Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 mei, 2023 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste brouwers,

Ik ben inmiddels weer begonnen aan een nieuw/ oud idee. Het vorige model, de Hogra, was er ook zo één, maar ik heb er nog meer.... :), maar dan moet ik wel de honderd halen, schat ik :lol: ..

Even een inleidend stukje geschiedenis; na WW2 was Nederland aardig in puin, er reed nog maar weinig, gelukkig waren er wel wat leger dump trucks beschikbaar, waaronder deze Mack NR-19.
Dit type nummer hoorde bij een serie, die bestemd was voor Nederland. Zodoende werden veel wagens omgebouwd voor burger vrachtvervoer.
Ik heb altijd veel belangstelling gehad, wat er allemaal geïmproviseerd werd in die tijd. Allerlei cabines, verschillende opbouwsel etc.

Bovendien had ik al heel lang geleden wat analoge foto's gemaakt van een oude dump Mack, die ik onderweg zag staan bij een truckhandel, met het idee, daar nog eens wat mee te doen.
Nu zo'n 50 jaar later komt het er eindelijk van... :lol:

photo 581195

Als voorbeelden, heb ik wat foto's gevonden bij de mooie site : https://www.transport-history.com/album ... rt-de-lier
Zeer de moeite waard, als je interesse in oude trucks hebt.

Gelukkig is er op het net aardig wat info beschikbaar, zodat ik de noodzakelijke tekeningen kon maken.

photo 581197

photo 581196

Dit moet het dan worden, eigenlijk is geen enkel truck hetzelfde, dus heb ik veel vrijheid, alles naar eigen inzicht te bouwen, wel zo makkelijk.

Het begin.

photo 581194

De banden waren flink grote rubbers; 11.00 X 24, wat er in de buurt kwam, waren plastic banden van Italeri, alleen waren deze een beetje te smal, dus heb ik er maar een stukje tussen gelijmd.
De velgen zijn ook weer een stukje huisvlijt.
Het volgende moeilijke onderdeel was de gril, die heb ik maar eerst gemaakt, drie lagen plaat op elkaar en toen alles rond gevijld en vervolgens het middenstuk uitgezaagd.

Het chassis was niet zo lastig, redelijk recht toe recht aan. De ruwbouw van de motor is inmiddels ook gebeurd. Evenals de benzine tanks.

photo 581198

photo 581199

Ik ben nu begonnen aan de cabine, dat wordt wel weer een beetje lastig, er lopen wat vreemde lijnen, maar dat zien we wel met de bouw.

Tot zover het eerste verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 19:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 2

Beste mensen,

Ik ben weer een stukje verder gekomen in de afgelopen week.

Er is weer een hoop stof geproduceerd, of te wel, een cabine uit dunne platen plastic gefabriceerd. Ik had er al wat van laten zien bij de eerste opbouw.

Het is een bewerkelijke klus, vooral het verbindingstuk (het schutbord ) tussen de cabine en de motorkap vergde veel vijlen, plamuren en weer schuren. ook het dak rond vijlen is echt een geduld werkje en voordurend oppassen, dat je niet te veel weg vijlt. :D

photo 581863

photo 581862

Ter afwisseling heb ik ook nog twee voorspatborden in laagjes plaat opgebouwd en op maat gemaakt. Die moeten nog rond gevijls worden.

Tussen het drogen van het plamuurwerk van de cabine, heb ik me bezig gehouden met de achterassen en de veerpakketten. Hier moest ik wat improviseren omdat ik er geen goede foto's van
kon vinden. Maar ik denk, dat ik aardig in de buurt ben gekomen.

photo 581865

Tot zo ver, een overzicht van het geheel;

photo 581864

Tot de volgende keer maar weer,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jun, 2023 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het weer heel knap wat je laat zien. Die foto met de basisvorm van cabine laat wel mooi zien wat je moet doen om er een mooie cabine van te maken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2023 18:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Ferry, voor je reactie;
En gelukkig, dat je weer gezond bent. Dat was niet niks, wat ik zo las bij je verslag...

Ja, het was wel een klus om de cabine op te bouwen. Het geraamte opbouwen gaat nog wel, als je maar goede tekeningen hebt.
Hierna komt het echte handwerk, vijlen, schuren en steeds maar weer controleren of de lijnen nog kloppen en heel veel geduld....
Bij deze cabine zijn er ook weer van die lastige dingen, b.v bij de voorrand van het dak boven de vooruiten, zit een geniepig V-vormig knikje.
De hoeken van de voorruiten zijn niet haaks..... 8)

Maar het zit te komen, nu de motorkap en de spatborden nog.... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2023 10:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Cabine is erg mooi aan het worden! De ophanging en veerpakketten zijn ook goed gelukt, ik heb zelf de Mack M123 gebouwd, en die heeft dezelfde ophanging als de Mack NO/NR.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2023 22:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Rolf voor je reactie ! :D

Ik vond wat info bij de site : Bigmacktrucks.com

Daar vond ik wat foto's van een restauratie. Als mijn oude brains nog goed werken, was jouw model in een winters setting met banden in de sneeuw ? Ik kon jouw item niet zo gauw vinden !

We brouwen lustig verder... :P

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2023 12:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 3

Beste mensen,

Ik heb weer vele uurtjes bouwplezier achter de rug. .. :lol:

Zo op het eerste gezicht geen schokkende dingen, maar er moest nog een hoop gebeuren aan de cabine, motorkap en de spatborden. Die laatste zijn nog in ruwe vorm gevijld, daar ben ik nog een tijdje zoet mee. Ook de zijkanten van de motorkap zijn inmiddels klaar.

Dus de cabine is nu wel in grote lijn klaar, Na de sierstrippen aanbrengen, kon ik alles in de primer spuiten, ik moest wel hier en daar wat plekjes bijwerken, ook op de motorkap, zat weer een kameel van een stof, maar ja, dat hoort er ook bij.
De benzinetanks zijn ook wel apart bij deze truck. De ophanging aan het frame bestaat uit meerdere strips en aan de onderkant zit een beschermplaat. Logisch bij een militaire uitvoering.

De overzichtsplaatjes:

photo 582041

photo 582043

photo 582042

photo 582044

photo 582045

Ik ga eerst maar verder aan de voorspatborden, hier komt ook nog een wat lastig ding bij, tussen de spatborden en de motorkap zitten driehoekige vulstukken, die lopen alle kanten op. Dar heb ik eerder mee te maken gehad, heel moeilijk om uit te meten, ik denk eerst maar met papier, schaar en plakband in de weer te gaan, om malletjes te maken. Uitmeten is geen optie, je komt nooit goed uit.

Als laatste wil ik het resultaat laten zien van mijn eerste pogingen om zelf banden in resin te gieten.
Dit was voor mij onbekend terrein, dus heb ik eerst op het Internet rondgekeken en verschillende tutorials gevolgd.
Het leek me wel te doen, want ik loop steeds meer tegen het probleem op, dat ik geen goede passende banden in voorraad heb.
Vooral bij oude trucks kom je nog wel eens aparte maten tegen.
Voor deze Mack had ik ook een reserve band nodig, dus een mooie gelegenheid met siliconen rubber een mal te maken en in resin een bandje te gieten.
Nou, ik vond het resultaat best goed, Het kost wat tijd om alles netjes af te werken, maar zo is het probleem opgelost.

photo 582046

P.S. Bij nader inzien, is de bovenste gebogen strip op de portieren niet naar mijn zin. De gebogen lijn klopt voor mijn gevoel niet. Wordt dus aangepast... :)

Tot het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op wo 28 jun, 2023 10:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jun, 2023 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 4

Beste mensen,

Een bescheiden voortgang, maar wel een belangrijke. Het chassis is nu wel compleet en kan z'n laagje primer krijgen.

Nog even terug naar het vorige verslag, ik heb eerst de sierstrips op de portieren aangepast. Gelukkig kon ik de oude verwijderen zonder veel beschadigingen.
Na dit klusje kon ik weer verder met het chassis.
Bij iedere volgende stap moet er eerst gestudeerd worden op de foto's. Het was wat puzzelen, hoe de benzinetanks bevestigd waren aan het chassis. Gelukkig had ik één foto waar het redelijk duidelijk was.
Hierbij kon ik gelijk zien, hoe de treeplanken zaten. Die heb ik voor mijn model moeten aanpassen, want mijn cabine is breder dan de militaire uitvoering.

photo 582181

photo 582177

Het rek voor de reserveband, was ook wel een apart geval. Ik zag verschillende constructies, meestal opgetrokken uit metalen profilestrippen. Wat ik wel leuk vond, was, dat het rek uit het midden was aangebracht, want aan de andere kant was een materiaal kist aangebracht. Dus heb ik ook zo'n rek in elkaar gezet. Het kostte wel twee pogingen, ik had bij de eerste poging de profiel strips wat te dik gehouden.

photo 582178

De matriaal kist was een simpele doos met wat montage strips en scharnieren. Ik wilde ook nog een trekhaak aanbrengen, maar ik kwam niet helemaal goed uit. Ik moest het chassis een klein stukje verlengen, ik kwam wat ruimte te kort door het rek en de kist. Maar dat was verder geen probleem.

photo 582179

photo 582180

De volgende stap wordt het spuiten van het chassis en hierna kan ik verder met het interieur van de cabine.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2023 15:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 5

Beste bouwers,

Ik probeer elke week een updatje te maken, dus hier weer een nieuwe.

De afgelopen week was ik druk met schilderen spuiten etc. van het chassis. Voordat het zover was, kwam ik er achter, dat de cardanas wel erg lang zou worden, dus maar weer turen op de foto's en
ja, hoor, halverwege, op de plek, waar ik het al verwachtte, zat inderdaad een tussenbak. Het was wel slecht te zien, zodoende had ik dat niet opgemerkt.
Dat hielt in, dat ik weer twee sets kruiskoppelingen en uit gietstaf, nieuwe stukken cardanas moest maken.

Na dit karweitje kon ik verder. Eerst maar het nu, complete chassis, in de primer gezet. Het zag er goed uit, ik hoefde eigenlijk niets te veranderen of bij te werken. Alles was klaar voor de definitieve
finish, nou wilde ik niet, alles, weer in het zwart schilderen, dus heb ik gekozen voor een soort van donker antracith grijs. Het is weer eens iets anders.
Ook heb ik bedacht, wat de kleur gaat worden van de opbouw, ik heb voor een mooi glanzend donker groen gekozen.
Hierdoor kon ik ook verder met het afwerken van de wielen. De spaken donkergroen en de losse velg-randen in zilver.

photo 582791

photo 582792

photo 582790

De treeplanken heb ik voorzien van een soort rubber bekleding, gewoon dun plaat ( 0,5 mm ) ribbels ingekerfd en toen op de treeplanken zelf gelijmd.

Tijd voor de volgende stap, de motor verder afbouwen. Daar gingen nog aardig wat uurtjes inzitten. Vooral het maken van de in- en uitlaat spruitstukken, de poelies en de ventilator waren een
tijdrovende klus. Maar na het schilderwerk, ziet het er best aardig uit.

photo 582793

photo 582794

De banden produktie loopt intussen ook vlot, ik heb inmiddels een aardige voorraad in resin gegoten. Alvast heb ik 8 banden gereserveerd voor een aanhanger. Ik heb namelijk besloten, dat de Mack
wel een aanhanger gaat krijgen. Ook hier kun je op foto's zien, dat er diverse modellen zijn gebruikt. Ik wil een soort van standaard twee- asser met dubbel lucht banden bouwen. Zo iets als Revell
had uitgebracht als bouwdoos. Ik geloof niet, dat ie nog ergens te krijgen is. Het ziet er allemaal redelijk recht toe recht aan, dus ga ik maar proberen, zelf wat te scratchen. Maar dat komt later wel.

photo 582795

Tot het volgende verslag maar weer,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2023 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Indrukwekkend staaltje scratch wat je hier toont!

Zelf ben ik een sucker voor classics, alleen jammer dat er geen gangbare kits zijn van zulke oudere modellen..
Denk dat deze ook wat moeilijker te licenceren zijn, en zeker anno 2023 :?: ..

Ooit ga ik wel es ene klassieker proberen scratchen ook, maar voorlopig is me dat nog enkele stapjes te ver..

Mooi werk alvast geleverd!

Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement