Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bismarck 1/200
BerichtGeplaatst: vr 09 jul, 2021 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Ik zie in gedachten jullie wenkbrauwen al omhoog gaan, geeft niks dat deed ik ook want de modellen die ik af heb staat welgeteld op 1. De andere gaan bijzonder langzaam of de interesse is (even) weg. Ik heb deze kit gekregen van de kinderen en mijn vrouw. Ik wil en ga niet al te dramatisch over de reden doen want alles is weer grotendeels goed gekomen. Iets met corona, ic en zo. Mijn vrouw was vorig jaar de pineut en de heftigste periode was dat we te horen kregen dat het wel erg kritiek was en dat we er rekening mee moesten houden dat ze het niet zou redden, en dat voor bijna 3 weken :cry: :cry: In die tijd begon ik op you tube de 1/200 modellen te bekijken (je moet toch iets om je gedachten ergens anders te krijgen). En zeker The Hood van the model shed heb ik met zeer grote bewondering beluisterd en gekeken. Toen mijn vrouw gelukkig weer naar huis mocht ben ik hem en anderen blijven volgen en ook op andere forums de verslagen bekeken. Dat viel natuurlijk wel op en ze merkten dat ik het allemaal geweldig vond en vind. Ondanks dat ze allemaal weten dat er nog een paar dozen op zolder liggen vonden ze het nodig om deze set aan mij te geven, als blijk van waardering en steun van de afgelopen tijd en de tijd die haar herstel nog vergt. Sorry voor het verhaal maar moest het toch even kwijt, al ken ik jullie niet het lucht wel een beetje op.

En dan nu het project waar het om gaat. Het mag duidelijk zijn dat deze kit (niet speciaal dit schip) een emotionele betekenis voor mij heeft en dat ik deze wel graag af wil maken. Al gaat het lang duren want de hulp thuis en werk staan uiteraard op 1 en 2.

De Bismarck behoeft denk ik geen verdere uitleg. Tijdens het bekijken van bouwverslagen (ook op buitenlandse forums) en filmpjes op you tube kom je best veel te weten. Zo zijn er aanwijzingen dat tijdens de laatste gevechten de daken van de geschutskoepels geel waren, heb ik nooit geweten.

Bij thuiskomst na mijn werk stond dit dus in de woonkamer.
photo 540554

De inhoud komt later want ik ben eerst begonnen met de main gun die er als bonus bij zit.
photo 540555
photo 540556
photo 540559

Niet al teveel inhoud en zeker niet het moeilijkste, hoewel ik wel een fout moest herstellen door mijn onoplettendheid. Ik heb nu alles in elkaar zitten en in de primer en verf gezet. De verf laat ik even goed uitdrogen alvorens ik er blanke lak over doe.
photo 540557
photo 540560
photo 540561
photo 540562
photo 540565
photo 540564
photo 540566
photo 540567
photo 540568

Het afplakken is niet helemaal goed gegaan maar ik durf de verf er niet af te halen omdat ik bang ben dat het doorzichtige deel wazig gaat worden. Als je goed kijkt kun je ook de pe op het doorzichtige deel zien zitten. Dat was wel even een gevecht maar ik ben er tevreden over. Ik zit alleen te twijfelen of ik de rest er ook op moet zetten (bovenkant) want het is allemaal wel erg fragiel. Nu rest voor dit bonus doosje alleen nog de blanke lak en alles in elkaar zetten en dan kan het eigenlijke gevecht gaan beginnen..........de Bismarck zelf.

Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bismarck 1/200
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2021 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
De eerste update.
De gevechtstoren staat al een weekje stofvrij in de vitrine kast. Deze was zoals eerder vermeld niet moeilijk en over het resultaat ben ik tevreden.
photo 540837
photo 540839
photo 540840
photo 540841

En dan nu het (letterlijk) grote project. De pe set die erbij zit is van Trumpeter maar er staat ook Pontos op de doos. Naar mijn idee is het precies hetzelfde.
photo 540842
photo 540846
photo 540847
photo 540848

Als eerste moet ik de patrijspoorten en ladders doen.
photo 540843
photo 540844
photo 540845
Gelukkig zitten er mallen bij om de 0,3 mm gaatjes te maken zodat ze, als ik het tenminste goed doet, de gaatjes recht komen te zitten.

Uiteraard moet je voordat je met het pe begint de romp van een paar dingen voorzien en een paar dingen eraf schuren. Schuren moet je toch al dus dat maakt niet uit.
photo 540852
Hier moest een stuk in de romp gelijmd worden, waarom ze niet gewoon één geheel hebben gemaakt is mij een raadsel. Hier was schuurwerk verplicht evenals wat plamuur.
photo 540850
En als we dan toch aan het schuren zijn de achterkant ook maar glad gemaakt.

Bij de volgende foto zou ik eigenlijk een heleboel gaten moeten gaan maken omdat daar pe opkomt. Na wat wikken en wegen heb ik besloten om dat niet te gaan doen. In plaats van gaten maken verf ik het zwart om daarna de pe erop te lijmen. Met het zwart hoop ik een soort van dieptewerking te krijgen.
photo 540854

Het dek zit er ook op gelijmd. Hier en daar een heel klein kiertje en alleen achter moet het minimaal opgevuld worden. En naar voorbeeld van andere bouwers een plank gemaakt, beter goed gejat dan zelf slecht verzonnen :wink:
photo 540851

Nu eerst even vt2 van de F1 kijken en dan straks met een sopje alles even schoon/vetvrij maken en dan een laagje primer erop.

Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bismarck 1/200
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2021 10:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Mooi project, ook vanwege de extra Pontos set.
Deze staat hoog op mijn verlanglijstje, ik zal deze dus met belangstelling volgen.

Wat ik mij afvraag, ik heb ooit info gevraagd over de rigging van de Bismarck. Word dat bij dit model wel beschreven?

En wat het extra deel op de boeg betreft, ik denk dat dat met de gietmal te maken heeft.
Zou men deze mee gieten, dan krijg je de romp niet meer uit de mal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bismarck 1/200
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2021 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Deze staat bij mij reeds in de vitrine en ben nu bezig aan de 'Hood' :wink:

Maar ik ga jou met veel belangstelling volgen :brouw:

@Jakob,
Geen beschrijving voor de rigging :twisted: het is een beetje zelf zoeken aan de hand van foto's en andere modellen.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bismarck 1/200
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2021 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
@Luc.
Dat is dan wel weer jammer, sowieso een minpuntje van Trumpeter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bismarck 1/200
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2021 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
@ Jakob
De rigging wordt inderdaad niet vermeld maar ik had wel iets gevonden hoe het ongeveer moest lopen. Ben alleen zo dom geweest om de site niet op te slaan :oops: .Dus maar weer even zoeken.

@Luc
Ik had je verslag al gelezen en die staat bij favorieten. Op het modelbouwforum staat er ook één die zeer goed gelukt is. Momenteel ben ik vreselijk aan het stoeien met de patrijspoorten in de romp, althans het lijmen ervan.

Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bismarck 1/200
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2021 23:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op deze pagina vind je hoe ik mijn exemplaar destijds gerigd heb: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=41258&start=170. Succes met de bouw!

Citaat:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bismarck 1/200
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2021 20:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
@ Edwin, dat zal de site zijn waar StevenVD in zijn reactie aan refereerd? Dat is (was?) een site met veel info over de Bismarck. Ook op de site van het Bundesarchief is veel te vinden. Zelf heb ik enkele jaren geleden de tekening van Amati op de kop kunnen tikken. Een mooie overzicht tekening maar volgens mij niet zo compleet als de Bismarck van StevenVD. De rigging blijft wat mij betreft een uitdaging.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement