Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 9:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2022 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Beste truck bouwers,

Dit is mijn eerste uitstapje naar dit deel van het forum. Een onderwerp waar ik niet in thuis ben, maar waar ik bij de (deels scratch) bouw van een Fordson 7V in 2018 veel plezier aan heb beleefd. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 75&t=51137

De aanleiding was toen een prachtige kleurenfoto van een KLM C-47 met zo'n kleurrijke Shell fuel truck. Nu is de inspiratie deze foto:
photo 561376
De bouw van de Uiver is bijna gereed. Bovenstaande foto (bron: 'Douglas DC-2, De eerste blikken vogel van de KLM en de KNILM', Geldhof en Kok, eigendom van KLM). laat de Uiver zien na haar heroïsche overwinning en vlak voor de start van haar tweede (fatale) reis. Als we dat plaatje toch eens in kleur konden zien... daarom wil ik het gaan nabouwen. Ik heb nog een doosje liggen met een 1/72 BT-35; een Russische fuel truck die tussen 1936 en 1941 werd gebouwd op het chassis van een ZiS-6 tandem-asser, onder licentie gebouwd door 'Zavod Imeni Stalina'. Het origineel was een Autocar 'Dispatch'.

Maar nu mijn vraag: wat is het type truck op de foto? In de verte zou het een Autocar SA kunnen zijn, maar als ik naar de details kijk komen de Chevrolet series AD of eerder nog de Ford model Aa met Dual Duty unit in aanmerking. Ze lijken allemaal sterk op elkaar. Maar ik ben vooral benieuwd welke details ik niet moet vergeten als ik de BT-35 ga verbouwen tot de Shell fuel truck.

photo 561377

Ik ben heel benieuwd naar jullie deskundige mening.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op ma 27 feb, 2023 0:16 am, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2022 12:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
VJ,

Ik denk, dat ik wel kan helpen. De foto is wat vaag, ik dacht dat ik nog wat betere had verzameld, maar die kan ik natuurlijk weer niet vinden.... :lol: :lol:
Maar ik ben wel een beetje thuis in dat oude truck spul. Ik bouw ze tenslotte als scratch.. :wink:

Voor zover ik kan nagaan is het een Chevrolet Tankwagen uit 1931. Heel vaag is het embleem op de radiator te zien. Ook het feit, dat er geen merknaam op de zijkant van de motorkap staat, wat de
meeste belangrijke merken altijd hadden.

Voor inspiratie Google maar eens op : 1931 Chevrolet Trucks/ afbeeldingen.

Hopenlijk heb je wat aan mijn reactie, veel succes met de ombouw !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2022 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Hi John,

Dank voor het meedenken. Zowel Chevrolet als Ford heeft in die periode fuel trucks geleverd, dus het zou inderdaad kunnen. Wat op de foto ook opvalt is een lamp (clignoteur?) op het spatbord. Dat kom ik op weinig referentiefoto's tegen. Wat voor mij nog overblijft zijn twee details:

1; het voorruit heeft een kromming aan de onderkant, gelijk met de motorkap. Dat heeft de Chevrolet doorgaans niet en de Ford Aa en Bb serie wel.
https://www.mecum.com/lots/SC0522-50133 ... uel-truck/
http://www.autogallery.org.ru/gchevus.htm
http://www.autogallery.org.ru/gfordus.htm

2: Ford is de enige waarvan ik kan vinden dat ze ook als tandem asser zijn uitgerust. Zeker onderstaande flyer, waarbij capaciteit tot 3 ton wordt aangekondigd. En dat lijkt mij een vereiste voor het aanbrengen van zo'n zware fuel tank. Ford bouwde vanaf 1931 ook in serie vanuit de fabriek in Dagenham, Groot Brittannië wat toepassing in Nederland letterlijk dichterbij brengt. Just silly thoughts misschien. Ik zal het model in elk geval op het oog aanpassen van de Autocar standaard.

Afbeelding

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2022 9:42 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik kon het niet laten om even mee te zoeken. Heb enkele foto's gevonden die dezelfde truck laten zien.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... C_1934.jpg
Bron: https://commons.wikimedia.org/

Afbeelding
Bron: https://www.pinterest.nz/pin/513973376228604538/

https://c8.alamy.com/comp/D6XYM1/charle ... D6XYM1.jpg
https://c8.alamy.com/comp/D6XYKT/charle ... D6XYKT.jpg
Bron: https://www.alamy.com/stock-photo/shell-truck.html

https://boekned.blob.core.windows.net/i ... /3/100.jpg
Bron: https://www.boekned.nl/Boek/Detail/70642

Ben erg benieuwd. De bouw van de Uiver was ook een genot om te zien.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op vr 22 jul, 2022 1:33 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Foto's omgezet naar link ivm te groot


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2022 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Hoi Arno,

Dank voor de mooie foto's. Genoeg inspiratie om deze prachtige truck te bouwen, ook al is het zeker niet mijn specialiteit. Eigenlijk is het daarmee een mooie uitdaging geworden. Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over trucks uit de jaren '30 en enige informatie deel ik graag met jullie. Als eerste ben ik gaan lezen over de Chevrolet trucks, zoals John aangaf. Deze zijn vrijwel identiek aan alle andere trucks uit die periode. Toch heb ik een aantal details gevonden. En omdat ze zo mooi zijn, deel ik hierbij ook met veel plezier een afbeelding:

Afbeelding
1930 Chevrolet Truck Series AD Shell tanker by Rutger van der Maar, on Flickr
Met dank aan de fotograaf Rutger van der Maar voor het beschikbaar stellen van een BBC code om deze foto te delen! Dit is een Chevrolet, met als twee belangrijkste kenmerken het rechte voorruit en de velgen, die niet geschikt zijn voor het monteren van dubbele banden (zeg je dat zo?).

En dat is direct een mooie lead naar een stukje dat ik op een truckers forum vond:
Citaat:
During the production of the Model AA, the wheels were also changed. Spoked wheels similar in appearance to Model A wheels but much heavier were used during 1928–1929. Twenty inch 6 slot disc wheels were produced by Budd for Ford. In 1930, a new style 20-inch 5 slot disc wheel was adopted. These wheels were used for 1930 and part of 1931. The final wheels were a further modification of the 1930 wheel, with a raised center to reinforce the wheels and allow spacing of dual wheels in the rear so the tires would not rub against each other. The dual wheels were used for a variety of body styles, including dump trucks, tow trucks, tankers, fire trucks, and flatbed stake trucks.


Dus de stalen velgen met 5 koelopeningen en verhoogd midden, om twee wielen aan elkaar te kunnen monteren, was kenmerkend voor de Ford trucks. En toen kwam ik deze fantastische foto tegen...
photo 561549
Bron: Pintrest. Er is geen eigenaar of fotograaf bekend.

Het is wel in één keer duidelijk om welk merk het gaat, ook al wijkt deze truck op details weer af van de vorige afbeeldingen die we hebben gezien. Zo heeft deze niet het witte dak (waar op één van de foto's de tekst 'SHELL' staat).

Dan blijft de vraag over of het gaat om een Model AA of een Model BB. Want ik kan die twee al helemaal niet uit elkaar houden. Gelukkig kwam ik deze uitleg tegen:
Citaat:
To explain, Ford replaced all of its Model A cars and model AA Trucks, which debuted in 1927, with the new B and BB models from 1932 to 1934s. The big trucks, meanwhile, always used the double letter nomenclature as opposed to the cars with the single letter. So, B and BB came about with the new Fords of 1932.
Now, since the Model AA trucks were replaced by the new 1932 Model BB trucks, Ford changed things a bit by offering either the standard four-cylinder or the optional new Flathead V8 in the truck line, unlike the cars. The BB trucks had longer wheelbases of 131.5 or 157 in. than the previous AA trucks, along with stronger frames for heavy duty use. The BB transmissions were also beefed up, as were the wheels, springs, tires and axles to carry big loads. And, while the cars still rode on the standard wire wheels of the day, all Ford BB trucks received the reinforced steel wheels,


Zowel de foto waar deze zoektocht mee begon als de foto van de F.36 'Arend' komen uit de periode 1934/35. Het is daarmee aannemelijk te maken dat het hier gaat om een Ford model BB 6 wheel, voorzien van Dual Duty Unit en een extern gebouwde tank.
photo 561552
Bron: http://www.wallpaperflare.com (free download). Dit zijn dan weer AA modellen, maar het punt is duidelijk. Dit chassis dient als voorbeeld:

photo 561551
Omdat het model een BT-35 is heb ik deze als uitgangspunt genomen...

photo 561550
En via een foto van een vergelijkbare fuel truck verlengd naar de Ford BB met verlengd chassis.
Geen idee hoe historisch correct dit uitzoekwerk allemaal is, maar het is een leuke puzzel en in 1/72 komt het volgens mij best aardig overeen.
Dank jullie allemaal voor het meedenken! Over een tijdje meer (nu eerst de DC-2 afronden).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2022 12:48 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik zie wel vaker van die mooie zij- en bovenaanzicht tekeningen voorbij komen. Maak je die zelf, heb je gewoon geluk met Googlen of is er ergens een goede bron voor? Ik zoek me soms suf naar iets specifieks als dit.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2022 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
De truc is het toevoegen van het woord 'blueprint' in Google. Als je zoekt op 'BT-35 tanker' krijg je schepen, maar als je googelt op 'BT-35 tanker bueprint'... enjoy. Het werkt met enorm veel interessante onderwerpen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2022 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Leuk project waar ik zelf ook al een tijdje mee in m'n hoofd zit. Nu kan ik mooi bij jou afkijken :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Het is dus een Ford en daar had ik toevallig nog een doosje van in de stapel liggen. Dus ik heb de cabines van de BT-35 (Autocar, boven in donker grijs) en de GAZ-AAA (Ford model AA, lichter grijs) maar eens vergeleken.

photo 562688
Best veel verschillen, dus om het een beetje goed gelijkend te krijgen ga ik de GAZ cabine gebruiken. Dat komt het meest overeen met de Ford BB. GAZ staat overigens voor 'Gorkovski Avtomobilny Zavod', de fabriek die de Ford modellen in licentie heeft gebouwd. 'AAA' staat voor drie assen (de AA had twee assen en het staat dus los van de toevallige benaming van het oorspronkelijke ontwerp van de Ford model AA).

photo 562687
Het chassis is iets verlengd, dus om het passend te krijgen heb ik een metalen staafje toegevoegd. Die gebruik ik overigens ook voor de assen.

photo 562694
De carrosserie is nog los van het chassis om het later gemakkelijk te kunnen spuiten.

photo 562689
De ombouw van de brandstof tank moet iets worden verlengd en helaas moeten de details van de zijkant er af.

photo 562695
Omdat de cabine van de BT-35 iets langer is dan die van de Ford, heb ik de tank in twee etappes verlengd (die het grijze en witte deel).

photo 562696
En dit is de staat tot nu toe. Nogmaals; alle onderdelen zitten los voor later spuiten. De ruwbouw is in elk geval gedaan. Nu volgt de detaillering.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2022 7:11 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7917
Woonplaats: Ingelmunster
Knappe ombouw.van het chassis en de tank.. je weet er toch telkens een kunststukje van te maken.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement