Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 2:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Scania R620
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2020 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 okt, 2020 21:08 pm
Berichten: 8
Hallo allemaal,

Sommige zullen mijn bericht in het stel jezelf voor topic misschien al hebben gelezen, bij deze dus het begin van mijn bouwverslag na 10 jaar niks te hebben gedaan.

Ik ga beginnen met een Scania R620, nadat ik vandaag de laatste hand aan mijn hobbykamer heb gelegd is die dusdanig af dat ik kon beginnen met bouwen, dus dat hebben we dan ook maar gelijk gedaan.

photo 522180

photo 522183
photo 522181

Nadat de motor dusdanig af was dat ik ook proefpassen blijkt hij niet te passen, vermoed dat het chassis scheef is en mij dit niet is opgevallen toen ik het uit de doos haalde, iets met overenthousiast........

Even kijken hoe we dit netjes gaan oplossen de komende dagen, tips zijn altijd welkom :D

Ik zal proberen om regelmatig te updaten op deze pagina!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R620
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2020 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 02 jun, 2020 14:52 pm
Berichten: 43
Succes met de bouw.

Als je het chassis op de ondergrond neerlegt en je kan 'm wiebelen, dan is ie scheef.

Gr,
Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R620
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2020 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Welkom Roy,

misschien zou je een foto kunnen plaatsen waar het niet helemaal aansluit met de motor?
Ik heb wel wat Scania's gebouwd en ben met een R730 bezig maar verder heb ik er ook niet zoveel ervaring mee. Er zijn wel meerdere fouten bekend met de Scania's van Italeri qua pasvorm. Misschien dat iemand anders je dat nog eens uit kan uitleggen.

Hier een link waar dezelfde kit wordt gebouwd in een andere uitvoering.

link naar de website

Succes met de bouw, :wink:
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R620
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2020 20:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 okt, 2020 21:08 pm
Berichten: 8
@Marco & Eddy, thanks voor de tips.

Vanmiddag eens even rustig ervoor gaan zitten en alles bekeken, bleek dat 1 dwarsbalk niet helemaal goed aansloot, en de voorste bleek verkeerdom te zitten waardoor de motor niet in de voorste steunen viel. Rustig de boel losgesneden en hersteld, past perfect nu !

Verder een heel eind kunnen komen met het chassis afbouwen. Motor geprimerd en zwart gespoten, alsook de radiateur. Chassis is zojuist gespoten met wat klein spul en staat nu te drogen.

Genoeg gepraat, tijd voor foto's:

Allereerst een dryfit van het onderstel
photo 522243

photo 522231
photo 522230
photo 522241
photo 522244


Tot dusver tevreden. Omtrent de wielen ben ik van plan om de losse velgring en de moer in de kleur van de carrosserie te spuiten, en van de achtervelg de buitenste rand in carrosseriekleur, binnenkant chroom. Dit lijkt mij voor nu wel mooi staan, we gaan zien hoe dit uitpakt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R620
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 okt, 2020 21:08 pm
Berichten: 8
Ondertussen weer een stukje opgeschoten met de Zweed.

Chassis zo goed als af, alleen nog de brandstoftank spuiten en dan kan die er ook onder.
Begin gemaakt aan de cabine, was ff prutsen maar is aardig gelukt. Topline dak er alvorens ingelijmd, nu nog de deurpanelen aanpassen zodat het interieur er straks van onderaf ingeschoven kan worden. Vloerplaat al wel aangepast, hier ging nog behoorlijk wat af.
photo 522805
photo 522806
photo 522807
photo 522808

Op de dryfit staat de cabine scheef, motor drukt de cabine scheef aan de linkerkant, hier zal dus wat aangepast moeten worden in de tunnel, ook dat moet goedkomen.

photo 522809


Voor nu de cabine zover mogelijk afmaken zodat straks alles wat blauw moet worden in één keer blauw gespoten kan worden. Interieur zal ik nog eens kijken wat we ermee gaan doen, maar ook dat zal goedkomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R620
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2020 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 okt, 2020 21:08 pm
Berichten: 8
Afgelopen tijd toch weer het e.e.a. gedaan aan de Zweed.

Cabine helemaal afgebouwd, lijmrestjes weggeschuurd en ontvet, staat nu te wachten op zijn grondlaag samen met de achterspatborden.

De rest van alle carrosseriedelen ook ontvet, en al voorzien van een grondlaag.
Gisteren zat ik vlakbij Ede, en aangezien Wentink in Arnhem dicht zit op maandag heb ik even een bezoekje aan Hopma gedaan voor wat schuurpapier, een potje verf en interieurvlokken. Dat laatste hadden ze niet, dus toen toch voor het idee gegaan wat ik in eerste instantie wou doen en dat is de stoelen en het bedgoed bekleden met stof. Ik liep daar nog wel tegen een mooie kleur spuitbus aan, dus deze maar meegenomen en besloten de Scania in deze kleur te gaan spuiten.

Bij de plaatselijke kringloopwinkel 2 mooie kussenslopen gevonden van suède, deze gekocht met als uitgangspunt de bekleding van het interieur.

Genoeg gepraat, foto’s :

photo 525405
photo 525406

Hier al 1 stoel bekleed, het was even een werk om alles strak te krijgen, maar ik ben zeer tevreden. Ook erg blij dat de contouren van de stoelwangen nog zichtbaar zijn.

photo 525408
photo 525409

Dit is dan ongeveer het geheel hoe het eruit gaat zien. Ik zit nog te bedenken hoe ik de tapijtjes voor de vloer ga maken, en misschien nog gordijnen erbij. Iemand tips ? :)

photo 525410

Een aantal carrosseriedelen klaar voor de primer, na een laag kunststofprimer voor de hechting heb ik gekozen voor een laag zilver metallic alvorens de uiteindelijke kleur te spuiten. Dit zodat de uiteindelijke kleur er straks lekker uit ‘popt’

Zoals bij sommigen misschien bekend, ben ik helemaal opnieuw begonnen met modelbouw na een stop van ruim 10 jaar. Ik ben nu weer begonnen nadat ik op zolder een bureau had gemaakt voor mezelf waarvan ik dacht dat die wel groot genoeg zou zijn. Helaas kwam ik toch al snel ruimte tekort daar je altijd meer nodig hebt dan je denkt. Vanuit dat oogpunt alvast 2 schappen gemonteerd zodat mijn werkruimte wat ruimer word.

Ik sluit deze post dan ook af met een foto voor de beeldvorming :lol:
photo 525411


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R620
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2020 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 okt, 2020 21:08 pm
Berichten: 8
Afgelopen dagen toch nog lekker bezig kunnen gaan.
Alle carrosseriedelen staan in de kleur, en zijn 2K afgelakt.
Interieur begint ook aardig vorm te krijgen, zeker niet ontevreden over.

Hierbij nog even wat foto’s van tijdens en na het spuiten

photo 525494
photo 525496
photo 525501

De cabine net na het aanbrengen van de blanke lak, de blue Shark is niet blauw meer, zeer tevreden met de kleur, een mooie metallic groen met een goude gloed erover 8)

photo 525497
photo 525498
photo 525499

Interieur bekleed met stof, rest is zwart. Wil het graag wat lichter maken d.m.v. deco’s, iemand tips of suggesties ?

Er moeten nog een aantal kleine dingen zwart gespoten worden zoals de deurgrepen etc. daarna kan langzaam aan alles samengevoegd worden tot één geheel, erg benieuwd naar hoe dat eruit zal gaan zien :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R620
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Die staat mooi strak te glimmen in de 2k lak 8)

Wat voor merk appeltjes groen heb je er nu op gespoten? Ik heb voor mijn R720 zo'n beetje hetzelfde groen van Wicked colours

Wat bedoel je met deco's? Decoratie's? Ik probeer altijd zoveel mogelijk lichte tinten voor de binnencabine te gebruiken want eenmaal gesloten zie je weinig terug van het detail. :wink:

Gaat een mooie Scania worden zo.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R620
BerichtGeplaatst: za 05 dec, 2020 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Strak in de lak hoor, lekker fris kleurtje ook.
De cabine vloer zal je straks denk ik nog wel wat bij moeten schaven om hem in de cabine te krijgen, maar dat zal straks bij het uiteindelijke samenvoegen moeten blijken.
Verder is het een mooie strakke bouw die je hier laat zien.
Succes met het verdere werk.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R620
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2020 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 02 jun, 2020 14:52 pm
Berichten: 43
Leuk gedaan die stoelen!

Zelf heb ik de gordijnen gemaakt van eigen beddengoed. Hoeslaken of kussensloop kun je gebruiken, dat is redelijk dunne stof.
Heb ook gezien dat ze tissuepapier gebruiken en dat schilderen en laatst zag ik dat iemand gewoon gordijnen had geprint op papier.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement