Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2020 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Het begin er al aardig op te lijken. De verhoudingen zijn zeker goed, dat korte chassis met de opbouw.
Maar even afwachten als er een kleurtje op zit, dan krijg je pas een goed beeld van het geheel.

Mag ik een puntje maken, de spijltjes op het linker gedeelte van de gril, zijn ze allemaal wel even lang ? Of zie ik het met mijn oude slechte ogen niet goed.... :lol: :lol:

Veel succes verder ! :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Dit ziet er al heel goed uit zo Danny! In de afwerking zal nog wel wat tijd gaan zitten, maar qua verhoudingen klopt hij gewoon.

"Hij smoelt goed." Zoals wij hier aan de goede kant van de grens zeggen. :D

Gr. zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
De opbouw ziet er authentiek uit Danny, een mooi geheel zo.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Bedankt voor jullie fijne en nuttige reacties.

Ik heb ondertussen in de frontgrill enkele latjes vervangen. Die zaten inderdaad niet helemaal goed, zoals John terecht opmerkte.
Het is de eerste keer dat ik zo'n moeilijk model helemaal van scratch ben gaan maken. Ik had al wat ervaring opgedaan met een oldtimer van 1928 uit het Scania museum. Maar omdat deze heel vierkant is qua model is die toch niet te vergelijken qua moeilijkheidsgraad. . Er zitten best wel wat uitdagingen in, vooral omdat deze cabine alleen ronde vormen heeft.
Aan de cabine komt nu nog wat afwerking aan te pas. Ik ga eerst nog wat opvullen en schuren, rekening houdend met de tips van Jeroen, waarvoor dank. De lijnen moeten nog wat uitgeschraapt worden.
Daarna ga ik hem in grijze primer zetten, zodat eventuele foutjes beter zichtbaar zijn.

Als je aan zo'n project begint, zit er altijd de schrik in om onderweg te moeten stoppen, omdat het niet lukt. Bij deze L50 ben ik dat stadium voorbij. De cabine staat er en alle verhoudingen kloppen. Ook de opbouw past qua afmetingen perfect bij het model.
De afwerking kan en moet nog beter. Maar daar kom ik wel uit.

Danny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik had volgens mij niet vermeld dat, wanneer je lijm en plasticschaafsel gaat toepassen om kieren op te vullen, het netjes afwerken pas echt goed lukt als de lijm helemaal is uitgehard. Ik heb zelf de neiging om steeds te snel te willen zijn maar dan is de kans aanwezig dat je het plastic hier en daar vervormd..

Kleine oneffenheden en kiertjes zijn met plamuur wel op te vullen en netjes af te werken maar grotere (diepere) oneffenheden kun je beter met iets te veel plastic opvullen en ook iets teveel modelbouwlijm gebruiken. Laten uitharden en dan vijlen en schuren totdat je tevreden bent.
Soms met een potlood even het oppervlak inkleuren zodat je ziet waar je wel en niet aan het schuren bent. Zou je dat met een watervaste stift doen dan bestaat de kans dat dat wat niet weggeschuurd is geworden door de grondlak heen blijft komen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2020 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Deze in stilte gevolgd.
Een truck geheel uit het niets opbouwen is een hele uitdaging, vaak moet je gewoon beginnen en zien waar het schip strand.
Natuurlijk helpt het je van te voren goed in te lezen over de betreffende truck en dat is te zien dat je dat goed hebt gedaan.
De vormen van de oude scania zitten er heel goed in en de verhoudingen kloppen.
Leuke en aparte opbouw ook, ook iets wat je niet vaak ziet.
Succes met het verder afwerken en het spuiten van dit leuke kleine truckje.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2020 18:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Bedankt voor de fijne reacties.
Het is inderdaad niet simpel om een truck model uit het niets te bouwen en het gaat met vallen en opstaan. Maar dat is natuurlijk ook het leuke en zo'n project.

Danny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Het is ondertussen alweer een tijdje geleden. Na veel plamuur en schuurwerk was de cabine klaar om in primer te zetten.
Eerst is ze een tijdje weggeweest. Er zijn mallen in silicone van gemaakt en de onderdelen zijn ook in 3D gescand. Het is de bedoeling dat JCL er later dit jaar een resin kit van uitbrengt.

De cabine is gespoten in RAL6011 groen en het chassis, bumper en grill in lichtgrijs. De montage en de eindafwerking kan beginnen.

photo 543118
photo 543116
photo 543117
photo 543119


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
hoi Danny ,

Ziet er goed uit hoor! Dat is knap stukje werk.

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 jan, 2013 14:15 pm
Berichten: 46
Bedankt Wilbert,

Hierbij ook een foto van de opbouw voor veetransport. Deze staat nu ook in groen. Ik ga er nu houten latjes in plaatsen tussen de stijlen. Zo krijgt hij de "look" van de jaren 60.
photo 543122

Er is ook wat gewerkt aan de velgen. Omdat de L50 velgen heeft met 4 gaten, kon ik de velgen van de L111 kit niet gebruiken. Die hebben 6 gaten per velg. Hier help ik wat 3D hulp gekregen, wat er ondertussen zo uitziet. Ik heb ze ook al geprimed en gespoten in grijs. Dit zullen ook de velgen zijn die in de resin kit gaan zitten.
photo 543123


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement