Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 20:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 apr, 2021 19:33 pm
Berichten: 5
Hoi,

Na jaren aan militaire (plastic) modellen gewerkt te hebben, heb ik besloten om mijn eerste houten modelbouw schip te gaan bouwen.
Ik vind hout een ontzettend mooi materiaal en ben erg benieuwd of ik hier na mijn eerste model verder mee wil gaan.
Mijn eerste keuze was de Silhouet van Constructo, maar omdat de voorraad erg beperkt is door Corona heb ik uiteindelijk gekozen voor de Zeeschouw van Billing Boats.
De Zeeschouw is een mooi klein schip dat volgens mij beginners vriendelijk is.

Ik heb enige ervaring in houtbewerking en een hele handige vader, die zijn handigheid van zijn opa's geërfd heeft, die mij kan helpen.
De vader van mijn oma had een eigen meubelmakerij in Den Haag en had (volgens mijn vader) de eerste elektrische rietvlechter in Nederland.
De vader van mijn opa was beroepsmilitair en deed in zijn vrije tijd aan houtsnijwerk.
Het gereedschap waar ik mee kan werken zit dus al 3 generaties in mijn familie, dat vind ik een bijzonder idee.

Hieronder een paar foto's van het begin van de bouw:
photo 535298

photo 535295

photo 535296

Ik zal vast uitdagingen tegenkomen daarom wil ik dit bouwverslag bijhouden en met jullie delen.
Tips zijn dus welkom!

Rutger


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2021 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Welkom en veel veel plezier hier. Bootje ziet er leuk uit, ik ben benieuwd wat je er van maakt. Leuk dat je dat met gereedschap kunt doen wat al zo lang in de familie is.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2021 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 apr, 2021 19:33 pm
Berichten: 5
Dankjewel, zeker een leuk (niet te ingewikkeld) bootje. Ik wacht nu op materiaal, ik wil de binnenkant afwerken met mahonie fineer en op het dek wil ik mahonie latjes gebruiken omdat dit er uiteindelijk mooier uit zal zien dan alleen het standaard materiaal van Billing Boats.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 apr, 2021 19:33 pm
Berichten: 5
Gisteren en vandaag ben ik weer wat verder gekomen met mijn project.
Het buigen van het dek en het dak waren voor mij nieuw, volgens mij zijn hier verschillende methodes voor (en meningen) maar voor nu heb ik de stoom van de elektrische waterkoker gebruikt.
Ik heb besloten het dek te bedekken ( :wink: ) met mahonie houten latjes omdat dit veel realistischer is dan het houten dek van Billing Boats zelf.

Hier en daar zitten wat slordigheden maar die worden weg gewerkt met en sierlijst langs de kajuit.
photo 535842

Hek dak ligt nog niet vast maar je krijgt een idee hoe het eruit komt te zien.
photo 535838

Mijn plan is om de mahonie delen te oliën met lijnolie, ik heb twee teststukjes gemaakt. Één met lak en één met lijnolie, ik vond lijnolie mooier en realistischer.
Hier zie je het teststukje met twee lagen olie, ik merkte dat de olie flink intrekt in het hout dus heb ik eerst de latjes vastgeplakt (ben bang dat de lijm op olie niet zal houden.)
photo 535839

Ik merkte bij het verven van de kajuit dat na grondig schuren met fijn schuurpapier na het verven alsnog af en toe korrelige stukjes ontstonden.
De romp van de boot wil ik zo strak mogelijk krijgen, ik vind het jammer om de nerf van het hout dicht te plamuren maar als dat moet om een mooie laag te krijgen moet het maar...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr, 2021 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 apr, 2021 19:33 pm
Berichten: 5
Ik ben bezig met het lamineren van alle zichtbare delen met mahonie fineer.
Ik heb toch besloten om alle mahonie houten delen in in de vernis zijdeglans te zetten.

photo 536757


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr, 2021 17:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 apr, 2021 19:33 pm
Berichten: 5
De romp krijgt nu echt vorm, na veel vloeken is het uiteindelijk toch netjes gelukt. Ik heb eerst geprobeerd zonder spijkertjes te werken maar dat vond ik erg lastig. Ik denk dat ik de spijkertjes laat zitten en een stukje dieper sla en plamuur voor het verven. Ik ben bang dat als ik de spijkertjes weghaal een stukje stevigheid verloren gaat. Hoe hard ik ook mijn best deed, er bleven toch kieren. De grote kieren heb ik opgevuld met stukjes hout, de kleine kieren ga ik opvullen met wood filler.

photo 536879

photo 536881

photo 536880


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement