. Staat nu in de lichtgrijze verf. Nu kunnen we beginnen met het interieur. Kastje op het voordek:

photo 541316

Een plaatje van 1 mm dik styreen om ruimte vrij te houden voor de spant in de opbouw. Ik geef er de voorkeur aan om alles zoveel mogelijk op de dekken te lijmen, en niet aan de spanten. Zo is het goed te zien waar nog ruimte is. Voor de zekerheid toch maar gelijmd met Kristal Klear. Als het niet werkt, is het met de minste beschdiging te verwijderen. Het zelfde recept voor de side board in de dining room:

photo 541315

En dan ziet het er zo uit:

photo 541317

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2021 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Allemaal kleine dingetjes, te beginnen bij de ankerlier op het voordek.

photo 541353

En de PE versiering op de boeg:

photo 541351

Eigenlijk moet die goud zijn, maar ik heb hem blank messing gelaten, het verschil in "kleur" is te verwaarlozen.
De laatste twee kastjes in de salon geplaatst, weer ruimte gelaten voor de wandjes en daarna de opbouw weer gepast.

photo 541350

Voordeel van lijmen met Kristal Klear is dat je ze nog iets kan verplaatsen als het niet precies past.
Dan een hele serie deuren "afhangen". De deurtjes van salon naar achterdek moesten iets ingekort worden. Ook was het even puzzelen naar welke kant ik ze open moest laten gaan, want de ingang van de wenteltrap moet natuurlijk wel vrij blijven. Bovendien moet de onderkant van de deur 0,5 mm hoger zitten dan de onderkant van de wand.

photo 541352

Dan de vouwwand tussen salon en dining room.

photo 541349

Ook deze moesten ingekort worden, maar dat was ingecalculeerd.
De deuren van de brug ruimte naar het voordek (ook te hoog):

photo 541347

Een van de deuren kan niet vlak tegen de wand liggen, want er was te weinig ruimte tussen de kast op het voordek en de deuropening.
Tenslotte de deuren van de brug naar de salon. Die heb ik aan de brug zelf vastgemaakt.

photo 541347

Het begint op te schieten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2021 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
prachtig werk...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2021 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Heel fraai werk Rob. Op je vierde foto uit de laatste post zie ik echter het raam niet helemaal goed zitten. Is dit nog te corrigeren? Verder niets dan lof.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement