Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 nov, 2021 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 3

Matti nog bedankt voor je reactie !

Beste brouwers,

Afgelopen dagen, heb ik het nodige knutselwerk verricht om diverse onderdelen te maken. Daat gaan aardig wat uurtjes in zitten... :)

Eerst heb ik de veerpakketten en de achteras gemaakt. Op foto's zag ik, dat er achter aan het chassis ook een rek voor het reserve wiel was gemonteerd. Aangezien ik de onderkant van de carrosserie
schuin wil laten oplopen, blijf dit zichtbaar, dus het rek maar gemaakt en aangebracht. Ik vind het altijd wel leuk zulke detail aan te brengen.
Hierna ben ik begonnen met het maken van een belangrijk onderdelen: de velgen. Er waren blijkbaar verschillende uitvoeringen, ik heb gekozen voor het type, dat bij dit type standaard werd geleverd.
Het was toch weer een puzzel om het zo goed mogelijk na te maken. Vooral de velgringen blijven lastig.

Dit is het dan geworden:

photo 546369

De spatborden heb ik daarna verder afgewerkt, randen rond gevijld en dunne randjes strip aan de voorschermen gelijmd.

Verder met de motor. Die heeft nu z'n kleurtje gekregen, uit de weinige kleurfoto's lijkt het erop, dat ze gewoon in een neutraal grijs waren gespoten.

Ik heb vervolgens alvast wat stukken gietboom gevijlt en geschuurd om als cardanas te gaan dienen. Hierbij horen dus ook de nodige kruiskoppelingen. Het voorste gedeelte kan ik pas op lengte
maken als de motor definitief in het chassis hangt, dus voorlopig even nog niet.... :wink:

photo 546370

photo 546371

Ik ben dus weer een stukje verder, momenteel ben ik bezig de laatste hand te leggen aan de mal voor de motorkap. De motorkap is ook weer een gecompliceerd onderdeel, vooraan bij de radiateur
mantel, zit een dubbele welving. Ik dacht, er mee weg te komen, door strookjes dik plastic plaat taps tegen elkaar te lijmen. Nou dat werd dus niks, de krommingen zijn te groot om dit met vijlen erin
te krijgen. Dus heb ik maar een vliegtuig bouw - methode toegepast. Een houten malletje gemaakt, waar ik dan later een stuk dun plastic plaat overheen trek. Ik hoop, dat dit makkelijker werkt.

Tot zover dan, nog wat overzicht plaatjes, ook ter controle voor mezelf, dat het geheel een beetje op het voorbeeld op de tekening, gaat lijken. Ja dus.... :lol:

photo 546373

photo 546372

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 nov, 2021 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Altijd leuk om je updates te zien, John. Jij hebt duidelijk geen modelkit nodig, je maakt het allemaal zelf :brouw:
Die truck groeit gestaag, traag maar zeker :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2021 23:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
In een woord; :brouw:

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2021 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Hi John,
Gelukkig weer een truck. Zijn nog steeds je beste projecten, maar dat is mijn mening maar.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov, 2021 1:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Matti en Rob,

Bedankt voor jullie berichtjes,.. :D

Eigenlijk gaat het wel gelijk op, hoewel, de Fokkers en andere oude kisten zijn wel het belangrijkste, maar oude trucks volgen daar wel vlak achter... :lol: :lol:

Maar af en toe een uitstapje naar heel iets anders, vind ik ook wel leuk: b.v. die oude Airfix serie vogeltjes en oude stoomloks ..om maar wat te noemen...

Als je er maar plezier in hebt, toch ?!!!

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 4

Beste bouwers,

Na veel zaag- en vijlwerk, kan ik jullie toch weer wat voortgang laten zien.

Sinds het vorige verslag, heb ik eerst maar een moeilijk onderdeel aangepakt; de motorkap. Eerst dacht ik nog met wat taps toelopende strookjes plastic toe te kunnen; now way, de krommingen
waren toch te sterk, om dit met vijlwerk te bereiken. Dus maar een andere methode toegepast, dank zij mijn ervaring met vliegtuigbouw, een malletje van hout gemaakt en hierover 1 mm plaat warm
getrokken.
Dat werkte beter, ik moest wel het nodige vijl- en buigwerk verrichten, om het redelijk passend te krijgen, tussen de radiateur en het tussenschot van de cabine.

Het volgende karwei, was het passend maken van de achterspatschermen en deze met steunen op het chassis lijmen. Hierbij moest ik wel rekening houden met het subframe, waar later de laadruimte
op gemonteerd wordt.
Toen kon ik echt aan de laadruimte beginnen. Eerst maar veel pas en meetwerk gedaan, want ik had een verloop in de wielhoogte bij de achterwielen vastgesteld. Dat kwam, omdat de achteras wat
lager uitkwam dan op tekening.
Bij de tekening had ik geen rekening gehouden met de inveer- ruimte van de achteras. Tja een mens vergeet wel eens iets.. :roll:
Daar moest ik dus rekening mee houden, als ik de gaten in de zijwanden ging uitzagen.
Maar eerst de vloerplaat gezaagd en de ruimtes voor de achterwielen met twee opbouwtjes afgewerkt. Gelijk maar wat detaillering voor de vloerplanken aangebracht, daar kon ik nu nog makkelijk bij.

De zijwanden waren redellijk recht toe recht aan, alleen een kwestie van goed uitmeten en vooral vooruitdenken !.... :D
Je gaat hier gauw de mist in, omdat je de dikte van het plaatmateriaal mee moet nemen in de afmetingen. Hier dik plaat van 2,5 mm. Geweldig materiaal, oude groenteladen van een oude koelkast.

Na de zijwanden, ben ik een paar dagen bezig geweest met de bergrumte bovenop de cabine. Dat was een gecompliceerd geheel, liep alle kanten op en moest bovendien nog aansluiten op de
zijwanden, zodat het één geheel vormt.

Het dak komt later, ik ben er nog niet uit, hoe ik dat ga aanpakken, of een massief stukje hout of plasticplaat. Het gaat om de ronde randen.
Eerst maar een overzicht van alle delen:

photo 547015

Bij het maken van de zijwanden, kwam ik erachter, dat de benzinetank te groot was. hij kwam onder de zijwand uit, dat vond ik geen gezicht, dus maar weer de zaag ter hand genomen en twee kleinere
exemplaren gemaakt, om ze later aan beide zijden van het chassis te lijmen.

Hier nog wat overzicht foto's om te controleren of alles nog een beetje lijkt om mijn tekeningen; ja dus.... :lol: :lol:

Alle onderdelen met elestiekjes en plakband bij elkaar gebonden:

photo 547018

photo 547016

photo 547017

Het gaat allemaal niet snel, maar dat is altijd met scratchbouw, maar we komen er wel.
Tot het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mooi scratchwerk weer!
Altijd lastig om vóóraf te moeten bepalen of later de aansluitingen tussen de verschillende onderdelen wel goed uit zullen komen..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2021 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 5

Beste brouwers,

Weer een stukje verder gekomen met de bouw.
Ik heb inmiddels een moeilijk hoofdstuk achter de rug. Wat ik niet zo goed voorzien had, was het samenbouwen van de cabine, vrachtruimte en de uitbouw aan de voorkant.
Eerst maar de cabine, die kwam niet helemaal goed uit met de bovenbouw. Hij was gewoon een stukje te lang, dus maar de achterwand en een dun reepje verwijderd.
Dat klinkt simpeler dan het was....:-), maar die operatie is inmiddels gebeurd.
Na deze ingreep, kon ik de vrachtruimte in elkaar zetten. Eigenlijk ging dit redelijk vlot, zonder veel problemen, kwestie van goed lijmen en alles goed haaks houden.
Het losse uitbouw deel, kon toen ook aan de bak gelijmd worden, dit moest ik eerst wel op lengte pas maken. Het blijft toch moeilijk, alles van te voren, goed uit te lijnen.

Dit was het resultaat:

photo 547320

photo 547319

Zo zag het geheel eruit, voor de noodzakelijke ingrepen, de cabine sloot niet echt lekker aan met de laadruimte. Ik had hier niet veel speelruimte, ik moest ook nog rekening houden met de lengte van
de motorkap en van achteren de plaatsing van de achterspatschermen.

photo 547321

Hierna kon ik dan beginnen aan het dak van de laadruimte. Aangezien het voorste deel gebogen naar beneden loopt, leek het me makkelijker alles uit plastic i.p.v. hout te maken. Hout buigen is toch
wat lastiger, het kan wel, maar plastic werkte hier makkelijker. Het was wel een kwestie van veel zagen en vijlen. Daar krijg je wel lamme vingers van......

Om het resultaat te controlen, weer alles een beetje provisorisch opgestelt voor het resultaat, het ziet er voorlopig goed uit, ik kan weer verder met het dak vastlijmen en dan verder met de cabine.
Maar dat zien jullie bij het volgende verslag.

photo 547322

photo 547323

photo 547324

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2021 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Schitterend werk wat je laat zien. Mooie voorbeelden en mooie modellen!

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2021 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 6

Beste mensen,

We zijn weer wat stapjes verder met de bouw.
Het dak van de laadruimte heb ik nu helemaal vastgelijmd. Dit maar eerst goed laten drogen, want er stond toch nog een beetje spanning op.
Hierna kon ik alles een goede schuurbeurt geven en vervolgens de sierlijsten, randjes en de van boven langs het dak de regengoot aanbrengen. Dit alles met strookjes strip van 0,5 mm.

photo 548137

Tussendoor heb ik de wielen geschilderd en voorzien van ventielslangetjes. Het zijn de kleine dingen die het hem doen, niet waar... :lol:

photo 548138

Verder met een nieuw lastig karwei, scharnieren maken voor de portieren en de achterdeuren. Hierbij gebruik ik meestal aluminium pijp van 1,57 mm. Ik vind dat dit met secondenlijm een steviger
verbinding geeft dan met plastic pijp.

photo 548139

photo 548141

Tijdens het drogen, ben ik verder gegaan met het interieur van de cabine. Eerst heb ik de ruimte onder het dashboard dichtgemaakt en vervolgens de afwerking van de ruimte voor de versnellingsbak/
koppelingshuis aangebracht. Ook heb ik alvast de stoelen en het dashboard gemaakt. Op foto's ontdekte ik, dat er bij sommige trucks, tussen de twee stioelen, nog een soort bijzitje geplaatst was.
Dit dus maar overgenomen. Vult gelijk de ruimte van de cabine een beetje op.

photo 548140

Zo langzamerhand, begint er toch een beetje "model" in te komen, hier wat plaatjes van de huidige toestand.

photo 548143

photo 548144

photo 548142

Dit was het weer voor nu, tot het volgende verslag. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement