Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 jan, 2014 23:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Jan, ik heb mooie plaatjes en info gevonden in het boek "On special missions - The Luftwaffe's research and experimental squadrons 1923-1945". Moet ik wat scannen?

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Draadje lijkt inmiddels te zijn aangemaakt, maar met verkeerde startdatum en ik heb verder ook nog geen groepsbouw moderator rechten.

Gaat vast goed komen 8) ...

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
De 15e was toch de startdatum?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
cupofwondering schreef:
Jan, ik heb mooie plaatjes en info gevonden in het boek "On special missions - The Luftwaffe's research and experimental squadrons 1923-1945". Moet ik wat scannen?

VrGr
Jan


Oh ja, heel graag! Zelfs al kom ik er zo gaandeweg achter dat hoe je meer en beter je referenties zijn, des te minder fiducie je krijgt in je kitje. Die Italeri F Mk.VII bijvoorbeeld krijgt echt nergens een positieve beoordeling. Sommige dingen was ik zelf al achter, maar een of andere Spitfire-o-loog noemde het zelfs een abominatie met nergens een goede vorm :? . Anyway, als je wat voor me hebt stel het zeer op prijs. Alvast bedankt!

Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 11:40 am
Berichten: 315
Woonplaats: Berghem
tsjopper bob schreef:
De 15e was toch de startdatum?

René


Ach; ik begin gewoon de eerste met wat plaatjes te maken en die te delen.

_________________
Zijn er andere schalen dan 1/72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Oooww, nou dan beginnen we toch gewoon 1 februari? Ik heb alle spullen al klaarliggen 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
In principe geen probleem, hoop alleen dat ik nog de juiste groepsbpuw rechten krijg toegeschreven om één en ander in te kunnen richten :-)

Edit: volgens mij heb ik die inmiddels, mmmmh toch even kijken hoe het werkt :-)

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2014 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Mijn eerbetoon aan de Spitfire in deze GB wordt de Mk.VII:

Afbeelding

Een complete ontwikkelingsgeschiedenis van de Spitfire lijkt me in dit gezelschap overbodig. Kort gezegd is de Mk.VII ontwikkeld om verwachte Duitse lange-afstandsbommenwerpers op grote hoogte te onderscheppen en om het tekortschieten van de dan bestaande versies van de Spitfire ten opzichte van vooral de FW-190 op hoogte te verhelpen. Een Mk.VII is er inderdaad in geslaagd om op 12 kilometer hoogte een Duits toestel uit de lucht te schieten, maar dat was een eenzame Bf-109 op verkenning. Die bommenwerpers zijn uiteindelijk niet of nauwelijks gekomen, zodat er van de Mk.VII maar 140 stuks gemaakt zijn. Kenmerk van deze versie (en voorzover ik heb gelezen het grootste verschil met de Mk.VIII) is de drukcabine, wat aan de buitenkant te zien is aan de inlaat voor dat druksysteem, onder de uitlaat aan stuurboord. Er zijn meer zichtbare verschillen maar daarover zometeen meer. Ik heb voor deze versie gekozen omdat ik er tegen aan liep in een winkel die aanmoediging behoeft en omdat ik de lijnen erg mooi vind: hij is langer en breder dan het standaardbeeld van een Spitfire, en hoe mooi de gewone 'C-wing' ook is vind ik die spitse tips ook wel wat hebben. Vandaar deze Italeri #1318:

Afbeelding

Waar we het volgende in aantreffen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het zal deze middelste versie worden:

Afbeelding

of die van de box-art, in elk geval het high-altitude schema van 'medium sea grey' boven en 'PRU-blue' onder, ook daarover later meer. Omdat elk vliegtuig op de grond in mijn ogen toch het meest weg heeft van een zeehond op het strand wil ik er weer een vliegend model van maken, op zo'n leuk ouderwets standaardje :D .
De constructie lijkt redelijk lastig. Vier delen voor twee romphelften, een neus in drie delen, de aandelen in schuurpapier en filler stijgen met de minuut. Nog iets wat meteen opvalt is het ontbreken van elk detail op de zijwanden van de cockpit, het achterste drukschot (uniek voor juist de Mk.VII) wordt genegeerd, de toch redelijk zichtbare flessen aan bakboord eveneens. Een stoel, een 'stick' en een instrumentenbord, dat is het. Met de kap dicht en Flt.Lt. Blair op zijn plek zal er binnen ook weinig meer te zien zijn. Een klinknagelteller ben ik niet, maar ik wil toch altijd wel weten of het nou een beetje klopt wat er in de doos zit. Een uurtje referenties nazoeken levert de volgende lijst met 'historische onwaarheden' op, die vast nog wel aanvulling kan gebruiken:

-het al genoemde drukschot dat ontbreekt, plus het leidingwerk voor het druksysteem
-de aanwezigheid van een cockpitdeur die hoort te ontbreken (van Italeri mag je hem zelfs open monteren)
-verkeerde vorm van de romp (inclusief achterste glaswerk) achter de cockpitkap
-verkeerde vorm van de vleugel en te lange rolroeren
-geen 'leading edge fuel tanks'

Onduidelijkheden zijn er ook: of de hoogteroeren wel de juiste vorm hebben hangt, naar wat ik begrepen heb, af van welk toestel je bouwt, de bb laat je de korte inlaat voor de carburateurkoeling monteren maar de meeste referenties zeggen dat de lange er op moet, er schijnt nog een lamp in de ondervleugel te horen, of de hoofdsteun verwijderd moet worden of niet is na dat uurtje zoekwerk nog onduidelijk, net als die versteviging in de lengte tussen hoofdsteun en achterliggend spant (in dit geval dus het drukschot): iets met 'serious escape problems' speelt hier een rol, geloof ik. De meest in het oog springende gebreken aan die redelijk makkelijk te verhelpen zijn wil ik aanpakken. Er moeten ook wat eerste experimenten overblijven en afgezien van de 'leading edge fuel tanks' inkrassen wordt dat waarschijnlijk spuiten. Na wat wisselende resultaten wil ik het met dit simpele schema nog eens proberen. Die invasiestrepen vermijd ik dan in eerste instantie maar liever, dus vandaar dat het een van beide genoemde versies wordt: NX-O of DU-G. Tot slot van deze introductie moet ik toch echt even zeuren over Italeri. Ik doe het niet graag en elk kitje heeft zo zijn problemen die we toch het liefst zelf oplossen, maar als je in staat bent om op de voorkant van je doos de juiste cockpit af te beelden, dan kun je toch ook de goeie in de doos stoppen? Of geldt de achterkant van de doos tegenwoordig als inhoudsopgave :roll: ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2014 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Mijn eerbetoon aan de Spitfire in deze GB wordt de Mk.VII:

Afbeelding

Een complete ontwikkelingsgeschiedenis van de Spitfire lijkt me in dit gezelschap overbodig. Kort gezegd is de Mk.VII ontwikkeld om verwachte Duitse lange-afstandsbommenwerpers op grote hoogte te onderscheppen en om het tekortschieten van de dan bestaande versies van de Spitfire ten opzichte van vooral de FW-190 op hoogte te verhelpen. Een Mk.VII is er inderdaad in geslaagd om op 12 kilometer hoogte een Duits toestel uit de lucht te schieten, maar dat was een eenzame Bf-109 op verkenning. Die bommenwerpers zijn uiteindelijk niet of nauwelijks gekomen, zodat er van de Mk.VII maar 140 stuks gemaakt zijn. Kenmerk van deze versie (en voorzover ik heb gelezen het grootste verschil met de Mk.VIII) is de drukcabine, wat aan de buitenkant te zien is aan de inlaat voor dat druksysteem, onder de uitlaat aan stuurboord. Er zijn meer zichtbare verschillen maar daarover zometeen meer. Ik heb voor deze versie gekozen omdat ik er tegen aan liep in een winkel die aanmoediging behoeft en omdat ik de lijnen erg mooi vind: hij is langer en breder dan het standaardbeeld van een Spitfire, en hoe mooi de gewone 'C-wing' ook is vind ik die spitse tips ook wel wat hebben. Vandaar Italeri #1318:

Afbeelding

Waar we het volgende in aantreffen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Het zal deze middelste versie worden:

Afbeelding

of die van de box-art, in elk geval het high-altitude schema van 'medium sea grey' boven en 'PRU-blue' onder, ook daarover later meer. Omdat elk vliegtuig op de grond in mijn ogen toch het meest weg heeft van een zeehond op het strand wil ik er weer een vliegend model van maken, op zo'n leuk ouderwets standaardje :D .
De constructie lijkt redelijk lastig. Vier delen voor twee romphelften, een neus in drie delen, de aandelen in schuurpapier en filler stijgen met de minuut. Nog iets wat meteen opvalt is het ontbreken van elk detail op de zijwanden van de cockpit, het achterste drukschot (uniek voor juist de Mk.VII) wordt genegeerd, de toch redelijk zichtbare flessen aan bakboord eveneens. Een stoel, een 'stick' en een instrumentenbord, dat is het. Met de kap dicht en Flt.Lt. Blair op zijn plek zal er binnen ook weinig meer te zien zijn. Een klinknagelteller ben ik niet, maar ik wil toch altijd wel weten of het nou een beetje klopt wat er in de doos zit. Een uurtje referenties nazoeken levert de volgende lijst met 'historische onwaarheden' op, die vast nog wel aanvulling kan gebruiken:

-het al genoemde drukschot dat ontbreekt, plus het leidingwerk voor het druksysteem
-de aanwezigheid van een cockpitdeur die hoort te ontbreken (van Italeri mag je hem zelfs open monteren)
-verkeerde vorm van de romp (inclusief achterste glaswerk) achter de cockpitkap
-verkeerde vorm van de vleugel en te lange rolroeren
-geen 'leading edge fuel tanks'

Onduidelijkheden zijn er ook: of de hoogteroeren wel de juiste vorm hebben hangt, naar wat ik begrepen heb, af van welk toestel je bouwt, de bb laat je de korte inlaat voor de carburateurkoeling monteren maar de meeste referenties zeggen dat de lange er op moet, er schijnt nog een lamp in de ondervleugel te zitten, of de hoofdsteun verwijderd moet worden of niet is na dat uurtje zoekwerk nog onduidelijk, net als die versteviging in de lengte tussen hoofdsteun en achterliggend spant (in dit geval dus het drukschot): iets met 'serious escape problems' speelt hier een rol, geloof ik. De meest in het oog springende gebreken aan die redelijk makkelijk te verhelpen zijn wil ik aanpakken. Er moeten ook wat eerste experimenten overblijven en afgezien van 'leading edge fuel tanks' wordt dat waarschijnlijk spuiten. Na wat wisselende resultaten wil ik het met dit simpele schema nog eens proberen. Die invasiestrepen vermijd ik dan in eerste instantie maar liever, dus vandaar dat het een van beide genoemde versies wordt: NX-O of DU-G. Tot slot van deze introductie moet ik toch echt even zeuren over Italeri. Ik doe het niet graag en elk kitje heeft zo zijn problemen die we toch het liefst zelf oplossen, maar als je in staat bent om op de voorkant van je doos de juiste cockpit af te beelden, dan kun je toch ook de goeie in de doos stoppen? Of geldt de achterkant van de doos tegenwoordig als inhoudsopgave :roll: ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2014 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Ik zie nu dat ik in het verkeerde draadje sta. Wellicht dat een mod zo vriendelijk wil zijn om mij vergissing recht te zetten? B.v.d.!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement