Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2021 15:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 7

Beste brouwers,

En weer een nieuwe stap gemaakt :wink:

Deze keer heb ik me vermaakt met het fabriceren van de tree planken en de binnen spatschermen. De treeplanken vielen wel mee, het was een kwestie van uitmeten en keuzes maken aan de
hand van het fotomateriaal. Hieruit bleek, dat je de vrije keus had.
Dus heb ik gewoon de treeplanken aangepast aan het chassis en de afmetingen van de cabine. Ik kon uit de foto's vaststellen, dat er bij de treeplanken ook nog een bergruimte of accubak was
voorzien.
Hiervoor heb ik dan ook een afsluitbaar deksel aangebracht. Tevens wat ronde inspectielukijes (?) aangebracht.

Het definitief bevestigen van de gebogen voorspatborden, is iedere keer weer een lastig geheel, gelukkig heb ik bij vorige modellen al wat ervaring hiermee opgedaan, dus eerst de schermen aan de
treeplanken gelijmd en hierna een aparte steun (dikke paperclip) aan het chassis gelijmd. Later met losse stukjes plasticplaat heb ik de openingen opgevuld.

photo 548564

Nu kon ik eindelijk de zijkanten van de motorkap maken, ik had al gezien, dat ik wat ronde uitsparingen moest uitvijlen, om ze aan te laten sluiten op de binenkanten van de spatborden.
De louvres heb ik uit dunne strookjes plaat gemaakt, netjes op rij vastgelijmd en toen boven en onder naukeurig op maat gesneden.

photo 548562

Ik heb maar weer eens ter controle, alle delen los- vast opgebouwd, dat moet je regelmatig doen, om te kunnen zien, of alle verhoudingen nog wel kloppen.

photo 548563

photo 548565

So far so good; de volgende klus wordt het chassis zwart spuiten, hierna kan ik dan echt het chassis met motor en de nodige kleine details samenbouwen.

Tot het volgende verslag maar weer,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi onderwerp en een prachtige bouw weer John. Dit is weer leuk om te volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Schitterend. Je voorbeeldkeuze en manier van bouwen zijn leuk om te volgen. De technieken die je gebruikt zijn soms verrassend.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Schitterend gedaan en leuk project om te volgen John. :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Iedereen bedankt voor de reacties !

Helaas kan ik even niet verder, de verf op het chassis wil maar slecht drogen :(

Maar ik vermaak me wel met het bedenken van opschriften en kleurschema's.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 dec, 2021 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 8

Beste brouwers,

Weer een bescheiden stap voorwaarts. Het zat een beetje tegen met de bouw. Eigenlijk het spuitwerk van het chassis.
Het zwart spuiten van het chassis ging zonder problemen, maar het drogen..... :roll: Notabene verf uit een spuitbus, daarbij had ik al eerder met deze bus gespoten en dat gaf toen geen problemen.

Enfin, na een week drogen, kon tenminste weer verder. Alleen de benzinetanks bleven maar kleven, aan mijn geduld komt ook eens een eind, dus maar drastische maatregelen genomen en de tanks
met terp schoongepoetst en met de hand, opnieuw zwart geschilderd. Dat was binnen een dag droog.
In het vervolg probeer ik maar zoveel mogelijk, alles met acryl verf te beschilderen, dat werkt stukken beter, vooral met spuiten scheelt het weer met schoonmaken.

Intussen getracht de tijd, tussendoor nuttig te besteden, door wat andere onderdelen te maken. Eerst maar een stuurtje uit plaat materiaal gevijld, toen volgde een nauwkeurig werkje; de vooras
maken. Hiervan was op foto's, zoals gewoonlijk, maar weinig te zien, maar ik ben er wel uit gekomen. Belangrijkste is, dat alles recht zat en de wielen op de juiste plaats, in de spatborden passen.

De motorkap bleek, achteraf, toch niet goed te passen. Ik had wat moeten buigen om de voorkant aan te laten sluiten op de radiateurmantel. Helaas boog het materiaal steeds weer wat terug. Dus
na veel prutsen, heb ik toch maar besloten, het houten malletje verder aan te passen en een nieuw exemplaar te maken. Er maar gelijk twee vervaardigd voor de zekerheid. Probleem is altijd de
zijkanten recht te krijgen. Ondanks dat, moest ik toch nog twee verlengstukjes aanbrengen. Maar het geheel past nu stukken beter.

photo 549032

Nog wat foto's, hoe het bul er nu bijstaat. :

photo 549034

photo 549033

De volgende bouwfase wordt het chassis verder opbouwen, de motor inbouwen, cardanas, uitlaat en bekijken, hoe ik de stuurinrichting kan aanbrengen.
Ik heb ook al een keuze gemaakt voor de kleur, het wordt Revell Aqua color Seegrün Nr.48 met creme- kleurige sierlijsten en dak. De opschriften moet ik nog bepalen, eerst maar eens kijken, hoe dat
groen er gaat uitzien.
Zo ben ik nog wel even bezig. .. :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2022 16:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 9

Beste B(r)ouwers,

:brouw: Mijn Beste Wensen voor het Nieuwe Jaar 2022 !! :brouw:

En vooral, dat we allemaal gezond blijven !


Maar weer verder met mijn eerste verslag van het nieuwe jaar.

Eerst heb ik nog wat losse onderdelen gemaakt, zoals de uitlaat, met behulp van een oude balpen en gietbomen. Het stuurwiel vond ik toch wat iel, dus heb ik een wat groter exemplaar gemaakt.
Dat ziet er naar mijn smaak een stuk beter uit.
Gelijk heb ik ook de spaken wat beter in het midden gekregen.
De stoeltjes zaten een beetje laag in de cabine, hier heb ik een soort van verhoging gemaakt, zodat ze beter uitkomen ten opzichte van het dashboard, het stuurwiel en de toekomstige voorruit.

photo 549828

Om de motokap beter passend te krijgen, heb ik eerst de motor en de radiateur vast in het chassis gelijmd. Zodoende kon ik goed uitmeten of de motorkap redelijk pastte. Aangezien de cabine nog los
was, blijft het toch lastig.
De volgende grote klus was het spuitwerk. In eerste instantie ging het donker groen best vlot, de Aqua verf van Revell is makkelijk te spuiten, na twee laagjes, was het mooi glad en egaal.
Hierna moest er een glans vernislaag over. Dat ging allemaal niet zo lekker. Het probleem was, dat de grote laadbak een groot vlak is, waar ik moeite mee had, om een mooie egale laag, zonder
vlekken, met mijn handspuit, te spuiten.
De oplossing is dan maar met een spuitbus in de weer te gaan. Voor de grote vlakken gaat dit toch wel een stuk makkelijker. Helaas had ik niets in voorraad, maar gelukkig kon ik bij de plaatselijke
hobbywinkel een busje bestellen en afhalen. Wat een gedoe met die lock down.... :roll:
Nu kon ik gelijk wat plekjes bijwerken en mijn idee pakte goed uit, de spuitbus werkte naar behoren, en zag alles er goed uit. Alleen die droogtijd....

Om maar geen risico met afplakken te lopen, heb ik de gele strip en het dak met de hand geschilderd. Dat klusje heb ik al eerder bij de hand gehadmet die opstaande randen is dat niet zo moeilijk.
Dat ging allemaal goed, ik moet alleen de randjes nog strak trekken met een platte penseel.

Al met al, dit verf -karwei zit er gelukkig op, ik ben nu bezig met het interieur van de cabine, als dat klaar is, kan ik de cabine definitief op het chassis lijmen.
De gebruikelijke overzicht plaatjes; met het kleurtje erop, ziet het er allemaal al wat interessanter uit:

photo 549831

photo 549830

photo 549829

photo 549827

photo 549826

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2022 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Ziet er allemaal mooi uit John.

Zo'n kleurtje erop doet veel met het karakter van zo een oude vrachtwagen en zeker met de lijnen die in het model zitten.

De styreen bumper is slechts ter illustratie hoop ik want degenen die in de brochure staan op de eerste pagina van je verslag passen hier prima bij.

Succes verder.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2022 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Peter,

Bedankt voor je reactie !

Ja, die bumper was maar even provisorisch voor de foto, zoals je al opmerkte, ben ik van plan zo'n mooie dubbele strip- bumper met de letter "W" in het midden, aan te brengen.
Naar mijn smaak hoort zo iets op deze truck uit de jaren 30.
Je gaat het wel zien bij het volgende verslag ! :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 1:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Het blijft toch elke keer weer mooi om te zien hoe een model tot leven komt met wat kleur er op.
Mooie stap voor uit weer John.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement