Hi all,
Dank voor jullie complimenten! Ik heb zelf ook wel het idee dat ik aardig de smaak te pakken heb....
Op een website van een Canadese leverancier van accessoires zag ik een
setje photo-etch materialen die hij maakt (of laat maken) voor gebruik bij deze AMT-bouwdoos.
Ik was er wel van onder de indruk, maar van de pijs des te meer!! Die veroorzaakte een lichte schokgolf die nog véél groter werd naarmate de verzendkosten zich aandienden, en dus besloot ik dat te laten voor wat het was.
Één aspect eraan echter, in de vorm van één onderdeel uit die photo-etch-set, bleef maar in mijn kop rondspoken: een beschermrooster achter de fan.
En dus op een ADV-dagje de stoute schoenen aangetrokken, en eens kijken wat daar zelf van te maken valt.
Nou, dat is wel te doen, mits je over veel geduld en doorzettingsvermogen beschikt, al zeg ik het zelf.
Kijk en oordeel zelf:
Boven afgebeeld het proces van het maken ervan. Ik heb eerst nog een poging gedaan de verbindinkjes te solderen, maar aangezien
het metaaldraad wat ik gebruik in de bloemisterij wordt gebruikt (en hier maar 0,6mm dik is), en daartoe groen is gespoten, werd dat geen
succes. En dus uiteindelijk maar met secondenlijm e.e.a. verbonden.
Bovenstaand het rooster in gemonteerde toestand.
Over "toestand" gesproken: dat monteren bleek nog een héél lastig karweitje!!
Immers heb ik hem gemaakt op de radiateur, maar wanneer die geplaatst wordt komt de fan er nog tussen!!!
De "pootjes" van het rooster heb ik in gaatjes op de radiateur gemaakt, en het geheel in elkaar zetten was behoorlijk peentjes zweten.......
Maar goed: hij zit erin en hij zit precies op z'n plek, zoals 'ie moet zitten.
En nadat straks alles in de kleur gespoten is, is dit stukje stress alláng vergeten!!
De witte beplating aan weerszijden van de "neus" van de dozer zijn verstevigingsplaten, zgn. "re-inforcement-plates" waarmee de constructie op het 1:1-model is verstevigd, en die voor het eerst werd toegepast bij de overgang van D8H naar D8K. Dat zal z'n redenen wel hebben gehad, schat ik zo in......
Ook die platen zijn nagemaakt uit een upgrade-set die voornoemde Canadese leverancier aanbiedt, maar tegen m.i. woekerprijzen!
Nooit geweten dat een stukje plastic zó duur kon zijn..........
Maar dus, enigszins uit een beetje frustratie, anderszins geïnspireerd geraakt, toch ook besloten dit zelf te maken.
Op de laatste foto hierboven zie je dat ik ook het luchtfilter heb aangepast: er zit een verdikkingsrand omheen.
Dat heb ik gedaan nadat mij opviel dat het deksel ervan in omvang groter was dan de behuizing van het luchtfilter.
Maar omdat ik op foto's van het 1:1-model, die ik in bijna hondertallen heb bekeken, zoiets niet heb aangetroffen, heb ik hier dus deze correctie toegepast.
-=-
Om de plaatsing van de cabine goed te kunnen doen slagen, moet eerst de brandstoftank worden gepositioneerd.
Deze is van vorm duidelijk anders, dat wil zeggen: breder, dan bij de D8H, en dus moet hier de zaag erin en moet 'ie worden verbreed.
Hoeveel precies, dat is een kwestie van goed gokken.....
Het materiaal wat ik over heb gehouden door de "dichte grille" in de neus open te maken, komt hier nu goed van pas!
Het overgehouden materiaal uit de opengewerkte neus.
Vervolgens drie maal geplamuurd en geschuurd, maar dan heb je ook wat!
Aan de binnenkant wat extra versteviging omdat 'ie na verbreding en verlijming heel iets van vorm was veranderd......
Zoals ik al zei dient de positie van de brandstoftank als referentie voor de (maak van de) cabine, en beïnvloedt één en ander elkaar, ongemerkt.
Alvorens de brandstoftank definitief te plaatsen, moet je dus wel 10 keer nadenken.
Hem afneembaar maken, en er steuntjes onder zetten waardoor 'ie steeds maar op één en dezelfde plek komt, is dan een ander idee!!
Áchter de brandstoftank komt vervolgens één grote beschermplaat, over nagenoeg de volle breedte van de machine.
Die heb ik dan weer gemaakt van stukjes van een paar oude lidmaatschapspasjes van één of andere verzekering of club o.i.d.
Daar heb ik stápels van, dus komen altijd van pas!
Wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan