Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2021 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Ik ben benieuwd Rob, ziet er allemaal goed uit.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Morgen dus naar Tilly Models om het gieten af te trappen. Maarten heeft alvast de romp op de gietbalk gezet. Als ervaren boten-kit-ontwikkelaar heeft hij dat al meer gedaan.

photo 538548

En hij vond weer een nieuwe foto van de Q.E.D.

photo 538547

Het lijkt er op dat over het dak achter de cockpit nog een balk loopt. Moet misschien snel nog even aangepast worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 mei, 2021 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een zorgvuldige check van de tekeningen was de conclusie dat er inderdaad een kleine verhoging in het midden van het dak achter de cockpit zit, even breed als de balk in het plafond daaronder. Dus heb ik maandag nog snel een stripje van 0,13 mm dik daar gelijmd.

photo 538615

Daarna vandaag bezoek aan Tilly Models. Alles goedgekeurd behalve ....... de opbouw. Giettechnisch zou die er in de huidige vorm toe leiden dat de opstaande wanden te dun zouden worden. Om dat te verhelpen moesten de openingen in dak en zijwanden er zo veel mogelijk uitgehaald worden, zodat daar vanzelf afstandhouders gevormd zouden worden. Dus toen ik thuis was maar meteen aan het boren, frezen en schuren gegaan. Het achterste gat opengemaakt:

photo 538613

Alle gaten in de bovenkant van de opbouw opengemaakt:

photo 538614

En een van de lange openingen in de zijkant opengemaakt:

photo 538612

Dat ging eigenlijk best makkelijk en is bovendien makkelijk voor de bouwer later, die hoeft dat niet meer te doen in de resin kopie. De lange openingen bij het achterdek maak ik niet open, want dan zou het verband er te veel uitgaan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jun, 2021 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De mallen zijn gemaakt en de eerste gietsels zijn klaar en ontvangen.

photo 539484

Wel moest voor de opbouw een extra grote en stevige mal gemaakt worden. De onderdelen uitgepakt:

photo 539482

photo 539483

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Aan de slag gegaan met de opbouw; daar zit eigenlijk het meeste werk aan. Eerst de lange opening boven de verschansing bij de achtersteven opengemaakt.

photo 539624

Gaatjes geboord en die met een mesje met elkaar verbonden. Dan voorzichting de resin weggesneden tot de omtrek van de opening.

photo 539616

Vervolgens de voorsteven onder handen genomen. Daar moet fors wat resin weggehaald worden. Dat zijn de kannalen om het gieten goed te laten verlopen.

photo 539627

Zagen, snijden en schuren tot er bijna niets van over is.

photo 539625

Vervolgens de langs"verstijvers" verwijderd met een kniptangetje, mes en schuren.

photo 539615

photo 539618

Tenslotte de vliejes in deuren en openingen in de dwarswanden weggehaald.

photo 539622

Nu kon de opbouw op de romp gepast worden.

photo 539623

Zucht van verlichting: Het past. Om het model beter hanteerbaar te maken ook maar de stand in elkaar gelijmd.

photo 539621

Luchtbellen reparatie moet overal nog gebeuren.
Het model op de stand:

photo 539620

photo 539619

Van de romp moest alleen de kiel wat geschuurd worden en de gaatjes voor bevestiging van onderdelen en tuigage opgeboord.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De opbouw is verder afgewerkt.

photo 539889

photo 539890

Daarna de onderdelen van de brug drooggepast. Daarvoor moest de opening in de opbouw vergroot worden.

photo 539886

Dat verdient wat extra aandacht in de bouwhandleiding. Toch even kijken hoe het geheel er dan uit gaat zien.

photo 539887

Nu werd ook duidelijk dat de steun te slap is, voornamelijk de bodemplaat. Die golft een beetje. Ik heb dus die dus aangepast met een extra plaatje styreen en schoren voor de steunen.

photo 539884

Ik heb de masters van de steun teruggevraagd en ga een nieuwe steun maken. De grondplaat is er al.

photo 539880

Verder met droogpassen: het onderste stuk van de schoorsteen.

photo 539883

Ik moest er een dun plaatje styreen onder lijmen om de vertilatoren boven de opbouw uit te krijgen (plaatje styreen komt in de kit). De schoorsteen past nog steeds goed onder de canopy.

photo 539885

Verder de gaatjes in de romp geboord. Aan de onderkant voor de fairing van de twee schroeven (0,8 mm):

photo 539882

De gaatjes zijn slecht zichtbaar in het gietsel; de rechtergaatjes heb ik moeten uitmeten met het onderdeel. Hier komt een schets van in de bouwinstructie. Aan de bovenkant zijn ze beter zichtbaar.

photo 539881

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jun, 2021 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De oude masters voor de standaard zijn aangekomen en gedurende het weekend heb ik die gewijzigd.

photo 540007

photo 540008

Het is zo een veel steviger geheel en ze zitten nu op de post om gegoten te worden.
Verder heb ik alle onderdelen voor het prototype nu schoongemaakt en glad geschuurd.

photo 540005

photo 540006

Hier en daar moeten nog wat luchtbelletjes gerepareerd worden. Dat zal bij latere gietsels wel een stuk minder worden, denk ik. Dat is tot nu toe tenminste mijn ervaring met de kits.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na wat plamuur en schuurwerk moet de behuizing van de twee wenteltrappen nog wat bewerkt worden. Het bovendeel van de grote wenteltrap moet tegen de achterste dwarswand gelijmd worden. Dat is indertijd verwijderd om de opbouw gietbaar te maken.

photo 540218

De overkapping van de kleine wenteltrap heb ik gewijzigd door er een deurtje aan toe te voegen en de bovenkant te voorzien van een luik, omdat ik de trap zelf wil laten zien.

photo 540216

Tenslotte heb ik de lambrizering van de wanden van salon en dining room in de opbouw gelijmd, een paar tienden millimeter onder de onderkant van de ramen.

photo 540217

Die steken een beetje onder de opbouw uit, dus enig schuren is gewenst. Hierna is de stuurhut aan de beurt. Eerst het achterste deel in de uitsparingen in het dek gelijmd, de achterkant gelijk gehouden aan de uitsparing voor de dwarswand.

photo 540214

Daarna het voorste deel.

photo 540215

Ik ga het grote luik boven het voordek open zetten, dus dat is er voorzichtig uitgehaald met scheermes zaag en panel line scriber. Daarvoor moest wel eerst de achterste ingegraveerde line een paar millimeter naar voren gehaald worden, omdat het luik anders interfereerd met de cokpit, zoals geconstateerd bij het droogpassen. Het luik is nu 51 mm lang.

photo 540213

Nu moet eerst het binnenschilderwerk gedaan worden. In feite betekent dat dat vrijwel alle onderdelen en meubilair eerst geschilderd moeten worden voordat de opbouw op de romp geplaatst kan worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tjeemig Rob, wat een werk. Ik heb niet zoveel met dit bootje, maar ik vind het wel interessant om dit zo te zien groeien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jul, 2021 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Deze week ook de verf maskers voor de "canopy" binnen gekregen. Jan heeft die voor mij gesneden en de combinatie met een gele toplaag en een blauwe onderlaag heeft wel wat.

photo 540597

Dan verder met het voorbereidende werk. De steunen voor de motorboot gemonteerd.

photo 540596

Voor de achterste is er een voorgegoten gaatje, de voorste moet daar gecentreerd 22,5 mm voor komen. Hierna heb ik de bovenbouw precies pas gemaakt op de romp, zodat de naad aan de zijkanten overal goed sluit. Dat was nogal wat werk. De voorkant van de brug (A) had ik precies gelijk gehouden met de gleuf voor hat dwarswandje wat er voor komt.

photo 540595

Toch moest ik de achterkant (B) eerst nog wat schuren tot die ook precies gelijk lag met de gleuf voor de spant, en nog stond de naad open. Een paar tienden mm wegsnijden bij (B') liet bovenbouw en romp hier wel sluiten. Zelfde recept achtereenvolgens bij (C) en (C') en (D'). Dus steeds eerst kijken waar het klem loopt en dan stukje bij beetje corrigeren. Ik zal proberen dat netjes aan te geven in de bouwhandleiding.
Een goede tip van Maarten was om in de fairing van de schroefassen een stukje messing te lijmen, zodat de schroeven makkelijk te centreren zijn en de schroefbladen makkelijker getordeerd kunnen worden. De 0,3 mm gaatjes geboord van een paar mm diep en daarin stukjes 0,3 mm staaldraad gelijmd.

photo 540593

Ik ga dat ook toepassen voor het stuurwiel van de Q.E.D. en de motorboot. Ook meteen gekeken of het staaldraad past in de gaatjes van de foto ets onderdelen. Nee dus, de gaatjes daarin zijn te klein (hoewel ik ze als 0,3 mm getekend had). Even het boortje er door gehaald en het was voor de bakker.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement