Modelbrouwers.nl modelbouw http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
DAF 3300 export-uitvoering http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=54008 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | moddertrukker [ do 26 aug, 2021 19:41 pm ] |
Berichttitel: | DAF 3300 export-uitvoering |
Sommigen hebben op Facebook al gezien waar dit project naar toe zal leiden. Maar ik zal ook hier, met terugwerkende kracht, laten zien wat ik van een DAF 3300 heb weten te maken. Ik was begonnen met het maken van een Nooteboom ODBAZ 49-VV dieplader. Daar is het moeilijkste deel ondertussen achter de rug. Namelijk het deel met de wielstellen. Wel had ik extra velgen nodig en deed daarvoor 'n oproep. Door twee personen werd ik geholpen en kon ik de wielen maken zoals ik ze wil hebben. Een van die twee personen kon mij ook aan de raampartijen helpen voor 'n DAF 2800/3300/3600. Deze had ik nog twee nodig, voor de Bleckmann DAF 2800 en de DAF 3300 YBZ. Werd mij de vraag gesteld of ik zijn hele onderdelenvoorraad wilde overnemen.. Heel eerlijk gezegd niet maar ja, je weet maar nooit. Na overleg zou hij het een en het ander, samen met de velgen en raampartijen naar me toesturen. En toen was ik toch wel blij verrast. Veel best wel bruikbaar spul voor in de toekomst en terwijl ik aan het twijfelen was wat voor 'n truck er voor de Nooteboom moest komen lag het antwoord, in onderdelen, nu recht voor mijn neus.. Veel DAF onderdelen en zo waar een bijna compleet 6x4 model. Type naar eigen idee in te vullen. Er ontbrak een stuuras, cabinesteun en stuurhuis. Gelukkig kon ik dat uit eigen voorraad te pakken krijgen. Aangezien ik de laatste tijd al meer DAF's van dit type heb (om)gebouwd besloot ik dan deze keer er iets meer werk van te maken. Een naar 'normaal' model teruggebouwd export-uitvoering type. Maar nog wel te herkennen als zodanig vanwege de extra luchtfilterkast en andere stalen spatschermen achter de voorwielen. Een grotere dieseltank zat ook in de toegestuurde 'rommeldoos' en de extra luchtfilterkast kan ik van de 2800 NTT/NAT wel aanpassen. Spatschermen maar zelf maken en verder wil ik er deze keer 5-gaats velgen onder hebben.. En maar beginnen met bouwen, bijwerken, aanpassen enzovoort.. Eerst maar eens aan de ombouw van de velgen begonnen: De grotere DAF dieseltank verbeterd: Een inschatting van de afmetingen: Extra strip op de dieseltank: De stuuras verbeterd, spelingsvrij gemaakt en opgeknapt: Voorwielen aangepast: Wielmoerringen aangepast: Plastic opleggerbanden gebruikt als voorband. Eén helft is versmald: Met de wielmoerringen: Zo ziet het eruit onder de cabine: Dieseltank verder afgewerkt: De tankbanden op maat gemaakt en op de tank gelijmd: Dit was het voor deze keer. gr Jeroen |
Auteur: | moddertrukker [ di 14 sep, 2021 20:07 pm ] |
Berichttitel: | Re: DAF 3300 export-uitvoering |
Weer wat verder met deze DAF 3300 in exportuitvoering. De voorbumper kreeg extra bevestigingsbouten en de trekpen werd uitneembaar gemaakt: Tussen de achterassen komen extra spatschermen. Later zullen daarop nog spatschermkappen geplaatst worden: Ik had geen hoekschildjes meer op voorraad dus dan maar zelf proberen te maken: Steeds wat materiaal toevoegen zodat er ook weer wat weggeschuurd en/of gesneden kan worden: Omdat 'n exportuitvoering andere spatschermen achter de voorwielen heeft, moest ik die zelf namaken. Hier de linkerkant: De andere kant: Met de cabine erop: Wielen ingestuurd: Het plaatje klopt wel, dacht ik: Op de een of andere manier waren de 5-gaats Volvo velgen iets te smal. Dus met 0,5mm plasticplaat iets verbreed: Hoe de achterwielen zijn opgebouwd. De naven zijn niet vastgelijmd zodat ze apart gespoten kunnen worden: De gaten in de instaptreden zijn allemaal uitgeboord. Ziet er toch altijd weer wat beter uit dan wanneer dat niet gedaan is: Ondertussen de hoekschildjes in de grondlak om te kijken hoe het is geworden: Dat gaat de goede kant op. Maar het was niet gemakkelijk..: Wat gaten in de dieseltank geboord om het leidingwerk te kunnen plaatsen: En ik wilde op een gegeven moment ook weten of de achterasnaven netjes genoeg waren dus die in de grondlak gespoten: Tot zover deze up-date. gr Jeroen |
Auteur: | Boenie [ wo 15 sep, 2021 8:24 am ] |
Berichttitel: | Re: DAF 3300 export-uitvoering |
Netjes! Wordt mooi Jeroen. Wat mij opvalt steeds bij jouw, is dat je de raamrubbers op de portieren laat zitten, die horen daar niet. Persoonlijk vind ik het heel veel verschil maken op een realistisch model als je die weg schuurt. Verder helemaal niks op aan te merken, super strak allemaal! Groet, Basil. |
Auteur: | moddertrukker [ wo 15 sep, 2021 18:28 pm ] |
Berichttitel: | Re: DAF 3300 export-uitvoering |
Je hebt helemaal gelijk. Maar..., de gehele raampartij in de portieren klopt niet.. Die moet eigenlijk geheel verdiept liggen. Ik heb bij deze DAF inderdaad niet de moeite genomen om dat opstaande randje weg te halen. Omdat ik hem niet zwart geverfd heb vind ik het niet zó storend. Bij enkele andere cabines heb ik dat randje wel weggeschuurd maar ik vind daardoor het raam iets te klein ogen. gr Jeroen |
Auteur: | moddertrukker [ ma 04 okt, 2021 21:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: DAF 3300 export-uitvoering |
Een tijdje terug heb ik steeds in de pauze op mijn werk wat onderdelen weten te spuiten in hun desbetreffende kleuren. Natuurlijk wel eerst hechtprimer en grondlak voordat de kleur er op gespoten kan worden. De eerste lading onderdelen gespoten: Wat dichterbij: De cabine in zilvergrijs als basis voordat het groen er op kan worden gespoten. Ook is te zien dat de onderkant met instap en koplampunits er af is gesneden om dat deel in glanzend zwart te kunnen spuiten. Zo krijg ik de scheidingslijn mooi strak, strakker dan wanneer de cabine in één geheel gelaten wordt. Bij mij dan, wel te verstaan..: Chassisonderdelen in DAF-beige: Van dichterbij, ik blijf het een mooie kleur vinden: De velgen in de grondlak om foutjes op te sporen: Wat dichterbij, voorvelgen iets aangepast om het spuitwerk makkelijker te maken: En nog wat dichterderbij, ook de achtervelgen zijn aangepast: Alles wat gespoten is lekker laten uitharden: Typeplaatjes die op de zijkant van de cabine moeten komen, uiteindelijk ook gelukt: Nog meer onderdelen in kleur: De motorblokonderdelen in kleur. Ook het oliefilter deels wit gemaakt (met stukjes decal): Tot zover maar weer.. gr Jeroen |
Auteur: | rolf mulder [ wo 06 okt, 2021 16:52 pm ] |
Berichttitel: | Re: DAF 3300 export-uitvoering |
Mooi werk wat je laat zien Jeroen, wordt een topcombinatie met de dieplader. Bouwniveau is als vanouds Rolf |
Auteur: | Bazzz [ vr 08 okt, 2021 23:15 pm ] |
Berichttitel: | Re: DAF 3300 export-uitvoering |
Mooi werk weer Jeroen, weer helemaal zoals we dat van jou gewend zijn. Natuurlijk weten er hier een hoop dat je stiekem al veel verder bent met deze DAF en wat Rolf zegt, met de Dieplader er achter gaat het een heel stoer span worden. Groeten Sebas. |
Auteur: | moddertrukker [ ma 11 okt, 2021 22:12 pm ] |
Berichttitel: | Re: DAF 3300 export-uitvoering |
Dank jullie wel. Het is geen geheim dat deze DAF 3300 al zo goed als af is. Van de dieplader komt misschien ook nog wel een verslag met terugwerkende kracht. Hoewel de animo hier op het forum aardig laag licht, lijkt het.. gr Jeroen |
Auteur: | Danny Weytjens [ wo 13 okt, 2021 12:24 pm ] |
Berichttitel: | Re: DAF 3300 export-uitvoering |
Jeroen, als je het wilt natuurlijk, zeker dat verslag posten. Modelbouw staat bij mij op een heel laag pitje, maar ik lees nog altijd wel graag mee in de bouwverslagen. |
Auteur: | moddertrukker [ zo 24 okt, 2021 22:09 pm ] |
Berichttitel: | Re: DAF 3300 export-uitvoering |
Ik ga weer verder met het posten van wat vooruitgang(en). Het wordt een DAF 3300 in export uitvoering en één van de herkenningspunten is een ander type luchtinlaat. Er zit namelijk een extra luchtfilter tussen. Dat moest dan dus ook nagemaakt worden en laat de DAF 2800 NTT/NAT die nu eentje hebben. Maar helaas is die wel in spiegelbeeld ten opzichte van wat ik moet hebben. Dus omdraaien en dusdanig aanpassen dat het goed komt. De holle achterkant werd nu dus de voorkant en moest dichtgemaakt worden: Van 'n luchtketel één bolle kant afgezaagd en dat werd dan de luchthapper: De luchtfilterkast onder de cabine moest ook aangepast worden. Dit was het begin en kon pas later verder afgewerkt worden omdat eerst alles passend moest zijn gemonteerd aan de cabine: Ook het frame gemaakt waarmee de extra luchtfilterkast aan de cabine wordt gemonteerd: Ondertussen ook de grote en ondergrille zover afgewerkt, evenals de zelfgemaakte hoekschildjes. De knipperlichten zijn door mij op de gebruikelijke manier geverfd en afgewerkt: Ook ondertussen alle interieurdelen in hun kleuren gespoten en geverfd zodat daar ook alles zoveel mogelijk afgewerkt kon worden: Vanuit een andere hoek gezien: Deze onderdelen zijn ook zover klaar en kunnen in de cabine gelijmd worden als die gespoten en verder afgewerkt is: Het een en het ander op en aan het chassis gemonteerd: De achterspatschermen mat geschuurd en de steunen in DAF-beige geverfd: De andere kant van het chassis. Goed te zien dat de spatschermen achter de voorwielen anders van model zijn (zelf gemaakt): Het blijft een, vind ik, aparte kleur beige. De luchtketels moeten nog worden voorzien van zwarte randjes en daarna vastgelijmd: Na wat te lang wikken en wegen gekozen voor deze kleuren. Groen voor de velgen en de cabine en oranje voor de bumper en de naven in de wielen: Het dak van de cabine moet dan wit worden en heb die kleur ondertussen gespoten: Altijd leuk om wat onderdelen erbij te halen om te zien waar het naar toe gaat: De velgen worden dus groen en de naven oranje. De wielmoerringen worden glanzend zwart. Die zijn ook al gespoten: Tot zo ver voor deze keer. gr Jeroen |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |