Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2023 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi,

Zoals al menigmaal eerder aangegeven, ik heb wat met het merk Caterpillar.
Ontstaan in mijn vroege jeugd toen ik als kleine jongen ademloos toekeek hoe een bulldozermachinist feilloos allerlei bulten zand vlak kreeg, en daarbij met zijn waarschijnlijk Caterpillar D4 een fenomenaal geluid voortbracht wat tot op de dag van vandaag na-echoot in mijn herinnering.
Ongetwijfeld ligt daar de basis van mijn passie voor dit merk, waaruit op modelbouwgebied al diverse mooie dingen het levenslicht hebben mogen aanschouwen.

Omdat ik deze "drive" heb, in combinatie met een bepaalde leeftijd, hetgeen als cominatie verantwoordelijk is voor menige keus op het gebied van modelbouw / verzamelen van schaalmodellen, ben ik nu begonnen met de Caterpillar D8K bulldozer.
Een machine uit m.n. de jaren '70 van de vorige eeuw, om precies te zijn geproduceerd tussen 1974 en 1982 (volgens Wikipedia) en opgevolgd door de D8L, die de eerste D8 werd met een zogenaamd "Hoog sprocket". Het Sprocket is het aandrijfwiel van de rupsketting welke voor de verplaatsing van de machine zorgt.

Ik bouw de D8K als opvolger voor mijn eerder gebouwde Cat D8H, allebei gebaseerd op de bouwdoos van AMT, welke vroeger werd uitgegeven als Caterpillar bulldozer, maar klaarblijkelijk na het verstrijken van de licentie (althans, dat veronderstel ik), werd her-uitgegeven als "construction-dozer".
Heel wat jaartjes naar een exemplaar gezocht, en gelukkigerwijs wederom in productie genomen, en dus opnieuw verkrijgbaar.

De D8K kenmerkt zich vooral door de fabriekscabine, en wel eentje die voorover helt. Juist dát aspect vind ik zo geweldig typerend en tijdsbepalend voor deze machine. Ik zeg hier "fabriekscabine" omdat eerdere generaties, dus ook de Cat D8H, nog werden gebouwd en geleverd zónder cabine. Die werd er vaak later op geplaatst in het land van bestemming, hetgeen dan cabines waren die in datzelfde land werden gefabriceerd, maar daarmee dus ook door andere firma's. Daarin ligt mijns inziens de verklaring waarom er zoveel variatie is in oudere D8's met cabines.

De Cat D8H die ik eerder bouwde is gebouwd uit, of op basis van, een half-afgebouwde bouwdoos, die ik via Marktplaats ooit op de kop tikte, en waarop ik ook een zelfgemaakte cabine heb gebouwd. Cabine-bouw wordt daarmee haast een tweede modelbouw-natuur...... :lol: :lol: :lol:
Naast het feit dat ik nu de D8K bouw met fabriekscabine, wil ik ook hier weer wat details anders gaan maken c.q. inrichten. Op het typeverschil zijn al enkele verschillen, maar deze wil ik daarnaast op brede rupsen hebben staan. Daartoe al een mooie andere variant gevonden die hierin wel passend zal blijken te zijn.
Nu eerst maar eens wat foto's, te beginnen met foto's van echte, 1:1-modellen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer je goed kijkt zie je alsnóg verschillen in de cabines hierboven, maar dat kan met verschillen in produktiejaar te maken hebben. Denk ik.....


Bij de bouw gebruik ik de volgende zaken:

Afbeelding

Uiteraard de bouwdoos van AMT


Afbeelding

Met aangevuld wat andere zaken, waaronder deze rupsen en wat photo-ets materialen.
En uit de "onderdelen-doos" wellicht nog wat zaken, waaronder een andere stoel.


Stay Tuned!!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op zo 30 jul, 2023 22:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2023 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooi met deze cabine, eigenlijk is deze cabine niet meer dan de ROPS met ruiten en panelen.

Succes met bouwen!

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2023 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Wel de verslaggeving loopt inmiddels behóórlijk achter op de feiten, maar dat mag de pret niet drukken!
Op menig gebied heb ik mezelf hier met dit project uitgedaagd om grenzen te verleggen, iets wat eigenlijk bij ieder project gebeurd, alleen nu wat meer, kennelijk.
Op Pinterest vond ik afbeeldingen van iemand die uit deze bouwdoos een D9 heeft gebouwd, en dat zag er dusdanig interessant uit dat ik die
afbeeldingen heb gedownload en inmiddels contact met 'm heb via de chat! Blijkt het nota bene om een Japanner te gaan?!?!

Enfin, beelden zeggen meer dan woorden, dus bij deze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de "insteekbuis" voor de motoroliepeilstok......... die ga ik dus veranderen!


Afbeelding

Omdat ik verstuiverleidingen ga aanleggen, moet er achter het koelvloeistofspruitstuk wat meer ruimte komen.....


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


De verstuiverleidingen gaan inderdaad naar.............je raadt het al: de verstuivers!!
Ik gebruik hiervoor 0,6mm bloemistendraad, daarom die groene kleur!


Afbeelding


Afbeelding

Hierboven goed zichtbaar: mijn verbeterde oliepeilstok!


Afbeelding

Afbeelding

En zo wordt het motorblok voorzien van allerlei extra aan details, vooral gebaseerd op het veelvuldig
onderzoek doen op het WWW naar foto's e.d. En eerlijk toegegeven: hier en daar een béétje fantasie!


Één van de zaken die ik ronduit slecht vind aan deze bouwdoos is de uitvoerig van de grille, waarbij je uit "maar liefst" drie stickers kunt kiezen om op de neus te plakken....................
Tja, dát gaan we dus niet doen!!
Al bij de bouw van de D8H liep ik daar tegenaan en vond een betere oplossing dan stickers.
Daar stoeien meerdere modelbouwers overigens mee, ik heb ook hier op het forum al het één en ander gezien.

Ook hier weer onderstaand de foto's van het proces:


Afbeelding

Hierboven de stikcerset waarop drie keuzemogelijkheden voor de grille..........


Afbeelding

Afbeelding

Maar ik heb gelukkig nog wel wat anders liggen, ooit aangeschaft bij die grote Aziatische webshop!
Evenwel ben ik van plan een kleine wijziging aan te brengen t.o.v. de D8H.
Bij de D8H namelijk heb ik de grille erIN gemaakt, en het bestuderen van foto's leerde mij dat de grille op de D8K ERVOOR zit,
en zelfs scharnierend is, als een deur!!
Het materiaal wat ik gebruik om de grille van te maken is echter maar 0,25mm dik, en daarmee eigenlijk te dun!
Maar gelukkig: ik heb ook nog wel een stuk van 0,5mm dikte, en dat past tóch beter in dit geval!

Afbeelding

Beide diktes naast elkaar (links 0,25mm, rechts 0,5mm)


Afbeelding

Afbeelding

Het preciés ertussendoor snijden lukt evenwel niet bij de 0,5mm versie, en dus besluit ik om er een klein randje omheen te maken,
alsmede twee rijen gaatjes die moeten worden gedicht.


Toen 'ie eenmaal op z'n plek zat vond ik het toch wel jammer dat hij geen scharnieren had.
Die dus ook maar even op schaal (na-)gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tja, en dan moeten d'r eigenlijk óók nog scharnierpennetjes in, 0,6mm dikte...........:

Afbeelding

Afbeelding

Die zijn iets moeilijker te zien omdat ze van transparant materiaal zijn gemaakt, maar na het in kleur spuiten is dat opgelost!


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2023 12:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 feb, 2018 11:47 am
Berichten: 23
Knap werk hoor, ziet er erg goed uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2023 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Schitterende details Jan :brouw:

Dit soort details motiveert mij weer om die van mij ooit eens weer af te maken. Ben de laatste tijd meer met vliegende machine's bezig dat met dit soort
machine's. Dus kan nog wel even op zich wachten. Maar ik blijf je volgen met deze. 8) :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Nice! 8)

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Boxer schreef:
Schitterende details Jan :brouw:

Dit soort details motiveert mij weer om die van mij ooit eens weer af te maken. Ben de laatste tijd meer met vliegende machine's bezig dat met dit soort
machine's. Dus kan nog wel even op zich wachten. Maar ik blijf je volgen met deze. 8) :wink:

Eddy


Hey Eddy!

Fijn om inspirerend bezig te kunnen zijn!
Mócht je gaas-materiaal zoeken voor bijvoorbeeld het maken van een grille, ik heb nog wel wat liggen!
Laat maar even weten!


M.vr.gr.

Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Dank voor jullie complimenten! Ik heb zelf ook wel het idee dat ik aardig de smaak te pakken heb.... 8) :lol:

Op een website van een Canadese leverancier van accessoires zag ik een setje photo-etch materialen die hij maakt (of laat maken) voor gebruik bij deze AMT-bouwdoos.
Ik was er wel van onder de indruk, maar van de pijs des te meer!! Die veroorzaakte een lichte schokgolf die nog véél groter werd naarmate de verzendkosten zich aandienden, en dus besloot ik dat te laten voor wat het was.
Één aspect eraan echter, in de vorm van één onderdeel uit die photo-etch-set, bleef maar in mijn kop rondspoken: een beschermrooster achter de fan.
En dus op een ADV-dagje de stoute schoenen aangetrokken, en eens kijken wat daar zelf van te maken valt.
Nou, dat is wel te doen, mits je over veel geduld en doorzettingsvermogen beschikt, al zeg ik het zelf.
Kijk en oordeel zelf:


Afbeelding

Afbeelding

Boven afgebeeld het proces van het maken ervan. Ik heb eerst nog een poging gedaan de verbindinkjes te solderen, maar aangezien
het metaaldraad wat ik gebruik in de bloemisterij wordt gebruikt (en hier maar 0,6mm dik is), en daartoe groen is gespoten, werd dat geen
succes. En dus uiteindelijk maar met secondenlijm e.e.a. verbonden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaand het rooster in gemonteerde toestand.

Over "toestand" gesproken: dat monteren bleek nog een héél lastig karweitje!!
Immers heb ik hem gemaakt op de radiateur, maar wanneer die geplaatst wordt komt de fan er nog tussen!!!
De "pootjes" van het rooster heb ik in gaatjes op de radiateur gemaakt, en het geheel in elkaar zetten was behoorlijk peentjes zweten....... :shock: :shock:
Maar goed: hij zit erin en hij zit precies op z'n plek, zoals 'ie moet zitten.
En nadat straks alles in de kleur gespoten is, is dit stukje stress alláng vergeten!!

De witte beplating aan weerszijden van de "neus" van de dozer zijn verstevigingsplaten, zgn. "re-inforcement-plates" waarmee de constructie op het 1:1-model is verstevigd, en die voor het eerst werd toegepast bij de overgang van D8H naar D8K. Dat zal z'n redenen wel hebben gehad, schat ik zo in......
Ook die platen zijn nagemaakt uit een upgrade-set die voornoemde Canadese leverancier aanbiedt, maar tegen m.i. woekerprijzen!
Nooit geweten dat een stukje plastic zó duur kon zijn..........
Maar dus, enigszins uit een beetje frustratie, anderszins geïnspireerd geraakt, toch ook besloten dit zelf te maken.

Op de laatste foto hierboven zie je dat ik ook het luchtfilter heb aangepast: er zit een verdikkingsrand omheen.
Dat heb ik gedaan nadat mij opviel dat het deksel ervan in omvang groter was dan de behuizing van het luchtfilter.
Maar omdat ik op foto's van het 1:1-model, die ik in bijna hondertallen heb bekeken, zoiets niet heb aangetroffen, heb ik hier dus deze correctie toegepast.

-=-

Om de plaatsing van de cabine goed te kunnen doen slagen, moet eerst de brandstoftank worden gepositioneerd.
Deze is van vorm duidelijk anders, dat wil zeggen: breder, dan bij de D8H, en dus moet hier de zaag erin en moet 'ie worden verbreed.
Hoeveel precies, dat is een kwestie van goed gokken.....
Het materiaal wat ik over heb gehouden door de "dichte grille" in de neus open te maken, komt hier nu goed van pas!


Afbeelding

Het overgehouden materiaal uit de opengewerkte neus.


Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens drie maal geplamuurd en geschuurd, maar dan heb je ook wat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de binnenkant wat extra versteviging omdat 'ie na verbreding en verlijming heel iets van vorm was veranderd......

Zoals ik al zei dient de positie van de brandstoftank als referentie voor de (maak van de) cabine, en beïnvloedt één en ander elkaar, ongemerkt.
Alvorens de brandstoftank definitief te plaatsen, moet je dus wel 10 keer nadenken.
Hem afneembaar maken, en er steuntjes onder zetten waardoor 'ie steeds maar op één en dezelfde plek komt, is dan een ander idee!!

Afbeelding

Afbeelding

Áchter de brandstoftank komt vervolgens één grote beschermplaat, over nagenoeg de volle breedte van de machine.
Die heb ik dan weer gemaakt van stukjes van een paar oude lidmaatschapspasjes van één of andere verzekering of club o.i.d.
Daar heb ik stápels van, dus komen altijd van pas!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Mooi detail dat rooster rond de ventilator! De andere toevoegingen op de motor natuurlijk ook :wink:

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Grille en rooster voor de ventilator is schitterend.

Begrijp ik nu goed dat je een D9 maakt? Is die niet aan alle kanten een maatje groter dan de D8? Ik meen me te herinneren dat bijvoorbeeld de motorkap licht omhoog loopt i.p.v. vlak zoals bij de D8, wat doet vermoeden dat de grille een maatje groter is dan bij de D8.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement