Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 okt, 2020 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 17

Beste medebouwers,

Voor Sebas, bedankt voor je reactie, het werkt best goed dat copieër papier. En als je alles goed uitmeet, gaat alles redelijk gemakklijk.

Hier maar weer een vervolg- verslag, de Faun is nu wel aardig afgebouwd. Alleen moeten er nog twee simpele buitenspiegels op. Die komen aan de beide portieren. Alleen laat ik ze er nu nog even af,
ik zal dit model nog wel vele malen beetpakken ivm de bouw van de trailer, dus sneuvelen die tere dingen geheid.

Ik had dus eerst de huif in papier opgebouwd en gedacht alles in een lichte crème achtige kleur voor het canvas te houden. Het resultaat viel echter tegen. Ik vond de kleur totaal niet passen bij het
blauwgrijs en het rood. Je hoorde het haast vloeken... :lol: Dus heb ik er maar eerst een nachtje over geslapen, maar dat hielp niet. Het bleef lelijk.
Nee, daar moest wat anders voor komen, dus eerst maar alles in een lichtgrijs geschilderd. Dat viel ook weer tegen, het contrast met het blauwgrijs was te gering, dus toen maar een middelgrijs
gekozen, voldoende contrast en inderdaad, eindelijk waren de kleuren in harmonie.
Toen het grijs erop zat, heb ik met kleurpotlood wat donkere lijntjes aangebracht om de naden wat meer accent te geven.

Nu was het moment om de laatste onderdelen aan te brengen. De printer was weer bruikbaar, dus heb ik eerst wat opschriften geprint en aangebracht . De nummerborden heb ik uit de bouwdoos van
een Scania geleend, ik weet niet of het allemaal klopt met de plaatsnaam en /of regio uit die tijd, maar ach. De witte, soort vergunningsplaten aan de zijkant van de laadbak, heb ik van een foto
gecopiëerd.
Verder heb ik twee richtaanwijzers gemaakt, de oude uitvoering met die bewegende pijlen. Leuke dingen waren dat. :)
Vervolgens heb ik 4 spatlappen uit 0,3 mm plastic plaat geknipt en aan de spatborden gelijmd.
Ook leuk vind ik altijd de twee markeringspaaltjes op de voorbumpers. Die horen er gewoon bij, dus twee aluminium pijpjes en twee speldenknoppen in elkaar gezet en alles in passende kleuren
geschilderd.

De laatste details, twee schijnwerpers( bermlampen ?) onder de bumper aangebracht. Ik had op een foto gezien, dat er wel eens gele lampen waren aangebracht ( op z'n Frans dus), ik vond dat wel
een leuk detail, hiervoor heb ik een gele viltstift gebruikt. Nu heb ik op verschillende foto's gezien, dat de trekkers een verlichte driehoek op het dak hebben, m.i. als aanduiding, dat er achter de truck
nog een aanhanger zit, maar je ziet het niet bij alle. Ik weet er te weinig van, dus heb ik het maar weggelaten, maar het kan er altijd nog bijgemaakt worden. Misschien iemand, die hier meer van
weet ?
Na een rondje met de Molotov- chroomstift voor wat laatste details, konden de deuren er definitief in gehangen worden. Toen was dit halve gedeelte van combinatie klaar !

De halve eindplaatjes:

photo 519407

photo 519406

photo 519408

photo 519409

photo 519410

photo 519411

photo 519412

photo 519414

photo 519415


Nog een kiekje van het interieur, het was een beetje donker, dus mijn camera besloot maar de flits te gebruiken. Ok, je ziet inderdaad wat meer.

photo 519413

Tot zover, op naar het volgende verslag, ik ga nu verder met de bouw van de trailer. Eerst maar eens alle remleidingen aanbrengen, dat zijn er nog aardig wat, dan de wielen eronder en verder met de
grote huif. Dus nog wel even werk aan de winkel. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 okt, 2020 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Fantastisch mooi!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 okt, 2020 18:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Prachtig prachtig!

Aanhangerdriehoek:
vom 1. April 1938 bis 1956 in § 44 der StVZO vorgeschrieben.

Auf älteren Lkw, etwa Möbelwagen und Baufahrzeugen waren Anhängerdreiecke noch bis 1970 häufiger zu sehen, umgeklappt oder hochgestellt


Bron:
[url]https://de.m.wikipedia.org/wiki/Anhängerdreieck[/url]

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op do 01 okt, 2020 21:34 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 okt, 2020 18:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Jeroen en Odorf,

Bedankt voor jullie complimenten !
De driehoek hoort er dus degelijk op, met die lange aanhanger. Wird gemacht.... :lol: :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Geweldig,
wat een schitterend model is dit geworden. :brouw:

Vooral hoe je de huif heb gemaakt, ziet er heel realistisch uit :shock:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Eddy !

Misschien een tip voor andere bouwers, als voor de huif het papier is aangebracht is, gebruik ik altijd een acryl verf ( Polly -S, zo lang de voorraad strekt :? )voor het kleurtje. Het vocht in de verf laat
het papier een beetje opbollen, na droging, trekt het wel weer min of meer strak, maar dan krijg je precies de lichte vouwen en golvingen.

Inmiddels zit de driehoek er op. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
John ,knap model (weeral :D). Bij het zien van de foto's moest ik ook gelijk aan dat driehoekje denken. Maar dat is zo te lezen al in orde. Knap wat je hier weer laat zien

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2020 15:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Danny, inderdaad het "driehoekje "zit er inmiddels op. :)

Nu druk bezig met de aanhanger. Daar moet nog veel aan gebeuren., maar wel met veel plezier. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Heel mooi John, en inderdaad. Die huif ziet er wel heel realistisch uit.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Dank je Zeger, ik mag het truckje van de huif nog eens herhalen bij de aanhanger... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement