Bouwverslag Nr. 4
Beste bouwers,
Na veel zaag- en vijlwerk, kan ik jullie toch weer wat voortgang laten zien.
Sinds het vorige verslag, heb ik eerst maar een moeilijk onderdeel aangepakt; de motorkap. Eerst dacht ik nog met wat taps toelopende strookjes plastic toe te kunnen; now way, de krommingen
waren toch te sterk, om dit met vijlwerk te bereiken. Dus maar een andere methode toegepast, dank zij mijn ervaring met vliegtuigbouw, een malletje van hout gemaakt en hierover 1 mm plaat warm
getrokken.
Dat werkte beter, ik moest wel het nodige vijl- en buigwerk verrichten, om het redelijk passend te krijgen, tussen de radiateur en het tussenschot van de cabine.
Het volgende karwei, was het passend maken van de achterspatschermen en deze met steunen op het chassis lijmen. Hierbij moest ik wel rekening houden met het subframe, waar later de laadruimte
op gemonteerd wordt.
Toen kon ik echt aan de laadruimte beginnen. Eerst maar veel pas en meetwerk gedaan, want ik had een verloop in de wielhoogte bij de achterwielen vastgesteld. Dat kwam, omdat de achteras wat
lager uitkwam dan op tekening.
Bij de tekening had ik geen rekening gehouden met de inveer- ruimte van de achteras. Tja een mens vergeet wel eens iets..
Daar moest ik dus rekening mee houden, als ik de gaten in de zijwanden ging uitzagen.
Maar eerst de vloerplaat gezaagd en de ruimtes voor de achterwielen met twee opbouwtjes afgewerkt. Gelijk maar wat detaillering voor de vloerplanken aangebracht, daar kon ik nu nog makkelijk bij.
De zijwanden waren redellijk recht toe recht aan, alleen een kwestie van goed uitmeten en vooral vooruitdenken !....
Je gaat hier gauw de mist in, omdat je de dikte van het plaatmateriaal mee moet nemen in de afmetingen. Hier dik plaat van 2,5 mm. Geweldig materiaal, oude groenteladen van een oude koelkast.
Na de zijwanden, ben ik een paar dagen bezig geweest met de bergrumte bovenop de cabine. Dat was een gecompliceerd geheel, liep alle kanten op en moest bovendien nog aansluiten op de
zijwanden, zodat het één geheel vormt.
Het dak komt later, ik ben er nog niet uit, hoe ik dat ga aanpakken, of een massief stukje hout of plasticplaat. Het gaat om de ronde randen.
Eerst maar een overzicht van alle delen:
Bij het maken van de zijwanden, kwam ik erachter, dat de benzinetank te groot was. hij kwam onder de zijwand uit, dat vond ik geen gezicht, dus maar weer de zaag ter hand genomen en twee kleinere
exemplaren gemaakt, om ze later aan beide zijden van het chassis te lijmen.
Hier nog wat overzicht foto's om te controleren of alles nog een beetje lijkt om mijn tekeningen; ja dus....
Alle onderdelen met elestiekjes en plakband bij elkaar gebonden:
Het gaat allemaal niet snel, maar dat is altijd met scratchbouw, maar we komen er wel.
Tot het volgende verslag.
Met vr.gr.
JohnH