Bouwverslag Nr. 2
Beste bouwers,
Na veel zagen, vijlen etc. kan ik jullie weer wat laten zien van mijn laatste vorderingen.
Nadat ik het kale chassis af had, kon ik verder met de grote onderdelen.
Ik ben maar eerst met de cabine begonnen. Deze heb ik uit dik plaatmateriaal vervaardigd. Niet het moeilijkste om te maken, alles is recht toe recht aan, alleen was het wel zaak, alles goed haaks te houden .
Wat ook scheelt is, dat er geen dak op hoeft, de uitbouw van de laadruimte sluit aan boven op de cabine.
Het volgende lastige onderdeel vormde de radiateur. Het is, als het ware; "het gezicht " van het model, dus dat moet wel zo goed mogelijk lijken op het orgineel. Dat was best lastig, want ik had geen maten en ik kwam er achter, zoals vaak, dat er verschillende groottes waren. Maar ik heb uiteindelijk een redelijk goed exemplaar weten te maken.
Vervolgens kwamen de spatborden aan de beurt, dit heb ik al vaker gedaan, weer drie lagen plasticplaat van 0,5 mm op elkaar gelijmd en tijdens het drogen in vorm gehouden door een rond buisje.
De voorspatborden waren een beetje tricky, deze hebben aan één uiteinde een recht gedeelte. Dus dat moest ik weer terug buigen. Aangezien er ook nog een dun randje omheen moet, heb ik een recht stukje plaat op het uiteinde gelijmd, zodat dit in vorm blijft.
Na het drogen van de cabine, kon ik dat moeilijke ronde stukje, tussen de voorruit en het schutboard, verder af werken met stukjes plastic en veel plamuur.
Inmiddels heb ik ook de plaatsing bevestigingsplaten voor de bladveren uitgedokterd en op het chassis gelijmd.
En ja, toen maar aan de motor begonnen. Dat was echt een puzzel, ik heb aardig wat foto's verzameld, dus na veel uitzoeken heb ik een keuze gemaakt. Een klassieke zescylinder in lijn, zijklepper, dus een "flathead ", benzine, dus bougies en stroomverdeler.
Ik heb me zoveel mogelijk aan de foto's gehouden en dit is dan het resultaat; de v-snaren komen er later na het schilderwerk nog op. De bedrading breng ik pas aan, als de motor in het chassis zit.
Tot zover de stand van zaken, verder met het rijende gedeelte, dus bladveren , assen en velgen, cardanassen etc. maken.
Met vr.gr.
JohnH