Hoi Arno,
Dank voor de mooie foto's. Genoeg inspiratie om deze prachtige truck te bouwen, ook al is het zeker niet mijn specialiteit. Eigenlijk is het daarmee een mooie uitdaging geworden. Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over trucks uit de jaren '30 en enige informatie deel ik graag met jullie. Als eerste ben ik gaan lezen over de Chevrolet trucks, zoals John aangaf. Deze zijn vrijwel identiek aan alle andere trucks uit die periode. Toch heb ik een aantal details gevonden. En omdat ze zo mooi zijn, deel ik hierbij ook met veel plezier een afbeelding:
1930 Chevrolet Truck Series AD Shell tanker by
Rutger van der Maar, on Flickr
Met dank aan de fotograaf Rutger van der Maar voor het beschikbaar stellen van een BBC code om deze foto te delen! Dit is een Chevrolet, met als twee belangrijkste kenmerken het rechte voorruit en de velgen, die niet geschikt zijn voor het monteren van dubbele banden (zeg je dat zo?).
En dat is direct een mooie lead naar een stukje dat ik op een truckers forum vond:
Citaat:
During the production of the Model AA, the wheels were also changed. Spoked wheels similar in appearance to Model A wheels but much heavier were used during 1928–1929. Twenty inch 6 slot disc wheels were produced by Budd for Ford. In 1930, a new style 20-inch 5 slot disc wheel was adopted. These wheels were used for 1930 and part of 1931. The final wheels were a further modification of the 1930 wheel, with a raised center to reinforce the wheels and allow spacing of dual wheels in the rear so the tires would not rub against each other. The dual wheels were used for a variety of body styles, including dump trucks, tow trucks, tankers, fire trucks, and flatbed stake trucks.
Dus de stalen velgen met 5 koelopeningen en verhoogd midden, om twee wielen aan elkaar te kunnen monteren, was kenmerkend voor de Ford trucks. En toen kwam ik deze fantastische foto tegen...
Bron: Pintrest. Er is geen eigenaar of fotograaf bekend.
Het is wel in één keer duidelijk om welk merk het gaat, ook al wijkt deze truck op details weer af van de vorige afbeeldingen die we hebben gezien. Zo heeft deze niet het witte dak (waar op één van de foto's de tekst 'SHELL' staat).
Dan blijft de vraag over of het gaat om een Model AA of een Model BB. Want ik kan die twee al helemaal niet uit elkaar houden. Gelukkig kwam ik deze uitleg tegen:
Citaat:
To explain, Ford replaced all of its Model A cars and model AA Trucks, which debuted in 1927, with the new B and BB models from 1932 to 1934s. The big trucks, meanwhile, always used the double letter nomenclature as opposed to the cars with the single letter. So, B and BB came about with the new Fords of 1932.
Now, since the Model AA trucks were replaced by the new 1932 Model BB trucks, Ford changed things a bit by offering either the standard four-cylinder or the optional new Flathead V8 in the truck line, unlike the cars. The BB trucks had longer wheelbases of 131.5 or 157 in. than the previous AA trucks, along with stronger frames for heavy duty use. The BB transmissions were also beefed up, as were the wheels, springs, tires and axles to carry big loads. And, while the cars still rode on the standard wire wheels of the day, all Ford BB trucks received the reinforced steel wheels,
Zowel de foto waar deze zoektocht mee begon als de foto van de F.36 'Arend' komen uit de periode 1934/35. Het is daarmee aannemelijk te maken dat het hier gaat om een Ford model BB 6 wheel, voorzien van Dual Duty Unit en een extern gebouwde tank.
Bron:
http://www.wallpaperflare.com (free download). Dit zijn dan weer AA modellen, maar het punt is duidelijk. Dit chassis dient als voorbeeld:
Omdat het model een BT-35 is heb ik deze als uitgangspunt genomen...
En via een foto van een vergelijkbare fuel truck verlengd naar de Ford BB met verlengd chassis.
Geen idee hoe historisch correct dit uitzoekwerk allemaal is, maar het is een leuke puzzel en in 1/72 komt het volgens mij best aardig overeen.
Dank jullie allemaal voor het meedenken! Over een tijdje meer (nu eerst de DC-2 afronden).
VJ